mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Mulle tuli ajatus siitä, että miten veden kovuus vaikuttaa näiden hanojen toimintaan (kalkin kerääntyminen). Kovuushan vaihtelee paikkakunnittain riippuen siitä, mistä vesi otetaan. Olisiko tässä osaselitys ennenaikaisiin "rikkoontumisiin". En tiedä, mutta uumoilen vain. Kalkkeja on täälläkin suuttimista lioteltu aina silloin tällöin.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Omat kokemukseni Oraksen hanoista on kyllä olleet pääosin positiivisia. Sen sijaan ulkomaisista hanoista on sekalaisen huonoja kokemuksia ollut, mutta täytyy sanoa, että ovat kirineet laadussa Oraksen rinnalle tämän vuosituhannen aikana. Taloa kun remontoitiin niin linjana oli että hanat on kaikki Orasta ja lukot Abloyta, jotta on hyvät. Mutta ei sitten löytynyt suihkusekoittajiksi Oraksen valikoimasta sopivan näköistä, ja päädyttiin Hansgroheen. Hyvin ovat toimineet nekin, eikä valittamista. Keittiöhanaksi vaimo valitsi Ikean hanan, joka oli halpa ja on toiminut sekin moitteitta nyt reilu neljä vuotta.

Kellarikerroksen uuteen vessaan asensin vanhasta keskikerroksen vessasta ylimääräiseksi jääneen Oras Safiran, joka lienee 70-luvulta tai 80-luvun alusta. Uudenveroisessa kunnossa niin toiminnaltaan kuin ulkonäöltään. Voi toki olla, että Oraksen laatu on heikentynyt vanhoista ajoista, itselle ei ole kuitenkaan vielä tullut vastaan ennenaikaisesti porsinutta Oraksen tuotetta noista uudemmistakaan, joita on tullut hankittua. Kovassa käytössä, kesämökillä (talvet lämmittämättä) jne. aika ja käyttö tekee toki tehtävänsä, koska kuluvia laitteitahan hanat ovat.

Muistelen vielä 90-luvun alkua, jolloin meidän perhe rakensi talon ja vanhemmat valitsivat hanoiksi jotkut muistaakeni saksalaiset vehkeet ilmeisesti ihan ulkonäkösyistä. Talon lukot olivat myös jotkut sakujen laitteet, lukitusmekanismi oli sellainen että ovet piti aina avaimella kääntää lukkoon kotoa lähtiessä ja myös sisäpuolelta piti lukita ovet vääntämällä pylpyrästä tai avaimesta. Abloyn automatiikkaan tottuneelle täysin älytön systeemi, tosin eipähän jäänyt koskaan avaimet sisälle ovet lukittuina. Kadun puolen oviin asennettiin sellaiset lukot jotka sai sisältä lukkoon vääntämällä pylpyrästä, ja ilmeisesti turvallisuussyistä takapihan ovet piti sisäpuoleltakin lukita ja avata avaimella. Jostain älyttömästä syystä etupuolen lukkoihin tuli yhdenlaiset avaimet ja takapuolen lukkoihin toisenlaiset avaimet. Kotona siis kaksiavainjärjestelmä! Noista lukoista porsi muutama parin-kolmen vuoden sisään asentamisesta, ja hienointa oli että talon pääoven porsineen lukon tilalle ei enää saanut samanlaista, joten siihen tuli taas erilainen avain. Sen jälkeen meillä oli siis kolmiavainjärjestelmä.

Hanat olivat samaa laatua, eli alkoivat muutaman vuoden sisään hajoilla sieltä sun täältä. Lämmönsäätö ei toiminut, nupit irtoilivat ja hanat meni jotenkin tukkoon niin että vettä tuli liruna. Alun alkaen suihkusuuttimet oli sellaiset, että suihkussa käyminen ei ainakaan itselleni ollut mikään nautinto, oli siis aika kaukana Oraksen tasaisen pehmeästä suihkusta se ruiske mitä suihkusta sai.

Kolmeen otteeseen on tullut asuttua pidempään ulkomailla ja siellä koti-ikävä on pahiten yllättänyt eniten kun on joutunut tekemisiin lukkojen ja hanojen kanssa. Abloy ja Oras on näistä kokemuksista johtuen saaneet itselläni aika vankan maineen, kun niiden kanssa ongelmia on ollut hyvin harvoin. Kyllä edelleen hanakaupassa käsi osuu oletusarvoisesti Oraksen tuotteeseen, jos vain sopiva tuote asennuskohteeseen on saatavissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja dimebak »

En tiedä mikä hana oli Kreikassa hotellissa, oli ok kapistus ja kuten sielläkin niin vaatii suihkukaapin. Se hierontatoiminto joka tuli ns. seinästä oli hyvä :D Pitääpä ens reissulla katsoa mikä se oli.

Niin joo, ketutuksena voisi mainita kesän lomareissua odotellessa tunne on välissä tämä; "Päivät kuluu, lasken niitä ja luvuksi paljon saan. Päivät kuluu, päivämäärä ei vaihdu ollenkaan..."
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

^^Ei mullakaan muita huonoja kokemuksia ole kuin nuo bideekahvat ja se suihkun suunnanvalitsin. Niissä minun nähdäkseni on suunnitteluvirheitä, kun saat bugit toistuvat tosiaan useissa, jopa useimmissa asennetuissa tapauksissa, joita olen nähnyt (toki tämäkin otos on vain yhden ihmisen silmin, mutta näkee niitä tässä maassa silti). Vastaavasti taas esim. nuo yksiotehanat tuppaa melko poikkeuksetta olemaan varsin toimivia.

Lukituksen osalta, ainakin joskus on (vakuutusyhtiöden vaatimuksissa tms?) ollut kiellettyä asentaa avaimetonta avausrissaa sisäpuolelle lukkoon, johon ylettyy rikkomalla läheisen ikkunan. Tuon takia äipällä (talo rakennettu 80-luvun alussa) on etuovessa sisälläkin avainlukko ja takaovessa se rissa/pylpyrä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, nää oli kaikki lasiovia, eli jokaisesta ovesta ylettyi lasin rikkomalla avaamaan oven sisäpuolelta, jos oli pylpyrällinen ovi. Itse olen päätellyt, että etupuolella pylpyrä oli vielä ok, kun oli suora näköyhteys naapuriin, takapiha rajoittui metsään, joten siellä olisi saanut hääräillä ja rikkoa ovesta lasin ihan rauhassa.

Olis silti varmaan Abloylta löytynyt tuohonkin lukot jos olisi halunnut...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja HEV »

Lukot: en osaa sanoa määräystä, mutta yksi uloskäynti on syytä olla sellainen, että siitä pääsee ulos ilman avainta (ja siihen voi sitten laittaa erikseen ulkoa lukittavan turvalukon) ja muut voivat olla sellaisia, jotka aukeaa sisältäkin vain avaimella.

Oras: varaosia saa. Yhden yksiotehanan sisuskalut vaihdoin, kun oli päässyt jäätymään (peruslämmöistä huolimatta) - muutaman kympin maksoi eli paljon vähemmän kuin uusi hana.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Muiden kanssa-autoilijoiden jatkuva alisuorittaminen.

Ovatko nykyautot niin onnettomia ajo-ominaisuuksiltaan, vai onko ajotaito katoavaa kansanperinnettä? Vai mikä kumma on syynä jatkuvaan alisuorittamiseen maantie- ja moottoritieolosuhteissa?

Keliolosuhteita on turha syyttää, koska minun ajohistorian aikana keli on aiheuttanut alinopeuden taajaman ulkopuolisilla alueilla alle 5 kertaa.

Täällä esimerkiksi moottoritiellä ajetaan 50kmh nopeutta kun vähänkin on satanut lunta.. Tälläisiltä matelijoilta pitäisi ajo-oikeus viedä pysyvästi pois. Lisäksi mielestäni pitäisi alinopeutta ajavia rangaista yhtä tehokkaasti liikenteen vaarantamisesta kuin nopeusrajoituksia ylittäviä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3127
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja viggen »

Autoilijat lukevat ehkä kirjaimellisesti, että nopeusrajoitus on liikenneväylälle asetettu ajoneuvon suurin sallittu nopeus.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Siinä kohtaa kannattaa lopettaa harjoitteleminen, kun on jo niin hyvä että muiden huonous aiheuttaa lähinnä ärsytystä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5399
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

Se kukkahattu, joka teki tästä tutkintapyynnön:
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2018012 ... 0_u0.shtml

Jos kaikki äidit olis yhtä jämäköitä kun toi saippualla poikansasuun pessyt, olis noista yhteiskuntamme tulevista "toivoista" edes johokin... Muttta kun ei :(

Tolvasen poika taasen ajaa yhteiskunnan turmioon tolla ajattelullaan :(
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ei lapsen yhteiskuntakelpoisuus suun pesulla synny. Mistäkö tiedän? Oma suuni on pesty noin viisivuotiaana saippualla, ja silti musta tuli tällainen häirikkö :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5399
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

^ :oops: ai sinunkin...
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, muistikuvat on selkeet siitä miten manasin jotain isosti ja lapsenvahti uhkas että suu pestään saippualla, ja minähän halusin sen homman sitten testata manaamalla lisää. Ihan hyvin muistan sen vielä, meillä kotona yläkerran vessassa tehtiin suunpuhdistus ihan kunnon pesuaineella. Ja kato, näin puhtaat hampaat on vieläki: :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Joo omakin suu on pesty saippualla aikoinaan ja vielä päivähoidossa :D
Kotona sai remmiä kun pieras ruokapöydässä.
Kyllä se on pehmosempaa kasvatus nykysin. :roll:
Uhkailu, kiristys ja lahjonta se yleisin kasvatusmuoto :)

Ps. Olin minä pienenä useasti kotona nurkkatuomiollakin. :D monesti ilman aihetta kun isosisko väärensi asioita :?
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Lunta hitosti vaa ei oo kerenny kelkkailla. Jospa sitä tälläviikolla kerkeis. Ketjukoteloöljyt vaihtoo ensin niin suapi sitte rälläillä huoletta. :)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Vastaa Viestiin