Rekkakuskit

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9-5T kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Eipä ole vielä tähän päivään mennessä tullut rekka puskuriin kiinni.
Mutta meikäläisellä tuo toleranssi on n.+8-10km/h.
( kärryn mittari näyttää n. -10km/h liian vähän, kärry ei ole SAAB )
ajatko 8-10km/h ylimaaraista tai nayttaako mittari sen verran ylimaaraista.
Auton mittari näyttää ( talvirenkailla ) n.10km/h liian vähän
Kesärenkailla se heitto on n. 6km/h.
Mutta satasen alueella mittari näyttää 120km/h, eli todellinen nopeuteni
on tällöin n.110km/h ja 80km/h alueella n. 90km/h. :oops:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

Saabinsti kirjoitti:...Se vauhdinotto mäkeenkään ei ole mikään ongelma, jos rekka vaan pitäisi turvaväliä tähän jo valmiiksi ylinopeutta edellä ajavaan henkilöautoon.
Paljon on näköjään jo mielipiteitä vaihdettu, puolin ja toisin ja asiallisiakin kommentteja on tullut, niin puolesta kuin vastaankin...

Mutta tuohon lainaamaani lauseeseen puuttuisin vielä.
Tiedätkö miksi tuo ei toimi noin?
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

JussiT-5R kirjoitti:
Saabinsti kirjoitti:...Se vauhdinotto mäkeenkään ei ole mikään ongelma, jos rekka vaan pitäisi turvaväliä tähän jo valmiiksi ylinopeutta edellä ajavaan henkilöautoon.
Paljon on näköjään jo mielipiteitä vaihdettu, puolin ja toisin ja asiallisiakin kommentteja on tullut, niin puolesta kuin vastaankin...

Mutta tuohon lainaamaani lauseeseen puuttuisin vielä.
Tiedätkö miksi tuo ei toimi noin?
no :?:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

Saabinsti kirjoitti:
JussiT-5R kirjoitti:
Saabinsti kirjoitti:...Se vauhdinotto mäkeenkään ei ole mikään ongelma, jos rekka vaan pitäisi turvaväliä tähän jo valmiiksi ylinopeutta edellä ajavaan henkilöautoon.
Paljon on näköjään jo mielipiteitä vaihdettu, puolin ja toisin ja asiallisiakin kommentteja on tullut, niin puolesta kuin vastaankin...

Mutta tuohon lainaamaani lauseeseen puuttuisin vielä.
Tiedätkö miksi tuo ei toimi noin?
no :?:
Jos otetaan nyt tilanne, että joku ajaa henkilöautolla 80:n alueella nippanappa 80km/h mittarinsa mukaan ja ensimmäinen auto sen takana on rekka kuorma päällä ja joka haluaisi ajaa vaikkapa 85-87km/h ja alkaa sitten jättämään pidempiä välejä, ottaakseen vauhtia mäkiin, niin niihin väleihin sujahtaa sieltä rekan takaa ohi, ne henkilöautot, jotka ovat kyllästyneet sen rekan mateluun, eli siis siihen että rekan vauhti putoaa välillä aika paljonkin, sen jonon keulalla tasan 80km/h ajavan takia.
Vaikkeivat rekkaa ohittavat tässä kohtaa vielä tiedäkkään, että se rekka itsessään ei aiheuta tätä ajonopeuden vaihtelua ja että periaatteessa ohittaessaan vain toisaalta pahentavat tilannetta...
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

JussiT-5R kirjoitti:
Saabinsti kirjoitti:...Se vauhdinotto mäkeenkään ei ole mikään ongelma, jos rekka vaan pitäisi turvaväliä tähän jo valmiiksi ylinopeutta edellä ajavaan henkilöautoon.
Paljon on näköjään jo mielipiteitä vaihdettu, puolin ja toisin ja asiallisiakin kommentteja on tullut, niin puolesta kuin vastaankin...

Mutta tuohon lainaamaani lauseeseen puuttuisin vielä.
Tiedätkö miksi tuo ei toimi noin?
en
Itse olen raskaammalla (pakettiauto + suht painava kärri) yhdistelmällä jättänyt hieman ennen ylämäkeä pitempää väliä ja sitten mennyt kovemmalla vauhdilla mäen ylös. Tällä pienellä pelaamisella olen pärjännyt, eikä eteeni näissä tilanteissa ole kiilannut kukaan. Se että toimiiko tämä rekoilla, niin en osaa sanoa.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

JussiT-5R kirjoitti:Jos otetaan nyt tilanne, että joku ajaa henkilöautolla 80:n alueella nippanappa 80km/h mittarinsa mukaan ja ensimmäinen auto sen takana on rekka kuorma päällä ja joka haluaisi ajaa vaikkapa 85-87km/h ja alkaa sitten jättämään pidempiä välejä, ottaakseen vauhtia mäkiin, niin niihin väleihin sujahtaa sieltä rekan takaa ohi, ne henkilöautot, jotka ovat kyllästyneet sen rekan mateluun, eli siis siihen että rekan vauhti putoaa välillä aika paljonkin, sen jonon keulalla tasan 80km/h ajavan takia.
Vaikkeivat rekkaa ohittavat tässä kohtaa vielä tiedäkkään, että se rekka itsessään ei aiheuta tätä ajonopeuden vaihtelua ja että periaatteessa ohittaessaan vain toisaalta pahentavat tilannetta...
Niin eihän sitä hehtaarin väliä ole pakko pitää kokoajan. Kokoajan viisas turvaväli ja sitten, kun rekkakuski pahan mäen näkee, niin jättäytyy vähän ja kiihdyttää sitten vauhtia.
Ja semmonen epäkohta vielä, että yleensä sitä on jo tarpeeksi päälle 80km/h, kun tätä persiissä kiinni ajoa tapahtuu ja ei sieltä Scanian etusäleikköä enempää takana näy. Herneitä tästä nenään en jaksa vetäistä vaikka Scania roikkuukin, vaan yleensä menen bussibysäkille vähän levähtämään ja annan Scania miehen jatkaa matkaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja tema »

Saabinsti kirjoitti:Niin eihän sitä hehtaarin väliä ole pakko pitää kokoajan. Kokoajan viisas turvaväli ja sitten, kun rekkakuski pahan mäen näkee, niin jättäytyy vähän ja kiihdyttää sitten vauhtia.
Ottaen huomioon kuinka huonosti monet autoilijat osaavat ajaa tasaista nopeutta ei ennakointi mäkiin ole varmaankaan helppoa rekalla. Säälin myös raskaanliikenteen kuskeja pyhäkouluautoilijoista, jotka ajavat tasan sallittua mittarinopeutta, ja nopeusrajoituksen vaihtuessa alempaan jarruttavat absit miltei raksuttaen.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

tema kirjoitti:
Saabinsti kirjoitti:Niin eihän sitä hehtaarin väliä ole pakko pitää kokoajan. Kokoajan viisas turvaväli ja sitten, kun rekkakuski pahan mäen näkee, niin jättäytyy vähän ja kiihdyttää sitten vauhtia.
Ottaen huomioon kuinka huonosti monet autoilijat osaavat ajaa tasaista nopeutta ei ennakointi mäkiin ole varmaankaan helppoa rekalla. Säälin myös raskaanliikenteen kuskeja pyhäkouluautoilijoista, jotka ajavat tasan sallittua mittarinopeutta, ja nopeusrajoituksen vaihtuessa alempaan jarruttavat absit miltei raksuttaen.
Näihä se kyllä on, ei kaikilla ole vakkaria 8), mutta en usko noita pyhökouluautoilijoita hirveästi olevan liikenteessä. Aika harvoin sattuu vastaan ja sillon kyllä hidastavat, kun huomaavat ohituksen ja näistä pääseekin aika helpolla ohi(ei tosin päde rekka kuskeille).

EDIT: se mainos muuten piti paikkaansa missä sanottiin, että "on se vaikea pitää turvaväliä" :mrgreen: Se taitaa oikeasti ollakkin.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kohta kuudetta sivua pukkaa tässä keskustelussa ja taidan vieläkin olla ainoa joka on edes ottanut teorian tasolla puheeksi vaihtoehtoiseksi toimintatavaksi sellaisen kuin oman mukavan ja tasaisen ajorytmin muuttamisen edes vähäksi aikaa, että tuollainen raskas ammattiajoneuvo saisi liikuttua jouhevammin paikasta toiseen. Sanotaan nyt vielä että olen jo yli kymmenen vuotta ollut herrashommissa ja pois sieltä rekan ratista kärsimästä mutta täytyy sanoa että olen lähes sanaton tässä sarvikuonojen joukossa. Eikö autokoulussa puhuttu mitään erilaisesta suhtautumisesta eri tienkäyttäjäryhmiin? Vedättekö te kylmästi päälle jos sokea kävelee päin punaisia? Entä jos rollaattorimummeli hidastelee tien ylityksessä? Ei ole ihme jos liikenteessä koko ajan vituttaa toisten toiminta kun oma asenne on tuollainen. :roll:
Ei sillä rekalla niin vain kiihdytellä ylämäkiin ja jarrutella hetkessä vauhtia kun joku tötöilee jostain siihen eteen. Molemmat kestää satoja metrejä tai kilometrin. Se on teho/painosuhteessa suunnilleen junaan verattavissa.
Ei siihen jarrupolkimeen viitsisi ihan pikkusyyn takia mennä edes koskemaan, tietyillä keleillä ei mieluummin ollenkaan. Ihan selväksi paistaa läpi monesta se että ei ole oikeasti ollenkaan käsitystä siitä miten sellainen käyttäytyy sen painon kanssa. Sori.
Saab 200hp/1700kg
Rekka 600hp/60000kg
Tuosta voi laskea suuntia,muistella fysiikan tuntien kiihtyvyyden ja hidastuvuuden lakeja ja vertailla, ehkä tulee se ahaa elämys sitten miksi ne menee niin kummallisesti siellä eikä ehdi reagoimaan jokaiseen henkilöautoilijan liikkeeseen.
Se 89 siihen rajoittimeen on ihan oikeasti laskettu sen mukaan että Suomessa on pääteilläkin paljon mäkiä, joihin on tietyillä keleillä pakko saada se 89 alle että pääsisi mäen päälle. Silloin se kuski ottaa siihen mittariin sen oli siinä edessä vaikka kuka, eikä ota mitään riskejä, on se mäkeen istahtaminen sen verran paska juttu varsinkin kun se yhdistelmä lähtee sen jälkeen liukumaan alaspäin ja menee linkkuun solmuun, vääntää vetoaisan mutkalle ja vaikka mitä ennen kuin päätyy jonnekin ojan penkkaan. Mieluummin oikeasti vaikka työntää yhden h-auton ojaan siitä edestä.
No laitetaan vielä 1 hymiö kun tuli niin ilkeä kirjoitus. :D
9000CS 2,3
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Enpä osaa muuta sanoa, enkä kyllä tiedä pitäisikö sanoakaan, mutta henkilöautoilijan näkökulma omasta kokemuksesta, ja täydessä maalastissa olevan täysperän kyydissäistuneena ongelmajätetonneista kirjaapitävänä eroavat kyllä niin toisistaan, kuljettajan näkökulmasta nyt puhumattakaan, että en ihmettele jos näkökulmat eivät kohtaa liikenteessä, nettikeskusteluissa taikka essonbaareissa.

Vaikka sen itse aikanaan näki että sieltä RASKAAN ajoneuvon kabiinista muu, eli pääasiassa henkilöautoliikenne vaikutti lähinnä hermostuneitten kärpästen epäloogiselta liikehdinnältä ja turhalta surraamiselta, niin nyt vuosien päästä sitä on kuitenkin vaikeata itse muistaa henkilöautolla ajellessaan.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Olen Saappi Kuskin kanssa samoilla linjoilla kanssa todetakseni, että ne on todella suuri ne voimat mitkä noissa ajoenuvoyhdistelmissä vaikuttaa.

Ja kun tuli tuossa kuukausi sitten oltua ADR-ajolupa (säiliö/kappaletavara) kertauskurssilla ja siellä tuli tauolla juttua kuormansidonnasta, niin kurssin vetäjä totesi yhdessä vaiheessa vain, että sellaista kuormasidontaa ei olekkaan, joka olisi pitänyt kuorman kiinni siinä Suomen toistaiseksi tuhoimmassa liikenneonnettomuudessa. Sillä sen verran suuret voimat kohdistuivat kyseisen tapahtuman osapuoliin ja tilanteeseen yleensäkkin.

:arrow: Ja miettikää sitä että mikä olisi mahdollisesti oma kynnyksenne ajaa 60t painava ajoneuvoyhdistelmä metsähallituksen puolelle, jos sellainen tilanne tulisi eteen. En ole joutunut tähän tilanteeseen niillä rahtikeikoilla kun olen ajanut, mutta voisin veikata että se päätös ei ole helppo ja vielä kun se täytyisi pystyä mahdollisesti tekemään todella nopeasti (meinaan se päätös...) :!:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Tuha »

9-5T kirjoitti:
Tuha kirjoitti: :arrow: Ja miettikää sitä että mikä olisi mahdollisesti oma kynnyksenne ajaa 60t painava ajoneuvoyhdistelmä metsähallituksen puolelle, jos sellainen tilanne tulisi eteen.
Voihan rekkakuski miettiä tuota valmiiksi jo siinä vaiheessa kun 91km/h lasissa ajaa 2m päässä edellä olevasta.
No niinhän sen pitäisi miettiä, mutta kaikki kuskit eivät todellakaan tiedosta tätä asiaa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Saappi Kuski kirjoitti: Ei sillä rekalla niin vain kiihdytellä ylämäkiin ja jarrutella hetkessä vauhtia kun joku tötöilee jostain siihen eteen. Molemmat kestää satoja metrejä tai kilometrin. Se on teho/painosuhteessa suunnilleen junaan verattavissa.
Ei siihen jarrupolkimeen viitsisi ihan pikkusyyn takia mennä edes koskemaan, tietyillä keleillä ei mieluummin ollenkaan. Ihan selväksi paistaa läpi monesta se että ei ole oikeasti ollenkaan käsitystä siitä miten sellainen käyttäytyy sen painon kanssa. Sori.
Itse en omasta kokemuksesta puhu mistään "ylämäkiin vauhdin ottamisista", vaan siitä että tollainen Goljatti roikkuu puskurissa kymmeniä kilometrejä.
Tietäen tasan tarkasti että ei kykyne ohittamaan (eikä ole edes tarvis).
%&%#"%%.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

SaappiKuski on oikeassa siinä, että omalla joustolla pystyy tekemään takana ajavan rekan matkasta hyvinkin joutuisaa ja sujuvaa jos vain ymmärtää asian päälle. Ja jos ei ymmärrä niin eikö siinä vaiheessa se ammattilainen jätä väliä ja koita sopeutua sen urpon liikkeisiin ? Se on sitä muiden tielläliikkujien ymmärtämistä :lol:

Ja olen ajanut oman osuuteni jo: soraa, irtoperiä, puuta, postin runkoa jne. Jos sieltä hytistä näkee, että edessä menee todellinen maanteiden sankari joka hyvä kun tietää omaa nimeään ja minne on matkalla niin ottaa sitä väliä, niin säästää omia hermojaan. Jos vetää jokaisesta taunosta herneen nenään ja roikkuu kontissa niin ei tee muutakuin omasta elämästään äärimmäisen stressaavaa ja koko ammattikunnasta täysiä mulkeroita.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti:Kun rekkakuski tiedostaa kuorman sitomisen ongelman luulisi perässä roikkumisen vähentyvän mutta sehän onkin edessä olijan ongelma jos ei ymmärrä ajaa karkuun, oletteko oikeasti tätä mieltä?
Enemmän se sinun ongelma on koska sinä ajat siinä jatkuvassa hengenvaarassa. Voisit oman mukavuutesi ja turvallisuutesi vuoksi hieman pelata sillä ajotavalla, ja siitä hyötyisi myös se rekkakuski. Edelleenkin myös laki velvoittaa antamaan tietä jos ajaa jatkuvasti hiljempaa kuin muu liikenne.
Ei edelleenkään ole oikein roikkua perässä mutta kun sille asialle ei voi mitään että niin tehdään.
Jos itse ajaisin vielä rekkaa, ajaisin 80km/h, enpähän ainakaan roikkuisi kenenkään perässä (paitsi mittarin mukaan tasan 80km/h ajavien riisikuppien) ja ajaminen olisi rennompaa ja näin teinkin aikoinaan. Tosin silloin keräisin taakseni jonoja ja näkisin satoja hulluja ohituksia joka päivä. Ja hyppisin ehkä jarrulle useammin kun ne tulee siihen metrin päähän eteen vaikka niinkuin sanottu se jarruttelu on turhaa koska ei se rekan vauhto oikeasti muutu niissä äkkijarrutuksissa eikä kaasutuksissa yhtään mihinkään vaan massa jatkaa liikettään, korkeintaan tavarat kuormassa kaatuilee.
Olen sitä mieltä että 80km/h on paljon turvallisempi nopeus rekalle muin 89km/h, se on paljon helpompi muille ohittaa ja jarrutusmatkat lyhenee huomattavasti. Mutta enemmän vaarallisia tilanteita tulee niiden ohitusten vuoksi joten koska henkilöautoilijat KUITENKIN ajaa sitä 89:ää niin rekkojen on sujuvinta mennä samaa vauhtia. Silloin jonon muodostuksen estämiseksi on 83-88km/h ajavien autojen viisasta antaa tietä ja auttaa ohituksissa.

Yksi vaihtoehto olisi varmaan laittaa maahan taas toimiva nopeuksien valvonta systeemi että kaikki ajaisi 80km/h mutta se taitaa olla poissuljettu.
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin