Moottorisaha topicci

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja baasenar »

HEV kirjoitti:
Ti Syys 29, 2020 14:58
Stihl 023, ikä kohta 30v on edelleen sahauskunnossa, mutta sellaista häiriötä on ilmennyt, että lämmetessään menettää tyhjäkäynnin eli sammuu herkästi, kun nostaa kaasun. Lähtee kohtalaisesti kylmänä käyntiin, sahaa hyvin isolla kaasulla (loputtomiin?), käy aluksi tyhjäkäyntiäkin eikä sammu vaikka höllää kaasun, mutta kunnolla lämmettyään tuppaa sammumaan herkästi eikä sitten enää lähde ollenkaan käyntiin ennenkuin on jäähtynyt taas 10 min.

Osaako joku näillä oireilla tunnistaa pielessä olevan säädön tai mikä olisi tukossa vai kipinän häipymisestäkö on kyse?
Kaasuttimen kimppuun, eli kalvo uusissa, luultavasti. Sen jälkeen seoksen säätö kohilleen ja taas mennään. Motonet myy kalvosarjaa 9 eurolla. Jos viet sahan huoltoliikkeeseen, niin 50 eurolla pitäis selevitä osineen töineen. Jos osaat tehdä ite, niin seleviät tuolla kalvosarjan hinnalla.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja anv »

Stihliä sen enempää tuntematta, eihän tuossa ole talvikäyttöä varten poistettavia tulppia tms, jotka olisi jääneet pois? -> kesällä saattaapi pensa jopa kiehua tankissa tuossa tilanteessa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Husqu valutteli bensaa kahvalle. Ekana primerilta lähtevä letku vaihtoon, mutta ei kokonaan loppunut. Mysteeri selvisi, kun tutkin bensaletkua tarkasti. Se on ajan olossa läpimenostaan "kuristunut" ja varmaan vähän menettänyt kimmoisuuttaan.

Nykäisin sentin, pari letkua eri kohtaan, kuitenkin niin ettei imumöllikkä tankissa paljoa vaihda paikkaa ja kas kummaa, enää ei valu bensat kahvalle :D.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja jus »

HEV kirjoitti:
Ti Syys 29, 2020 14:58
Stihl 023, ikä kohta 30v on edelleen sahauskunnossa, mutta sellaista häiriötä on ilmennyt, että lämmetessään menettää tyhjäkäynnin eli sammuu herkästi, kun nostaa kaasun. Lähtee kohtalaisesti kylmänä käyntiin, sahaa hyvin isolla kaasulla
Oirekuvaus on kuin omasta Stihl 025:stä. Sillä erotuksella/lisähavainnolla, että tyhjäkäynniltä sammumisen jälkeen sai kyllä käyntiin, jos rohkeni pitää kaadun pohjassa samalla, kun veti narusta. Ei siis käynyt lämpimänä tyhjäkäyntiä paria sekuntia enempää.

Nyt kun aihe tuli puheeksi, jätin ykkös-Stihlin käynnistämättä ja sen sijaan kaadoin tällä kakkossshalla yhden koivun, tyvipaksuus 25+ cm. Kaatosahaus ja karsiminen onnistui tietysti, kun kaasulla ollaan koko ajan. Pätkin rungon metrisiksi ja siinä välillä siirtelin oksia sivummalle. Koko ajan oli tavoitteena saada säädettyä tyhjäkäynti toimivaksi. Aluksi ruuvasin tyhjäkäyntiruuvia sisään ja L-seosruuvia kiinni. Välillä aina sahasin pari rungon katkaisua. Isolla kaasulla tuntui kiertävän turhan kovaa eikä yhtään röpeltänyt. Avasin siis hiukan H-seosruuvia. Alkoi tyhjäkäynti löytyä vähän liiankin nopeana, päädyin hiukan kääntämään tyhjäkäyntinopeusruuvia auki päin. Kaasulla tyhjäkäynniltä kierroksille ryntäyttäessä tuntui epäröivän hiukan, ja lisäksi tyhjäkäynti oli edelleen turhan kova --> kiersin L-seosruuvia hivenen auki.

Nyt pysyy näköjään käynnissä ainakin koko tämän viestin kirjoittamisen ajan.

Tässä 025:ssä on ilmanputsarin vieressä muoviläppä, jonka saa asetettua paikalleen kahdella asennossa. Kesäasennossa imuilma otetaan ulkoilmasta, pakkas-asennossa avataan reitti lämpimän ilman saantiin sytytystulpan lähistöltä.

Saha oli tällä viikolla lyhyesti käynnissä kerran aikaisemmin, ykkössahan vapautin jumista, kun suunniteltu kaatosuunta ei toteutunut. Edellinen kunnon käyttökerta oli kesähelteellä, tein puoli päivää naurettavia polttopuita koivukepeistä, silloinkin taisin jotain säädellä. Samat säädöt eivät selvästikään sovi tässä sahassa +27 C ja +15 ulkolämpötilalle. Tankissa on tämänvuotista pienkone-2-tahtibensaa. Kesällä saattoi olla jämät jostain edellisvuotisesta samanlaisesta kannusta.

EDIT: Tyhjäkäynti jäi ehkä juuri ja juuri hiukan nopeammalle kuin tuolla kymmenen vuotta sitten: viewtopic.php?p=718476#p718476

Kolmatta tankillista sahattu nyt tänään säätöjen jälkeen, ja aina vaan tyhjäkäynti tallella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kiitos taas kaikille vastanneille. La aamuna olen sahan äärellä ja tarkoitus olisi vaihtaa ensin nuo huolto-osat (tänään haettu). Sitten koitan tehdä nuo Juhan selostamat säädöt. Raportoin kun olen saanut koekäytettyä tuon jälkeen.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja HEV »

Pelkkä tulpan vaihto ja vuodeaikaläpän kääntö oikeaan asentoon :facepalm_man: paransi oleellisesti tilannetta. Sammui vieläkin, jos jätti maahan pitkäksi aikaa käymään yksikseen. Kaasutin on sittenkin Zama ja pitää vielä vaihtaa kalvosatsi ennen asennusta - säädän vasta asennuksen jälkeen. Sahaukset siis sujui nyt ihan oivallisesti.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mä laitoin kans huoltosarjan joku vuosi sitten sahaan, löytyi Walbron setti suoraan paikalliselta Husqvarna-kauppiaalta. Ja onhan se tieten kiva sahata, kun se käy eikä sammuile.

Vasta vaihdoin tulpan uuteen ja sekin perkale piti ostaa Husqvarnan alkuperäisenä varaosana, kun eihän se maksanut ku 5€ 8) Siitä X-cut-terästä olen joka kerta innoissani, kun omassa vähäisessä käytössä se on kestänyt ja on edelleen kuin uusi. Ostin sen silloin kun ne terät tuli markkinoille, 3 tai 4 vuotta sitten ja aiemmin ostettu laippa on varmaan vaihdon tarpeessa ennemmin kuin tuo terä. Näissä polttopuun sahaus, puutarhan hoito ja talon remontointi tarpeissa ei tule juuri säästeltyä/varottua sahaa ja niitä räkärauta-Oregoneja sai vaihtaa vähän väliä milloin minkä syyn takia :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja AZP »

Työkaluna Partner Formula 60, eilen tuli kaadettua tuollainen suurehko petäjä mökin rannasta. Haastetta lisäsi se, että puu oli erittäin pahasti kallistunut mökkiin päin ja etäisyys mökkiin oli just sopiva, että puu saa kerättyä täydet vauhdit ennen kuin osuu mökkiin. Parilla köydellä, liinoilla ja kahdella taljalla saatiin hallitusti puu kaatumaan pusikon suuntaan.

phpBB [video]


Jos joku ihmettelee miten se noin itsestään kaatui, niin videota edelsi muutaman minuutin sahaaminen joka lopetettiin kun kaatokolosta kuului "KRUTS". Itse kaataminen tehtiin taljalla vetämällä

Puuta karsiessa alkoi saha käymään ensin todella korkeaa tyhjäkäyntiä, ja jonkin ajan päästä alko voima katoamaan. Tuntui että saha sammuu tyhjäkäynnille päästettäessä ja tukehtuu jos kaasun vetää pohjaan. Siinä välimaastossa sai pumppaamalla pidettyä moottorin käynnissä, kunnes sammui eikä enää käynnistynyt.

Tämän jälkeen sain koneen muutamaan otteeseen käymään pari sekuntia, samat oireet eli ei tyhjäkäyntiä eikä tehoja, kunnes sammui kokonaan.

Kotona sitten tutkin sahaa tarkemmin. Tulppa näyttää ihan normaalilta, eli pieni ruskea kerros pinnassa. Kipinää näyttää tulevan hyvin kun veteli käynnistysnarusta ja tulppa oli irti, mutta maadoitettuna koneen runkoon. Starttisprayta ennen narusta vetämistä kaasarin kurkkuun, niin kone käynnistyy hyvin, käy sen sekunnin-pari ja sammuu (en siis jatkanut suihkuttelua koneen käynnistyttyä). Tuntuisi siis että sytkäpuolelta ei vika ainakaan johdu.

Uusi tulppa tulee kuitenkin haettua ihan varmuudenkin vuoksi, mutta vianetsinnässä katse kääntyi siis bensapuolelle.

Otin kaasarin irti ja purin, tutkin ja putsasin. Kalvo näytti ehjältä, kaikki vivut ja vipstaakit oli oikein paikoillaan ja läpät liikkuu kuten pitää. Bensaletkut ei ole tukossa, primeripumppu toimii, tankissa tänä talvena ostettua Fortum Metsuri 2T:tä. Kaasari näytti sisältä ihan siistiltä, en löytänyt roskia tai mitään ihmeellistä, tiivisteet näytti ehjiltä. Puhaltelin kanavia ja kurkun puhtaaksi, ja suihkuttelin Bräkleenillä vielä paikat. Kaasarin kanavat on tosin niin pieniä, että ei niitä oikein kunnolla pysty varmistamaan, että kaikki on auki.

Paikat kasaan ja oireet ei ole hävinneet mihinkään. Edelleen starttisprayn avulla käynnistyy, kunnes spraylitkut on poltettu kurkusta ja sitten sammuu. Edelleen vika vaikuttaisi olevan bensansaannissa, mutta en ymmärrä missä vika voisi olla. Onko kellään vastaavia kokemuksia tai ideoita siitä missä vika voisi piillä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja anv »

Onko tuo vanhakin vehjes? Joskus pykinyt se tankin sisällä oleva letku, niin vetää ilmaa sieltä. Niin, ja kerran on 35 asteen pakkasella lähtenyt irti kaasarin kyljestä sellainen tulppa, jolla tukitaan porausreikiä, mutta tuon uskoisin sinun jo huomanneen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja AZP »

2009 lukee tyyppikilvessä valmistusvuodeksi.

En ainakaan huomannut ilmakuplia letkussa kun imaisin kaasarin syöttöpäästä testatakseni kulkeeko tavara tankista. Samoin primeripumppua runkatessa ei näkynyt syötössä ilmaa, mutta pitää vielä tutkia tarkemmin tankissa oleva suodatin ja letku.

Ei tullut kaasaria tutkittua sillä silmällä että siitä olis joku tulppa lentänyt kuikkaan. Ihan hyvä vinkki, täytyy vielä skannata se läpi että onko outoja reikiä auki.

Kävin tänään Mätänetissä hankkimassa tulpan ja luulen löytäneeni oikean kalvosatsinkin kaasariin. Ostin myös CRC:n kaasaripuhdistusainetta, jossa voi vielä liottaa kaasaria. Jos tänään vielä ehtis ihmetellä vehjettä lisää, niin vois selvitä jotain.

Mietin vielä että eilen tulppaa katsoessa se oli ihan kuiva, vaikka sahaa oli nyitty käyntiin aika paljon ryypyllä ja ilman. Kyllä sekin viittaisi siihen että bensa ei kulje pyttyyn saakka.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Minkälaista tavaraa bensaletku on? Meinaan jos on tavallista letkua niin olisko mahdollista että sisäpuoli olis irti jostain kohtaa? Muoviputkessahan ei tuomosta ongelmaa ole..
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja AZP »

Letku on sellasta läpinäkyvää kumiletkua, eli siitä kyllä näkee virtaako neste.

Nyt se käy taas. Avasin vielä siis sen kaasuttimen, totesin ostamani kalvosarjan vääräksi, liottelin kaasarin osat vielä puhdistusaineessa ja koitin letkun avulla puhaltelemalla keksiä miten tuollaisen vehkeen kaasarin kuuluu toimia ja mistä bensa virtaa minnekin. Sen rakennehan on vähän erilainen kuin auto- ja mp-miehelle tuttujen kaasareiden rakenne, kun sahan pitäisi toimia vähän joka asennossa ja toisaalta osakaasulla ei ajella, vaan vain tyhjäkäynti ja WOT on tärkeitä.

En kyllä keksinyt mitä kautta bensa pääsuuttimelle kurkkuun kulkee, mutta sillä ei kai ole väliä, kunhan saha laulaa ja puru lentää.

Siinä kaasaria ihmetellessäni satuin huomaamaan että imusarjan ja pytyn väliset kaksi kiinnitysruuvia oli löysässä. Sen verran löysässä, että pytyn ja imusarjan välistä on varmaan päässyt vuotamaan ilmaa. Ruuvit kireälle, kaasari kasaan, osat paikoilleen, veto narusta ja räntätä-tän-tän-tän.. taas pärisee kuin uutena, ja tyhjäkäyntikin just jetsulleen.

Elikkäs en usko että kaasarissa oli lopulta mitään vikaa, koska näin jälkikäteen ajateltuna oireet viittasi oikeastaan alusta alkaen isoon ilmavuotoon. Alkuun siis tyhjäkäynti korkealla, kun kaasuläpän jälkeen vehje sai muualta ilmaa mutta seos oli vielä riittävä, lopulta vuoto kasvoi niin isoksi että seos meni liian laihalle ja kone ei enää käynyt.

En tiedä mikä pahanilmanlintu meillä eilen oli reissussa mukana, meinaan tämä saha oli yksi kolmesta mukana olleesta sahasta, ja päivän päätteeksi niistä ei yksikään käyntyt enää. Isäpuolen Jonseredilla koitettiin aloittaa, mutta siitä oli voima kateissa ja hetken päästä se ei enää käynnistynyt. Isäpuolen Huski ei suostunut käynnistymään laisinkaan, kasteli tulppaa rajusti ja kun tutkin sahaa niin tulpanreijästä tuli lusikallinen bensaa kun sahan käänsi ylösalaisin. Puu kaadettiin lopulta tällä Partnerilla ja karsimisessa päästiin puoleenväliin ennenkuin meno loppui siitäkin.

Kaikki kolme sahaa on vuosikausia olleet hyvin luotettavia ja isäpuolen molemmat sahat oli just huollettu, huollon jälkeen testattu ja todettu toimiviksi. Ja sitten samana päivänä kaikki hajosivat.

Onni oli se että saatiin se mänty alas. Ikävämpää olisi ollut jos olisi saatu kaatokolo tehtyä mutta sen jälkeen ei olisi saha enää inahtanut. No, olis mökillä vanha kunnon pokasaha ollut sitten viimeisenä keinona :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8085
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^selvästi "tyyppivika" Partnereissa tuo imukaulan löystyminen, samaa vaivaa oli omassa P352 Partnerissa. Siinä oli mennyt itse asiassa kierteet lohkon puolelta kun oli ollut ruuvit löysällä vissiin aika pitkään.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oliko koneruuveilla vai sellasilla pelliruuvin tyyppisillä ruuveilla kiinni? Tää oli jälkimmäisillä.

Kävi kyllä tuuri että tuon huomasin, kun päähuomio oli siinä kaasarissa. Toisaalta olis ollut kiva huomata tuo ekalla avaamiskerralla, olis jäänyt turha Motonettireissu ja 25 euron ostokset tekemättä.

Täytyy myöntää että eilen mökin kuistilla kolmea rikkinäistä ruottalaista romua kattoessa manasin kaikki länsinaapurin vehkeet suohon ja vannoin että ostan jatkossa vain japanilaista tai Stihliä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja Henri S »

No hyvä että vika löyty. Pitäs aina lähteä ns. sulakkeesta eli helpoimmasta liikkeelle. Mutta onni onnettomuudessa, taloudessa on sigusta päätellen muitaki kaasaripelejä joihin voit suihkutella tököttiä tarpeeseen tai tarpeettomasti joten ei mene CRC hukkaan :mrgreen:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin