Nettiauton löydöt VOL2
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Näitä ei ole vielä Nettiautossa, mutta Skodan sivuilla pystyy rakentamaan itselleen Skoda Enyaqin. Se on siis se Kodiaqin kokoinen täyssähköauto, jota on pitkin vuotta rummutettu ja joita pitäisi alkaa tulla maahan kevättalvella.
Täyttä valikoimaa ei ole vielä konffattavissa, sieltä puuttuu halvimman pään pikkuakkuiset kokonaan, samoin nelivetoiset ja puhdikkaimmat kalliista päästä. Konffasin nyt testinä kuitenkin itselleni sopivilla varusteilla takavetoisen isoimmalla akulla (80 kwh) olevan auton. Varusteiksi vetokoukku, kaikki lisälämmittimet, ilmalämpöpumppu, adaptiivinen vakkari, peräkamera ja tutkat, sähkötakaluukku ja muutama muu vehje siten että varustelu vastaa jotakuinkin sitä mitä tuosta nykyisestä wannabe-sähköautosta löytyy. Hinnaksi tuli 55 t€, joka on sattumalta melko tarkkaan se summa, jolla tuo mun Mitsu on kaupasta uutena aikanaan irronnut. Ei paha hinta isoakkuiselle isolle sähköautolle.
No vertailuna sitten konffasin aika tarkkaan samankokoisen Kodiaqin vastaavilla varusteilla. Pohjaksi otin halvimman Active-varustelutason, jotta ei tulisi mitään turhaa dingeldangelia mukaan. Voimalinjaksi 150 hv 1.5 TSI ja DSG7, joka häviää kyllä suorituskyvyssä tuolle isoakkuiselle Eniyaqille, mutta kun Kodiaqissa lisää puhtia saa vain nelivetoon.
Kodiaqiin sitten vastaavat varusteet mukaan, niin hinta kipusi tuonne 45 k€oon. Katsoin vielä korkeamman trimmitason mallin jos se olisi tuolla varustelukombolla lopulta edullisempi, mutta samaan hintaan sekin nousi.
10 k€ hintaeroa suurinpiirtein vastaavan sähkö- ja bensa-auton välillä, ei paha. Ja hintaero olisi pienempi jos tyytyisi pienempiakkuiseen versioon (60 kwh), eikä sitä pienintä akkua (50 kwh) ole vielä edes konffattavissa. Kun vähän jyvittää sähköauton alhaisempia käyttökuluja niin uskoisin että täyssähkö olis se kokonaistaloudellisempi valinta. Paljon riippuu tietenkin arvonalenemasta, mutta tän hetken trendiä kun katsoo, niin vaikea kuvitella että iso, tehokas ja isoakkuinen täyssähkö olisi vaikka 5v päästä vähemmän haluttava kuin 150 hv bensakoneella kuritettu katiska jota koristaa kirjainyhdistelmä TSI+DSG
Alkaa siis pikkuautojen (mm. Skoda ja Seat) lisäksi kookkaissa katumaastureissa olla vähitellen tilanne, jossa sähköauto ei ole enää se kallis valinta. Jos hinnoittelu pysyy tuollaisena, niin voisin kuvitella että ensi vuonna nähdään paljon Skodaa lataustolpilla.
Täyttä valikoimaa ei ole vielä konffattavissa, sieltä puuttuu halvimman pään pikkuakkuiset kokonaan, samoin nelivetoiset ja puhdikkaimmat kalliista päästä. Konffasin nyt testinä kuitenkin itselleni sopivilla varusteilla takavetoisen isoimmalla akulla (80 kwh) olevan auton. Varusteiksi vetokoukku, kaikki lisälämmittimet, ilmalämpöpumppu, adaptiivinen vakkari, peräkamera ja tutkat, sähkötakaluukku ja muutama muu vehje siten että varustelu vastaa jotakuinkin sitä mitä tuosta nykyisestä wannabe-sähköautosta löytyy. Hinnaksi tuli 55 t€, joka on sattumalta melko tarkkaan se summa, jolla tuo mun Mitsu on kaupasta uutena aikanaan irronnut. Ei paha hinta isoakkuiselle isolle sähköautolle.
No vertailuna sitten konffasin aika tarkkaan samankokoisen Kodiaqin vastaavilla varusteilla. Pohjaksi otin halvimman Active-varustelutason, jotta ei tulisi mitään turhaa dingeldangelia mukaan. Voimalinjaksi 150 hv 1.5 TSI ja DSG7, joka häviää kyllä suorituskyvyssä tuolle isoakkuiselle Eniyaqille, mutta kun Kodiaqissa lisää puhtia saa vain nelivetoon.
Kodiaqiin sitten vastaavat varusteet mukaan, niin hinta kipusi tuonne 45 k€oon. Katsoin vielä korkeamman trimmitason mallin jos se olisi tuolla varustelukombolla lopulta edullisempi, mutta samaan hintaan sekin nousi.
10 k€ hintaeroa suurinpiirtein vastaavan sähkö- ja bensa-auton välillä, ei paha. Ja hintaero olisi pienempi jos tyytyisi pienempiakkuiseen versioon (60 kwh), eikä sitä pienintä akkua (50 kwh) ole vielä edes konffattavissa. Kun vähän jyvittää sähköauton alhaisempia käyttökuluja niin uskoisin että täyssähkö olis se kokonaistaloudellisempi valinta. Paljon riippuu tietenkin arvonalenemasta, mutta tän hetken trendiä kun katsoo, niin vaikea kuvitella että iso, tehokas ja isoakkuinen täyssähkö olisi vaikka 5v päästä vähemmän haluttava kuin 150 hv bensakoneella kuritettu katiska jota koristaa kirjainyhdistelmä TSI+DSG
Alkaa siis pikkuautojen (mm. Skoda ja Seat) lisäksi kookkaissa katumaastureissa olla vähitellen tilanne, jossa sähköauto ei ole enää se kallis valinta. Jos hinnoittelu pysyy tuollaisena, niin voisin kuvitella että ensi vuonna nähdään paljon Skodaa lataustolpilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nettiauton löydöt VOL2
^Tuossa kun huomioi sen, että 10ke on vain 22% korotus siihen 45ke hintaan (20ke pikkuautossa se olisi 50%, selkeä ero budjetoidessa ja etenkin rahoituskuvioissa) ja sen, että tuossa kokoluokassa massa ja ilmanvastus alkavat jo varmistaa vähän Polo-luokkaa isomman kulutuksen ja sitämyötä selvemmän säästön sähköllä, niin hyvinkin realistinen vaihtoehto jo monelle.
...ja jälleen toisessa ketjussa mainittu hedelmien poiminta jatkuu Skodan toimesta.
...ja jälleen toisessa ketjussa mainittu hedelmien poiminta jatkuu Skodan toimesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Nettiauton löydöt VOL2
^^ Mutta saako noita sähköautoja kovalla askilla, siis manuaalivaihteisina, ja tietenkin kytkinpolkimella varustettuna? Nettiautoon kun laittaa hakuehdoiksi voimanlähde; hybridi (tai sähkö) ja vaihteistoksi manuaali, niin ei löydy autoja, paitsi jokin Renault Zoe ym, muttei niissäkään näy kytkinpoljinta, ainoastaan kaasu- ja jarrupolkimet Miksei voimalinja voi olla moottoria lukuunottamatta perinteinen, kait osaavat rakentaa sellaisen sähkömoottorin joka vastaa ominaisuuksiltaan polttomoottoria, siis kierrosalue, vääntö, ja se kytkimen välityksellä kiinni kovaan askiin jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Varmasti osaisivat sellaisen sähkömoottorin tehdä, mutta se olisi vähän kuin tarkoituksella tekisi vetoisan talon jossa katto vuotaa
Kova askihan noissa yleensä on, eli yksi suora välitys ilman kytkintä, koska sillä ei tee mitään autossa jonka moottorin ei tarvitse käydä tyhjäkäyntiä.
Kova askihan noissa yleensä on, eli yksi suora välitys ilman kytkintä, koska sillä ei tee mitään autossa jonka moottorin ei tarvitse käydä tyhjäkäyntiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Tietysti sen pitäisi käydä tyhjäkäyntiä, kuinkas muuten saisi luistatettua kytkintä liikennevaloista lähdettäessä, ja polttomoottoria muistuttava äänimaalilma ilman muuta, ja huono hyötysuhde, pääasiassa moottori ja akusto optimoitu mahdollisimman suureen voimantuottoon ja tarpeettoman tehokas lämmitys isoilla vastuksilla. Tuollainen olisi sen verran mielenkiintoinen sähköautokonsepti että saattaisin sähköautoa jo harkitakin
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Joku urheilu-/super-/hyper-/hypeautovalmistaja (tai visioija) jo uhosi manuaalivaihteista sähköautoa, koska jotkut tykkää vaihtamisen ilosta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Niin ja kun miettii että ihan aikuistenkin autoihin luodaan pörinää nykyisin kaiuttimilla, niin mikä ettei laitettais sähkömoottoria käymään tyhjäkäyntiä ja vähän tärinää autoon epätasapainottamalla se
Jos nyt vakavammin puhutaan niin kyllähän suorituskykyä luulis saavan jonkin verran lisää laittamalla sähköautoon vaihteet. Sillä olis vähän käyttöä tavan ajossa, mutta urheiluatojen suorituskyvyllä nyt on muutenkin aika vähän sen kanssa tekemistä.
Sähkömoottorissahan vääntö on heti käytettävissä ja niin kauan kuin vääntökäyrä on tasainen, nousee teho lineaarisesti kierrosluvun, eli yksivälityksisessä autossa myös vauhdin mukaan. Auto kun kuitenkin kulkee ja kiihtyy newtonmetrien sijasta kilowateilla, niin ainoa tapa saada täydet kw:t käyttöön alemmilla nopeuksilla, mutta käyttää niitä kuitenkin myös korkeilla nopeuksilla, on laittaa autoon useampi välitys josta valita.
Jos nyt vakavammin puhutaan niin kyllähän suorituskykyä luulis saavan jonkin verran lisää laittamalla sähköautoon vaihteet. Sillä olis vähän käyttöä tavan ajossa, mutta urheiluatojen suorituskyvyllä nyt on muutenkin aika vähän sen kanssa tekemistä.
Sähkömoottorissahan vääntö on heti käytettävissä ja niin kauan kuin vääntökäyrä on tasainen, nousee teho lineaarisesti kierrosluvun, eli yksivälityksisessä autossa myös vauhdin mukaan. Auto kun kuitenkin kulkee ja kiihtyy newtonmetrien sijasta kilowateilla, niin ainoa tapa saada täydet kw:t käyttöön alemmilla nopeuksilla, mutta käyttää niitä kuitenkin myös korkeilla nopeuksilla, on laittaa autoon useampi välitys josta valita.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Yksi syy laittaa vaihteisto ja/tai kytkin/momentinmuunnin sähkömoottorin perään on se, että paikaltaan lähdettäessä sähkömoottorin teho on aina nollassa, jolloin renkaille saadaan ainoastaan moottorin vääntömomentin verran pyörityskykyä. Eli raskaassa lastissa paikaltaan lähtö voi osoittautua ongelmaksi vaikka jo muutaman kilometrin tuntivauhdista kiihtyvyyttä löytyisikin. Tämä on käsittääkseni suurin syy, miksi vetokoukun saa ainoastaan perus perheautoa tehokkaampiin sähköautoihin joiden hinta luonnollisesti karkaa siitä c-segmentin polttiksen hintaluokasta monelle turhan kauaksi.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Sininen Saab 9-3, '99
-
- "Hirsch"
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: Nettiauton löydöt VOL2
https://www.nettiauto.com/saab/9-5/11554409
"ainoat ruosteet takakontin luukussa"
Huomasin auton tuossa keväällä seisovan Härkäpakarin pihalla, hieman sivummalla, kuin hyljättynä. Tuolloin jo pisti silmään kesäkelissä kolme nastarengasta (yksi varapyörä) ja talven suolat kyljissä ja oliskos ollut niin, et lakit olivat tuosta jo kilvet vieneet
Pienellä googlaamisella paljastuikin, että taitaa kyseessä olla aika koijari...
"ainoat ruosteet takakontin luukussa"
Huomasin auton tuossa keväällä seisovan Härkäpakarin pihalla, hieman sivummalla, kuin hyljättynä. Tuolloin jo pisti silmään kesäkelissä kolme nastarengasta (yksi varapyörä) ja talven suolat kyljissä ja oliskos ollut niin, et lakit olivat tuosta jo kilvet vieneet
Pienellä googlaamisella paljastuikin, että taitaa kyseessä olla aika koijari...
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Nojoo, toi on käytännössä ilmainen joten pitäisi kaikkien ( paitsi saabistin ) tajuta ettei ihan uusi oleP.Y-J. Kannisto kirjoitti: ↑Ke Syys 09, 2020 17:56https://www.nettiauto.com/saab/9-5/11554409
"ainoat ruosteet takakontin luukussa"
Huomasin auton tuossa keväällä seisovan Härkäpakarin pihalla, hieman sivummalla, kuin hyljättynä. Tuolloin jo pisti silmään kesäkelissä kolme nastarengasta (yksi varapyörä) ja talven suolat kyljissä ja oliskos ollut niin, et lakit olivat tuosta jo kilvet vieneet
Pienellä googlaamisella paljastuikin, että taitaa kyseessä olla aika koijari...
-
- "Hirsch"
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Hinta varmaan kohillaan, mutta kuinka raiskatun näköinen voi auto ollakkaan kun sitä katselin
Tulipa vaan mieleeni muutamat kohtuuhintaiset Saabit joita olen ostellut, jotka sisältä muistuttivat lähinnä kaatopaikkaa eikä sitä ruotsalaisen luksusvaunun ohjaamoa.
Tulipa vaan mieleeni muutamat kohtuuhintaiset Saabit joita olen ostellut, jotka sisältä muistuttivat lähinnä kaatopaikkaa eikä sitä ruotsalaisen luksusvaunun ohjaamoa.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Niin Saabeilla, kuin muillakin käytetyillä autoilla on hinnat ollut nousu suunnassa viime aikoina. Johtuen osaksi 2018 autojen korotetusta ajoneuvo verosta, joka on erittäin korkea suuri päästöisille autoille.
Nevsin tekemät Aerot pitävät hyvin hintansa.
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... 014&q=saab
Nevsin tekemät Aerot pitävät hyvin hintansa.
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... 014&q=saab
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Nettiauton löydöt VOL2
Toihan näyttää ihan siistikuntoiselta, jotain vakiokukkaa näyttää kait olevan lokarien kulmissa, ja outoja tarroja liimattuna koriin ja laseihin.P.Y-J. Kannisto kirjoitti: ↑Ke Syys 09, 2020 17:56https://www.nettiauto.com/saab/9-5/11554409
"ainoat ruosteet takakontin luukussa"
Huomasin auton tuossa keväällä seisovan Härkäpakarin pihalla, hieman sivummalla, kuin hyljättynä. Tuolloin jo pisti silmään kesäkelissä kolme nastarengasta (yksi varapyörä) ja talven suolat kyljissä ja oliskos ollut niin, et lakit olivat tuosta jo kilvet vieneet
Pienellä googlaamisella paljastuikin, että taitaa kyseessä olla aika koijari...
On kyllä halpa jos tekniikka toimii. Joku saa ehostettua tuosta vielä ihan hyvän kulkupelin, käykää nyt joku toi pelastamassa johonkin muuhun kuin varaosakäyttöön!
Värikin on aika hieno, korimalli ei niinkään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1090
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Nettiauton löydöt VOL2
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta