mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Laturia itse näytin aina Saabille muutaman viikon välein, kun ajot on samanlaista pätkää. Ei ollut ongelmia vaikka eberikin oli ahkerassa käytössä. Voi pakkaskeleillä jäädä se puolen tunnin latausajelukin vähälle hyödylle, varsinkin jos se akku on kontissa eikä siinä ajelyn aikana pääse lämpeämään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Ääni tälle ratkaisulle. Ei ainakaan Defan lohkaripiuhaan tuleva 5A:n laturi maksa kuin mainitun uuden akun verran ja 10A:n laturikin on vain muutaman kympin kalliimpi.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Samaa suosittelen ja toteutan, vaikka autolla ajetaankin pitempiä pätkiä.AZP kirjoitti: ↑Ke Joulu 16, 2020 09:08Laturia itse näytin aina Saabille muutaman viikon välein, kun ajot on samanlaista pätkää. Ei ollut ongelmia vaikka eberikin oli ahkerassa käytössä. Voi pakkaskeleillä jäädä se puolen tunnin latausajelukin vähälle hyödylle, varsinkin jos se akku on kontissa eikä siinä ajelyn aikana pääse lämpeämään.
Akkukauppiaan kanssa oli aikoinaan puhetta tästä, ja totesi näiden uusienkin akkujen kaipaavan sitä "puskevaa virtaa", eli sen älylaturin lisäksi pitäisi joskus antaan kovaa virtaa sille akulle. Nämä ylläpitolaturit pitävät vain jännitteen yllä, mutta perinteinen 4amp akkulaturi puskee sitä virtaa ja jännite nousee sinne 16V lopulta, (ja siihenhän sitä ei voi koko talveksi jättää). Mutta koska vaan vuorokausi kaks menee ja ei ole vahingollinen vielä. Tyhjän akun täyteen lataaminen ottaa useamman päivän.
Jos sillä autolla on vaan jossain vaiheessa taukoa pätkäajosta, niin laturiin kiinni, ja merkki oveen tai rattiin, ettei lähde piuhat perässä. Olen vaimolle opettanut sen varalle, että jos lähtee autolla, niin osaisi/ymmärtäisi irroitella laturin, mutta kyllähän se yhteiselämää helpottaa, kun hoitelee piuhat valmiiksi pois.
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Tuli nelivetokelit
Melkeen 10 cm nuoskalunta eikä auraa lähimaillakaan. Pitää mennä kirkolle kauppaan...
Melkeen 10 cm nuoskalunta eikä auraa lähimaillakaan. Pitää mennä kirkolle kauppaan...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Laturi calix olisi noin 140€ + asennus ja tarvikkeet. Miten ja mihin asennetaan pysyvä laturi näissä akku takakontissa autoissa en ole edes perehtynyt. Onko joku valvontajärjestelmä jonka takia oltava tietyssä välissä ei siitäkään hajua, tosin -01 voi olla vähemmän tarkka. Tuo konehuoneen sulakerasian + syöttökohta saattaisi olla pysyväänkin käyttöön mahdollinen.
Tontussa calix laturi niin yksi akku 6v aikana on uusittu, vanha vieläkin vara-akkuna apusyöttöön tallissa.
Pirkassa akku meni laturin hajoamisen yhteydesså oikoseen, sillä 26 päivää kk yhtämittaista ajoa tunnista kolmeen per päivä niin lataa hyvin.
No uusi exide on jo tallissa niin huomenna jos ei lunta tai vettä sada voisi vaihtaa. Nykyinen jaksoi nippanappa käynnistää kahden avainen käännön pelkän naksuttelun jälkeen kolmannella käännöllä niin putsasin, siirsin ja kolasin seisontapaikan. Eilen tuota latasin laturilla kaikkiaan 10h ja tänään 3h..
Yksi kokovirtapistoke ja kaksi 2h ajastimella on ulkona. Ulkovalo liiketunnistimella tuossa pysyvässä virrassa niin latailu onnistuu haitattomasti vain päivisin, tosin herään aina klo 14 niin valoisan aika syksy/talvi on lyhyt.
Tontussa calix laturi niin yksi akku 6v aikana on uusittu, vanha vieläkin vara-akkuna apusyöttöön tallissa.
Pirkassa akku meni laturin hajoamisen yhteydesså oikoseen, sillä 26 päivää kk yhtämittaista ajoa tunnista kolmeen per päivä niin lataa hyvin.
No uusi exide on jo tallissa niin huomenna jos ei lunta tai vettä sada voisi vaihtaa. Nykyinen jaksoi nippanappa käynnistää kahden avainen käännön pelkän naksuttelun jälkeen kolmannella käännöllä niin putsasin, siirsin ja kolasin seisontapaikan. Eilen tuota latasin laturilla kaikkiaan 10h ja tänään 3h..
Yksi kokovirtapistoke ja kaksi 2h ajastimella on ulkona. Ulkovalo liiketunnistimella tuossa pysyvässä virrassa niin latailu onnistuu haitattomasti vain päivisin, tosin herään aina klo 14 niin valoisan aika syksy/talvi on lyhyt.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Kai siihen pistorasiaan voi latauksen ajaksi jonkun haaroittimen laittaa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Ainaki Astras oli apuvirralle (ja laturille) piste konehuonees.
En tiä onko kaikis Volvois, mut ainaki isän 2013 viispyttynen diesel ei ladannu täyteen jos akku tyhjeni. Espoos boosterilla käyntiin, koeajo ja 4 h siirtymä Satakuntaan ja seuraavana päivänä akku tyhjä. Lataus ja testerin mukaan akku ok. Ja oli siitä sitte lehtijuttujaki, ettei noi uudet lataa isoa vajausta tms. Tiä sit mikä on totta, uus akku siihen ostettiin.
En tiä onko kaikis Volvois, mut ainaki isän 2013 viispyttynen diesel ei ladannu täyteen jos akku tyhjeni. Espoos boosterilla käyntiin, koeajo ja 4 h siirtymä Satakuntaan ja seuraavana päivänä akku tyhjä. Lataus ja testerin mukaan akku ok. Ja oli siitä sitte lehtijuttujaki, ettei noi uudet lataa isoa vajausta tms. Tiä sit mikä on totta, uus akku siihen ostettiin.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Käytännössähän peruslaturin voi iskeä autossa mihin tahansa jatkuvaan plussaan ja miinus runkoon. Kuplaa lataan konehuoneesta laturin plussasta kun akku on takapenkin alla, Mitsussa on konehuoneen sulakekotelossa plussapiste, kun akku on koteloitu hankalasti tavaratilan lattian alle.
Buusterien kanssa pitää tietty katsoa mihin sitä kengän iskee, kun virrat on isoja.
Buusterien kanssa pitää tietty katsoa mihin sitä kengän iskee, kun virrat on isoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Kai tuon syöttöpisteeseen saisi jonkun kaapelin kiinnityksineenkin mahtumaan, ohut pieni hammaspihti tuohon koloon kyllä pystyssä menee.
Audissa oli erillinen avoimella paikalla hyvin kötevästi oleva suojattu + piste eikä ahtaassa kolossa sulakerasian kyljessä kuten vollessa.
Katsoo laturia keväällä kun ei jaksa nyt paneutua tuohon emännän autoon yhtään enempää.
Harkinnu toisen noista ajastuskellon muuttamista jatkuvavirtaiseksi. Ajastinta noista vain toista käyttänyt työvehkeen lämmitykseen, toisella ei jatkuvaa tiettyä tarvetta ole ollut moneen vuoteen.
Tuo jatkuvavirtainen on tallinpuolelta vedetty johto roikkumassa seinassä, johto on kosteussuojattu versio mutta ei vikavirtasulakkeen takana kuten ajastinkellot ovat. Pikku 10W ledin uskaltaa pitää mutta lämmitystä tai latausta en siitä ota.
Audissa oli erillinen avoimella paikalla hyvin kötevästi oleva suojattu + piste eikä ahtaassa kolossa sulakerasian kyljessä kuten vollessa.
Katsoo laturia keväällä kun ei jaksa nyt paneutua tuohon emännän autoon yhtään enempää.
Harkinnu toisen noista ajastuskellon muuttamista jatkuvavirtaiseksi. Ajastinta noista vain toista käyttänyt työvehkeen lämmitykseen, toisella ei jatkuvaa tiettyä tarvetta ole ollut moneen vuoteen.
Tuo jatkuvavirtainen on tallinpuolelta vedetty johto roikkumassa seinassä, johto on kosteussuojattu versio mutta ei vikavirtasulakkeen takana kuten ajastinkellot ovat. Pikku 10W ledin uskaltaa pitää mutta lämmitystä tai latausta en siitä ota.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Konehuoneen pisteet on geneerisesti OK. Jos akulla on älylatausta tai -valvontaa, niin sen funktionaaliset osat on pääsääntöisesti siellä akun luona. Vissiin niistä samoista latasit irtolaturilla (ainakin taisit mainita konehuoneesta lataamisen).Kupari kirjoitti: ↑Ke Joulu 16, 2020 17:27Laturi calix olisi noin 140€ + asennus ja tarvikkeet. Miten ja mihin asennetaan pysyvä laturi näissä akku takakontissa autoissa en ole edes perehtynyt. Onko joku valvontajärjestelmä jonka takia oltava tietyssä välissä ei siitäkään hajua, tosin -01 voi olla vähemmän tarkka. Tuo konehuoneen sulakerasian + syöttökohta saattaisi olla pysyväänkin käyttöön mahdollinen.
Jos jossain on mainittu taikasanat "jarrutusenergian talteenotto", niin auto tähdännee n. 80% lataukseen moottorin voimin ja siitä eteenpäin vain moottorijarrulla. Eli uudet autot (pääsääntöisesti ehkä n. viimeiset 10v aikana julkaistut/valmistetut) ei käytännössä koskaan lataa akkua täyteen asti, mistä noita lehtijuttuja ainakin on ollut. Tuo on hämmentävää että isoa vajausta ei lataisi siihen asti, mutta voihan sekin olla, että iso määrä hämää systeemiä tms.JP_Vette kirjoitti: ↑Ke Joulu 16, 2020 17:38En tiä onko kaikis Volvois, mut ainaki isän 2013 viispyttynen diesel ei ladannu täyteen jos akku tyhjeni. Espoos boosterilla käyntiin, koeajo ja 4 h siirtymä Satakuntaan ja seuraavana päivänä akku tyhjä. Lataus ja testerin mukaan akku ok. Ja oli siitä sitte lehtijuttujaki, ettei noi uudet lataa isoa vajausta tms. Tiä sit mikä on totta, uus akku siihen ostettiin.
Joo ja ei - noiden älyllisten lataussysteemien osalta on tärkeätä, että lataaminen tapahtuu latausmittauspisteen "toiselta puolen", eli se äkkiseltään loogisin jatkuva plussa eli akun napa kannattaa jättää käyttämättä ja hyödyntää just joku virallinen apuvirtapiste tms. Jos mittauspiste on akun miinusjohdossa, niin tuo miinus runkoon on riittävä taika.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Tuosta + pisteestä konehuoneessa apuvirtaa voi mk1 versiossa ainakin ohjekirjan mukaan syöttää. Jännitevalvonta eli akkuvahti tullut volleihin joskus 2010. Konehuone se paras kohta taitaa olla tässä mallissa.
Jotkut hurjat on kytkeneet ctech konttiin akun lähelle suoraan akunjohtoihin mutta aika ranelta tuntuu kun ei ole tuohon tarkoitettu, vaatisi myös taakse läpivedon koriin pistokepiuhalle.
Jotkut hurjat on kytkeneet ctech konttiin akun lähelle suoraan akunjohtoihin mutta aika ranelta tuntuu kun ei ole tuohon tarkoitettu, vaatisi myös taakse läpivedon koriin pistokepiuhalle.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Onko joissain autoissa siis elektroniikkaa, joka rajoittaa ulkoisella laturilla akkuun syötettävää sähköä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
^Ei, mutta on elektroniikkaa, joka mittaa sen ulkoisen laturin lataaman sähkön ja hyödyntää sitä laskiessaan akun elinikää, kapasiteettia ja lataustarvetta ja joka säikähtää, jos akkuun ei menekään virtaa kun pitäisi (kun on ladattu suoraan navoista täyteen) ja nostaa tästä virhelipun pystyyn.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Kaikenlaista, kuulostaa ihan sähköautohommilta
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
v**tu ei saa tilaamiani tavaroita tän vuoden puolella. 6kk odotellu kohta osia
En mainitse firmaa enkä nimeä mut vissiin muiden maiden harrastajat etusijalla vrt suomalaisiin.
En mainitse firmaa enkä nimeä mut vissiin muiden maiden harrastajat etusijalla vrt suomalaisiin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659