Nettiauton löydöt VOL2
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Noita kirahvinkuljettimia kattonu kesästä asti, kun iski joku ihme himotus Berlingoon. Joskus kattelin Mersun pikkupakua ja mietin et eiköhän tuostakin olis joku henkilömalli olemassa. Tänään näin sellaisen. Ja löytyy niitä muutama Nettiautostakin, mm:
https://www.nettiauto.com/8833751
https://www.nettiauto.com/9167464
https://www.nettiauto.com/9028664
Tuo autohan on siis oikeasti Renault Kangoo, johon liimattu tähti keulalle. Taitaa olla Mersun ensimmäinen henkilömalliston badge engineering -tuote. Siis tuota boksia myydään samalla marmorilla kuin mm. C-, E- ja S-sarjan kulkineita.
Hintaa on identtisillä varusteilla n. 50 % enemmän kuin maanmiehillään, jotka eivät ole naamioituneet saksalaisiksi (Berlingo/Partner). Pihi saksalainen pistää parastaan: Vehon sivuilla Citan Tourerin lisävarustelistasta löytyvät mm. kokopeittävät pölykapselit ja hattuhylly. Siis LISÄvarustelistasta.
Mutta kyllä hämmentävintä on se, että Daimler AG on lähtenyt mukaan koko leikkiin. Siis itseään johtavana saksalaisten premiumautojen valmistajana pitävä firma ottaa Rellun ja liimaa siihen omat merkkinsä. Koska Audi tekee saman Skoda Roomsterille? Koska nähdään Berlingo Bemarin merkeillä? Maailma tarvitsee esikuvia = Renault Kangoo?
(tietenkin pitää muistaa, että Audi merkkinä perustuu periaatteessa badge engineeringiin, mutta kuitenkin vähän sofistikoituneemmalla toteutuksella)
https://www.nettiauto.com/8833751
https://www.nettiauto.com/9167464
https://www.nettiauto.com/9028664
Tuo autohan on siis oikeasti Renault Kangoo, johon liimattu tähti keulalle. Taitaa olla Mersun ensimmäinen henkilömalliston badge engineering -tuote. Siis tuota boksia myydään samalla marmorilla kuin mm. C-, E- ja S-sarjan kulkineita.
Hintaa on identtisillä varusteilla n. 50 % enemmän kuin maanmiehillään, jotka eivät ole naamioituneet saksalaisiksi (Berlingo/Partner). Pihi saksalainen pistää parastaan: Vehon sivuilla Citan Tourerin lisävarustelistasta löytyvät mm. kokopeittävät pölykapselit ja hattuhylly. Siis LISÄvarustelistasta.
Mutta kyllä hämmentävintä on se, että Daimler AG on lähtenyt mukaan koko leikkiin. Siis itseään johtavana saksalaisten premiumautojen valmistajana pitävä firma ottaa Rellun ja liimaa siihen omat merkkinsä. Koska Audi tekee saman Skoda Roomsterille? Koska nähdään Berlingo Bemarin merkeillä? Maailma tarvitsee esikuvia = Renault Kangoo?
(tietenkin pitää muistaa, että Audi merkkinä perustuu periaatteessa badge engineeringiin, mutta kuitenkin vähän sofistikoituneemmalla toteutuksella)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Onhan Mersu liimannut merkkinsä myös Navaran keulaan. Monet autot oikeita sekoituksia, mutta hyvä lisävarusteiden puolesta samat varusteet sopivat useampaan autoon. Kuljetusauto puolella yhteistyö varsin yleistä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Erittäin hyvin sanottuAZP kirjoitti:Maailma tarvitsee esikuvia = Renault Kangoo
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Nettiauton löydöt VOL2
^joo, kuten on tullut toisaalla mainittua, nämä kirahvinkuljettimethan ovat oikeinkin esikuvallisia autoja: taloudellisia, pieniä päältä mutta isoja sisältä, karsittu turhasta tingeltangelilsta ja yleisesti ottaen hyvinkin tarkoituksenmukaisia. Nuukan miehen unelma-autoja
Mutta miten tämä sopii Mersun brändiin ja imagoon? En oikein ymmärrä miten siellä on ylin johto sallinut päästää jotain tuollaista henkilöautopuolelle myyntiin. Tavara-autopuolellahan tilanne on ihan eri, yhteisvalmisteita on tehty iät ja ajat, eikä Mersulla sillä puolella ole mitään erityistä prestiisiä brändissään. Kilpailee rekkapuolella varmaan Rellun kanssa ihan tasaväkisesti asiakkaista. Mutta henkilöautopuolella ovat kyllä mahdollisimman kaukana toisistaan, ja jos olisin Mersun johtajistossa, yrittäisin myös pitää asetelman sellaisena.
Mutta miten tämä sopii Mersun brändiin ja imagoon? En oikein ymmärrä miten siellä on ylin johto sallinut päästää jotain tuollaista henkilöautopuolelle myyntiin. Tavara-autopuolellahan tilanne on ihan eri, yhteisvalmisteita on tehty iät ja ajat, eikä Mersulla sillä puolella ole mitään erityistä prestiisiä brändissään. Kilpailee rekkapuolella varmaan Rellun kanssa ihan tasaväkisesti asiakkaista. Mutta henkilöautopuolella ovat kyllä mahdollisimman kaukana toisistaan, ja jos olisin Mersun johtajistossa, yrittäisin myös pitää asetelman sellaisena.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Mercedes saattaa, ainakin mielikuvissa, kaupata parempaa huolto- ja tukiverkostoa joka buustaa hintaa.AZP kirjoitti:Hintaa on identtisillä varusteilla n. 50 % enemmän kuin maanmiehillään, jotka eivät ole naamioituneet saksalaisiksi (Berlingo/Partner).
Luonnollisesti. Mitä premium-merkillisempi saksalainen, sitä kalpeampi on vakiovarustelista, jotta koko auton saa ruksia mieleisekseen. Lähtökohtaisestihan Mersussa, Bemarissa ja Audissa ostetaan auton hintainen korikehikko, johon otetaan muutama varustepaketti joilla saadaan mm. sisältä käännettävät etupyörät. Sitten vielä ruksitaan yksilöllisistä varusteista sisältä kahteen suuntaan käännettävät etupyörät.AZP kirjoitti: Pihi saksalainen pistää parastaan: Vehon sivuilla Citan Tourerin lisävarustelistasta löytyvät mm. kokopeittävät pölykapselit ja hattuhylly. Siis LISÄvarustelistasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Joo, nimen omaan mielikuvissa. On se mielikuvissa Kangoo paljon enemmän luksus kun keulalla on kolme sakaraa. Samoin kuin se Vehon huoltotouhu on paljon parempi kun liikkeen pihalla nousee Mersusta kuin silloin jos nousee Sitikastaaero kirjoitti:Mercedes saattaa, ainakin mielikuvissa, kaupata parempaa huolto- ja tukiverkostoa joka buustaa hintaa.
Ranskanmersussa saa muuten myös ranskalaisen arvonaleneman. Tämä aiemminkin linkkaamani Citan 111CDI KB Pitkä A3 meni Vehosta ilmeisesti kaupaksi tänään:
https://www.nettiauto.com/9028664
Rekisteröity elokuussa 2015 eli karvan yli kaksi vuotta vanha auto. Hintapyynti oli 17450 oiroa, eli tuskin siitä kukaan sen yli maksoi. Mersun tämän hetken hinnastossa uuden Citan 111CDI KB Pitkä A3:n lähtöhinta on 33616,20 euroa. LIsävarusteita tuossa myydyssä on ainakin pölykapselit , vetokoukku, vakionopeudensäädin ja metalliväri. Ja mukana tietty kahdet renkaat. Auto maksaisi uutena varusteineen reilusti yli 35 t€ vaikka siitä saisi jonkinnäkööisen käteisalennuksenkin, mutta kaksivuotiaan saa hakea samasta kaupasta vaihtoautohallin puolelta alle puoleen hintaan. Ja muuten suunnilleen samaan hintaan kuin mitä saa maksaa samanikäisestä Berlingosta vastaavin varustein. Erona vain se, että se Berlingo on maksanut uutena alle 25 t€.
Mutta mersumiehillä on kai noin yleisesti varaa ottaa vähän turpiinkin
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Aika edullisia ajoneuvoja käytettynä.
https://www.blocket.se/ystad/Mercedes_C ... ?ca=16&w=3
https://www.blocket.se/ystad/Mercedes_C ... ?ca=16&w=3
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Aero"
- Viestit: 391
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Ollut poistettuna rekisteristä vaurioituneena.Saabium196 kirjoitti:kaksikilpinen?
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Ollut kaupan jo yli kuukauden, eli ei ole edukkaasta hinnasta huolimatta kelvannut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Moni isokin ei-merkkiliike tuskin myisi autoa tuolla kaksikilpisyys-maininnalla. Ja silloin kauppa kävisi.
Tuntematon hyvä on monesti parempi kuin tunnettu paha.
Tuntematon hyvä on monesti parempi kuin tunnettu paha.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Taas tarjolla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Jatketaas vielä noista kirahvinkuljettimista (ylläpito bannatkoon mut jos jauhan näistä liikaa ). Kävin ajankuluksi eilen Rinta-Joupilla katsomassa Skoda Roomsteria
Myyjä kysyi että haluanko auton kotiin illaksi, joten mikäs siinä. Tuli ajeltua yhteensä 60 km eilen ja tänään ja olipahan aikaa tutustua autoon kunnolla.
Käytyäni aiemmin syksyllä kokeilemassa robottimanuaalilla varustettua Berlingoa, olin kiinnostunut VAGn vastaavasta toteutuksesta bensakoneella, sekä selvästi Berlingoa pienemmän Roomsterin tilat.
Auto oli kaikin puolin ositiivinen yllätys. Takakontti on parikymmentä senttiä kapeampi kuin Berlingossa (100 vs. 120 cm) eli samaa luokkaa kuin tuon nykyisen Saabin kontti kapeimmasta kohtaa. Pituus riippuu takapenkin asennosta, sen reunaistuimet kun liikkuvat kiskoilla n. 15cm eteen ja taakse. Kapea keskipaikka ei liu'u, mutta on yksinään taitettavissa eteen tai irrotettavissa, kuten myös reunapaikat. Lisäksi kaikki kolme selkänojaa säätyvät eri kallistuksiin ja mukavin asento on melko pysty, kun istuma-asento on muutenkin korkea. Takapenkki etuasennossa kontin pituus oli samaa luokkaa Berlingon kanssa (90 cm lattiatasossa mitattuna, Saabissa on muutaman sentin enemmän).
Kun takapenkki on etummaisessa asennossa ja etupenkki taimmassa asennossa, on takana jalkatilaa suurin piirtein saman verran kuin Saabin takapenkillä kun etupenkki on aivan takana. Tavaratila on takapenkki taka-asennossakin hattuhyllyyn mitattuna tilavuudeltaan vähintään saman kokoinen kuin farmarikolkissa suojaverhoon, mutta lisää tilaa saa reilusti siirtämällä takapenkkejä. Lisäksi Skodassa on hattuhylly poistamalla tarjolla paljon enemmän tilaa korkeussuunnassa kuin Saabissa poistamalla suojaverho.
Kerrassaan fiksua tilankäyttöä, muunneltavuus on aivan huippua ja takaluukku on näin pieneen autoon aivan älyttömän kokoinen.
Ohjaamossa oli itselleni ihan sopivat tilat ja mukava pystyhkö ajoasento. Berlingoon tai Saabiin verrattuna kapeuden huomasi selvästi. Ohjaamo on pikkuauton ohjaamo, itse ihan tykkään siitä, kun olen pienten autojen ystävä. Joku muu voi kokea sen ahtaan oloiseksi.
1.2 TSI potki 105 hevosella yllättävän pirteästi, turbon alavääntö tietysti lisää voimantuntua käytännön ajossa. Niin paljon kuin DSGtä teknisten ongelmiensa vuoksi haukutaankin niin täytyy ihailla sen toimintaa. Ihan eri luokkaa Sitikan robottimanuaalin nykäisyihin verrattuna, myös Saabin (Aisin Warnerin) 6-lovinen automaattikuminauha saa hävetä. Moni on kritisoinut DSGn viivettä liikkeellelähdöissä, mutta kyllä tuo nopeammin paikalta liikkeelle nytkähtää kuin Saab 1.9 TiD+AF40-6 turboviiveineen.
Skoda kulki suoraan kuin juna, huomasin Saabin rattiin palattuani, että sitä ohjailla vähän koko ajan (muistetaan kuitenkin että loppuunajetussa on 322 tkm mittarissa). Skodan slusta oli myös aika jämäkän tuntuinen verrattuna Saabiin, vaikutusta oli varmasti myös Skodan rengaskoolla (205/45R16).
Varustelistaa oli ruksittu ihan huolella, mm. lasikatto. Vain kyynärnojaa jäin kaipaamaan etupenkkien väliin. Tosin tyydyn varustelussa yleensä melko vähään, tämän vuosikymmenen autojen karvalakkivarustelusta löytyy ylernsä kaikki mitä oikeasti varusteilta edellytän.
Tuo olisi itselle ihan täydellinen auto, kunhan siihen lisäisi sen kyynärnojan. Todellakin pieni ulkoa ja iso sisältä. Ulkonäkö on makuasia, omaan silmään Roomster on ihan ok, mutta ei nyt erityisen hauskan näköinen, kuten Berlingo, eikä tyylikäs kuten . Mutta ehdottomasti no-nonsense -auto puskurista puskuriin.
Joupilta lähtiessäni totesin että matkan päässä Raisiossa olisi Kamuxilla samalla voimalinjalla oleva Yeti kaupan. Totesin että käydään ainakin vilkaisemassa millaiset mitat Roomsterin isoveli tarjoaa. Yetihän on itse asiassa karvan lyhyempi mutta kymmenisen senttiä leveämpi kuin Roomster. Muotoilu on paljon miehekkäämpää ja ehkä tasapainoisempaa kuin Roomsterissa, jossa on oikein tarkoituksella etu- ja takapää eri paria.
Auto oli sen verran helposti ajettavissa ulos ja myyjä sen verran aktiivinen että kävin koeajollakin.
Olin hämmästynyt siitä miten samanlainen Yetin takakontti oli Roomsterin kanssa. Samat takapenkin säätömahdollisuudet (opin myöhemmin ettå tälle takapenkkiratkaisulle on tuotenimikin: Varioflex) ja lähes identtiset takakontin mitat. Ei mitään uutta täällä. Takapenkillä leveämmin tilaa, muuten aika samantyyppiset tilat.
Yetin ohjaamossa tunnelma oli yhtä koko- ja hintaluokkaa isompi ja arvokkaampi. Pikkuautomaisuus oli poissa ja esim radion nestekidenäytön tilalla oli väritelkkari, josta löytyi (itselleni täysin turha) navigaattori. Kuskin penkkiä nostamalla ja ruoria säätämällä löysin mukavan asennon siten että penkki oli lopulta melko edessä. Varioflexin säädettävyyden ansiosta tämä mahdolistaa isomman tavaratilan, kun takapenkkiä voi siirtää eteenpäin ilman että jalkatila käy minimiin. Tätä kautta Yetistä luultavasti löytyy enemmän tilaa kuin Roomsterista, mutta ajoasento on tietenkin jokaisen henkilökohtainen valinta.
Ajossa kaikki mitä lausuin Roomsterista pätee myös Yetiin. Ehkä Yeti oli vähän hiljaisempi, toisaalta roomsterissa oli loppuunajetut kesärenkaat kun Yetissä oli ok-kuntoiset kitkat ja melu oli etupäässä rengasmelua. Saabin (Fiatin) dieseliin verrattuna 1.2 TSIhän on siis hiljainen kuin lakossa oleva huopatossutehdas. Luulin ensin että Roomsterissa on start/stop-automatiikka, kunnes huomasin katsoa kierroslukumittaria
Molempien yksilöiden hinnat ovat mielestäni yläkanttiin. Roomsterista itse asiassa pyydettiin lähes 15 k€, mutta nyt illaksi hinta onkin tullut jo alle 14 k€:n. Myyjä vinkkasikin tästä lähtiessäni, että tulee alentamaan hintaa, mainitsi samalla että hintaan kuuluu uudet kesärenkaat. Kamuxissa Yeti-myyjä oli aktiivisempi ja koeajoi Saabin tehdäkseen tarjouksen. sanoi että hyvittää 2500 euroa mutta korottaa hyvityksen 3000 euroon, koska Yetissä on huoltomuistutin päällä ja huolto jäisi minun hoidettavakseni. Yetin hinnassa ei ollut halua tulla vastaan, joten välirahaksi muodostui noin 15,5 k€. Saabin saisin todennäköisesti itse kaupaksi viiden tonnin pintaan, joten eipä tuo vaihtohyvitys kovinkaan houkutteleva ollut.
Tarkoitus ei nyt ollutkaan tehdä kauppoja, vaan käydä hakemassa kokemusta Skodan tarjoomasta tähän autoluokkaan. Berlingon tavaratiloille kumpikaan ei vetänyt vertoja, eikä tarjolla ollut Sitikan modutopin kaltaista kattohylly/ikkuna/ilmastointisuutin-komboa, joka tekee autosta sisältä varustellumman oloisen kuin pelkkä kattoverhoilu tai lasikatto. Voimalinja ja varsinkin vaihteisto olivat kuitenkin ihan eri planeetalta kuin Sitikassa. Ja sitikkaa ei saa yhdistelmällä automaatti+bensakone, mikä on itselle vähän huono juttu (vaimo vaatii automaatin, ajomäärä puolustaa bensakonetta).
Molemmissa Skodissa vuosittaiset verot olisivat vaatimattomat 500 euroa pienemmät kuin nykyisessä Saabissa ja 400 euroa pienemmät kuin dieselberlingossa. Vakuutusmaksuissa ei näytä olevan eroja Saabiin omilla tiedoillani. Veroetu nykytilaan on mittava, mutta ei sillä 10-15 kiloerron välirahaa kovin nopeasti lyhennetä. Saisihan tuolla toki 5 vuotta uudemman ja 250 tkm vähemmän ajetun auton pihaan. Mutta menettäisi Saabin
Polttoainekuluissa uskoisin dieselsaabin ja bensaskodan menevän suunnilleen tasoihin. Roomsterin ajossa sain kulutukseksi ajotietokoneen mukaan reilu 7 litraa simuloiden omia säännöllisiä ajomatkoja lenkin aikana. Saappi vie samassa ajosyklissä 8-9 litraa dieseliä.
Siihen en voi tässä ottaa kantaa, paljonko pitäisi varata touhutonneja yhdistelmän TSI+DSG vuoksi
Nämä nyt on tällaista sitkeän Berlingokuumeen taltutusyritystä. En tiedä onnistunko, vai sainko rinnalle Roomster/Yetikuumeen. Kaikista kolmesta autosta on pääpiirteittäin jäänyt positiivinen vaikutelma. Skodien etuna loistava automaattivaihteisto. Yleisesti kaikista kolmesta puuttuu älyttömyydet; yksinkertaisesti vain tilaa pakattuna mahdollisimman pieneen pakettiin. Roomster ehkä yllätti eniten odotuksiin nähden. Toistaiseksi mitään pakkoa vaihtaa autoa ei ole päällä, joten en todennäköisesti pääse tätä kuumetta todellisell ahankinnalla taltuttamaan. Saabista luopuminen kun on aika korkean kynnyksen takana vielä, kun auto on aika mintissä kunnossa eikä siitä kukaan vaihdossa mitään maksa. Niin ja kun se on vielä Skodista ja Sitikoista poiketen Se. Varma. Ruotsalainen.
Myyjä kysyi että haluanko auton kotiin illaksi, joten mikäs siinä. Tuli ajeltua yhteensä 60 km eilen ja tänään ja olipahan aikaa tutustua autoon kunnolla.
Käytyäni aiemmin syksyllä kokeilemassa robottimanuaalilla varustettua Berlingoa, olin kiinnostunut VAGn vastaavasta toteutuksesta bensakoneella, sekä selvästi Berlingoa pienemmän Roomsterin tilat.
Auto oli kaikin puolin ositiivinen yllätys. Takakontti on parikymmentä senttiä kapeampi kuin Berlingossa (100 vs. 120 cm) eli samaa luokkaa kuin tuon nykyisen Saabin kontti kapeimmasta kohtaa. Pituus riippuu takapenkin asennosta, sen reunaistuimet kun liikkuvat kiskoilla n. 15cm eteen ja taakse. Kapea keskipaikka ei liu'u, mutta on yksinään taitettavissa eteen tai irrotettavissa, kuten myös reunapaikat. Lisäksi kaikki kolme selkänojaa säätyvät eri kallistuksiin ja mukavin asento on melko pysty, kun istuma-asento on muutenkin korkea. Takapenkki etuasennossa kontin pituus oli samaa luokkaa Berlingon kanssa (90 cm lattiatasossa mitattuna, Saabissa on muutaman sentin enemmän).
Kun takapenkki on etummaisessa asennossa ja etupenkki taimmassa asennossa, on takana jalkatilaa suurin piirtein saman verran kuin Saabin takapenkillä kun etupenkki on aivan takana. Tavaratila on takapenkki taka-asennossakin hattuhyllyyn mitattuna tilavuudeltaan vähintään saman kokoinen kuin farmarikolkissa suojaverhoon, mutta lisää tilaa saa reilusti siirtämällä takapenkkejä. Lisäksi Skodassa on hattuhylly poistamalla tarjolla paljon enemmän tilaa korkeussuunnassa kuin Saabissa poistamalla suojaverho.
Kerrassaan fiksua tilankäyttöä, muunneltavuus on aivan huippua ja takaluukku on näin pieneen autoon aivan älyttömän kokoinen.
Ohjaamossa oli itselleni ihan sopivat tilat ja mukava pystyhkö ajoasento. Berlingoon tai Saabiin verrattuna kapeuden huomasi selvästi. Ohjaamo on pikkuauton ohjaamo, itse ihan tykkään siitä, kun olen pienten autojen ystävä. Joku muu voi kokea sen ahtaan oloiseksi.
1.2 TSI potki 105 hevosella yllättävän pirteästi, turbon alavääntö tietysti lisää voimantuntua käytännön ajossa. Niin paljon kuin DSGtä teknisten ongelmiensa vuoksi haukutaankin niin täytyy ihailla sen toimintaa. Ihan eri luokkaa Sitikan robottimanuaalin nykäisyihin verrattuna, myös Saabin (Aisin Warnerin) 6-lovinen automaattikuminauha saa hävetä. Moni on kritisoinut DSGn viivettä liikkeellelähdöissä, mutta kyllä tuo nopeammin paikalta liikkeelle nytkähtää kuin Saab 1.9 TiD+AF40-6 turboviiveineen.
Skoda kulki suoraan kuin juna, huomasin Saabin rattiin palattuani, että sitä ohjailla vähän koko ajan (muistetaan kuitenkin että loppuunajetussa on 322 tkm mittarissa). Skodan slusta oli myös aika jämäkän tuntuinen verrattuna Saabiin, vaikutusta oli varmasti myös Skodan rengaskoolla (205/45R16).
Varustelistaa oli ruksittu ihan huolella, mm. lasikatto. Vain kyynärnojaa jäin kaipaamaan etupenkkien väliin. Tosin tyydyn varustelussa yleensä melko vähään, tämän vuosikymmenen autojen karvalakkivarustelusta löytyy ylernsä kaikki mitä oikeasti varusteilta edellytän.
Tuo olisi itselle ihan täydellinen auto, kunhan siihen lisäisi sen kyynärnojan. Todellakin pieni ulkoa ja iso sisältä. Ulkonäkö on makuasia, omaan silmään Roomster on ihan ok, mutta ei nyt erityisen hauskan näköinen, kuten Berlingo, eikä tyylikäs kuten . Mutta ehdottomasti no-nonsense -auto puskurista puskuriin.
Joupilta lähtiessäni totesin että matkan päässä Raisiossa olisi Kamuxilla samalla voimalinjalla oleva Yeti kaupan. Totesin että käydään ainakin vilkaisemassa millaiset mitat Roomsterin isoveli tarjoaa. Yetihän on itse asiassa karvan lyhyempi mutta kymmenisen senttiä leveämpi kuin Roomster. Muotoilu on paljon miehekkäämpää ja ehkä tasapainoisempaa kuin Roomsterissa, jossa on oikein tarkoituksella etu- ja takapää eri paria.
Auto oli sen verran helposti ajettavissa ulos ja myyjä sen verran aktiivinen että kävin koeajollakin.
Olin hämmästynyt siitä miten samanlainen Yetin takakontti oli Roomsterin kanssa. Samat takapenkin säätömahdollisuudet (opin myöhemmin ettå tälle takapenkkiratkaisulle on tuotenimikin: Varioflex) ja lähes identtiset takakontin mitat. Ei mitään uutta täällä. Takapenkillä leveämmin tilaa, muuten aika samantyyppiset tilat.
Yetin ohjaamossa tunnelma oli yhtä koko- ja hintaluokkaa isompi ja arvokkaampi. Pikkuautomaisuus oli poissa ja esim radion nestekidenäytön tilalla oli väritelkkari, josta löytyi (itselleni täysin turha) navigaattori. Kuskin penkkiä nostamalla ja ruoria säätämällä löysin mukavan asennon siten että penkki oli lopulta melko edessä. Varioflexin säädettävyyden ansiosta tämä mahdolistaa isomman tavaratilan, kun takapenkkiä voi siirtää eteenpäin ilman että jalkatila käy minimiin. Tätä kautta Yetistä luultavasti löytyy enemmän tilaa kuin Roomsterista, mutta ajoasento on tietenkin jokaisen henkilökohtainen valinta.
Ajossa kaikki mitä lausuin Roomsterista pätee myös Yetiin. Ehkä Yeti oli vähän hiljaisempi, toisaalta roomsterissa oli loppuunajetut kesärenkaat kun Yetissä oli ok-kuntoiset kitkat ja melu oli etupäässä rengasmelua. Saabin (Fiatin) dieseliin verrattuna 1.2 TSIhän on siis hiljainen kuin lakossa oleva huopatossutehdas. Luulin ensin että Roomsterissa on start/stop-automatiikka, kunnes huomasin katsoa kierroslukumittaria
Molempien yksilöiden hinnat ovat mielestäni yläkanttiin. Roomsterista itse asiassa pyydettiin lähes 15 k€, mutta nyt illaksi hinta onkin tullut jo alle 14 k€:n. Myyjä vinkkasikin tästä lähtiessäni, että tulee alentamaan hintaa, mainitsi samalla että hintaan kuuluu uudet kesärenkaat. Kamuxissa Yeti-myyjä oli aktiivisempi ja koeajoi Saabin tehdäkseen tarjouksen. sanoi että hyvittää 2500 euroa mutta korottaa hyvityksen 3000 euroon, koska Yetissä on huoltomuistutin päällä ja huolto jäisi minun hoidettavakseni. Yetin hinnassa ei ollut halua tulla vastaan, joten välirahaksi muodostui noin 15,5 k€. Saabin saisin todennäköisesti itse kaupaksi viiden tonnin pintaan, joten eipä tuo vaihtohyvitys kovinkaan houkutteleva ollut.
Tarkoitus ei nyt ollutkaan tehdä kauppoja, vaan käydä hakemassa kokemusta Skodan tarjoomasta tähän autoluokkaan. Berlingon tavaratiloille kumpikaan ei vetänyt vertoja, eikä tarjolla ollut Sitikan modutopin kaltaista kattohylly/ikkuna/ilmastointisuutin-komboa, joka tekee autosta sisältä varustellumman oloisen kuin pelkkä kattoverhoilu tai lasikatto. Voimalinja ja varsinkin vaihteisto olivat kuitenkin ihan eri planeetalta kuin Sitikassa. Ja sitikkaa ei saa yhdistelmällä automaatti+bensakone, mikä on itselle vähän huono juttu (vaimo vaatii automaatin, ajomäärä puolustaa bensakonetta).
Molemmissa Skodissa vuosittaiset verot olisivat vaatimattomat 500 euroa pienemmät kuin nykyisessä Saabissa ja 400 euroa pienemmät kuin dieselberlingossa. Vakuutusmaksuissa ei näytä olevan eroja Saabiin omilla tiedoillani. Veroetu nykytilaan on mittava, mutta ei sillä 10-15 kiloerron välirahaa kovin nopeasti lyhennetä. Saisihan tuolla toki 5 vuotta uudemman ja 250 tkm vähemmän ajetun auton pihaan. Mutta menettäisi Saabin
Polttoainekuluissa uskoisin dieselsaabin ja bensaskodan menevän suunnilleen tasoihin. Roomsterin ajossa sain kulutukseksi ajotietokoneen mukaan reilu 7 litraa simuloiden omia säännöllisiä ajomatkoja lenkin aikana. Saappi vie samassa ajosyklissä 8-9 litraa dieseliä.
Siihen en voi tässä ottaa kantaa, paljonko pitäisi varata touhutonneja yhdistelmän TSI+DSG vuoksi
Nämä nyt on tällaista sitkeän Berlingokuumeen taltutusyritystä. En tiedä onnistunko, vai sainko rinnalle Roomster/Yetikuumeen. Kaikista kolmesta autosta on pääpiirteittäin jäänyt positiivinen vaikutelma. Skodien etuna loistava automaattivaihteisto. Yleisesti kaikista kolmesta puuttuu älyttömyydet; yksinkertaisesti vain tilaa pakattuna mahdollisimman pieneen pakettiin. Roomster ehkä yllätti eniten odotuksiin nähden. Toistaiseksi mitään pakkoa vaihtaa autoa ei ole päällä, joten en todennäköisesti pääse tätä kuumetta todellisell ahankinnalla taltuttamaan. Saabista luopuminen kun on aika korkean kynnyksen takana vielä, kun auto on aika mintissä kunnossa eikä siitä kukaan vaihdossa mitään maksa. Niin ja kun se on vielä Skodista ja Sitikoista poiketen Se. Varma. Ruotsalainen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Mitään näistä uudemmista kamelin tms. kuljettimista tietämättä, osta Sitikka. Itsellä kokemusta kolmesta PSA Hdi tuotteesta 2000-luvulta, mutta isommista, lähinnä positiivista, pikkuvikoja mutta halpoja sellaisia paitsi c5:n hydraulipumppuyksikkö. Sen sijaan uudemmista Vageista ei löydy lähipiiristä (isä, sisarukset, naapurit, työkaverit etc.) hyvää sanaa pois lukien hyvä ajettavuus. Viat voimalinjassa ovat yleisiä ja kalliita.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Kävin ajamassa uuden Octavia RS:n DSG:llä ja en kyllä löytänyt mitään moitittavaa vaihteiston toiminnasta edes kaupungissa. Oikein nätisti vaihtoi ja varsinkin kiihdytyksissä ihan uskomattoman nopeat vaihdot. Loistava laatikko toiminnaltaan, kesto vaan vähän mietityttää, mutta liekkö noissa enää nykyään mitään kummallista kestonkaan osalta.
Jos vertaan keväällä pari kuukautta alla olleeseen Peugeot 508:n robottiin, niin se on kyllä tuulahdus jostain menneestä vaihtonopeuksineen ja nykimättä ajamiseen pitää myös pumpata kaasua kiihdytyksissä jatkuvasti. Karmea laitos toi robotti, kyllä siihen toki tottuu ja dieselpihikin se on kuin mikä, ei yli 5l/100km päässyt edes tollasella suht isolla ja painavalla autolla vaikka kaupunkiakin oli paljon mukana.
Jos noista kahdesta on valittava, niin dsg ehdottomasti.
Tuli tosta autojen kalleudesta mieleen myös se, että Kamux on ihan selvästi muuttanut toimintatapaansa listautumisen jälkeen. Aiemmin hyvitykset oli lähes aina parhaiden joukossa, nyt tässä koko vuoden Kaxuilta tullut heikompaa hyvitystä kuin vanhoista kivijaloista ja aiemmin myös autojen pyynnit oli halvimpien joukossa ja mainostivatkin, että heidän hintansa on aina kolmen halvimman joukossa, mutta nyt tuntuu myös pyyntihinnat kasvaneen ihan urakalla, ja harvemmin ollaan siellä halvimpien joukossa.
Saiko omistaja jo rahastettua tarpeeksi listautumisen yhteydessä, vai aletaanko nyt markkinaaseman vakiinnuttua tekemään kauppaa suolaisemmilla katteilla vai tarvitaanko vain rahaa kattamaan investointeja?
Varmaan 5v välein autoja vaihtavalle sinäänsä merkityksetön juttu, itse kun on vaihdellut autoa parin kk välein, niin tullut huomattua selkeä muutos trendissä.
Jos vertaan keväällä pari kuukautta alla olleeseen Peugeot 508:n robottiin, niin se on kyllä tuulahdus jostain menneestä vaihtonopeuksineen ja nykimättä ajamiseen pitää myös pumpata kaasua kiihdytyksissä jatkuvasti. Karmea laitos toi robotti, kyllä siihen toki tottuu ja dieselpihikin se on kuin mikä, ei yli 5l/100km päässyt edes tollasella suht isolla ja painavalla autolla vaikka kaupunkiakin oli paljon mukana.
Jos noista kahdesta on valittava, niin dsg ehdottomasti.
Tuli tosta autojen kalleudesta mieleen myös se, että Kamux on ihan selvästi muuttanut toimintatapaansa listautumisen jälkeen. Aiemmin hyvitykset oli lähes aina parhaiden joukossa, nyt tässä koko vuoden Kaxuilta tullut heikompaa hyvitystä kuin vanhoista kivijaloista ja aiemmin myös autojen pyynnit oli halvimpien joukossa ja mainostivatkin, että heidän hintansa on aina kolmen halvimman joukossa, mutta nyt tuntuu myös pyyntihinnat kasvaneen ihan urakalla, ja harvemmin ollaan siellä halvimpien joukossa.
Saiko omistaja jo rahastettua tarpeeksi listautumisen yhteydessä, vai aletaanko nyt markkinaaseman vakiinnuttua tekemään kauppaa suolaisemmilla katteilla vai tarvitaanko vain rahaa kattamaan investointeja?
Varmaan 5v välein autoja vaihtavalle sinäänsä merkityksetön juttu, itse kun on vaihdellut autoa parin kk välein, niin tullut huomattua selkeä muutos trendissä.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T