Outs anteeksi. Kirjoitin enkä seurannut tilannetta seinällä…
Hyvä jos on niin, minun annettiin ymmärtää että siinä on raja mitä saa ”tallettaa”. Ja lisäksi joudut maksamaa siirron siitä käyttämästäsi itsetuotetusta sähköstä. Virrasta ei tietysti tarvitse maksaa lisää, eli ”säästön” määrä romahtaa melko hurjasti ehkä kuvitellusta.
Ajankohtaiseksi nuo pankkihommelit tulee minulle vasta keväällä -24 kun pitää alkaa kilpailuttamaan seuraavaa myyjää. Siinä onkin sitten vääntö noiden virtuuaaliakkujen ja ostosähkön vertailussa.
petrisa kirjoitti: ↑Su Elo 21, 2022 15:43
[quote=Soki post_id=<a href="tel:1305348">1305348</a> time=<a href="tel:1661083630">1661083630</a> user_id=25767]
[quote=petrisa post_id=<a href="tel:1305324">1305324</a> time=<a href="tel:1661065209">1661065209</a> user_id=8957]
Oletteko pörssisähkö sopimuksen tehneet laskeneet, että miten tuleva loka-...helmikuu tulee vastaavasti teille maksamaan
Kesä kuukausina myytte sähköä lähinnä päiväsaikaan, kun itse ei kaikkea käytä. Eikö silloin pörssihinta ole korkeimmillaan, joten tulee hyvin myyntiä ja sitä kautta tuloja. Hommahan kääntyy kohta toisinpäin, kun panelit eivät tuota. Asian todellisen laidan tietänee vasta ensi kesänä, kun on tullut koko vuosi täyteen. Pörssisähkön hintahan heiluu niin paljon eri aikoina että voi olla vaikea ennakoida.
Yksi varma ja yllätyksetön tapa säästää ja omasta mielestäni tehdä kiinteä sähkön- hinta sekä virtuaaliakku sopimus. Vaimon veljellä on tällainen Helsingissä. Hänellä on toki vielä vanha sähkösopimuskin, jossa on tuota 4,xx c/kWh hinta. Kohta sekin muuttuu.
Itselläni on "onneksi" 6,9 c/kWh hinta, joka tehtiin 24 kk ajalle viime marraskuussa. Tämäkin tuntui silloin ryöstöhinnalta, vaan ei enää.
Se että myy sähkön pörssiin ei tarkoita että pitää välttämättä olla ostopuolella pörssisoppari.
Mulla on ostoon 7,95/kwh voimassa vielä puoltoista vuotta ja ylijäämistä Fortum maksaa toistaiseksi pörssin mukaan.
Eli syys-lokakuussa energia maksaa tontille toimitettuna(sis carunat) 14c/kwh, jos sitten valoa sattuu olemaan että paneeleista jotain irtoaa, se on tietysti ostoista pois. Myyntiin tuskin mitään riittää, eikä tarvikaan.
Nuo virtuaaliakut on vähän nii-noi. Niihin ei saa ihan kaikkea ”ladata” vaan sitä rajoitetaan johonkin maxmäärään. Näin ainakin ymmärsin Elenian myyjältä.
Jos sinne saisi ladata kaikki mitä taivaalta tulee, niin mieluusti sen tekisin ja ei tarvisi talvellakaan maksaa lainkaan veroja ja siirtoja! Toistaiseksi tuo myyminen pörssiin on kuitenkin järkevää. Perjantaina myyntiä 29kwh ja 15,7€ Eilen 44,16kwh ja siitä 2,97€.
Viikonloppusin on siis ihan hyvä pyörittää kaikkia sähkövempeleita ja lämmittää saunaa yms mitä löytyy vaikka ihan huvikseen

melkosia vaihteluita on, mutta keskihinta on kova elokuun myynnin keskiarvo 12.-/päivä.
[/quote]
Juurihan kirjoitin tuossa edellä että unohdin että sopiumukset voi tehdä erikseen myynnille ja ostolle.
Näin ei kai vielä joku aika sitten ehkä ollut.
Ei ainakaan vaimon veli ole raportoinut että Helen rajoittaisi virtuaaliakun toimintaa.
Joten kaikki ylijäämä sähkö kesällä menee "pankkiin" 1:1: een.
[/quote]