Se kapasiteetti on just se juju. Me asutaan Turun vilkkaimman bussireitin varrella ja juuri sen korvaajaksi ratikkaa puuhataan. Ruuhka-aikaan bussit on aika täyteen ammuttu vaikka vuoroväli on 10 min ja ajetaan välillä tuplakalustolla. Kun vaimo oli vielä lasten kanssa kotona ja lähti bussilla jonnekin vaunujen kera niin useamman kerran ei päässyt bussiin kun vaunupaikat oli täynnä, ja tämä ei yleensä edes ollut ruuhka-aikaan.
Vaihtoehdot kapasiteetin nostamiseen on ratikka tai superbussit. Ne bussit olis kai sellasia kaksinivelisiä, jotka ottaa jengiä jotain 1,5x sen mitä tavan telibussi. Ratikka vois ottaa sitten vielä enemmän. Ottaen huomioon mitä kaavasuunnitelmia reitin varrelle on olemassa, niin luulen että superbusseistakin loppuisi kapasiteetti pian. Toisaalta ratikkaa tunnutaan suunniteltavan Helsingin tapaan aika pitkälti rahan määrästä välittämättä.
Joku konsultti oli kyllä laskenut että koko ratikkainvestointi maksaa itsensä takaisin heti valmistuttuaan kaupungin omistaman maan arvon kohoamisena ja maankäyttösopimuksien palkkioina, eli ratikalla rikastuneiden yksityisten maanomistajien pussista. Taloudellinen ikiliikkuja on siis viimein keksitty.
Bussien käyttövoima vois ehkä olla sähkö, suomalaisia Linkkerin sähköbusseja täällä jo muutama liikennöikin. Johdinautoista en muista kuulleeni suunnitelmia ja hyvä niin koska Turku näyttää ihan riittävästi Irkutskilta ilman neukkubussejakin

Sitä mä en tiedä miten ne ratikat saataisiin mahtumaan keskusta-alueelle kun niille pitäis varata oma kaistansa että nimessä oleva pika toteutuisi. Tosin kaistasuunnitelmat ne on superbusseillekin jotta liikenne virtaa ja voittaa nopeudessa yksityisauton.
Tuossa Helsingin kinastelussa mua huvittaa lähinnä keskustelun laatu:
Kokoomus: meidän pitäisi ensin tietää mitä tää maksaa
Vihervasen: tämä on kiireellinen juttu
Vihervasen: tämä on tärkeää ilmastotavoitteiden vuoksi
Vihervasen: tästä on käytännössä jo sovittu isommassa kaavapäätöksessä
Se on sitten kai omasta puoluekannasta kiinni pitääkö tyhmänä sitä joka ei kuuntele, sitä jolla on jäänyt levy soimaan vai molempia