Lattialistoista

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
cs9000tku
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 10:38

Lattialistoista

Viesti Kirjoittaja cs9000tku »

Arvon osa-aika timpurit, miksei myös kokopäivätyökseenkin tekevät. Lattiaremppaa pukkaa ja ongelmaksi on muodostunut MDF-jalkalista ja mahdottomuudeksi osoittautunut pyöreä kulma.

Elikkäs keittiön työtason loppu on avoin ja pyöreä, myös sokkelista. Onko kellään siis tietoa miten tuommoinen aika jykeväprofiilinen jalkalista taipuu tuohon kulmaan murtumatta. Vai onko järkevämpi etsiä joku vaihtoehtoinen esim. muovinen kulmalistan tyylinen hässäkkä. Vanha lista oli ilmeisesti taivutettu valmiiksi muotoon kun täydellisenä kaarena siitä lähti irti, eikä palautunut mihinkään muotoon.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Lattialistoista

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Aika epätodennäköistä on, että saat sen siihen ehjänä taivuteltua. MDF-lista kun ei ole kovin hyvää taipumaan jyrkkiin kurveihin.

Nimim. entinen listatehtaan maalamotyöntekijä
Painkiller
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
Paikkakunta: KEMI

Re: Lattialistoista

Viesti Kirjoittaja Painkiller »

Itse sain taipumaan listan sahaamalla taustapuolelle pystysuuntaisia 'loveja'. Tällöin MDF-listan pinta puoli ei veny vaan taustapuoli 'puristuu' kasaan.

Toinen tapa on vetää mattoveitsellä taustapuolen jäykkäreitä matalammaksi tai poistaa kokonaan. Lista täytyy vain 'tukea' alareunasta jotta sen saa suoraan linjaan.
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Lattialistoista

Viesti Kirjoittaja core2 »

cs9000tku kirjoitti: Elikkäs keittiön työtason loppu on avoin ja pyöreä, myös sokkelista. Onko kellään siis tietoa miten tuommoinen aika jykeväprofiilinen jalkalista taipuu tuohon kulmaan murtumatta. Vai onko järkevämpi etsiä joku vaihtoehtoinen esim. muovinen kulmalistan tyylinen hässäkkä. Vanha lista oli ilmeisesti taivutettu valmiiksi muotoon kun täydellisenä kaarena siitä lähti irti, eikä palautunut mihinkään muotoon.
Yksinkertainen ratkaisu tähän on höyryuuni, jos vain jostain löytyy sellainen, ja säde sille taivutukselle minkä tarvitset, muistaakseni karhukorvensahalla Raalassa on tällainen uuni.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Lattialistoista

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Oli tuossa pari kolme päivää sitten, kun remonttimies sanoi, että on olemassa jotain muovilistoja joita saa taivutettua pyöreään kulmaan. Olivat jossain remonttikohteessa tehneet pyöreän kulmanympäri ja juurikin keittiössä.

Eli ei muuta kuin rautakauppaan kysymään. Ovat jotain puujäljitelmä jne. jne. listoja, luulisi siis löytyvän sopiva.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
cs9000tku
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 10:38

Re: Lattialistoista

Viesti Kirjoittaja cs9000tku »

Höyryä mietin kanssa, mutta taitaa olla kotikonstein aika mahdotonta. Ehkä parhaaksi vaihtoehdoksi jää kokeilla sahata listan selkäpuolelle /\/\/\/\/\ tyylistä uraa ja toivoa, että se siihen taipuu. Jos ei niin pitää käydä kaupassa kattomassa jotain muovilistaa.

Kiitos näistä ideoista, vähän taas selventää mitä rupeaa arpoman seuraavaksi.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Lattialistoista

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ei höyryttäminen kotikonstein ole mitenkään mahdotonta... eikä edes vaikeaa.

Höyrytysastiaksi sopii vaikkapa riittävän iso kierresaumaputki (ilmastointiputki). Höyry johdetaan toisesta päästä sisään ja päästetään toisesta ulos. Putken päät tukitaan ja tiivistetään esim räteillä niin ei synny vaaraa että putkeen nousee niin suuri paine että se pettää. Putki kannattaa myös eristää jotta höyry ei tiivisty liian pahasti kulkiessaan läpi. Höyry kannattaa nimenomaan viedä putken läpi, jotta puu lämpiää ja kostuu kokomatkalta eikä vaan päästä josta höyry tulee sisään.

Höyryä voi kehittää monellakin eri tavalla:

- Konevuokraamosta höyrynkehitin
- Rengaspolttimesta ja kattilasta värkätyllä höyrynkehittimellä
- jne

Omatekoisissa laitteissa pitää muistaa liiallisen paineen nousun vaara, joten systeemi pitää tehdä siten että painetta ei turhaan nouse ja paineen noustessa liiaksi se pettää siten että maailma ei ole täynnä metallin silppua... painettahan hommassa ei tarvita.

... mutta... ne mdf-listat kannattaa suosiolla heittää hevon kuuseen tai jättää ostamatta. En jaksa uskoa että niiden taivutus onnistuu siten että pinta pysyisi kiinni ja lopputulos olisi muutenkin siisti. Puuta tilalle, se on muutenkin huomattavasti siistimpi ja kestävämpi ratkaisu on pahvi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
cs9000tku
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 10:38

Re: Lattialistoista

Viesti Kirjoittaja cs9000tku »

Ongelmahan ei poistuisi materiaalia vaihtamalla. Tuo MDF-lista vaan oli näyttävin oikeimman värin ku pitää tehä kato rendikästä :) . Jos ei taipuu ni hyvä näin ja jos ei taivu ni sit on taipumatta ja tilalle laitetaan jotain, muttei koko vajaata 30 metriä listaa sen takia vaihtoon laiteta.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
Vastaa Viestiin