mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Mitäpä vittua niin, vastaantulijoista alkaa suurin osa tulemaan sumarit päällä vastaan, olipa päivä tai yö, sumusta tai huonosta kelistä ei tietoakaan. Lisäksi jos auto ilman automaattista valojen korkeudensäätöä, niin tullaan valot taivasta kohti vastaan, lyhyillä tai pitkillä, se merkkivalo mittaristossa on varmaan näistä yksilöistä palanut tai poistettu.
No, jokaisen kohdalla laitan sitten pitkät päälle sopivasti ennen kohtaamista, etteivät vahingossakaan kerkee reagoida, muutamat sitten rupeavat jarruttelemaan, harkinneeko perään kääntymistä, mene ja tiedä, yksikään ei ole vielä kotiin asti seurannut. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tobbana kirjoitti:Mitäpä vittua niin, vastaantulijoista alkaa suurin osa tulemaan sumarit päällä vastaan, olipa päivä tai yö, sumusta tai huonosta kelistä ei tietoakaan. Lisäksi jos auto ilman automaattista valojen korkeudensäätöä, niin tullaan valot taivasta kohti vastaan, lyhyillä tai pitkillä, se merkkivalo mittaristossa on varmaan näistä yksilöistä palanut tai poistettu.
Tämä on tosiaan huomattu viime päivinä, välillä tuntuu että yhtä normaaleilla valoilla vastaantulevaa autoa kohden löytyy yksi jossa jompikumpi valo näyttää päin näköä ja kaksi sumuvalot päällä ajavaa. Yleensä kyseessä ovat saksalaiset tai japanilaiset kansanautot, mutta tänään tuli yksi punainen 9-5:kin vastaan sumuvalot päällä.

Oma lukunsa ovat sitten Almerat/Primerat joilla on puskurissa sumuvaloina ilmeisesti jonkin tilataideteoksen juurelta varastetut tuhatwattiset spotit. Tällainen kun tulee vastaan ja edessä on alkuperäinen tuulilasi vuodelta 1989, niin kyllä ilo irtoaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Vastaantulijan valoille ei valitettavasti oikeen mitään voi, mutta OG900:n tuulilasia taitaa vielä kaupasta saada, eli kipinkapin ostoksille niin tilanne helpottaa ainakin hitusen.

Ja otsikkoon: veettää jo valmiiksi iltapäivän kotimatka. Ilmoitin jo pomolle ottavani puolituntia vara-aikaa kotimatkaa varten - alkupäästä. Veikkaan nimittäin, että neljän tienoossa iltapäivällä tämän seudun liikenne ei maailman parhaiten luista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mua ei haittaa, että porukka ajelee sumarit päällä, itsekin viimeaikoina niitä käyttänyt tossa työmatka-ajossa, kun sataa kokoajan jotain paskaa, näkee paremmin urat auton edessä. Eniten ärsyttää ne keijot, jotka ajaa jos vähänkin tulee vettä takasumari päällä, myös jonossa. Se takasumari vaan häiritsee muita. Eipä ole tullut 14 vuoden autoilu uran aikana kuin muutama kerta kun olis takasumaria tarttenut. Jos autojen takavalot näkyy vaikka 100-200 metrin päähän ilman sumariakin niin miksi sitä sumuvaloa pitää polttaa takana kun häiritsee sitten jarruvalojen tunnistusta, varsinkin autoissa, joissa on 2 sumaria takana. Ei voi ymmärtää
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

tturku kirjoitti:näkee paremmin urat auton edessä
Tuo on turhaa ennakointia :lol: ...!
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Onnea vaan tturkulekin kusipäisyydestään, "kun muut niin minäkin"-asenne kantaa pitkälle. Pitkillä morjestan taatusti jos vastaan satut.

Takasumuvaloa tuleekin käyttää herkemmin kuin etusumareita, jotka EIVÄT ole lisävalot ja niiden käyttäminen on määritelty laissakin tarkemmin kuin takasumuvalon käyttö. Lisäksi takasumareita ei saa olla kuin yksi, joten sen sekoittaminen jarruvaloihin on melko epätodennäköistä.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Ne urat(kin) on parempi kattella sieltä 50-150m päästä kuin 20-30m päästä, mihin oikein suunnatut sumarit näyttää. Paitsi tietty jos vauhtia on se 20-30km/h, jolla 20-30m saattaa riittää reagointiin.

Mitä takasumariin tulee, tulee niitä nähtyä melko harvoin ja tietääkseni yleisimmät syyt takasumarin väärinkäytölle ovat takanatulijan väärinkäytökset, eli liian lähellä ajaminen ja etusumarien ja/tai pitkien turha polttaminen. Eli jos edessä näkyy turha takasumari, kannattaa eka tarkistaa oman keulan valaistus ja sijainti suhteessa edelläajavaan ja jos nuo seikat on kunnossa, väläyttää kerta tai kaksi pitkiä. Osa tajuaa ja sammuttaa takasumarin, osa ei tajua eikä sammuta takasumaria. Jälkimmäiset on parempi vain unohtaa parhaan kyvyn mukaan, ei ne kuitenkaan siinä edessä kauaa palloile.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itseä ei noiden sumareiden käyttö häiritse, jos ovat oikein suunnattuna, miten tuntuu suurimmassa osasssa uusissa autoissa olevankin. Enemmän häiritsee väärin suunnatut ajovalot, noita tulee aika usein vastaan. Tuntuu myös että useat eivät pudota pitkiä pois ennen kun itse sen tekee..

Aika paljon porukka ajaa myös palaneilla lampuilla joten heidän etäisyyden arvionti on huonossa kelissä vaikeampaa, luulisi se heitä itseäänkin häiritsevän... :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

tturku kirjoitti:Eipä ole tullut 14 vuoden autoilu uran aikana kuin muutama kerta kun olis takasumaria tarttenut.
Joo, ei oo minullekaan >20 vuoden aikana iskeny kertaakaan sellaista tilannetta päällensä että olisi etusumareita tarvinnu. Mutta en tietenkään aja vuodessa ihan kauheita kilsalukemia.

Minulla on kyllä joku vika silmissä (siis päässä...) kun silmäni ei havaitse mitään hyötyä noista etusumareista.
Sininen Saab 9-3, '99
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Tobbana kirjoitti:Lisäksi takasumareita ei saa olla kuin yksi, joten sen sekoittaminen jarruvaloihin on melko epätodennäköistä.
-Sami
Joitain suht uudehkojakin nähnyt, missä on 2 takasumaria. Sitä en sitten tiedä miten se toinen sinne on asentunut, jos kerran laittomat.
Mutta joo, yllättävän monella näkyi tänään olevan takasumari päällä, vaikka mitään tarvetta ei sille ollut. Etusumareista tuskin tarvii edes mainita...
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Sumarivalittajat.
900C -86
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja pmj »

Itse en edes muista koska etusumuvaloista on ollut hyötyä. Välillähän noita tulee testailtua, mutta en ole vielä vakuuttunut onko niistä varsinaisesti mitään hyötyä. Ehkä, jos ei olisi jo valmiiksi niin hyvät lähivalot. Takasumuvaloa on sitten joutunut käyttämään useammankin kerran vuodessa, mutta ei kertaakaan kaupunki- tai taajamaolosuhteissa. Taitaa täälläkin kirjoittelijat ajella niin täysin erilaisissa ympäristöistä, josta näkemyserot kumpuaa.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tobbana kirjoitti:Onnea vaan tturkulekin kusipäisyydestään, "kun muut niin minäkin"-asenne kantaa pitkälle. Pitkillä morjestan taatusti jos vastaan satut.

Takasumuvaloa tuleekin käyttää herkemmin kuin etusumareita, jotka EIVÄT ole lisävalot ja niiden käyttäminen on määritelty laissakin tarkemmin kuin takasumuvalon käyttö. Lisäksi takasumareita ei saa olla kuin yksi, joten sen sekoittaminen jarruvaloihin on melko epätodennäköistä.

-Sami
Pitkillä morjestaminen ei sitten sitä kusipäisyyttä sitten ole?
No onneks ei ole kovin todennäköistä että tulet vastaan, on sen verran Iisalmesta matkaa pks:ään :)

Kerrotko mitä hyötyä siitä takasumarista on jonossa ajaessa kun takana on 10-30 metrin päässä auto? Tai kun näkyvyys on monta sataa metriä? Ei se punainen kirkkaasti palava valo kivaa silmälle tee pimeässä ajaessa, vaikkei se kovin helposti jarruvaloon sotkeudukkaan, niin häiritsevää se on. Täällä etelän motareilla jota päivittäin noin 100km ajan näen työmatkalla noin 5 autoa päivässä sateella jotka käyttävät turhaan takasumaria. Ja noi 2 takasumareilla varustetut kipot on yleensä jenkeistä uitettuja autoja, kohtuu uusia.

Samoin ne etusumarit häiritsee siinä motarilla tosi paljon kaikkia vastaan tulijoita kun kaistojen välissä on noin 10 metrin oja. Tottahan se on että ei niillä sumareilla edessä pidemmälle näe mutta täällä etelässä ne auttavat motarilla näkemään paskakelillä pimeässä ajouran tai kaistamerkinnät, joita ei mun 340tkm ajetuilla paskoilla etulyhdyillä meinaa siitä sateen peilaamasta vetisestä asfaltista nähdä. Toinen syy miksi käytän niitä välillä pimeällä taajamassa on että näkee tarkemmin ne perkeleen hidasteet, joita täällä etelässä laitetaan joka perkeleen kadulle jotta voi jättää puskurin tielle.

No jokainen tallaa tyylillään.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

tturku kirjoitti:Pitkillä morjestaminen ei sitten sitä kusipäisyyttä sitten ole?
Milläpä sitä muuten kertoo, että jotain on vialla, välkyttely ei tunnu auttavan, joten kovemmat otteet käyttöön.
tturku kirjoitti:Kerrotko mitä hyötyä siitä takasumarista on jonossa ajaessa kun takana on 10-30 metrin päässä auto?
Silloin sitä käytetään väärin. Mutta joka tapauksessa takasumuvaloa saa käyttää löyhemmin perustein kun etusumuvaloja.

Finlex kertoo seuraavaa:
"Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää VAIN sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin."
VKe kirjoitti:Joitain suht uudehkojakin nähnyt, missä on 2 takasumaria.
Ja Finlex kertoo seuraavaa:
"Autossa saa olla enintään yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä takasumuvalon käsittävä valaisin. Jos autossa on kaksi takasumuvaloa, katsotaan valaisinten määrää koskeva rajoitus täytetyksi, jos oikeanpuoleisen takasumuvalaisimen johtimet kytketään irti."

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

tturku kirjoitti:Kerrotko mitä hyötyä siitä takasumarista on jonossa ajaessa kun takana on 10-30 metrin päässä auto? Tai kun näkyvyys on monta sataa metriä?
Tämänhän pitäisi olla täysin kristallinkirkas asia...

Olen Tobbanan kanssa samaa mieltä. Minun mielestäni takasumuvalojen käyttäjä on tossa tapauksessa tollo... Saattaisin "morjestaa" pitkillä :wink: ehkäpä hän on unohtanut takasumarin vahingossa päälle.
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin