Saab 96 ja V4-moottori on ikoninen pari. Tämä Uudessakaupungissa valmistettu juhlamalli on kuulunut aikanaan puolustusministerille.
Lentokoneiden linjakkaat muodot tulivat autoihin Saabin mukana vuonna 1947. Sotilaslentokoneita valmistanut yritys pystyi hyödyntämään aerodynaamista osaamistaan myös autonvalmistukseen. Saab 96 on tämän tarinan peruja.
Ensimmäinen jossain määrin sarjavalmisteinen Saab oli mallinumeroltaan 92. Vuonna 1955 esitelty seuraaja kulki loogisesti mallinimellä 93. Rallimenestyksenkin avulla yhtiön maine kasvoi, joten vuonna 1960 tarjolle tuli edeltäjiensä muotokieltä jatkanut seuraaja.
Eläkeuudistus rankaisi – Rallilegenda muutti takaisin Suomeen
Simo Lampinen muutti vaimoineen takaisin Suomeen. Päätökseen vaikutti hallituksen eläkeuudistus.
Autonvalmistusta Trollhättanissa, mutta ei Saabin tai Nevsin toimesta, vaan aivan muun merkin tuotantoa. Näin luki TTELA:n sivuilla.
T-Engineering aloittaa yhteistyön Britannian vanhimman ajoneuvovalmistajan AC Carsin kanssa. Yhtiön Stallbackan tehtaalla rakennetaan useita eksklusiivisia käsintehtyjä autoja. Aloitamme ensi viikolla, sanoo Klas Lundgren, T-Engineeringin toimitusjohtaja.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Harrasteautot vaarassa: EU haluaa tosissaan eroon lato- ja romuautoista
Yhtenä keinona romuautojen kierrätyksen jouduttamiseen EU:lla on ajoneuvon liikennekäytöstä poiston keston rajaaminen.
Koneet ja autot|Autot
25.2.2025
09:52
Jarmo Palokallio
Ajoneuvojen kierrätystä tehostava asetus etenee EU:ssa. Toteutuessaan se pakottaisi myös pitkään seisoneet romuautot kiertoon.
EU:n tavoitteena on kohentaa kriittisten raaka-aineiden kierrätystä EU:ssa. Samalla se varmistaa romuautojen paremman käsittelyn ja vähentää niiden vientiä EU:n ulkopuolelle.
Käsittelyn edetessä asetusehdotus on laajentunut koskemaan autojen lisäksi myös moottoripyöriä.
EU:n romuautoasetus tekisi vanhojen autojen säilyttämisestä ja kaupasta vaikeaa. Etenkin autoharrastajat ovat siitä kauhuissaan, sillä latolöytöjen säilytys ja kunnostaminen takaisin liikenteeseen ei välttämättä enää onnistuisi.
EU:n alkuperäisen ehdotuksen mukaan käytetyn auton myyjän olisi todistettava, ettei kyseessä ole romu. Parlamenttikäsittelyssä tuota kohtaa haluttiin lieventää.
Parlamentin mukaan myydessä pitäisi riittää, että omistaja ilmoittaa, onko ajoneuvo romuajoneuvo vai ei.
”Neuvoston ehdotuksessa on edelleen, että myyjän olisi pystyttävä osoittamaan katsastustodistuksella tai muulla vastaavalla arviolla, ettei kyseessä ole romu”, toteaa erityisasiantuntija Eini Lemmelä ympäristöministeriöstä.
EU:n mukaan romutukseen olisi toimitettava esimerkiksi ajoneuvot, jotka ovat taloudellisesti korjauskelvottomia tai teknisesti pahoin vaurioituneita.
Eipä tainnut tällä kertaa olla savu peräisin ahtimesta, koska kuten kuvasta näkyy ja jutussa mainitaan näin:
Saab savutti ja auton alla näkyivät liekit.
Kuvan autosta tuli pihalle vaikka ja mitä lohkossa reikä ja öljypohjassa reikä. Huohotuksen takia työnti öljyt pihalle ja syttyy tulee
Moottori uutisoi vastikään, että siitä, että liikennekäytöstä poistetuilla autoilla ajetaan kuitenkin luvatta tieliikenteessä. Uutisen otsikkona oli Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä.
Moottorin artikkelissa kerrottiin, että viime vuonna Suomessa jäi ennätyksellisen paljon kiinni autoilijoita, jotka ajoivat liikennekäytöstä poistetuilla ajoneuvoilla. Tien päältä tavattiin peräti 3 550 tällaista autoilijaa.
Seuraava virke herätti muutamien lukijoidemme mielissä kummastusta. Kerroimme uutisessa nimittäin, että ”Liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ei pääsääntöisesti saa ajaa metriäkään, ei edes omalla pihalla.”
Asia herätti lukijoita kysymään, onko tosiaan niin, että ns. peltoautoilla ei saa ajaa ollenkaan?
Eikö niillä siis saa ajaa, vaikka ajaisi ihan suljetulla, yksityisellä radalla tai pellolla tai jääradalla?
Tuo ajoneuvon käyttöön otto ei ole käyttäjälle mitenkään ilmoitettu asia. Jos on käytössä useita autoja lyhyen ajan, siinä on työ muistaa mitkä on käytössä ja voi käydä vahinko.
Se olisi hyvä että Trafi ottaisi käyttöön ilmoituksen että auto käytössä, lähettäisi tekstiviestin kun auto otetaan tieliikennekäyttöön niin muodostuisi käytäntö ja tapa ihmisille että täytyisi teksti viesti tulla ennen kuin lähtee liikenteeseen.