mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei tässä mitään väittelyä ole syntymässä. Ehdotin vain rattivaihteelle vaihtoehtoa paremmasta elämästä, vaikka se downshiftaus onkin muotia.

Mä sain tänää mun uusimmat heräteostot, liukuesteettömät M+S -renkaat, vanteille. Laita rattivaihde yv:tä, jos haluat vanhat Misukat koeajoon. Opiskelijalta opiskelijalle opiskelijabudjetilla. Kulkeutuu Tampereelle viikon päästä :D Toki riskinä on sitten se, että vanteiden jako on nyt 5X110 eli joudut käymään Coltin pajalla.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Rattivaihde kirjoitti:Tonnarin vanhat Hakkapeliitat ovat muuttuneet keskikoon riesasta melkein koko auton pilaavaksi ärsytystekijäksi. Tekevät kyydistä meluisaa, täristävää ja pomppivaa eivätkä pidä kunnolla millään pinnalla. Ei millään huvittaisi ostaa uusia renkaita opiskeluajan vähäisiin ajoihin ja budjettiin, mutta kohta ei ole enää muita vaihtoehtoja kun läheltä piti -tilanteet ja autonvaihtoajatukset sen kuin lisääntyvät...
Jännä.. tuossa jubissa on vissiin pykälää parempi äänieristys kun alla on Savan nastat (goodyearin halpismerkki, goodyearin kuviolla) ja sisälle ei sitten kuulu mitään nastojen pitämää meteliä.. Oletko kalhannut nettivaraosan läpi? Itse bongasin nuo savat sieltä ja ostin koko sarjan puolitalvea ajettuna 160e:n hintaan. Yllätykseksi on saanut todeta että hintaansa nähden ostos on ollut erinomainen.

Jos rattivaihde siirtyisit suosiolla NG-aikaan niin sais sen night panelinkin... ;)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lääkkeiden sivuvaikutukset ja vieroitusoireet. Söin 9 päivää kipulääkkeitä, jona aikana nukuin 11-12 tunnin öitä, pää ihan sekaisin, auton rattiin ei mitään asiaa, vatsa kivikovana jne. Nyt lopeteltua en saa unta millään, pari viime yötä valvonut aamukuuteen, vatsa sekaisin, ruokahalu kateissa, paleltaa... ja selkäkivut vieläkin jäljellä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja vmt »

05:32, Pori 106. Kello soi eilen kahden tunnin yöunien jälkeen 06:00. No, kai nämä on niitä ammatinvalintakysymyksiä.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

No, rytminsä kullakin. Mä olen vieläkin hereillä joulukuun viimeisen päivän jäljiltä. Enkä ole ollut missään viettämässä vuodenvaihdetta ja jatkoilla jne, vaan selvinpäin kotona ja koittanut noin kello puoli kahdesta asti saada unta.

Viittaan edelliseen viestiini tässä ketjussa..
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Katso jotakin Woody Allenin elokuvaa. Olen nukahtanut aina yrittäessäni katsoa niitä, jopa elokuvateatterissa. Esim. tämä: https://youtu.be/kW5y7RM4BuE
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiitos vinkistä, mutta ei pysty. On meinaan muutenkin melko sairas olo :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

AZP kirjoitti:Kiitos vinkistä, mutta ei pysty. On meinaan muutenkin melko sairas olo :mrgreen:
Onko lääkkeet sellaisia, että ne pitäisi lopettaa vähitellen?
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Teoriassa kyllä, mutta tämä ei ole kuitenkaan käytännössä mahdollista, koska pillereissä ei ole jakouurretta. Kyseessä on hitaasti elimistöön liukeava depottitabletti, jota ei saisi rikkoa pienempiin osiin. Muuten liukenevuus voi nopeutua, ja vaikutukset on sitten sen mukaiset. Ottamaani annostusta pienempää pilleriä ei ole tarjolla. Sen verran otin pehmennystä lopettamiseen, että viimeisenä päivänä (tiistaina) otin pelkän iltapillerin ja jätin aamupillerin väliin.

Uni tuli klo 9.30 ja hetki tässä on jo heiluttu hereillä taas. Näillä unilla mennään taas kohti seuraava yötä...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Aiempaan rengasasiaan: en ole vaihtoehtoja tutkinut, kun tähän asti olen ollut vahvasti sillä kannalla että nykyisillä pitää pärjätä. Ja pärjäähän niillä jos ei aja paljoa kaupungissa ja liukkaimmilla keleillä :D Sellainen kotikenttäetu tosin on, että rengastyöt onnistuu puoli-ilmaiseksi tutun tallissa.
Pakari kirjoitti:Jos rattivaihde siirtyisit suosiolla NG-aikaan niin sais sen night panelinkin... ;)
Tuskinpa vain, GM-Saab tuntuu koko ajan kaukaisemmalta ajatukselta :twisted:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Rattivaihde kirjoitti: Tuskinpa vain, GM-Saab tuntuu koko ajan kaukaisemmalta ajatukselta :twisted:
Jännä seurata kun nuorimies toistaa itse kokemaani kaavaa :-) Ajelin itsekin siis satkuilla (eka auto oli toki Fiat 131 Mirafiori, mutta ei siitä nyt enempää) pääsääntöisesti alkuun, enkä tiennyt mitään parempaa, ylistin niitä joka välissä jne. Sitten erehdyin kokeilemaan tonnaria...2,3T...aijai, onko mitään parempaa...pakko saada... ja kyllä, hain moisen Saksasta 2003. Ja olihan se perkeleen kiva! Nuorena miehenä jaksoin vielä keppivaihdettakin, ja totta kai vähän viriä. Mielestäni juurikaan mikään auto ei olisi 9000 Saabia parempi!

No, sitten iski tilapäinen nelivetokuume, ja hain Pajeron jne, hairahduin pariin og kolkkiin (ensin diesel ja sitten RE85). Mutta sivutetaan nämä sivuraiteet (editors note: pidän og-kolkki aeron ulkonäöstä, mutta en ole vielä tähän päivään mennessä ajanut yhtään OG-kolkkia, jonka ajo-ominaisuudet olisi mielestäni edes välttävät. Rouvakin on ajanut kaksi kolaria Saabilla omaa syytään, molemmat oli og9-3:sia. Kolmaskin Saab-kolari rouvalla on tilillään, mutta sen yhden satkun perseeseen ajoi joku teini Lahden motarilla, eli ei mennyt omaan piikkiin).

Iskin kuin iskinkin automaatti & tehokas yhdistelmää etsiessäni käteni Saab 9-5 3,0V6t:hen, vaikka katselin kaiken maailman Audeja, Bemareita jne. Ja kaikesta historiasta noiden pre-GM Saabien ja GM 9-3 Saabien parissa huolimatta, olen sitä mieltä että se oli YLIVOIMAISESTI paras talviauto jolla olen Saab-merkin alla ajanut. Kone oli normilämmöissä 2km ajoilla, V70 TDi Volvosta "kuolleena" poistettu akku palveli siinä kuukauden pakkasessa seisomisenkin jälkeen hienosti ilman latauksia talven yli (kunnes kuoli lopullisesti), ajo-ominaisuudet oli mahtavat, suorituskyky riittävä....Tämä siis kokeilemistani, oletettavasti NG9-5 ja neliveto NG-kolkit muuttaisivat taas mieleni.

Mutta siis otappa Rattivaihde se pää pois sieltä rectumista ja hanki parasta etuvetosaabia mitä on tarjolla ja hommaa og-femma. Jos ei halua viriä, niin paras mahdollinen mosa on tuo 3,0 V6t. :wink: :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eiköhän se ole aika luonnollista, että uudempaa suunnittelua oleva auto on keskimäärin käyttöominaisuuksiltaan parempi kuin vanhempaa suunnittelua oleva. Oli se sitten Saab, Fiat-Saab tai GM-Saab.

Vaikka toki haikeudella muistelen ensimmäistä käytössäni ollutta autoa, eli MY84 Nissan Sunny 1,5 GL Coupea. Siinä oli kaikki mitä tarvittiin eikä mitään ylimääräistä. Ketterä, taloudellinen, ehti joka paikkaan ilman että piti hampast irvessä polkea jne. Helteellä toki tuli kuuma ja ruma se oli kuin mikä, mutta samat taitaa päteä niihin autokehityksen huippua edustaviin OG-satkuihinkin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Tämä on kyllä melko tulenarka aihe. :mrgreen:
Siitä samaa mieltä että og-kolkki on alustaltaan täysi katastrofi. Pitäydyn mielipiteessäni, että og-satku on hyvä auto, jossa vain väkisinkin konstruktion ikä näkyy ja tuntuu. Etenkin matalakeulatonnaria ikä painaa minun nähdäkseni edelleen yllättävän vähän, vaikkei mikään kaksikymppinen auto ole enää uudenveroinen.

Mutta femman suhteen olen eri mieltä. Sellainen kun sattuu löytymään perheestä, eikä mikään raato, vaan kaikin puolin kunnossa oleva etanolisoftattu MY04 2.3tA Wagon. Minun mielestäni tonnari on yhtenäisempi, viimeistellympi ja luotettavampi kokonaisuus, kun taas femma on kaikin puolin modernimpi sekä kunnossa ollessaan parempi ajettava. Tonnari tuntuu kokonaisuutena paremmin suunnitellulta ja tehdyltä autolta. Siihen nähden, miten hyvä auto oli mahdollista tehdä suunnitteluajankohtana, tonnari on mielestäni huomattavasti lähempänä täydellistä.

Tämä siis vahvasti subjektiivisena mielipiteenä. Saatan hyvinkin vielä joskus ostaa viimeisen vuosimallin og-femman tai ng-kolkin kun tonnari alkaa käymään liian vaativaksi jokapäiväisenä käyttöautona. Mutta sen takia en vaihda että tonnari olisi huonompi auto. :mrgreen:

Ja AZP ehti näköjään jo väliin. :D

Edit: Unohtui kommentoida sitä V6:sta. Se olisi ollut erinomainen vaihtoehto, ennen kuin ostin tonnarin. Nyt vaihtaminen laiskempaan ja janoisampaan V6:seen jolle etanoli ei ole yhtä luonnollinen nautintoaine tuntuisi jotenkin typerältä. Etenkin kun sen suhteellinen hyvyys johtuu vain siitä että femman muut koneet ovat niin syvältä. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eikös V6t:stä saa singlefuelin etanolille siinä missä tonnaristakin.. Flexiä siitä ei saa mutta etanolille sen tietääkseni saa softattua.. Joskaan en tiedä että onko kukaan sellaista vielä tehnyt. Eikös JCarlson jossain topicissa niin todennut ettei kukaan ole vielä V6:staan tuonut softattavaksi.. Vai muistankos nyt ihan omiani?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Juurikin näin määkin olen ymmärtänyt. Kehitystyö on siis jokseenkin eri vaiheessa kuin muiden koneiden kanssa, sitä lähinnä meinasin. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin