Timon kirjoitti:Selvennätkö mitä tarkoitat tuolla "ei heijastele"-jutulla? Mie en oo mitää heijastuksia huomannu, vaikka sisusta vaaleeta
kangasta onkin.
Skenaario: ajat vanhalla, tummasisustaisella tonnarilla pimeää baanaa. Joko olet unohtanut aurinkolipan ala-asentoon jo päivällä tai käännät sen blokkaamaan katuvaloja (joo, teen tuota ihan oikeasti). Taustapeiliin ilmestyy toinen auto, käännät taustapeilin yöasentoon ja jatkat ajamista.
Teet saman vaaleasisustaisella loppupään 9-3:lla. Huolimatta 9-3:n julmetun pätevistä bixenon -valoista huomaat silti peilin himmennettyäsi, miten takanatulijan valot kirkastavat A-pilarit (jotka aiemmassa tonnarissa olivat tummat), aurinkolipan taustan (joka aiemmassa tonnarissa oli tumma) ja hetken kuluttua auton lähestyessä muutkin vaaleat sisustan osat. Tämä puolestaan vaikuttaa silmien hämäräadaptaatioon ja hetken kuluttua saatat tajuta kadottaneesi jokusen metrin näkyvyydestä eteenpäin auton ulkopuolelle.
Tiedän kyllä ihmisiä joita tuo ei häiritse ja jotka omien sanojensa mukaan näkevät autosta ulos aina yhtä hyvin, mutta ite oon kilometrien ja vuosien saatossa tullut siihen tulokseen, että mitä vähemmän valoa auton sisäpuolella tehdään ja heijastetaan kun ulkona on pimeää, sen parempi ajaa. Ja kun tykkään ajaa pimeällä (kunhan ajovarustus on kunnossa), on tuo mulle oikeasti ulkonäön lisäksi iso syy valita tumma sisusta. Kattelen mieluummin autosta ulos kuin (kieltämättä avaramman oloista) sisustaa.
Timon kirjoitti:Väristä esitän "väärän" mielipiteen ja sanon että vaalea on nätimpi ja tyylikkäämpi.

Mielipiteesi sinulle sallittakoon. Olen silti vahvasti sitä mieltä, että se on väärä.

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla