Aloin vaihtamaan Saabista tänään pois loppuunajettuja kitkoja. Ekan renkaan kohdalla jo huomasin, että lukkopultti on huomattavasti muita tiukemmassa. Toisen kohdalla tuo lukkopultin (opel original -paketissa huom.) hylsy sitten antoi periksi, toki vielä niin että ensimmäinen vaihdettu rengas oli jo kiinnitetty samaisella lukkopultilla. Tällaista sopivaa hylsyä ei löytynyt yhdestäkään paikallisesta rengasliikkeestä. Paikalliset obelix-jälleenmyyjät tilaisivat Englannista parin vkon toimitusajalla.
Tämä hylsy muuten ei ole vakio mcgard, koska pultin kanta on poikittain katsottuna kupera.
Yritin olla nokkela saadakseni edes toiselle akselille kesänakit (laillisen ajamisen mahdollistamiseksi) ja lyödä lukkopultin päällipinnalle väkisin sopivankokoista (24mm) hylsyä avatakseni pultin. Vanteen reikään tuo toki mahtuu loistavasti, olihan minulla jo yksi alta pois otettu talvirengas testausta varten. Lukkopultin suunnittelija on perkele ottanut tämänkin huomioon! Nyt hylsy pyörii tyhjää käsipelillä, muttei irtoa pultin pinnasta. Lukkopultin "piparkakkumuotti-keskiö" pysyy hylsyn reiästä katsoen paikallaan. Lukkopultin ulkokehä on siis irtoava holkki
Yritin sovitella erilaisia ulosvetäjiä ja keksiä kommervenkkejä tuon hylsyn irrottamiseksi, mutta eipä tuollaiseen vajaan puolentoista sentin näkyvissä olevaan hylsynpätkään oikein mitään kiinni saa. Hylsyn (kuitenkin 1/2") sisään tunkemalla voisi saada jonkinlaisen kärjestään leviävän sovitinkappaleen avulla massavasaralla tuon pois tuolta. Sopivasti laajenevasta ulosvetäjästä vinkkejä?
Vituttaa niin ettei veri kierrä, näitä perkeleen lukkopultteja en laita enää yksiinkään vanteisiin!
Poraushommiksi siis menee, mutta milläs vitulla sitä tuota pyörivää hylsyä porailisi pois edestä...