mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
YTK palkkasi keväällä yli sata uutta työntekijää kiireavuksi. Samassa lirissä oli keväällä moni muukin kassa, ei niillä ay-liikkeilläkään ole varaa pitää kassassa isoa kasaa työntekijöitä odottelemassa että josko pian rysähtää massatyöttömyys päälle.
Alakohtaisesti oli tietenkin kassojen tilanteessa eroa keväällä, koska sulkutoimet kohdentui eri toimialoille eri tavoin. Helppo se oli jostain tehyn kassalta huudella että meiltä saa rahat nopeasti, kun ei hoitajia kauheasti keväällä lomautettu.
YTK voi olla työnantajan perustama, ja sen perustaminen on ollut vastaveto ay-liikkeen hallitsemille kassoille, mutta YTK on kaikkien muiden kassojen tapaan Finanssivalvonnan valvoma riippumaton keskinäiseen vastuuseen perustuva taho, joka ei tuota voittoa kellekään, paitsi keskinäisyyden kautta jäsenilleen. Eli ei ne rahat porvareille valu vaan kassan jäsenille. YTK on vähän kuin halpalentoyhtiö: hoitaa sen tärkeimmän asian mutta ei tarjoa siihen rinnalle mitään ylimääräisiä hömpötyksiä ja hinta pysyy siten alhaisena.
Ansiosidonnaisena maksetut rahathan tulevat pääosin valtiolta, kassalla on siinä hyvin pieni osuus. Ja korvaus on sama, kuulut mihin kassaan tahansa (kunhan kuulut johonkin kassaan). Kassan tehtävä on pääasiassa vain hoitaa hallinto ja korvausten tilitys.
Alakohtaisesti oli tietenkin kassojen tilanteessa eroa keväällä, koska sulkutoimet kohdentui eri toimialoille eri tavoin. Helppo se oli jostain tehyn kassalta huudella että meiltä saa rahat nopeasti, kun ei hoitajia kauheasti keväällä lomautettu.
YTK voi olla työnantajan perustama, ja sen perustaminen on ollut vastaveto ay-liikkeen hallitsemille kassoille, mutta YTK on kaikkien muiden kassojen tapaan Finanssivalvonnan valvoma riippumaton keskinäiseen vastuuseen perustuva taho, joka ei tuota voittoa kellekään, paitsi keskinäisyyden kautta jäsenilleen. Eli ei ne rahat porvareille valu vaan kassan jäsenille. YTK on vähän kuin halpalentoyhtiö: hoitaa sen tärkeimmän asian mutta ei tarjoa siihen rinnalle mitään ylimääräisiä hömpötyksiä ja hinta pysyy siten alhaisena.
Ansiosidonnaisena maksetut rahathan tulevat pääosin valtiolta, kassalla on siinä hyvin pieni osuus. Ja korvaus on sama, kuulut mihin kassaan tahansa (kunhan kuulut johonkin kassaan). Kassan tehtävä on pääasiassa vain hoitaa hallinto ja korvausten tilitys.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Vaikka mielelläni keskustelisin aiheesta laajemminkin, niin ehkä ei pilata tätä foorumia politisoituneella vastakkainasettelulla.
Mutta Loimaan kassaksikin edelleen kutsuttava YTK ei kyllä millään tavalla edusta työnantajia. Se on jäsenistönsä omistama, joka ei harjoita liiketoimintaa eikä tavoittele voittoa. Kovin kaemmaksi ei kapitalistisesta riistäjätyönantajasta pääse.
Edit. Jahas, Turussa sormet tanssi näppäimistöllä omiani soljuvammin.
Mutta Loimaan kassaksikin edelleen kutsuttava YTK ei kyllä millään tavalla edusta työnantajia. Se on jäsenistönsä omistama, joka ei harjoita liiketoimintaa eikä tavoittele voittoa. Kovin kaemmaksi ei kapitalistisesta riistäjätyönantajasta pääse.
Edit. Jahas, Turussa sormet tanssi näppäimistöllä omiani soljuvammin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Tästä olen täysin samaa mieltä, ei viitsi aiheuttaa tyhjää eripuraa turhaan
Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Ytk,:sta tosiaan kirjoititte hyvin faktaa ja Saabien puolesta en itsekkään tätä "työelämän kuraa" tämän viestin enempää tänne halua. Mut tosiaan kuten nytkin näkee niin näin "liitonmiehenä" tuntuu välillä että on pakko nostaa teille kädet pystyyn..... Onnitelen siitä teitä, mutta kuten aiemmin kirjoitin minä olen valmis maksamaan myös vanhoista teoista työntekijöiden puolesta enkä halua syödä valmiista pöydistä maksamatta. Työnantajia siis kunnioitan ja pidän fiksuina kun tämä ytk kassa perustettiin. Kohta siellä voi olla kaikki paikallisesti sopimassa omat työehdot. Vanhin tyttöni on siirtymässä työelämään, nuorempi myöhemmin. Hirvittää mihkä myllyyn joutuvat. Ei mahda voimat riittää eläkkeelle....
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Mun ainoa toive on, että työntekijä- ja työnantajapuolet alkaisivat ihan aidosti edistämään yhteistä asiaa. Voisivat myös pikkuhiljaa poistua sadan vuoden takaisista poteroistaan.
Työtä ja työnantajia tarvitaan ja tietysti ne tekijät, muuten tulee nälkä ja vilu, ihan jokaiselle suomalaiselle.
Itse en nykyään oikein oman alani ammattiliittoihin voi tehtävän vuoksi kuulua.
Tosin, niin paska maku jäi aikoinaan edesottamuksistaan, että erosin jo ennen kuin työtehtävä olisi sitä edellyttänyt. Tai jos tarkkoja ollaan, minut erotettiin. Vitutti niin paljon, että kielsin työnantajaa perimästä maksuja. Taisi mennä vuosi ennen kuin liitossa hoksasivat ja tuli erottamispäätös.
Sinänsä mulla ei ole yleisellä tasolla mitään vastaan ammattiliittoja, saahan Akavalaisista liitoista leipänsä parikin ihan lähimmästä suvusta ja äiti-vainaakin kuolemaansa saakka.
Edit. Sen verran vielä, että työelämä on muuttunut paljon niistä ajoista, kun Ay-liikkeet olivat voimissaan. Ongelma mielestäni siellä puolella on se, että eivät ole muuttuneet maailman mukana. En lukuja osaa sanoa, mutta erilaisia "valkokaulusasiantuntija"-hommia tulee koko ajan lisää ja niiden etuja ei valvo kukaan. Osa heistä on niin motivoituneita ja sitoutuneita, että polttavat itseänsä loppuun. Yksi keskeisin esimiehen tehtävä nykymaailmassa onkin suitsia liikaa työntekoa kuin kytätä laiskottelua vanhaan työnjohtaja tehtaassa -malliin.
Työtä ja työnantajia tarvitaan ja tietysti ne tekijät, muuten tulee nälkä ja vilu, ihan jokaiselle suomalaiselle.
Itse en nykyään oikein oman alani ammattiliittoihin voi tehtävän vuoksi kuulua.
Tosin, niin paska maku jäi aikoinaan edesottamuksistaan, että erosin jo ennen kuin työtehtävä olisi sitä edellyttänyt. Tai jos tarkkoja ollaan, minut erotettiin. Vitutti niin paljon, että kielsin työnantajaa perimästä maksuja. Taisi mennä vuosi ennen kuin liitossa hoksasivat ja tuli erottamispäätös.
Sinänsä mulla ei ole yleisellä tasolla mitään vastaan ammattiliittoja, saahan Akavalaisista liitoista leipänsä parikin ihan lähimmästä suvusta ja äiti-vainaakin kuolemaansa saakka.
Edit. Sen verran vielä, että työelämä on muuttunut paljon niistä ajoista, kun Ay-liikkeet olivat voimissaan. Ongelma mielestäni siellä puolella on se, että eivät ole muuttuneet maailman mukana. En lukuja osaa sanoa, mutta erilaisia "valkokaulusasiantuntija"-hommia tulee koko ajan lisää ja niiden etuja ei valvo kukaan. Osa heistä on niin motivoituneita ja sitoutuneita, että polttavat itseänsä loppuun. Yksi keskeisin esimiehen tehtävä nykymaailmassa onkin suitsia liikaa työntekoa kuin kytätä laiskottelua vanhaan työnjohtaja tehtaassa -malliin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Juuri näin. Ihan kuin kaikki tämän maan työtä tekevät olisi jokin homogeeninen massa ja kaikilla aloilla järjestäytyminen yhtä vahvaa.
Siinä missä omalla alalla vallitsee melkeinpä yrittäjähenkinen asenne (kaikki annetut työt hoidetaan ja kelloa ei katsella tai saikkua pidetä), kuulen tuttavilta edelleen kertomuksia saikkukiintiöistä ja kaiken maailman päivystys- ja ikävän työn lisäkorvauksista.
Ja en ota kantaa siihen onko oman alani tila hyvä eikä kyse ole kohdallani kateudesta vaan minun on vähän vaikea ymmärtää, että kun suuri osa työmaailmaa on jo ajat sitten mukautunut ulkomaailman vaatimuksiin niin sitten on näitä aloja jotka elävät jollain ihan eri vuosituhannella.
Siinä missä omalla alalla vallitsee melkeinpä yrittäjähenkinen asenne (kaikki annetut työt hoidetaan ja kelloa ei katsella tai saikkua pidetä), kuulen tuttavilta edelleen kertomuksia saikkukiintiöistä ja kaiken maailman päivystys- ja ikävän työn lisäkorvauksista.
Ja en ota kantaa siihen onko oman alani tila hyvä eikä kyse ole kohdallani kateudesta vaan minun on vähän vaikea ymmärtää, että kun suuri osa työmaailmaa on jo ajat sitten mukautunut ulkomaailman vaatimuksiin niin sitten on näitä aloja jotka elävät jollain ihan eri vuosituhannella.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Itse kuulun liittoon kyllä mutta työsopimuksessa lukee "ei sovelleta" työehtosopimuksen kohdalla. En tiedä mitä mä sillä jäsenyydellä teen, pari lehteä tulee ja vähän rahaa lähtee vastineeksi. Halvempaa olisi tilata ne lehdet itse halutessaan.
Pieni työnantaja ja paikallisesti sopimalla on toistaiseksi pärjätty hyvin. Kahdesti on kysytty muualle töihin mutta en ole lähtenyt, kai se jostain kertoo. Tiedän kyllä olevani hyvässä asemassa koska meillä on se nk. Reilu Meininki, mikä monelta työpaikalta puuttuu
Pieni työnantaja ja paikallisesti sopimalla on toistaiseksi pärjätty hyvin. Kahdesti on kysytty muualle töihin mutta en ole lähtenyt, kai se jostain kertoo. Tiedän kyllä olevani hyvässä asemassa koska meillä on se nk. Reilu Meininki, mikä monelta työpaikalta puuttuu
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Se reilu meininki on minusta myös sitä, että pidetään henkilöstö jatkuvasti ajan tasalla siitä, että miten firmalla menee ja ennakoidaan asioita, ettei tulisi niitä lomautuksia ja irtisanomisia. Eli kerrotaan, että miten omalla panoksella voi jokainen vaikuttaa työpaikkojen säilymiseen.
Näin varmasti toimitaankin useissa PK-yrityksissä joissa myös se paljon pelätty paikallinen sopiminen monesti toimii.
Näin varmasti toimitaankin useissa PK-yrityksissä joissa myös se paljon pelätty paikallinen sopiminen monesti toimii.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Ei meillä valitettavasti, valehdellaan ja puukotetaan selkään ja valitetaan tyhjästä kyseessä onkin kohtuu suuri yritys. Juuri niinkuin aikasemmin olen sanonut niin suositaan vain näitä perslipsuttajia enemmänkin sen sijaan, kuin sitä joka oikeasti hoitaa hommansa, siksi olenkin päättänyt, että menen töihin teen hommani 8h ja sillä siisti, lässyttäköön joku jos on jotain lässyttämistä siis toisin sanoen meillä liitto on hoitanut asiansa hyvin työntekijöiden kannalta, vaikka nyt en sinne kuulukkaan eikä ollut tarkoitus sorsia ketään sinne kuuluvaa tai kuulumatonta
Edit:korjaan sen verran että siis pääluottamusmies meillä on hoitanut asiat hyvin, kai se vähän on siitäkin kiiinni kuka on yrityksessä se liiton edustaja
Edit:korjaan sen verran että siis pääluottamusmies meillä on hoitanut asiat hyvin, kai se vähän on siitäkin kiiinni kuka on yrityksessä se liiton edustaja
Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
https://www.hs.fi/talous/art-2000007678974.html
VMP. Taas saa maksaa ensin tällaisia kehittävien byrokraattien palkat, kulut ja matkat (ei ole varmaan kehitetty kuin viisi vuotta), sitten saa maksaa hinnoissa ja palvelumaksuissa kun St1 ja pankit ym. maksaa hyvin palkatuille atk-konsulteille näiden määräysten täyttämisestä, ja lopuksi dieselin ym. maksamisesta tulee jälleen yhtä hidasta kuin aiemmin kortilla.
VMP. Taas saa maksaa ensin tällaisia kehittävien byrokraattien palkat, kulut ja matkat (ei ole varmaan kehitetty kuin viisi vuotta), sitten saa maksaa hinnoissa ja palvelumaksuissa kun St1 ja pankit ym. maksaa hyvin palkatuille atk-konsulteille näiden määräysten täyttämisestä, ja lopuksi dieselin ym. maksamisesta tulee jälleen yhtä hidasta kuin aiemmin kortilla.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Tämäkin saaga vielä jatkuu. Sain tuon hienosti sellaisiin säätöihin että toimii ilman tuota virtausanturia ja seuraavaksi ottamaan niitä uudelleen käyttöön nyt kun olen päässyt jyvälle mikä säätö vaikuttaa mihin ja kuinka tuon pitäisi toimia. Huoltohan siinä piti kutsua paikalle ihmettelemään toimintaa. Tuo virtausanturi vaihdettiin, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Seuraavaksi sain tiedon että huolto oli saanut maahantuojalta tiedon softabugista, joka esiintyy "jos joidenkin komponenttien sähköiset arvot sattuvat yhdessä sellaiselle alueelle". Ehdottivat seuraavaksi käyttöveden lämpötila-anturin vaihtoa. Jotenkin minun päähäni ei mahdu että juuri tuon anturin sähköiset arvot voisivat aiheuttaa moista. Mielestäni väärät arvot tarkoittavat väärää lämpötilaa, mitä taas keskus ei millään voi tietää ja seota. Vai mitä mieltä kansa on?anv kirjoitti: ↑Su Marras 08, 2020 00:52S***tanan surkeat käyttöohjeet. Tässä kuukausitolkulla säätänyt kaukolämpökeskuksen käyttövesipiirin lämpötilaa. Mikä v**tun "suhdealue Xp" ja varsinkin "suhdealue Xp2". Integrointiaika oli helppo selvittää, mutta käytännön vaikutuksen löytämiseen meni aikaa ihan v***sti aikaa. Lopulta löysin googlella tuon "suhdealue Xp" selitettynä niin että ymmärsin sen lopulta, ilmeisestikin jostain insinöörityöstä. Aika oleellinen arvo yhdessä integrointiajan kanssa kun yrittää saada tasaisen lämmintä kuumaa vettä hanasta. "Suhdealue Xp2" jäi lopulta selvittämättä. Käyttöohjeessa kun mainitaan vain mitä nappuloita painellaan tuon viimeisen säätämiseksi. Eikä sen säätämisellä ääriarvosta (1-250K) toiseen ole mitään vaikutusta.
Lisäksi taitaa olla virtausanturi sökö, kun noita ennakkoaikoja ei voi käyttää. Esimerkiksi ennakkoaika hanaa suljettaessa kun käyttää, satunnaisesti lämpö pomppaa taivaisiin juurikin hanaa suljettaessa. Ikäänkuin toimisi välillä väärinpäin, eli aukaisisi moottoriventtiiliä eikä sulkisi.
Danfossin Hertta100 kyseessä. Linkki manuskaan https://docplayer.fi/6871535-Saasta-ene ... avuus.html
Lämmityspiirin toiminta sen sijaan on aivan helv. hyvä. Mulla kun on lisävarusteena huoneanturi, ei tarvii koskaan kajota tuon säätöihin.
Minäkö tyhmä, häh
Tässä vielä pari videota miten tuo toimii välillä ja miten tuo toimii oikein. Harmi ettei tullut kuvattua ilman koppaa, kun siinä näkyy selvästi kuinka tuo ajaa odottamattomasti venttiilin selälleen.
Toimii kuten pitääkin: https://youtu.be/jHjAoa7HKWQ
Ryntää: https://youtu.be/UHN6d9mm7qQ
Niin joo, kun tuo ryntää, käyttövesipiirin lämpötila ehtii nousta asteen-pari päähän kaukolämpöveden tulolämpötilasta. Eli kovimmilla pakkasilla menisi jopa sataan asteeseen = ei hyvä, ei.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
S60 ja ajokäyttö.
Emäntä ei saanu käyntiin klo 14, kävin nykäsee suoraan laturin kiinni konehuoneen päähän.
Koiran syöttö ja lenkille, jääpallojen sulattelua ja kuivausta.
Tuon lenkin jälkeen kokeilin itse ja volle edelleen kuollut.
Lämppärinpiuhan tyrkkäsin kiinni samalla että saa takaluukun jäästä auki ja pääsee katsomaan akkua. Herjasi startissa infotaulussa huolla abs sekä sähköjärjestelmä, kiinnilaitettu lukijakin sammui kesken starttauksen.
Koiran kanssa ulos. Koira pesuhuoneeseen ja jääpallojen sulattelua sekä kuivausta
Kun kontti sulanut niin akku esille kotelosta, ptäisi bensavehkeessä olla 77Ah 28cm akku niin tarrassa 100Ah/800A ja mitalla otettu pituus 35cm joka siis dieselin akun kokoa. Netistä etsimään akkutietoa ja hintoja.
Käytin koiran sitten taas lenkillä ja tutkimaan lisää akkutietoa. Hinnat ja koot kun selvillä ulos. Laturissa jo kolme palkkia virtaa. Lukijalla pääsin virrat päällä jo sisään, kävin kaikki läpi eikä herjoja ennenkuin starttasi jolloin lukija sammui sekä samat abs + sähköjärjestelmä infoon. Lähti kuitenkin jopa käyntiin mutta sammui hetken kuluttua
Syötin koiran ja käytin iltalenkillä. Pesuhuoneessa sulattelua jääpalloista ja kuivausta.
Volleen, nyt on sisävaloissa jo jotain tehoa sekä palkki jo vihreän puolella. Startti ja perhana lähti käyntiin tosin jotenkin nihkeästi ja herjat edelleen infossa. Annoin käydä jonkun minuutin niin sammutin. Lukija kiinni ja käyntiin, infoherjat jäi nyt startissa kokonaan pois ja lataus lukijalla näytti 14.00V - 14.40V niin auton laturi ainakin on kunnossa.
Puolen tunnin päästä lähteä töihi. Syödä en ole ehtinyt ollenkaan, enkä ole ruojakaupassakaan päässyt käymään kuten oli tänään tarkoitus mennä..
Tuota vollea ajetaan 2-3 päivänä viikossa 5-10 min noin 4-7km pätkä kauppaan ja sama takaisin. Kerrottu kuin rikkonainen levy että aja talvella joskus kerran kk vähintään 30min akunlatauslenkki.
Jo edelliseen audiin vaihdettu 3 akkua 6v sisällä tuon vajaan ajolatauksen takia. Siinä aina hyytyessä -10/-25 pakkasessa olivat akut täysin turvonneet ja umpijäässä.
Vituttaa kun tämäkin akkurumba täysin turhaa ylimäärästä hommaa jonka voisi helpolla silloin tällöin perse penkissä pikkurundin ajaen ennalta ehkäistå. Ja koiran lenkitys sekä ruuan antaminen on koiran omistajan taholta ylipääsemätön homma vaikka näkee että mulla olisi muutakin tekemistä.
130€ maksaa tuohon akku, näyttää siltä että joutuu senkin ostsmaan omista varoista.
Emäntä ei saanu käyntiin klo 14, kävin nykäsee suoraan laturin kiinni konehuoneen päähän.
Koiran syöttö ja lenkille, jääpallojen sulattelua ja kuivausta.
Tuon lenkin jälkeen kokeilin itse ja volle edelleen kuollut.
Lämppärinpiuhan tyrkkäsin kiinni samalla että saa takaluukun jäästä auki ja pääsee katsomaan akkua. Herjasi startissa infotaulussa huolla abs sekä sähköjärjestelmä, kiinnilaitettu lukijakin sammui kesken starttauksen.
Koiran kanssa ulos. Koira pesuhuoneeseen ja jääpallojen sulattelua sekä kuivausta
Kun kontti sulanut niin akku esille kotelosta, ptäisi bensavehkeessä olla 77Ah 28cm akku niin tarrassa 100Ah/800A ja mitalla otettu pituus 35cm joka siis dieselin akun kokoa. Netistä etsimään akkutietoa ja hintoja.
Käytin koiran sitten taas lenkillä ja tutkimaan lisää akkutietoa. Hinnat ja koot kun selvillä ulos. Laturissa jo kolme palkkia virtaa. Lukijalla pääsin virrat päällä jo sisään, kävin kaikki läpi eikä herjoja ennenkuin starttasi jolloin lukija sammui sekä samat abs + sähköjärjestelmä infoon. Lähti kuitenkin jopa käyntiin mutta sammui hetken kuluttua
Syötin koiran ja käytin iltalenkillä. Pesuhuoneessa sulattelua jääpalloista ja kuivausta.
Volleen, nyt on sisävaloissa jo jotain tehoa sekä palkki jo vihreän puolella. Startti ja perhana lähti käyntiin tosin jotenkin nihkeästi ja herjat edelleen infossa. Annoin käydä jonkun minuutin niin sammutin. Lukija kiinni ja käyntiin, infoherjat jäi nyt startissa kokonaan pois ja lataus lukijalla näytti 14.00V - 14.40V niin auton laturi ainakin on kunnossa.
Puolen tunnin päästä lähteä töihi. Syödä en ole ehtinyt ollenkaan, enkä ole ruojakaupassakaan päässyt käymään kuten oli tänään tarkoitus mennä..
Tuota vollea ajetaan 2-3 päivänä viikossa 5-10 min noin 4-7km pätkä kauppaan ja sama takaisin. Kerrottu kuin rikkonainen levy että aja talvella joskus kerran kk vähintään 30min akunlatauslenkki.
Jo edelliseen audiin vaihdettu 3 akkua 6v sisällä tuon vajaan ajolatauksen takia. Siinä aina hyytyessä -10/-25 pakkasessa olivat akut täysin turvonneet ja umpijäässä.
Vituttaa kun tämäkin akkurumba täysin turhaa ylimäärästä hommaa jonka voisi helpolla silloin tällöin perse penkissä pikkurundin ajaen ennalta ehkäistå. Ja koiran lenkitys sekä ruuan antaminen on koiran omistajan taholta ylipääsemätön homma vaikka näkee että mulla olisi muutakin tekemistä.
130€ maksaa tuohon akku, näyttää siltä että joutuu senkin ostsmaan omista varoista.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Jos sitä johdossa edes joskus roikotetaan, niin törkkää sinne laturi lämppärisetin sekaan. Parantaa kummasti akun elinikää tuollasessa ajossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Heleppo ratkaisu: muutatte Lounaissuomeen Kotka-Tampere-Pori linjan eteläpuolelle. Täällä ei ole enää nykyisin about koskaan pakkasta, niin ei pääse akut jäätymään
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84