Saabin jälkeen on elämää

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

KN/Lieto kirjoitti:Hauskaa, että juuri BMW ja Saab ovat täällä vastakkain. Kuitenkin ne on täysin erilaisia autoja - ja ehkä tehty eri ostajillekin. Minulla ei ole sinänsä mitään BMW:tä vastaan, etenkään nykyisiä 3-sarjan malleja nelosen koneella. Takavetoisuus ei vaan oikein sovi ajatusmaailmaan, mutta nykyäänhän on se ajonhallintajärjestelmä korjailemassa virheitä. Taloudellisuus noissa on kunnossa. Turhia tehoja en ole tarvinnut tähänkään asti.
Mulla ainakin vastakkain ovat kaikki volkkareista, korollista ja kiasta yms. Pertti Perusjantterin kompromissivehkeistä eroavat kärryt. Auto ei saa olla tehty "niin, että kuka tahansa pääsee silä töihin", vaan asenteella. Mielestäni esim. Alfat, BMW:t sekä kaasunestejousitetut Citroënit ovat asenteella tehtyjä autoja vähän samaan tapaan kuin Saabkin.

Kaikissa ihan eri painotukset, mutta omaa fiilistään ja hyviä puoliaan senkin edestä.


Tekninen laatu on sitten toissijainen asia, mieluummin jään Alfalla/Citroënilla kerran vuodessa tielle ja siedän sähkövikoja kuin ajan 5 vuotta putkeen täysin viattomalla Corollalla tahi Avensiksella.



Volvoa en koe tähän persoonallisempaan ryhmään kuuluvaksi enkä sellaista halua koskaan omistaa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Ostan heti japanialaisen auton kun en enää osaa ajaa autoa ja EN näe mitä olen ostamassa.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Mielenkiintoinen homma muuten, STCS:lla (ruotsin foorumi) porukka haikailee juuri Alfan ja sitikan perään, osa BMW:ta. Sama meininki jatkuu sielläkin, suurin osa ei koskisi jaappanin vehkeisiin saati volvoihin tikullakaan :lol:


Hauska huomata.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja Risto »

2.3i-16 kirjoitti:Mielenkiintoinen homma muuten, STCS:lla (ruotsin foorumi) porukka haikailee juuri Alfan ja sitikan perään, osa BMW:ta. Sama meininki jatkuu sielläkin, suurin osa ei koskisi jaappanin vehkeisiin saati volvoihin tikullakaan :lol:


Hauska huomata.
Kannattaa muistaa Alfasta puhuttaessa, että 159, Brera, Spider ja Mito ovat GM-pohjaisia autoja, joten GM-boikotti ei pure niiden kohdalla.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Risto kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Mielenkiintoinen homma muuten, STCS:lla (ruotsin foorumi) porukka haikailee juuri Alfan ja sitikan perään, osa BMW:ta. Sama meininki jatkuu sielläkin, suurin osa ei koskisi jaappanin vehkeisiin saati volvoihin tikullakaan :lol:


Hauska huomata.
Kannattaa muistaa Alfasta puhuttaessa, että 159, Brera, Spider ja Mito ovat GM-pohjaisia autoja, joten GM-boikotti ei pure niiden kohdalla.
Premium-pohjalevy (159, Brera, Spider) on Fiat-GM-yhteistyötä, muttei ole käytössä missään GM:n merkissä/mallissa. Eikä ole edes tulossa, esim. NG 9-5:n piti alunperin perustua tuolle mutta Epsilon 2 vei voiton.

Tuo 159 on erittäin hieno Alfa ilman korin nitinää ja natinaa, kori/alustarakenne on lähes tuplasti jäykempi kuin esim E9X BMW:ssa ja se kyllä tuntuu ajossakin.


Sitäpaitsi, tuossahan saa tavallaan palan SAABiakin mikäli Wikipedia pitää paikkansa.:
Wikipedia kirjoitti:The platform was mainly developed in Sweden by Saab, with input from Alfa Romeo, Holden, and Opel/Vauxhall.
Ilmeisesti pohjalevy olisi kuitenkin tullut liian kalliiksi käytettäväksi uusissa Saabeissa ja GM luopui siitä.
Viimeksi muokannut 2.3i-16, Ti Tammi 12, 2010 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja Risto »

2.3i-16 kirjoitti:
Risto kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Mielenkiintoinen homma muuten, STCS:lla (ruotsin foorumi) porukka haikailee juuri Alfan ja sitikan perään, osa BMW:ta. Sama meininki jatkuu sielläkin, suurin osa ei koskisi jaappanin vehkeisiin saati volvoihin tikullakaan :lol:


Hauska huomata.
Kannattaa muistaa Alfasta puhuttaessa, että 159, Brera, Spider ja Mito ovat GM-pohjaisia autoja, joten GM-boikotti ei pure niiden kohdalla.
Premium-pohjalevy (159, Brera, Spider) on Fiat-GM-yhteistyötä, muttei ole käytössä missään GM:n merkissä/mallissa. Eikä ole edes tulossa, esim. NG 9-5:n piti alunperin perustua tuolle mutta Epsilon 2 vei voiton.

Tuo 159 on erittäin hieno Alfa ilman korin nitinää ja natinaa, kori/alustarakenne on lähes tuplasti jäykempi kuin esim E9X BMW:ssa ja se kyllä tuntuu ajossakin.
Vaikka ei ole käytössä on olemassa mahdollisuus, että GM saa jotakin lisenssimaksua.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Risto kirjoitti: Vaikka ei ole käytössä on olemassa mahdollisuus, että GM saa jotakin lisenssimaksua.
Niin, se riippuu sitten miltä pohjalta tuo yhteistyö on aikanaan aloitettu. Veikkaisin, että vain kehittämisessä on tehty yhteistyötä ja jaettu sen jälkeen oikeudet.

Alihankintana tuolta saattaa hyvinkin löytyä GM:n komponentteja mutta toisaalta esim. GM:n osin omistama Delphi (ja sen jälkeläiset) tuottaa komponentteja myös BMW:lle ja Mercedekselle. Aika kauas saa mennä ennenkuin GM-boikotti on täydellinen.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja aero »

Nisse kirjoitti:En ole vielä ymmärtänyt, että miksi yksikään ajatteleva olento ostaisi Bemarin, kun samalla rahalla saa paremman saksalaisen? Mersussa ja Audissa sentään on sitä jotain, Bemarikuskeilla ainakin on jumalaton tarve aina todistella Bemarin ylivertaisuutta, joten jokin siinä autossa täytyy mättää.
Koska 30ke 118d on sekä ajettavuudeltaan että ergonomialtaan parempi kuin 40ke A4 TDI. Bemari on myös pimeällä miellyttävämpi (valot (BMW:ssä halogeenit, Audissa xenonit) ovat melko samaa tasoa, mutta Audin joulukuusisisusta häiritsee hämäränäköä). Audia noista puoltaa paremmat tilat takapenkillä ja losterissa sekä hold assistant.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

aero kirjoitti:
Nisse kirjoitti:En ole vielä ymmärtänyt, että miksi yksikään ajatteleva olento ostaisi Bemarin, kun samalla rahalla saa paremman saksalaisen? Mersussa ja Audissa sentään on sitä jotain, Bemarikuskeilla ainakin on jumalaton tarve aina todistella Bemarin ylivertaisuutta, joten jokin siinä autossa täytyy mättää.
Koska 30ke 118d on sekä ajettavuudeltaan että ergonomialtaan parempi kuin 40ke A4 TDI. Bemari on myös pimeällä miellyttävämpi (valot (BMW:ssä halogeenit, Audissa xenonit) ovat melko samaa tasoa, mutta Audin joulukuusisisusta häiritsee hämäränäköä). Audia noista puoltaa paremmat tilat takapenkillä ja losterissa sekä hold assistant.
Komppaan tuota BMW:ta näiden sakemannien vertailussa.

Mersussa kaupunkiajo-olosuhteissa käsittämättömän paska ja epäkäytännöllinen ohjaus tuhoaa mahdollisuudet. Samoin se, että alle 5 vuoden ikäisillä sedan/farkku-mersuilla ajaa keskimäärin minua 20-30 vuotta vanhempia, jo harmaantuneita papparaisia.

Audi on taas yhtä tasaisen harmaa valinta kuin volkkarikin. Mikään ei säväytä, mutta kaikki on vaan hoidettu ihan asiallisesti.

Saksalaisista ainoa, joka herättää edes jonkinlaisia tunteita ja vaikuttaa sille, että on tehty tunteella, on BMW.


Mulla ei ole edes ollut yhtään bemaria (335d on emännän kärry) ja silti se on ainoa saksalaisista joka kiinnostaa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2150
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Mitä saabistit ajattelette, että olisko tuo GM:n Ilmoitus saabin alasajosta vain pelkkää pelailua bisnesrintamalla. Siellähän on kuulemma se kuuluisa "takaportti" vieläkin auki, eli odottavat vaan yhä suurempaa tarjousta. Kalamiehille tuttu "väsytystaktiikka" voi hyvinkin olla käytössä. Kyllä ne rahasta sielläkin ovat kiinnostuneita. Aika outoa, että lanseerasivat markkinoille kaksi uutta mallia ja sittenkö heti ajaisivat koko merkin alas. Itse en oikein mielelläni uskoisi tuohon. Jostain kummallisesta syystä vaan tuntuu siltä, että joku vielä tulee ja ostaa saabin pois. Poliittisella rintamalla pelailu on taas oma lukunsa, joten siihen en ota tämän enempää kantaa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Vastaa Viestiin