Melkoista touhua ...

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Henkka #2283 kirjoitti:On aivan totta, että amk-kenttä on melko hämärä johtuen tutkintojen sekavuudesta ja aseman selkiytymättömyydestä. Väitteesi pelkästään tapahtuneista "nimenmuutoksista" yms ovat huvittavia. Kuulostaa lähinnä samanoloiselta piikit pystyssä defenssiltä kuin kuulee usein kouluttamattomien suusta niiden koittaessa todistaa lukiota milloin miksikin.
Eipä ne väitteet pelkästä nimenmuutoksesta ole kovinkaan huvittavia kun katsoo mitä on todellisuudessa tapahtunut. Eipä ole noussut opetushenkilökunnan koulutustaso, vaikka se sisältyi olennaisena osana AMK suunnitelmiin. Infraa on kehitetty, mutta infraa ei pystytä käyttämään koska opetusministeriön sosiaaliraha kattaa vain infran, ei sen käyttöä.
Henkka #2283 kirjoitti:Tässä tullaan asian ytimeen, en ole missään vaiheessa väittänyt amk:n korvaavan "varsinaisia tiedekouluja". On kuitenkin rajoitetussa määrin työtehtäviä, joissa lopulta kuitenkaan tarvitaan aivan sitä "tieteellistä" suuntautumista (näitäkin toki on ja niitä yhtään väheksymättä). Tämän näkee helposti jo tutkailemalla työpaikkailmoituksia.
Tiedekorkeakoulu on vain nimitys siinä missä ammattikorkeakoulukin, ei tiedekorkeakoulu synnytä tiedemiehiä sen enempää kuin AMK:aan ammattimiehiä. Tieteellisyys puhuttaessa perustutkinnoista on puutaheinää ja potaskaa... tehdään tietyn alan ammattilaisia yhteiskunnan tarpeisiin, aivan kuten muutkin koulut. Jatkotutkinnot ovat tutkintoja, jotka tähtäävät tieteelliseen pätevyyteenkin.

Ongelman ydin AMK vs tiedekorkeakoulut kissanhännänvedossa ei ole se etteivätkö ne, jotka valmistuneita töihin ottavat tietäsisi kummasta kasasta pitää mihinkin hommaan palkata vaan se että lukion päättäneet eivät tiedä kumpaan kouluun pitäisi pyrkiä. Järjestelmä on liian sekava ja sisältää liikaa lupauksia, joita ei kukaan voi pitää. Tähän kun vielä lisätään AMK jatkotutkinnot niin sopasta ei ota selvää edes opetusministeriön desantit. Ennenkin oli esim insinöörille ja sairaanhoitajalle jatkotutkinnot... ne olivat DI ja lääkäri... käsittämätöntä sekoilua.
Henkka #2283 kirjoitti:Kovinhan ovat jo valmiita juuri valmistuneet DI:t :wink: Luulot jos jotkin pistävät uskomaan, että pahimmilaan kuusi vuotta pelkkiä kirjoja tenttinyt henkilö olisi valmis olemaan henkilöstöjohtaja :wink: Näin esimerkin pohjalta nähtyä ja kuultua, tarina päättyi surullisesti.
Ei tätä ilmiötä pidä rajata DI:hin, se on yleisesti kaikkien vastavalmistuneiden ongelma. Luulot ovat suuria, todellisuus on joku toinen kuin koulussa ollessa ja sinne pyrkiessä on markkinointimateriaalissa uskoteltu.
Henkka #2283 kirjoitti:Ja vielä sanottakoon, että "tiedekoulujakin" on monen tasoisia eri puolilla Suomea. Tämän näkee jo pääsyvaatimuksista. Itse anti-teknisesti-suuntautuneena henkilönä olisin päässyt mille tahansa linjalle Lappeenrannan teknilliseen yliopistoon pelkillä yo-tuloksilla :wink:
Koulujen taso ei ole suoraan vertailtavissa pääsyvaatimusten mukaan. On luonnollista että esim Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla tai Oulun yliopsitolla on hieman hankaluuksia verrattuna Helsinkiin ja Tampereeseen saada laadukasta opiskelija-ainesta, mutta silti Lappeenranta ja Oulu ovat tietyillä aluille tieteellisesti ja opetuksen laadultaan erittäin hyviä yliopistoja. Niillä on heikkoutensa, mutta niin Helsingillä ja Tampereellakin. Ikä seikka on että pyrkiessään kouluihin opiskelija ei näistä heikkouksista tiedä mitään.

Itse olen käynyt sekä tekun että teknillisen korkeakoulun, kumpikaan ei ole mennyt hukkaan ja näissä koulutusta koskevissa asioissa se antaa hieman toisenlaisen näkökannan kuin nillä, jotka ovat käyneet vain toisen. Kliseistä teku/AMK painottavat käytäntöä fraasia on helppo toistella, mutta totuus on että se ei painota käytäntöä yhtään enempää kuin teknilliset yliopistotkaan... molemmissa opiskelijan vastuulla on itse hakea tuntuma käytäntöön pakollisten harjoittelujen ja kesätöiden aikana.

Itse olen käytännössä oppinut sen että sekä DI että AMK insinööri voivat olla tasan yhtä pihalla käytännön asioista... koskaan ei pidä erehtyä palkkaamaan insinööriä tai DI:a, joka ei ole koskaan liannut käsiään oman alan "oikeissa töissä" :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Henkka: Ajattelinkin heti, että nyt tuli väärinkäsitys.

Itse suhtaudun sijoituspuuhiin perusolettamuksena siten, että "ei näistä hommista aina tiedä". Kyllä joskus kuitenkin näkee, että jokin osake on painunut tarpeeksi alas ollakseen matalariskinen ja tuottopotentiaaliltaan paljon keskivertoa parempi. Näihin sitten täytyy uskaltaa tarttua, vaikka yleinen mielipide osaketta sorsiikin. Varsin yleinen käsitys markkinoilla kun sattuu olemaan "Mitä kauemman se on noussut, sitä turvallisempi sijoitus se on". Kaikki tyylillään, mutta itse en tuohon usko.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jussi kirjoitti: Eipä ne väitteet pelkästä nimenmuutoksesta ole kovinkaan huvittavia kun katsoo mitä on todellisuudessa tapahtunut. Eipä ole noussut opetushenkilökunnan koulutustaso, vaikka se sisältyi olennaisena osana AMK suunnitelmiin. Infraa on jne.

Itse laiskuuttani lyhensin sanomaani, johon sinä jatkoit tyylilläsi. Tässä vaiheessa vaikuttaa, että kirjoittamasi on niin lähellä omaa käsitystäni, joten en lähde siihen enää vastinetta paukuttamaan.

Sen vielä sanon, että amk:en välillä on suuria eroja opetuksen laadussa ja oppilaille asetettujen vaatimusten suhteen. Esimerkiksi eräässä pks:lla sijaitsevassa amk:ssa saa työharjoittelun kerätä kesätöiden muodossa missä tahansa työssä pätkittäin, kun taas itse käyneeni amk:n vaatimuksiin kuuluu 5kk yhtäjaksoista ammatillista työtä. Tätä taustaa vasten ei ole vaikea uskoa joidenkin ihmisten skeptistä suhtautumista koko haaraa kohtaan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

peinu kirjoitti:Tehkää kaikki insinöörit ja DI:t ecoteko ja menkää naimisiin "matlapalkkaisen" sairaanhoitajan tai muun sosiaalialan ihmisen kanssa. Tulee täydellinen tulonjako kuin kommunistivaltiossa ikään! :)
In progress :wink:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
stento-z
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 10:58

Juu kyllä

Viesti Kirjoittaja stento-z »

Itse asiassa toi SAAB on hyvä auto :lol:
Vastaa Viestiin