Näin ajan Liikenteessä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Näin ajan Liikenteessä.
joo eli tällainen topikki niille jotka tosissaan osaa ajaa ja tuntee kaikki liikennesäännöt. eli kirjoittakaa tänne noista kärkikolmioista ja ryhmittäytymisistä ja kaistanvaihdoista jne. saa poistaa jos on aiheeton. mielestäni tänne voi kirjoittaa ettei tarvitse joka topikkia sotkea noilla turhilla "mä tiedän" jutuilla.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Näin ajan Liikenteessä.
itse muuten ohitin auton tänään ja ryhmityin sitten 200m sen eteen samoihin liikennevaloihin ja näytti äijää ottavan päähän
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Näin ajan Liikenteessä.
Kehä 3:lla tuntuu jatkuvasti tulevan perseeseenroikkujia kun ajelen pidempään vasenta kaistaa ohitellen rauhakseen oikealla pitkilläkin väleillä ajavia. Eivät mene oikealta ohi, vaikka tilaa olisi välillä paljonkin. Sitten, kun vaihdan oikealle poistuakseni seuraavasta rampista, mennään hirveetä kyytiä ohi vihaisesti tuijottaen ellei peräti sormimerkkejä näyttäen.
Kehä 3 ei ole moottoritie, siellä ei tartte ohituksen jälkeen palata oikealle kaistalle.
Kehä 3 ei ole moottoritie, siellä ei tartte ohituksen jälkeen palata oikealle kaistalle.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Re: Näin ajan Liikenteessä.
Ei varmaan olekaan, mutta jos vetää oikealta ohi ja taas vasemmalle kaistalle, niin eiks se oo pujottelua ja sehän on kait sakon alainen harrastus, näin ainakin täällä svedussa.qaw kirjoitti:Kehä 3:lla tuntuu jatkuvasti tulevan perseeseenroikkujia kun ajelen pidempään vasenta kaistaa ohitellen rauhakseen oikealla pitkilläkin väleillä ajavia. Eivät mene oikealta ohi, vaikka tilaa olisi välillä paljonkin. Sitten, kun vaihdan oikealle poistuakseni seuraavasta rampista, mennään hirveetä kyytiä ohi vihaisesti tuijottaen ellei peräti sormimerkkejä näyttäen.
Kehä 3 ei ole moottoritie, siellä ei tartte ohituksen jälkeen palata oikealle kaistalle.
Ja kun ajoin tän ajokortin suomessa 1959 niin silloin oli sääntö palaa aina oikeanpuoleiselle kaistalle kuten Mechelininkatu Ruoholahdesta takatölikkään on kaksi kaistainen niin on palattava oikealle kaistalle näin se oli silloin, voihan olla muutettu monet kerrat.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Näin ajan Liikenteessä.
Nykyään pitäisi vapaasti saada ajaa kumpaa kaistaa tahansa lain mukaan. Moottoritiellä tosin sitten taas toisin, mutta taajamassa näin.core2 kirjoitti: Ja kun ajoin tän ajokortin suomessa 1959 niin silloin oli sääntö palaa aina oikeanpuoleiselle kaistalle kuten Mechelininkatu Ruoholahdesta takatölikkään on kaksi kaistainen niin on palattava oikealle kaistalle näin se oli silloin, voihan olla muutettu monet kerrat.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Näin ajan Liikenteessä.
Jyrchi kirjoitti:Nykyään pitäisi vapaasti saada ajaa kumpaa kaistaa tahansa lain mukaan. Moottoritiellä tosin sitten taas toisin, mutta taajamassa näin.core2 kirjoitti: Ja kun ajoin tän ajokortin suomessa 1959 niin silloin oli sääntö palaa aina oikeanpuoleiselle kaistalle kuten Mechelininkatu Ruoholahdesta takatölikkään on kaksi kaistainen niin on palattava oikealle kaistalle näin se oli silloin, voihan olla muutettu monet kerrat.
Tieliikennelaki 3.4.1981/267 2luku 9 §
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Näin ajan Liikenteessä.
"Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa."viggen kirjoitti:Jyrchi kirjoitti:Nykyään pitäisi vapaasti saada ajaa kumpaa kaistaa tahansa lain mukaan. Moottoritiellä tosin sitten taas toisin, mutta taajamassa näin.core2 kirjoitti: Ja kun ajoin tän ajokortin suomessa 1959 niin silloin oli sääntö palaa aina oikeanpuoleiselle kaistalle kuten Mechelininkatu Ruoholahdesta takatölikkään on kaksi kaistainen niin on palattava oikealle kaistalle näin se oli silloin, voihan olla muutettu monet kerrat.
Tieliikennelaki 3.4.1981/267 2luku 9 §
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
Lähde: poliisi.fi
Ota näistäkin sitten taas selvää Lienee jokaisen omsasa harkinnassa mikä on matkan jatkamiseen parhaiten soveltuva ajokaista.
Edit: poliisi.fi tuntuu myös implikoivan että tuo yhdeksäs pykälä pätee vain moottoriteillä, eikä niinkään taajamassa.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Näin ajan Liikenteessä.
Tack ska du ha "viggen" näinhän se vieläkin on ei siis muutoksia vuode 1959:viggen kirjoitti:
Tieliikennelaki 3.4.1981/267 2luku 9 §
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
Mutta sovelletaanko tätä sitten vai ei?Finlex kirjoitti:Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Näin ajan Liikenteessä.
Ei tuollaista ohituspakon sisältävää velvoitetta "palata ohituksen jälkeen" ole moottoritielläkään. Oikealla olevan rinnalla saa siis ajaa vaikka sata kilometriä jos ei pääse ohi.qaw kirjoitti: Kehä 3 ei ole moottoritie, siellä ei tartte ohituksen jälkeen palata oikealle kaistalle.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182
7 § (29.4.1994/328)
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
Re: Näin ajan Liikenteessä.
Vasempaan kaistaan liittyvä OT ja Saabikin sopivasti videossa :
http://www.youtube.com/watch?v=QG0ODHZCAX8
OT päättyy.
Samaan aiheeseen näköyjään liittyy myös weskun alla oleva viesti. Sama miekkonen kyseessä.
http://www.youtube.com/watch?v=QG0ODHZCAX8
OT päättyy.
Samaan aiheeseen näköyjään liittyy myös weskun alla oleva viesti. Sama miekkonen kyseessä.
Viimeksi muokannut Jyrchi, Ti Syys 14, 2010 21:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Näin ajan Liikenteessä.
http://viheraho.com/poliisi_luo_turvaa/core2 kirjoitti: Mutta sovelletaanko tätä sitten vai ei?
Re: Näin ajan Liikenteessä.
Mitäs oikeen sekoilet? Jos ohi ei pääse, niin ohitushan on vielä kesken. Sitten kun ohi on päästy, eli ohituksen jälkeen, pitää kyllä moottoritiellä oikealle palata. Poikkeus tietysti nuo opastetut kaistat.wesku kirjoitti:Ei tuollaista ohituspakon sisältävää velvoitetta "palata ohituksen jälkeen" ole moottoritielläkään. Oikealla olevan rinnalla saa siis ajaa vaikka sata kilometriä jos ei pääse ohi.
Ja kyllä se ei-moottoritiellä on tarpeetonta kaistanvaihtoa vähän väliä käydä oikealla päästelemässä "kiireisempiä" ohi. Siispä jatkan vasemmalla edelleen ja hätähousut saa rauhassa vilkutella valojaan jos eivät osaa oikealta menä ohi
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Re: Näin ajan Liikenteessä.
Täähän on mennyt ihan pelleilyksi tää kaista-ajo meille ku opetettiin et korttelinverran korkeintaan sai ajaa vasemmalla jos aikoi sen jälkeen kääntyä vasemmalle. Tossa jätkä tyrkkäs menee 4.5 kilsaa ja ohitti jo monta risteystä vasemmalle ja ihmettelee mistä ne sakot tuli.wesku kirjoitti:http://viheraho.com/poliisi_luo_turvaa/core2 kirjoitti: Mutta sovelletaanko tätä sitten vai ei?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Näin ajan Liikenteessä.
Sitä vaan sekoilen että vasemmalla kaistalla ajaminen ei moottoritielläkään edellytä ohittamistaqaw kirjoitti:Mitäs oikeen sekoilet? Jos ohi ei pääse, niin ohitushan on vielä kesken. Sitten kun ohi on päästy, eli ohituksen jälkeen, pitää kyllä moottoritiellä oikealle palata. Poikkeus tietysti nuo opastetut kaistat.wesku kirjoitti:Ei tuollaista ohituspakon sisältävää velvoitetta "palata ohituksen jälkeen" ole moottoritielläkään. Oikealla olevan rinnalla saa siis ajaa vaikka sata kilometriä jos ei pääse ohi.
Näin on ja yhtä tarpeetonta motarillakin. Meneehän se motarillakin yleensä nykyään niin jopa Suomessakin että henkilöautojen jono muodostuu vasemmalle ja rekkojen ja muiden hitaampien väliin jää reiluja välejä joissa ei kuitenkaan lähdetä poukkoilemaan vasemmalta oikealle heti kun on hiukan tyhjää. Vasenta kaistaa tulee usein ajettua aamuisin suunnilleen Lohjalta Espooseen asti.qaw kirjoitti: Ja kyllä se ei-moottoritiellä on tarpeetonta kaistanvaihtoa vähän väliä käydä oikealla päästelemässä "kiireisempiä" ohi. Siispä jatkan vasemmalla edelleen ja hätähousut saa rauhassa vilkutella valojaan jos eivät osaa oikealta menä ohi
Re: Näin ajan Liikenteessä.
Lopulta tuossa taisi käydä niin että käräjillä ei sakkoa kuitenkaan tuomittu.core2 kirjoitti:Täähän on mennyt ihan pelleilyksi tää kaista-ajo meille ku opetettiin et korttelinverran korkeintaan sai ajaa vasemmalla jos aikoi sen jälkeen kääntyä vasemmalle. Tossa jätkä tyrkkäs menee 4.5 kilsaa ja ohitti jo monta risteystä vasemmalle ja ihmettelee mistä ne sakot tuli.wesku kirjoitti:http://viheraho.com/poliisi_luo_turvaa/core2 kirjoitti: Mutta sovelletaanko tätä sitten vai ei?