Lohkiksen päälläpito

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

[avautumisen tynkää]

Jännää miten tästä lohkiksen päällä pitämisestä keskustellaan näin paljon. Ilmeisesti kaikki kuitenkin tuntee sen suosituksen, et lohkista pitäis käyttää max. 2 tunnin ajan (tämä siis siitä päätellen, et ainakin toi +5 asteen lämpötilaraja tuntuu olevan tuttu). Jos siitä yli kahden tunnin lämmittämisestä on _niin_ huolissaan, ni älkää ihmiset pitäkö yli kahta tuntia sitä lämmitintä päällä. Näin ainakin itse toimin, eipä tartte turhaa miettiä tuotakaan. Kai se suositusaika johonkin perustuu kuten toi lämpötilakin.

En toki pitä topickia täysin turhana, tulihan tuolta taas uutta tietoa ton pätkivän lämmityksen (2min/2min) suhteen..

[/avautumisen tynkää]

No niin, eiköhän tämä tästä.. :)
9-3SC 2.0t Aut. -08
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Limmo kirjoitti:Jos siitä yli kahden tunnin lämmittämisestä on _niin_ huolissaan, ni älkää ihmiset pitäkö yli kahta tuntia sitä lämmitintä päällä.
näin tietysti jos homma on omissa käsissä, mutta jos tilanne on se että oma auto on toisen ihmisen käytössä minun ulottumattomillani :wink:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Toi max 2h ei oikein toimi, jos ei tiedä milloin lähtee autolla liikenteeseen. Ja sitten kun meidän eteisestä alkaa saa maan eri ajastukset sisätilanlämmittimelle ja lohkikselle niin...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

peinu kirjoitti:Ja sitten kun meidän eteisestä alkaa saa maan eri ajastukset sisätilanlämmittimelle ja lohkikselle niin...
Jos tällainen tilanne on ennemmin sääntö kuin poikkeus, niin onhan netti pullollaan ohjeita kännykällä toimivan kauko-ohjauksen rakentamiseksi. Ja kai tällaisia valmiinakin saa.. (nyt jonkin verran mutua, kun en itse ole perehtynyt, mutta tiedän kaverin tehneen tällaisen vekottimen Golfiin Webastoa varten.) Eli pommittamalla autossa olevaan kännykkään, joka on liitetty ohjauspiiriin, saa lämmityksen päälle vaikka tunniksi (viive säädettävissä). Ohjauspiirillähän voi ohjata vaikka sellaista defan relettä. Ja sijoittaa voi koteloituna vaikka takapenkin alle tjsp.

Itse kyllä olen kuitenkin tyytynyt tällaisissa tilanteissa vain kävelemään parkkipaikalle laittamaan piuhan tolppaan. Tosin nykyään on sen verran onni potkaissut, että lämmin talli on autolle.

Eikä ollut tarkoitus ketään suututtaa, tiedän kyllä, että kommentti oli hyvin pelkistetty ja kapeakatseinen.

EDIT: Kauko-ohjain vaikka tästä
Viimeksi muokannut Limmo, To Helmi 09, 2006 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

peinu kirjoitti:Toi max 2h ei oikein toimi, jos ei tiedä milloin lähtee autolla liikenteeseen. Ja sitten kun meidän eteisestä alkaa saa maan eri ajastukset sisätilanlämmittimelle ja lohkikselle niin...
Kyllä se toimii: on suunniteltavat menemiset minuutilleen :wink: . Ja hyvä tekosyy pakkasilla kun emäntä haluaisi lähteä sisustuskauppaan yllättäin..
Onhan se varmaan riittävä aika mikäli kierroslukumittariin on uskominen koska kierrokset putoaa normaaliin noin 30 sek-1min vaikka ulkona olisikin tuo -20. Laatikko ei tosin ole kovin vetreä.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulla on kyllä siitä kun tuun töistä eli n.17 asti siihen kun töihin lähen eli n.7.30 välin päällä talven alusta sinne kevään -10 asteen pakkasiin asti koko ajan päällä. Ja noin oon pitänyt aina sitten alle -10 pakkasilla käyn napsauttamassa lämppärin päälle n.2h ennen lähtöä päälle.

Kovilla pakkasilla eli yli -20 laitan autonkin käyntiin niin että lohkis on päällä vähän aikaa moottorin käydessä (n.3-8min). Kone on soppelisti lämmennyt ettei tarvi himmailla kun lähtee ajeleen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Limmo kirjoitti: Ilmeisesti kaikki kuitenkin tuntee sen suosituksen, et lohkista pitäis käyttää max. 2 tunnin ajan (tämä siis siitä päätellen, et ainakin toi +5 asteen lämpötilaraja tuntuu olevan tuttu). Jos siitä yli kahden tunnin lämmittämisestä on _niin_ huolissaan, ni älkää ihmiset pitäkö yli kahta tuntia sitä lämmitintä päällä. Näin ainakin itse toimin, eipä tartte turhaa miettiä tuotakaan. Kai se suositusaika johonkin perustuu kuten toi lämpötilakin.

Tuo 2:n tunnin suositusaika tulee siitä "olettamuksesta" että pidempi aika ei enää nosta veden lämpötilaa.
Tämä kahden tunnin "sääntö" on keksitty joskun 80-luvulla talonmiehiä ja taloyhtiöitä varten, kun piti saada yleispätevä ohje lämmitystolppiin ja perustuu sähköenergiansäästöön (btw. bensa oli silloin markan litra), ei automoottorin rikkoontumiseen.
Autothan oli tuohonaikaan keskimäärin aika mopoja ja vesitilavuudet kolmanneksen nykyisistä.
Tonnarin moottoria on ainakin lämmitettävä -30 asteen pakkasessa selvästi pidempään kuin 2 tuntia, jos aikoo saada sitä lämmitettyä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

No nyt on jo melkeen pakko mennä ihan Defan sivuilta kattomaan. Kai se valmistaja sitten parhaiten tietää, et miten noita vehkeitä tulis käyttää.

Seuraava lainaus on siis Defan Warmup User quide:sta
Defa kirjoitti: Example 1:
At 0ºC the control unit switches on the DEFA Warm Up 75 minutes before drive away
time. During this period the engine temperature increases by approximately 30ºC.
Example 2:
At -17ºC or colder the DEFA Warm Up is switched on 180 minutes before drive away
time and the engine temperature increases by approximately 50ºC.
If the vehicle is not started at the programmed drive away time, the on-time is automatically
extended by 2 hours (Oversleep function). After that the system switches itself off
and remains switched off until it is time to switch on for the next drive away time. This
is valid whether 1, 2 or 3 hours on-time has been selected. When the car is started the remaining
on-time and the oversleep function are automatically erased.
Samainen ohje kertoo seuraavaa (vapaasti käännettynä): Valittavissa on joko lämpötila-anturilla toimiva automaattinen lämmitysajansäätö tai kolme eri lämmitysaikaa; 1h, 2h, ja 3h. Käytettäessä lämpötila-anturia (laitteella siis asetetaan oletettu lähtöaika), on maksimi lämmitysaika 3 tuntia ja jos autoa ei käynnistetä oletettuna lähtöaikana, kytkeytyy päälle ns. "oversleep" -toiminto, joka pitää auton lämmityksessä vielä 2 tuntia. Eli Defan omilla laitteilla -17 asteen pakkasessa ainakin viiden tunnin lämmitys on mahdollinen. Kukin voi vielä itse lukea kyseisen käyttöohjeen läpi, mitään vastuuta en nyt sitten ota hajonneista lämppäreistä, josko olisin vaikka itse tulkannut väärin tuota ohjetta.
9-3SC 2.0t Aut. -08
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tollanen ohjeitten luku alkaa olemaan jo hyvän maun rajoilla :)

Ei vaan, hyvä tietää valmistajan suositukset. Meillä on siis eteisen sähkökaapissa ohjelmoitava ajastin lämpötolppaa varten. Ite olenkin ohjelmoinut lämppärin kytkeytymään 4.45 päälle ja 8.30 pois. Oletuksena, että lähdetään mamman kanssa samalla autolla töihin vähän ennen kasia.
Nyt kun ilmat pikkasen lauhtuvat, siirrän ajastuksen alkua tuntia myöhemmäksi. Autossa (9-3) on sisätilan lämmittimenä Defan 1200W/600W siksi, että työpaikalla on lohkolämmittimen käyttö kielletty automaattisulakkeiden laukeamisen takia, mutta mun laskujen mukaan jos lämppäri on 600W-teholla, ei sulake laukea :wink: Joskus aamulla unohtuu laittaa lämppäri 600W:lle ja töistä lähtiessä löytääkin ruudusta sitten kylmän auton.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Calix:

Kysymys 3
Kuinka kauan moottorinlämmittimen pitää olla päällä, ennen kuin autolla lähdetään liikkeelle?
Vastaus 3
Lämmitysaika määräytyy ulkolämpötilan mukaan. Suositusajat ovat:

+10°C:ssa noin 1h
0°C:ssa noin 1h
-10°C noin 2h
-20°C:ssa noin 3h
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

peinu kirjoitti:Tollanen ohjeitten luku alkaa olemaan jo hyvän maun rajoilla :)

...lohkolämmittimen käyttö kielletty automaattisulakkeiden laukeamisen takia, mutta mun laskujen mukaan jos lämppäri on 600W-teholla, ei sulake laukea :wink: Joskus aamulla unohtuu laittaa lämppäri 600W:lle ja töistä lähtiessä löytääkin ruudusta sitten kylmän auton.
Myös tarvittavien sulakkeiden koot eri konstruktioille on ilmoitettu tuolla ohjeessa :wink:
9-3SC 2.0t Aut. -08
Meikku
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 16:19
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Meikku »

peinu kirjoitti:Autossa (9-3) on sisätilan lämmittimenä Defan 1200W/600W siksi, että työpaikalla on lohkolämmittimen käyttö kielletty automaattisulakkeiden laukeamisen takia, mutta mun laskujen mukaan jos lämppäri on 600W-teholla, ei sulake laukea :wink: Joskus aamulla unohtuu laittaa lämppäri 600W:lle ja töistä lähtiessä löytääkin ruudusta sitten kylmän auton.
Taitaa olla meidänkin firmassa tuollaiset ohjeet, mut hyvin on näyttänyt pyörittävän päälle unohtunutta sisätilanlämmitintäkin.

Mitä tulee muuten tuohon ajastusongelmaan (ihan kaikkia en jaksanut lukea) niin eikös kukaan ole muka kuullut kauko-ohjattavista pistorasioista? Siitä nappia painamalla lähtee koska tahansa ilman erillisiä ajastuksia :lol: Olettaen tietty ettei auto nyt niin kauheen kaukana ole :lol:
#2367
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Meikku kirjoitti:Mitä tulee muuten tuohon ajastusongelmaan (ihan kaikkia en jaksanut lukea) niin eikös kukaan ole muka kuullut kauko-ohjattavista pistorasioista? Siitä nappia painamalla lähtee koska tahansa ilman erillisiä ajastuksia
Mutta kuka jaksaa herätä esim. 04:00 painamaan sitä kauko-ohjaimen nappia, että pääsee lähtemään lämpimällä autolla seitsemäksi töihin?
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Vasta luin 9-3:n ohjekirjaa, niin siinä mainittiin, että joidenkin toimenpiteiden jälkeen voidi SID:n kautta laittaa ajastimen lohko- ja sisätilanlämmittimelle. Mitähän nuo toimenpiteet ovat, pitääkö asentaa jotain ja onko jollain tietoa kuinka kallista?
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Lohkolämmittimistä löytyy kyllä erittäin kattavaa tietoa kun tuota hakua käyttää. Painike löytyy tuolta sivun yläreunasta.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Vastaa Viestiin