Kansallinen lentoyhtiömme hoitaa taas pointsit kotiin. Lakkojen vuoksi iltapäivän Turku-Helsinki lento peruttu, mutta alkuillan Helsinki-Frankfurt lennetään. Mulla lippu siis TKu-HEL-FRA. Check-in tehty eilen päivällä ennen tietoa peruutuksesta.
Finnairilta tulee aamulla tekstiviesti, että kotimaan lento peruttu, reititetään uusiksi, odota lisätietoja. Yhteen mennessä ei lisätietoa ollut tullut eikä löytynyt Finnairin sivuille kirjautuessa tai aplikaatiosta, joten lähdin ajamaan Helsinki-Vantaalle ehtiäksemi 16.55 lähtevään HEL-FRA -koneeseen. Puoli neljältä mobiilisovellus ja sähköposti ilmoitti vielä että Frankfurtin kone myöhästyy 30 min, muita ilmoituksia ei ollut tullut minkään median kautta.
Turvatarkastuksesta läpi ja avasin applikaation tarkistaakseni lähtöportin. Sovelluksen mukaan mun seuraava lento lähteekin huomenna klo 6.15 Turusta Helsingin kautta Frankfurtiin ja mitäön tietoa tämän päivän lennosta ei enää appista löytynyt.
Olin ykkösterminaalissa, joten kohti kakkosta, matkalla on Finnairin palvelutiski. No se on kiinni ja lappu käskee menemään portin 31 vieressä olevalle tiskille. Eli kakkosterminaalin ei-schengen-alueen toiseen laitaan. Kipkop askelta toisen eteen. Tämäkin tiski kiinni, lappu käskee menemään Arrivals Service 2B:hen. Sitä kohti siis, ja siinähän joutuu sitten pois turvatarkastetulta alueelta. No siellä tiskillä jonotti pari jumbollista kiinalaisia tavaravuorineen, joten kävelun ohi lähtöselvitysaulaan ja totesin että ei auta kuin mennä uuden tarkastuksen kautta portille ja katsoa pääsenkö koneeseen.
Kakosen turvatarkastus aivan jumissa, joten päätin kävellä takaisin yköseen, jossa ei ollut aikaisemmim ruuhkaa. Eli olin tässä vaiheessä tehnyt lähes täydellisen ei-schengenterminaalien ympärikävelyn.
Päätin sitten kuitenkin soittaa Finnairin asiakaspalveluun, vaikka oletin ettei sinne tällaisena päivänä läpi pääse. Vastasivat yllättävän nopeasti ja lupasivat soittaa selvittelyn jälkeen takaisin. Soittivatkin ja selittivät, että joo mun lippu illan lennolle on peruttu ja matka olisi nyt vasta huomenna. Selitin että jää 2,5 päivän työmatka vähän lyhyeksi ja olen jo Helsinki-Vantaalla. Täti sanoi että illan lennolla on kyllä tilaa, että koittavat saads mulle takaisin paikan koneesta.
Ja taas soittivat hetken päästä, että nyt on paikka koneessa. Ei kun siitä ykösen tarkastuksesta läpi ja lähtöporttihan oli sitten 29, eli siellä kakosen toisessa päässä. Kopikopi askelta taas toisen eteen.
Selvittiin sen suuremmitta vahingoitta, mutta kuka siellä Finnairilla mahtaa olla keksinyt että Turku-Helsinki -lennon peruuntuessa on hyvä idea perua matkustajalta jatkolennotkin? Ja tehdä tämä informoimatta asiakasta.