Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Saadaanko laista määritelmää "yksityishenkilölle, jotka tietävät mitä tekevät autojen kanssa"? :D
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5461
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

AZP kirjoitti:
La Loka 25, 2025 13:29
Tuon juridinen toimivuus testataan varmaan siinä kohtaa kun asiakkaaksi sattuu se ensimmäinen vajaalla ymmärrystaidolla varustettu tai suorasraan mulk*u kuluttaja-asiakas, joka vie asian auton lauettua käräjille. Sitten mitataan oikeuslaitoksen käsitys siitä paljonko vastuutaan voi paeta sanomalla "en mä sitä pientä pränttiä lukenut/ymmärtänyt".
Avopuoliso katteli kesällä autoa ja Bilarilla kun tuli vastaan vauhtipyörävammanen yksilö, niin se oli suoraviivasesti n. tonnin alennus ja kirjaus tarjoukseen.

Kamuxilla tuli niinikään vauhtipyörävammanen vastaan ja ne ei sitä kyllä mielellään olis myyny. Kyl siitä aikansa jankattuaan sai tarjouksen, mutta oli sitä mieltä, että sitä ei voi yksityiselle myydä vaikka mitä kirjais kauppakirjaan. No sai siitäki tarjouksen lopulta, ja se siirty samantien tuonne heidän Outlettiin. Bilarin pysy sellasenaan myyntilistoilla.

No kumpaakaa ei ostanut, mutta kolmannes paikas oli vauhtipyörärempattu, mutta laatikoltaan muuten hassu yksilö. Sitä sai rauhas koeajaa ja laatikolle sai myyjän luvalla jopa tehdä adaptaation (jolla se tuliki kuntoon) ja myyjä kyllä tyrkytti, että saa ottaa vaikka viikonlopuks koeajettavaks.

Mutta joo. Sillon noi Outlettihommat oli vain yrittäjille, mutta pakko siä on olla paperit aika ihmeellisesti tehty, kerta "kaikki viat pitää oikeasti yksilöidä". Ehkä ne sitte tekee niinku kiinteistökaupaski, että eritellään arvot jolloin renkaille 1000€, romuraudalle 150€, bensahuuruille 100€ ja katille 50€ ja jotain muuta tarpeen mukaan, niin loppuraadolle ei montaa kymppiä riitelyvaraa jää? :mrgreen:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1017
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Sami »

Henri S kirjoitti:
La Loka 25, 2025 15:50
Saadaanko laista määritelmää "yksityishenkilölle, jotka tietävät mitä tekevät autojen kanssa"? :D
Mä uskoisin että eniten tuossa on kyse siitä että miten kuvaillaan kaupan kohde, sen kunto ja tuolla yrittäjä/yksityishenkilö statuksella ei ole väliä.

Onhan monia keissejä joissa voit myydä selkeästi epäkuranttia tavaraa yrityksenä, kun selkeästi mainitset sen. B luokan tavara ja valmistusvirheiset ei ole mikään harvinainen keissi. Ihan sama soveltuu autoihin uskoisin. Samaahan lehdissä on ollut. Jos autokaupassa myydään ehjää ja toimivaa autoa ja käytetään termejä ”takuu vaihdokki” jne.., on ostajalla oikeus (hyvä niin), olettaa että perusasiat on ehjiä. Onhan tuosta myös oikeus päätöksiä, joissa tiettyjen osien oletetaan kestävän tietty aika/kulutus. Mielestäni toi ei ole autokaupalle mikään ylitsepääsemätön rasite. Jos tekee autokauppaa, kantaa myös vastuuta ja hoitaa omat prosessit niin että autot on mahd. ehjiä.

Mutta jos autokaupassa myydään selkeästi puutteellista b luokan kamaa ja kerrotaan se selkeästi, on sekin mielestäni ok. Ostajan ei tässä kohtaa voida olettaa luulevansa että kaupan kohteena on täysin ehjä auto.
Autossa on korjaamistarpeita ja siinä saattaa olla piileviä vikoja tai ilmetä sellaisia nopeastikin kaupanteon jälkeen. Tuote myydään ilman myyjävastuuta edelleen myytäväksi, kunnostettavaksi tai varaosiksi.
Oleellisinta on toi viestintä miten kaupan kohteena oleva asia on kuvattu. En näe tuossa mitään ongelmaa. Kyllä yrittäjä voi myydä rikkonaisia laitteita, palautuksena tullutta tavaraa , kunhan kertoo näin tekevänsä.
Mondeo Ecoboost 2.0 mk4.5 Powershift
Mustang 3.7 automaatti 2012

Saab historia:
Saab 900 T16 1991
Saab 99 Turbo 1978
Saab 900i 1985
Saab 900 Turbo8 1986
Saab 900 Turbo 16 1992
Saab 900i 1987
Saab 900i 1988
Saab 900i 1989
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5461
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^Mikäli Iltasanomia on uskominen, niin siellähän uutisoidaan tämän tästä kuinka paljo rahaa palo kun talo myytiin purkukuntoisena homepommina, mutta kun siä sitte oliki homeen sijaan sädesientä ja aikakaudelle tyypilliseen tapaan vielä kreosiittia ja asbestia, niin sitte se oliki myyjän ongelma, koska viat pitää yksilöidä.

Et meneekö toi Kamuxillaki sitte hyvänä ajatuksena kunnes tulee vastaan joku AZP:n ennustama oikeutensa tietävä ostaja...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13541
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se ongelma rehdinkin myyvän yrityksen kannalta on just se kuluttajasuojan tulkinta erilaisissa tilanteissa lähes pelkästään kuluttajan eduksi, jos ja kun ei ole täyttä ja todistettua näyttöä siitä että tää ostaja on oikeasti tiennyt ha ymmärtänyt ostavansa sikaa säkissä tai ihan vain kasan skeidaa. Historiassa on lukuisia tulkintoja siitä miten sopimukseen nimensä laittanut kuluttaja on voittamut keissin suurinpiirtein myöntämällä että ei lukenut sopimuksen pientä pränttiä, koska eihän sitä kukaan tee. Fonttia kasvattamallakaan tuosta ei kuitenkaan selviä.

Ja ongelma on helposti just sekin että maininta "myydään korjattavaksi" ei yksilöi vikaa. Sitä vikaahan ei kukaan välttämättä edes tiedä, tiedetään korkeintaan oireet. Ja kun ostat vaihdelaatikkovikaisen auton tonnilla ja vika yksilöidään kauppakirjaan, niin voit lähteä riitelemään siitä että vaihdelaatikkorempan jälkeen siitä porsikin sitten moottori. Ja sehän se vasta harmittaakin, kun alun perin tonnin ruoskana ostettu vehje onkin siinä kohtaa konevammainen kolmen tonnin ruoska. Siinä kohtaa monella nousee riitelyhalut, kun ei kai tässä maailmasss nyt vain mistään riskeistä voi itse joutua maksamaan?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Uteip
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Uteip »

JP_Vette kirjoitti:
La Loka 25, 2025 16:18
^Mikäli Iltasanomia on uskominen, niin siellähän uutisoidaan tämän tästä kuinka paljo rahaa palo kun talo myytiin purkukuntoisena homepommina, mutta kun siä sitte oliki homeen sijaan sädesientä ja aikakaudelle tyypilliseen tapaan vielä kreosiittia ja asbestia, niin sitte se oliki myyjän ongelma, koska viat pitää yksilöidä.

Et meneekö toi Kamuxillaki sitte hyvänä ajatuksena kunnes tulee vastaan joku AZP:n ennustama oikeutensa tietävä ostaja...
Tossa purkukuntoisena myynnissä on oleellista lasketaanko sille purkukuntoiselle talolle oikeasti arvoa, mikäli lasketaan niin maininnalla ei ole merkitystä, mikäli taas kauppahinta vastaa todellisuudessakin alueen tonttihintaa + liittymiä jne. niin vastuu raukeaa. Mikä on kyllä kieltämättä erikoinen tilanne kun tietoinen riskinotto on käytännössä kielletty.
Ex:Saab 90i -86
Vastaa Viestiin