Turbo Sensonic kirjoitti:
Vaikea sanoa, mikä on hyvä CD -soitin, kun en ole hifisti. Mulla oikeastaan määrä korvaa laadun
Toistaiseksi on pärjännyt Pioneerin steroilla, Sonyn Discmanilla, Yamakawan DVD -soittimella ja autojen soittimilla, jos on halunnut kuunnella CD -levyjä. Jos olisi hifisti, niin joku Denon voisi varmaan olla aika hyvä vaihtoehto (näin olen kuullut hifistikaverilta).
En itsekään ole hifisti mutta kun on ollut tuollaisia keskikastin laitteita niin niidenkin jälkeen musankuuntelu pakettipeleillä tuntuu aika kiduttavalta, etenkin koska pidän myös klassisesta.
Huippuluokan peleihin ei ole varaa mutta nyt on koossa sellainen kokoonpano kuin aiemminkin, eli tyytyväinen varmaan olen (kunhan tulisi jo se vahvari ja viritin että pääsisi viikonloppuna koluamaan levykauppoja ).
Viimeksi muokannut ng900aero, To Marras 02, 2006 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Itse olen joskus "hifiäkin" harrastellut ainakin laitteiden hinnasta päätellen. Aina on tosi vaikea suositella laitteita kenellekään summanmutikassa. Pitäisi ensin tietää mihin pyritään ja mikä on budjetti. Monikin haluaa hyvät kamat, mutta ei tykkää ns. virallisesti hyvästä hifitoistosta kun ei ole sellaista tottunut kuuntelemaan. Sehän on paljon "kuivakkaampi" kuin näiden pakettistereoiden soundi yleensä. Esim. hevimetalli kuulostaa aivan kamalalta magnepanin paneelikaiuttimista, vaikka ne on arvostettuja huippukaiuttimia ja maksaa hunajaa. Ne kajarit ei vaan "rokkaa". Ne on hifiä.
Parasta uskoa vain omia korviaan eikä mainospuheita.
Nyrkkisääntönä sanoisin itse että cd soitin vaikuttaa laitteistossa toiseksi vähiten lopulliseen äänenlaatuun kaapeleiden jälkeen. Jo olisin ostamassa nyt esim. 3t euron laitteita niin 2 tonnia niistä menisi kaiuttimiin, kolmannesta tonnista 700-800 vahvistimeen ja loput cd soittimeen ja muuhun sälään.
Saappi Kuski kirjoitti:Itse olen joskus "hifiäkin" harrastellut ainakin laitteiden hinnasta päätellen. Aina on tosi vaikea suositella laitteita kenellekään summanmutikassa. Pitäisi ensin tietää mihin pyritään ja mikä on budjetti. Monikin haluaa hyvät kamat, mutta ei tykkää ns. virallisesti hyvästä hifitoistosta kun ei ole sellaista tottunut kuuntelemaan. Sehän on paljon "kuivakkaampi" kuin näiden pakettistereoiden soundi yleensä. Esim. hevimetalli kuulostaa aivan kamalalta magnepanin paneelikaiuttimista, vaikka ne on arvostettuja huippukaiuttimia ja maksaa hunajaa. Ne kajarit ei vaan "rokkaa". Ne on hifiä.
Parasta uskoa vain omia korviaan eikä mainospuheita.
Nyrkkisääntönä sanoisin itse että cd soitin vaikuttaa laitteistossa toiseksi vähiten lopulliseen äänenlaatuun kaapeleiden jälkeen. Jo olisin ostamassa nyt esim. 3t euron laitteita niin 2 tonnia niistä menisi kaiuttimiin, kolmannesta tonnista 700-800 vahvistimeen ja loput cd soittimeen ja muuhun sälään.
Hifistä puheenollen: mulla oli aikanaan nuo Pioneerin sterkat kytketty Marshallin 300W:n kitarakaappiin (stereo). Se se vasta kamalalta kuulostikin
Turbo Sensonic kirjoitti:Mun unelmana olisi saada jostain Paul Reed Smith, mutta kun ne ei enää tee vasureita muuta kuin erikoistilauksesta
Kokeilin kerran Musamaailmassa vasuria PRS:ää ja ihastuin siihen heti. Opiskelijana ei vain ollut varaa hommata sitä ja nyt noita kitaroita ei enää saa mistään
On sitä tullut kokeiltua muitakin hyviä "keppejä". Gibsonin SG:hen ihastuin heti, samoin käytettyyn puoliakustiseen Ibanez Artistiin (sääli, ettei ollut silloin rahaa ostaa sitä ) ja Fender Telecasteriin, vaikka pidinkin sitä aikaisemmin ehkä maailman rumimpana kitarana
Kitara-aiheeseen palatakseni: Lidlistä sai ainakin vielä tänään Yamahan kromaattista viritintä 24,99 eurolla. Kävin ostamassa sellaisen. Saa nähdä, onko mistään kotoisin Vanha 90 -luvun alussa ostettu kromaattinen viritin on alkanut sekoilemaan ja en luota noiden multiefektien sisäänrakennettuihin virittimiin.
Kitara-aiheeseen palatakseni: Lidlistä sai ainakin vielä tänään Yamahan kromaattista viritintä 24,99 eurolla. Kävin ostamassa sellaisen. Saa nähdä, onko mistään kotoisin Vanha 90 -luvun alussa ostettu kromaattinen viritin on alkanut sekoilemaan ja en luota noiden multiefektien sisäänrakennettuihin virittimiin.
Mulla on tällainen http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=60 Bossin malli. Se on kätevä mutta maksaa yli satasen.
Kokeilin viime viikonloppuna Craten pientä comboa ja siinä oli yllättävän hyvä soundi. Kuulosti kyllä vähän siltä että siellä olisi joku automaattikompura sisäänrakennettuna vaikka speksesissä ei niin sanottukaan. Niin oli hienosti kontrollissa sen soundi.. Pitäisi ehtiä kauppaan testaamaan muutamaa Craten mallia jos vaikka innostuisi hankkimaan uuden vahvistimen pitkästä aikaa.
Yllätyin positiivisesti, olen aina pitänyt Cratea vähän huonona merkkinä.
Saappi Kuski kirjoitti: Esim. hevimetalli kuulostaa aivan kamalalta magnepanin paneelikaiuttimista, vaikka ne on arvostettuja huippukaiuttimia ja maksaa hunajaa. Ne kajarit ei vaan "rokkaa". Ne on hifiä.
Ei pidä paikkaansa. Itselläni on ollut SMGb:t, MG10+Velodynen ULD15-subbari ja nykyään on 1.6:set ja kaikilla toimii metallimusiikki ihan hienosti, jos äänite ei ole ihan metsään miksattu... Se mikä noissa paremmissa kaiuttimissa tulee "ongelmaksi" on se, että niillä paljastuu äänitteiden heikkoudet selvästi ja huonosti miksatut äänitteet kuulostavat todella huonolta. Bassopää on tietysti alakeskialueen korostukseen tottuneelle B&W-ihmiselle aika kuivakka ja ohut, mutta sieltä potkuakin löytyy, jos äänitteessä on bassoa mukana. Esim. DreamTheaterin Awake kuulostaa varsin makealta. Tervetuloa kuuntelemaan
Missään saman hintaluokan kotelokaiuttimessa en ole kuullut yhtä luonnollista ihmisääntä, kuin Mageissa. Taasen kuulemani elektrostaattiset paneelikaiuttimet eivät ole soveltuneet metallimusiikin toistamiseen läheskään niin hyvin kuin Maggiet. Paneelikaiuttimen hyvänä ominaisuutena on myös se, että ne ovat paljon neutraalimpia tilalle, koska ovat niin voimakkaasti suuntaavia, eli heijastuksia ja seisovia aaltoja ynnä muita ongelmia tulee selvästi vähemmän kuuntelupaikalle kuin perintisistä koteloämyreistä vaikkapa kivibunkkeri olohuoneessa.
Eski kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Itselläni on ollut SMGb:t, MG10+Velodynen ULD15-subbari ja nykyään on 1.6:set ja kaikilla toimii metallimusiikki ihan hienosti, jos äänite ei ole ihan metsään miksattu... Se mikä noissa paremmissa kaiuttimissa tulee "ongelmaksi" on se, että niillä paljastuu äänitteiden heikkoudet selvästi ja huonosti miksatut äänitteet kuulostavat todella huonolta. Bassopää on tietysti alakeskialueen korostukseen tottuneelle B&W-ihmiselle aika kuivakka ja ohut, mutta sieltä potkuakin löytyy, jos äänitteessä on bassoa mukana. Esim. DreamTheaterin Awake kuulostaa varsin makealta. Tervetuloa kuuntelemaan
Missään saman hintaluokan kotelokaiuttimessa en ole kuullut yhtä luonnollista ihmisääntä, kuin Mageissa. Taasen kuulemani elektrostaattiset paneelikaiuttimet eivät ole soveltuneet metallimusiikin toistamiseen läheskään niin hyvin kuin Maggiet. Paneelikaiuttimen hyvänä ominaisuutena on myös se, että ne ovat paljon neutraalimpia tilalle, koska ovat niin voimakkaasti suuntaavia, eli heijastuksia ja seisovia aaltoja ynnä muita ongelmia tulee selvästi vähemmän kuuntelupaikalle kuin perintisistä koteloämyreistä vaikkapa kivibunkkeri olohuoneessa.
Eski
Niin, puhutaan varmaan ihan samasta asiasta. En vain huomannut kirjoittaa erikseen että ILMAN SUBBARIA paneelit eivät ole oikein hevikaiuttimet.. Varmaan tuolla subuttimella saa säädettyä minkälaisen toiston tahansa ja pääsee vaikka naapureistakin eroon.. Lisäksi sinulla hifistinä on hifistin korvat joten sinä haluat sen tyylistä toistoa. Kirjoittelin tuossa että keskivertokuuntelija ei nauti sellaisesta toistosta kun se yleensä haluaa että "jytisee", joka tarkoittaa loudness-maista korostusta jossain 100hz tienoilla. Samanlaista mihin esim. AS3 kuulostaisi korvakulolta olevan säädetty (en ole mitannut) että rengasjyrinät peittyy.
Sehän on totta aina huippukaiuttimilla paljastuu huonot äänitteet.
Kotelokaiuttimissa soi aina jonkun verran kotelo, sehän on luonnollista. Parhaimmillaan tosin ei juuri ollenkaan. Minulla on tällä hetkellä Amphion Xenonit pääkaiuttimina ja niissä on minusta aika aineeton toisto ja hyvä erottelukyky. En halua subbaria systeemiini koska minun kokemusten mukaan niiden säätäminen on loputonta työtä. Xenonit toistaa minulle riittävän alas ilman subbriakin.
EDIT: Se pitää kyllä myöntää että minun kokemukset paneelikaiuttimista on messuilta ja kaupoista, eli kotioloissa en ole sellaisia kuunnellut koskaan.
Hifistä puheenollen: mulla oli aikanaan nuo Pioneerin sterkat kytketty Marshallin 300W:n kitarakaappiin (stereo). Se se vasta kamalalta kuulostikin
Varsinainen "kultakorva" Tuosta setistä ei ainakaan puutu katu-uskottavuutta.
Mihin aikaan meinaatte mennä huomiselle keikalle, meillä on permantopaikat mutta ei jaksaisi kuunnella jo klo 20 lähtien mitään lämmittelybändejä?
Tuskin alkavat soittamaan paljonkaan ennen puoltayötä?
ng900aero kirjoitti:Mihin aikaan meinaatte mennä huomiselle keikalle, meillä on permantopaikat mutta ei jaksaisi kuunnella jo klo 20 lähtien mitään lämmittelybändejä?
Tuskin alkavat soittamaan paljonkaan ennen puoltayötä?
Lämppärin keikka alkoi eilen klo. 20.00 ja Iron Maiden alkoi veivaamaan vähän klo. 21.00 jälkeen.
Täytyy myöntää, että noissa hallikonserteissa on sentään aikataulut kohdillaan. Soitto alkaa (varsinkin arkipäivinä) säädylliseen aikaan, mitä ei voi sanoa klubikeikkojen aikatauluista. "Kiva" mennä arkipäivänä katsomaan klubikeikalle jotain suosikkibändiä, kun showtime on klo. 24.00 ja keikka loppuu joskus klo. 2.00-3.00 välillä ja sitten siitä himaan ja muutaman tunnin päästä töihin
No klubien omistajia tuo ei näytä haittaavan. Pääasia, että viina menee kaupaksi. Sitähän noilla myöhäisillä showtime -ajoilla tavoitellaan. Onneksi jotkut suomalaiset artistit ovat alkaneet esittämään vastalauseita tuollaiselle toiminnalle ja haluavat aloittaa jo klo. 21.00-22.00 paikkeilla.