mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja marvi »

^Eikö tuossa tapauksessa säätö ajautuisi hanan ollessa kiinni aikaa myöden tilaan jossa venttiili on täysin auki? :oops:
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

OT: Kyllä on hyvä että oman talon lämmitys toimii sähkövastuksilla ja klapeilla; en ymmärrä ylläolevasta keskustelusta yhtään mitään. :lol:

Ei sillä että olisi kaukolämpölaskuihinkaan varaa :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2171
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja anv »

ng900aero kirjoitti:
La Joulu 26, 2020 18:02
^ Ei välttämättä, termostaattihana säätää sen mitä kykenee, niin voi vaikuttaa hyvinkin oikeilta ne hanasta tulevat lukemat. Mitä äsken kävin vilkuilemassa omaa kaukolämpökeskustamme, ja juoksutin sen vieressä olevasta termostaattihanasta vettä, niin kyllä se ymmärsi laittaa juoksutuksen (ja hanan sulkemisen) jälkeen säätömoottorin pienemmälle, eli likimain kiinni-asentoon (meillä on siis lämpöisen veden kiertotoiminto kuten varmaan ap:llakin). Jotenkin vaan luulen että säätömootori toimii just tasan päinvastoin kuin kuuluisi?
Juurikin näin. Se mikä tässä tuottaa eniten päänvaivaa, on se että tuo ongelma esiintyy minulla VAIN kun "pesee kädet". Eli laskee lämmintä vettä pesualtaaseen käsienpesuvoimakkuudella n. 15s. Tuossa vaiheessa veden lämpötila on laskenut 55:een asteeseen, kun hana loppastaan kiinni. Ja tällöin säätöventtiili ajetaan pikaliikkeellä täysille. Jos laskee tuota vettä hivenen pitempään tai lyhyemmin, vikaa ei esiinny. Eikä myöskään mitenkään muuten. Kuten tässä videossa ( https://www.youtube.com/watch?v=jHjAoa7 ... e=youtu.be ) näkyy, 52 astetta ja toimii tasan kuten pitääkin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

anv kirjoitti:
Su Joulu 27, 2020 15:29

Juurikin näin. Se mikä tässä tuottaa eniten päänvaivaa, on se että tuo ongelma esiintyy minulla VAIN kun "pesee kädet". Eli laskee lämmintä vettä pesualtaaseen käsienpesuvoimakkuudella n. 15s. Tuossa vaiheessa veden lämpötila on laskenut 55:een asteeseen, kun hana loppastaan kiinni. Ja tällöin säätöventtiili ajetaan pikaliikkeellä täysille. Jos laskee tuota vettä hivenen pitempään tai lyhyemmin, vikaa ei esiinny. Eikä myöskään mitenkään muuten. Kuten tässä videossa ( https://www.youtube.com/watch?v=jHjAoa7 ... e=youtu.be ) näkyy, 52 astetta ja toimii tasan kuten pitääkin.
Mikä säätömoottori keskuksessa on? Ja onko keskuksen ohjainyksikössä itsediagnostiikkaa, saatko tsekattua herjaako jotain vikakoodeja?
Meidän omassamme on jokin Danfossin "munakello" jota aina välillä pitää "vetää" eli kääntää nollille, aina silloin tällöin unohtaa normaaliasetuksensa. Toisen keskuksen säätömoottoriyksikön purin, putsasin, ja se olisi asennusvalmis, kunhan jaksaisi sen joskus vaihtaa (tai siis tietenkin vaihdattaa :) ).

Ohjainyksikkö ei taida saada ajantasaista tietoa käyttöveden lämpötilasta, tai sitten säätömoottori ei toimi oikein.

Pystyykö laitteen resetoimaan tehdasasetuksille, jos kirjoitat ylös nykyiset asetukset ja palautat ne resetin jälkeen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin ja mikä tuossa olikaan ongelmana, tuleeko hanasta polttavan kuumaa vettä vai huolestuttako mahdollisten muoviputkien kuuman veden kesto tms? Meillä on lämmin käyttövesi säädetty 54 asteeseen, ja juoksutin sitä pannarissa olevasta hanasta ämpärillisen, eikä säätimen lukema muuttunut tuosta 54 asteesta mihinkään, askelmoottori sääteli tietty koko ajan kaukolämmön virtausta lämmönvaihtimeen.
En tiedä onko meillä tuollaista reaaliaikaista lämpötilanäyttöä säätimessämme tuskin (manuaali on jossain, ei ollut kuin pikaopas jossa ei kerrottu asiasta mitään).
Oli tuossa meidän säätimessä asetettu maksimilämpötiloiksi 60 astetta (käyttövesi) ja 50 astetta lämmityspatterit, joiden piiri ei ole käytössä). Katso saatko asetettua lämpöisen käyttöveden maksimilämpötilaksi jotain vastaavaa, jos huolestuttaa nuo yli 70 asteen lämpötilat.
Tosin noistakaan meidän kaukolämmönvaihtimen ohjaimen arvoista en ole varma, siis kun manuska on tosiaan missälie, ei ole ollut tarvetta sitä lukea :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2171
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja anv »

Suurin ongelma on nuo uudet komposiittiputket. Tietääkseni ne kestävät jatkuvaa lämpöä max 70 astetta ja hetkellisesti 80. Nyt jos nuo ennakkoajat ovat käytössä, niin ongelmatilanteessa käyttöveden lämpötila saavuttaa lähes kaukolämmön tuloveden lämpötilan. Tuo lämpötila oli eilen vajaat 90 astetta, joten ei hyvä, ei. Ilman ennakkoaikoja vaihtimen jäännöslämmöt nostavat hanaa sulkiessa käyttöveden kyllä yli 70 asteen, muttei toistaiseksi yli 80 astetta. Onhan tuo myös mukavuuskysymys, kun samasta syystä lämpötila romahtaa alussa vaikkapa suihkuun mennessä. Tosin suihkutermostaatti nielee lähes kokonaan tuon pudotuksen, mutta huomaa se kuitenkin.

Tehdasasetuksia ei pysty resetoimaan, vaan ne on näpyteltävä sinne käsin. Tämä on jo tehty juurikin tämän ongelman testauksen yhteydessä. Vaan pakko oli palauttaa nuo agressiivisemmat arvot, jotta tuota venttiiliä ajettaisi nopeammin (suhdealue Xp 60K -> 40K, moottorinventtiilin ajoaika 15s -> 5s, integrointiaika sitten noiden arvojen mukaan piiri värähtelemättömäksi). Myöskään mitään vikakoodeja tuo ei osaa antaa. Ja ongelma tosiaan esiintyy vain kun tuo lämpötila hanaa sulkiessa on tasan 3 astetta alle asetuslämpötilan. Käytössä siis 58 astetta -> ongelma on 55 asteessa. Testattu asetus 55 astetta, ongelma on 52 asteessa.

Tätä ongelmaa on tutkinut valtuutettu huoltoliike useaan kertaan ja virtausanturi sekä käytteveden lämpöanturi on vaihdettu. Myös tuon venttiilin ajomoottori vaihdettiin, mutta silläkään ei ollut vaikutusta, niin siihen palautettiin vanha tilalle. He siis nostivat jo kädet pystyyn. Maahantuojalta on tullut joku tieto että kyseessä olisi softabugi, mutta minkäänlaista korjausohjetta ei ole saatu.

Pitänee soitella tulevalla viikolla vielä maahantuojalle suoraan ja jos ei muuta, niin kysyä minkä merkkistä keskusta he suosittelisivat tuon tilalle... 8O :x

EDIT: käsittääkseni askelmoottori tuossa on
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja marvi »

Onko tuota säädön toimintaa testattu ilman virtausanturia? Saiko tuossa muutettua kuollutta aluetta, muuttuuko tuo ongelmakohta kolmen asteen poikkeamasta jos muuttaa kuollutta aluetta. Softabugi sopisi kyllä hyvin ongelman kuvaukseen.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^^ Eikö lämmönvaihtajalle ja muille vastaaville ole aina suositeltu tehtäväksi ekat putkimetrit kuparista? Ja ainakin meidän komposiittiputkissamme lukee T max: 95C

Outoa miten tuo toimilaitteesi noin kummallisesti sekoilee. Yksinkertaista asiaa on varmaan nyt hoitamassa ihan liian monet tekijät / parametrit /anturit jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2171
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja anv »

marvi kirjoitti:
Su Joulu 27, 2020 23:48
Onko tuota säädön toimintaa testattu ilman virtausanturia? Saiko tuossa muutettua kuollutta aluetta, muuttuuko tuo ongelmakohta kolmen asteen poikkeamasta jos muuttaa kuollutta aluetta. Softabugi sopisi kyllä hyvin ongelman kuvaukseen.
Jeps, en voi käyttää sitä tällä virtausanturin kanssa, koskapa tällöin tuo vika tulee esiin. Olen tuon "kuolleen alueen" säätänyt 1K (= +-0.5K), oletuksesta 3K jotta saan edes vähän rajoitettua noita äärilämpötiloja. Tuo kun lopettaa venttiilin ajamisen kuin seinään kun on säätöaluella. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä että jos lämpötila on voimakkaassa nousussa juuri hanan sulkemisen jälkeen, se ampuu täysillä ohi säätöalueelta ja jatkaa sitten vasta venttiilin sulkemista. Tuon kuolleen alueen säätäminen on tullut testattua kun on verrattu tehdasasetusten ja omien asetusten vaikutusta ongelmaan. Siis ei vaikutusta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2171
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja anv »

Rattivaihde kirjoitti:
Su Joulu 27, 2020 14:48
OT: Kyllä on hyvä että oman talon lämmitys toimii sähkövastuksilla ja klapeilla; en ymmärrä ylläolevasta keskustelusta yhtään mitään. :lol:

Ei sillä että olisi kaukolämpölaskuihinkaan varaa :mrgreen:
En ymmärtänyt itsekään vielä kesällä. Piti alkaa vaan tutkimaan mikä tuota vaivaa ja ensioletus oli että sitä ei varmaan ole koskaan säädettu. Sitten alkoikin ystävämme googlen käyttö. Suurin ongelma oli löytää mitä helv. tarkoittaa suhdealue Xp (ja varsinkin Xp2). Tälle Xp:lle löysin ainoan, itselle riittävän yksinkertaisen 8O , kuvauksen jostain insinöörityöstä. Integrointiaika selvisi suht helposti, moottoriventtiilin ajoaika oli jotenkin selvä heti. Vielä kun käyttöohjeen mukaisesti säädön perustana oli valittavana kaksi lämpöanturia S5 tai S6. Näistä toinen on kaukolämmön tuloveden lämpötila, soosi olikin sitten valmis. En vieläkään ymmärrä miten kuuman käyttöveden lämpötilaa voitaisiin säätää kaukolämmön tuloveden lämpötilan mukaan. Paluuvedellä sentään jotain yhteyttä asiaan olisi. Enivei, oletus onneksi oli käyttöveden menolämpötilan anturi.
Vasta kun sain selville tuon sielunelämästä jotain järkeä, alkoi tulla vastaan arvaus että tuossa on oikeasti jotain vikaa. Huoltoa paikalle ja täytyy sanoa etten ole nähnyt kokeneen LVI-liikkeen omistaja-asentajan ilmettä noin hämmentyneenä, kun tuo moottoriventtiili parkaisee pikaliikkeellä täysin auki tilanteessa, jossa sen pitäisi pikemminkin pysyä jotakuinkin kiinni.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja marvi »

Korjausvaihtoehdot taitaa olla: a: kirjallinen ohje virtausanturin pysyvästä pois jättämisestä b: ohjelmapäivitys(=uusi säädin?), c: säätimen merkin vaihto. Arvaan että maahantuojan ratkaisu on vaihtoehto a. 8)
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2171
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja anv »

marvi kirjoitti:
Ma Joulu 28, 2020 11:32
Korjausvaihtoehdot taitaa olla: a: kirjallinen ohje virtausanturin pysyvästä pois jättämisestä b: ohjelmapäivitys(=uusi säädin?), c: säätimen merkin vaihto. Arvaan että maahantuojan ratkaisu on vaihtoehto a. 8)
Juurikin näin 8) . Nyt kun kävi 15 asteen pakkaset ja kaukolämpövesi kävi lähes 90 asteessa, tuon virtausanturin pysyvä pois jättäminenkin huolestuttaa. Nimittäin edes nuo tämän hetkiset agressiiviset säädöt eivät tahdo pitää tuon jäännöslämmön aiheuttamaa piikkiä kaikissa tilanteissa kurissa. Emäntä kun otti ämpärillisen kuumaa vettä hanan täydeltä, hanan sulkemisen jälkeen lämmöt kävivät 78 asteessa. Tuohan on vielä hyväksyttävää, mutta entäpäs kun pakkanen kiristyy edelleen... Virtausanturin (=ennakkoajat) mukana ollessahan lämmöt olisivat käyneet vielä 10 astetta korkeammalla.

Elikäs, vaihtoehdot omalta kannaltani ovat b tai c, ja näistäkin b vain, jos maahantuoja osallistuu jo toteutuneisiin kustannuksiin + säätimen vaihtoon. Onhan tuo jo 10v vehjes, mutta kyllä tuollaisen odotettu käyttöikä pitäisi olla 20v. Alkuperäinen säädin oli 25v kun lähti ehjänä pois. Tällöin syy vaihtoon oli se kun että kaikissa naapureissa oli sama säädin jo hajonnut ja vaihdettu, päätin kesäaikana hoitaa tuon pois tieltä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

Joutsan S-marketin hinnoittelupolitiikka, -50 %-aletarroitetut tuotteet :evil:

Ostin muutamia tuotteita joissa oli -50%-aletarra. Olin tyhmä. Listahinnat tälläiset:
Kantolan piparipallot:
Citymarket: 2,19 € k-kaupan netin mukaan
Prisma: 1,98 € foodien mukaan
S-market: 4,18 € 8O kassakuitin mukaan

Annan piparkakut:
Citymarket: 3,99 € k-kaupan netin mukaan
Prisma: 3,09 € foodien mukaan
S-market: 6,38 € 8O kassakuitin mukaan

Joutsan S-marketissa nousee kai listahinta ennen -50%-alehinnoittelua... No mutta ei se haittaa, jatkossa K-supermarkettiin.

Jopas tuli pipareille hintaa :roll:
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

^mä kävisin kyllä kuitin kanssa kaupassa kysymässä, että mitä jelvettivä? Toi näyttää vähän siltä että kassajärjestelmässä olis virhe.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

Toissapäivänä noi ostin ja sitten vasta kotona huomasin kuitista että minustakin jokin vialla.

Tänään kävin kysymässä ja sanoivat että kassajärjestelmästä tulee suoraan tuo -50% hinta. Virhe oli siis asiakkaan kun ei ollut hintatietoinen, rohmusi vaan innoissaan kun oli iso aleprosenttitarra tuotteessa...

Totesin olevani tyhmä mutta opin läksyn.
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin