Moottorisaha topicci

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja 900i »

Samassa kaupassa oleniuksella tarjouksessa huskun 55 alle 400euroa. Painavampi mutta ompi tehoa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kannattaa siellä sahakaupassa kokeilla miltä tuntuu ammattisaha käytössä.. sillä sahaa pikkusen toiseen malliin kuin noilla muovirimpuloilla.
Mettässä olevien puiden ikä/koko myös on syytä huomioida sahaa valitessa. Pienen sahan ominaisuudet loppuu ison puun kanssa aika äkkiä, ja se vasta kyrsii, jos saman puun kanssa täytyy välillä käydä tankkaamassa.
Yksi hyvä vaihtoehto on hankkia iso käytetty ammattisaha, esim huskun 254 ja siihen 15" terälaite, jolla saa isommatkin puut nurin ja pöllit poikki, ja lisäksi pienempi saha, jolla tekee pienet puut sekä karsii oksat. Tässäkin kokoluokassa on syytä tutustua ammattimalleihin, esim stihl MS200 (on tosin hävyttömän kallis)

Paippisissa ei näkemä ole pelkoa äkkipysäyksistä, vai onko volvon kuskilla ajonkin aikana kypärä päässä... 8O ...? (ettei kukaa tunne... :lol: )
-------------------------8<----------->8--------
#1395
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ajn kirjoitti: Paippisissa ei näkemä ole pelkoa äkkipysäyksistä, vai onko volvon kuskilla ajonkin aikana kypärä päässä... 8O ...? (ettei kukaa tunne... :lol: )
Ei ole äkkipyssäyksen pelko ei ja kypäräähän ei pidetä ku lätkää pelatessa :D
Tässä kuvan casessa tosin pöllejä siirrettiin vain n. 100m maksimivauhdin ollessa n. 10km/h. Sitäpaitti ei kait noilla mettärraktoreilla kovin paljoo kovempaa pääsekkään 8O :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Pitäisi uutena talollisena alkaa tekemään polttopuita oikein vakavammin.
Sainkin appiukolta lahjaksi Stihl 024 AV sahan joka on ollut parikymmentä vuotta käyttämättömänä. Siistin näköinen peli. Mistä saisi tuohon tulpan? Bosch R10 848 näyttää olevan tuo joka pitäisi vaihtaa.
9000CS 2,3
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2144
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Saappi Kuski kirjoitti:Pitäisi uutena talollisena alkaa tekemään polttopuita oikein vakavammin.
Sainkin appiukolta lahjaksi Stihl 024 AV sahan joka on ollut parikymmentä vuotta käyttämättömänä. Siistin näköinen peli. Mistä saisi tuohon tulpan? Bosch R10 848 näyttää olevan tuo joka pitäisi vaihtaa.
Menet varaosaliikkeeseen vanhan tulpan kanssa ja pyydät uuden sellaisen, tai sitten katsovat vertailutaulukosta samalla lämpöarvolla olevan vastaavan.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

baasenar kirjoitti:[
Menet varaosaliikkeeseen vanhan tulpan kanssa ja pyydät uuden sellaisen, tai sitten katsovat vertailutaulukosta samalla lämpöarvolla olevan vastaavan.
Näinhän se menee. Saako ko. Stihl saha muuten raadin hyväksynnän?
9000CS 2,3
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja ajn »

On hyvä saha, kahvanlämmittimet ja kaikki...
Kaasuttimia noista on saatu rikottua vääntämäällä säädöt rikki, ebaysta löytyy niitäkin.
Oireena on tyhjäkäynnin aaltoilu lämpösellä koneella ja sammahtelu.

Onko oikeella ilmansuodattimella varustettu? Joissain on ollu niitä pieniä suodattimia, ja niillä ei tee mitää, kannattaa vaihtaa isompaan...

vanhempi, pienempi:
http://viewitem.eim.ebay.fi/Luftfilter- ... 83996/item

uudempi, isompi:
http://viewitem.eim.ebay.fi/Luftfilter- ... 76449/item
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

ajn kirjoitti:On hyvä saha, kahvanlämmittimet ja kaikki...
Kaasuttimia noista on saatu rikottua vääntämäällä säädöt rikki, ebaysta löytyy niitäkin.
Oireena on tyhjäkäynnin aaltoilu lämpösellä koneella ja sammahtelu.

Onko oikeella ilmansuodattimella varustettu? Joissain on ollu niitä pieniä suodattimia, ja niillä ei tee mitää, kannattaa vaihtaa isompaan...

vanhempi, pienempi:
http://viewitem.eim.ebay.fi/Luftfilter- ... 83996/item

uudempi, isompi:
http://viewitem.eim.ebay.fi/Luftfilter- ... 76449/item
Se on tuollainen ylempi, mutta siinä ei ole tuollainen vanun näköinen materiaali, vaan sellainen kaksinkertainen metallinen verkko. Pesin se tärpätillä ja tuli ihan uuden näköinen. Vai onko se sitten tuota nylonia. Voi olla. Sellainen kiiltävä pinta.
9000CS 2,3
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja ajn »

todennäköisesti on metalliverkkoa. Kyllä silläkin pärjää kuivalla kelillä, mutta likaantuu vaan aika nopeesti. Pesuun sopivaa ainetta on esim käsitiskiaine (fairy) ja kuuma vesi tai auton lasinpesuneste + kuuma vesi, tai siis semmonen käsiin hiukan kuumalta tuntuva...
kuivata voi vaikka paineilmalla puhaltamalla sisäpinnasta ulospäin, mutta ei liian läheltä pintaa...

Jossain vaiheessa se ilmansuodattimen suojakotelo vaihtui vähän erinäköiseksi, ja samalla se suodatin tuohon isompaan... vanha kotelo oli semmonen pyöreempi ja uusi kulmikkaampi.

Se metalliverkkoilmansuodatin tahtoo jäätyä sateella... sillä noita sahoja on rikottu, kun on ruvettu säätämään suodattimen jäädyttyä. Tietysti se jää on sulanut heti kun kaasulta sormen päästää eli suodatin on näyttänyt puhtaalta.
Se musta kumirätti on hyvä apu talvikäytössä, ei mene lumet väärään paikkaan.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Sain tänään bensaa ja sahan käyntiin. Nyt on kuitenkin ongelma, metsiemme miehet auttakee.. En saa millään suuttimien säädöillä sitä käymään ilmanputsarin kanssa. Heti sammuu kun sen laittaa kiinni ja jos se on kiinni niin ei lähde käyntiin.
http://i183.photobucket.com/albums/x34/ ... /saha1.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x34/ ... /saha2.jpg
9000CS 2,3
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja ajn »

Muutama mahdollisuus vian aiheuttajaksi:
1) imukurkku murtunut rikki tai klemmarit löysällä
2) pensaputki murtunut
3) alipaineletku murtunut
4) sammuttimen johto maadotta suodattimen kiini ollessa, tai se kontaktipelti on jotenki vinossa ja antaa maita
5) ilmaputsarissa oleva kuristinläppä ei aukea. On muistaakseni niinpäin että siellä sisällä oleva jousi vetää läpän auki ja ryyppyvipu sulkee sen.
6) bensasuodatin tukossa
7) pakoputki tukossa

Käykö se minkäänlaista tyhjäkäyntiä?
Oletko laittanut H- ja L-säädöt perusssäädöille?

Tuo on niin vähän käytetyn näköinen saha, että siihen kannattaa jo pikkusen uhrata työtäkin...
Minkälaista bensaa muuten laitoit siihen? Shellin V-powerista ja hyvästä seosöljystä se tykkää ainaki... pienkonepolttoaine voi aiheuttaa "nikottelua"

Onko puristukset tallessa? Kun otat käynnistinkahvasta kiini ja roikotat sahaa sitä (sammutin tietysti päällä) niin laskeeko yhtään alaspäin?
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Pitäisikö putsarissa olla joku jousi? Nyt se kyllä heiluu ihan itsestään, kahva vaikuttaa toki siihen läppään kun laittaa ryyppyasentoon. Olisko sieltä tippunut joku jousi sitten..

Käynti on minusta ok, kiihtyykin ihan hyvin kun säätää sitä toista ruuvia. Perussäädöt laitoin sen mukaan mitä netissä kerrottiin, L ja H molemmat n. yksi kierros auki. Valmisbensaa ostin törpön samalla kun ostin uuden tulpan. Kaasarin kalvo lienee kunnossa kun kerran käy ja kiihtyy. Sitä ne poletteli liikkeessä että onb voinut kuivua kun on 20 vuotta seissyt autotallissa.

Pitää vähän tutkia tarkemmin. Kiitokset vinkeistä. Saha on tosiaan aika bränikän näköinen, appiukko on sillä nuorempana jotain mökkihalkoja tehnyt satunnaisesti. Voisin ehkä kiikuttaa sen Woodmanille niin tulisi kerralla säätöihin joka tavalla.
9000CS 2,3
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja ajn »

Muistaakseni jousi löytyy sekä vanhemmasta että uudemmasta suodatinmallista.
Paikankin näkee kun sen suotimen halkaisee pesua varten.
Taisipa olla niinkin jotta jousi on ainoa tekijä, joka pitää sen ryyppyläpän paikallaan suodattimen ollessa halkaistuna...

Siinä vanhemmassa mallissa on semmonen muovinpala sen läpän edessä, senkin pitää olla paikallaan jotta imuvirtaus ei vedä läppää kiinni... (ainakin näin olen sen tehtävän päätellyt... :roll: )
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Laitoin tänään appiukon sahaan uuden tulpan, vanha oli melko puhdas mutta kärjet oli hieman kulunu kulmista. Samalla säädin H- ja L-ruuvit 1¼ kierrosta pohjasta ulos kuten kopassa oli "viisattu". Ja tämä lienee oikea suunta, ainakin H-ruuvi oli ko. matkan pohjasta ja se oli nimittäin Erikssonssin jäljiltä, kun appiukko käytti sahan pari vuotta sitten siellä huollossa, kun oli käynti rankemmalla kädellä hukassa.

Nyin sahan käyntiin ja annoin käydä tovin, että lämpenee. Kone kävi kaasupohjassa kuten aiemmin (ihmekö tuo, kun samaan säädin takaisin), osakaasulla käynti jopa parani ja kunnolla koneen lämmettyä aloin säätämään tyhjäkäyntiä. Sain jo haettua aika lähelle säädöt eli kone käy tyhjäkäyntiä tasaisesti mutta terä ei pyöri. Kokeilin vielä osakaasun ja täyskaasun säätöä mutta 1¼ kierrosta kuulosti korvaan itse asiassa hyviltä.

Mutta sitten otti bensa ja loppui, ja tankkauksen jälkeen nyin taas starttinyörin irti kelastaan joten testailut jäi siihen. Pujottelin nyörin takaisin kelaansa ja laitoin sen nyt kaiketi paremmin. Pyörittelin lopuksi H- ja L-ruuvit takaisin esisetuppiin ja tyhjäkäynnin 2½ kierrosta auki. Kellokin näytti siinä vaiheessa jo yli 21.00 joten jätin käynnistämättä joten tyydyin vain putsaileen sahaa. Jatketaan huomenna sopivan tyhjäkäynnin etsimistä.

Ja on se vain kumma, että kone ku kone niin ainakin minä tykkään ruuvata :mrgreen:

Seuraava koitos on, jos kaupunki antaa kaatoluvan, noiden kahden ison koivun saattaminen maan tasalle. Ja vaikka tonttia on 1220m² niin tilaa ei ole kaataa vaan pitää hakea Cramolta henkilönostin vuokralle ja pudotella ensin oksat alas, ja lopuksi pätkissä tiputella tonttiin. Siinäpä tulee kivasto lisähommia, halkohommia :D

E: No nyt on tyhjäkäyntikin trimmattu. Lähti muuten tänään ennen tyhjäkäynnin säätöä helposti käyntiin, viidennellä nykäisyllä. Pitääpä huomenna testata miten uudella säädöllä ja kylmällä moottorilla starttaa :mrgreen:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Joo nyt toimii 024 hyvin kun hiffasin tuon ilmanputsarin, jousihan oli irti siellä sisällä.
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin