Voiko Hammeriten päälle maalata?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Voiko Hammeriten päälle maalata?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Googlettelin, ja löysin erilaista tietoa kirjoittajasta riippuen.
Hammeriten sivuilla todetaan yksinkertaisesti "Hammerite metallimaali sisältää silikonia, sen päälle ei voida maalata muilla maaleilla." mutta jotkut väitää että 2 tai jopa 6 viikon kuivamisen jälkeen voi päällemaalata.
Tähän tietysti voi olla vaihtoehtoja yhtä paljon kuin maalareita kerrottuna maalien määrällä...
Kyseinen Hammerite maali on hopeista Hammer effectiä, ei Smooth finishiä. Näille tosin annetaan täysin samat tiedot nettisivulla.
Itse muistelisin että alkydimaalin päälle voi maalata akryylimaalia, kunhan antaa alkydimaalin kuivaa kunnolla? Ja toisinpäin tehtynä tulisi hienoja kuplia?
ng900aero
"Saabisti"

Re: Voiko Hammeriten päälle maalata?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei voi ylimaalata.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vesa67
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

joo kokemusta on Hammeritesta, yritin päällemaalata automaalilla ja kuplii. Älä yritäkään.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Lainaus tekaseppas-itekses-lehdestä (8/2010, 12. toukokuuta):
"Useimmat akrylaattimaalit kiinnittyvät hyvin pintaan, joka on aiemmin maalattu alkydiöljymaalilla. Sen sijaan alkydiöljymaali ei juuri koskaan pysty tarttumaan akrylaattimaaliin." mutta muutamaa riviä myöhemmin "Akrylaattimaali, kuten ei alkydimaalikaan, ei pysty kiinnittymään kunnolla pintaan, joka on maalattu pellavaöljy- tai silikonimaalilla.", eli kun Hammeritessä on silikonia niin päällemaalaus on ehdoton ei.

Kuinka kauan muut ovat antaneet Hammeriten kuivaa ennen päällemalauksen kokeilua?
Tässä varmaan suurin ongelma on päällemaalattavan maalin sisältämä ohennin joka sulattaa edellistä maalia ja vapauttaa silikonia?
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Siis oletetaan että antais Hammeriten kuivaa 6kk tai jopa vuosia, ja sitten päälle akrylaattimaalia...
aero
-

Viesti Kirjoittaja aero »

liteFun kirjoitti:Kuinka kauan muut ovat antaneet Hammeriten kuivaa ennen päällemalauksen kokeilua?
Tässä varmaan suurin ongelma on päällemaalattavan maalin sisältämä ohennin joka sulattaa edellistä maalia ja vapauttaa silikonia?
Muutaman tunnin kuluttua käläkälällä vedetty pinta pysyi ihan nätisti kuosissaan.

Tämä siis vanhalla Hammeritella, sillä Tikkurilan valmistamalla, jota ei meinannut saada juuri mistään (ite löysin vain Starkista), se toimi ainakin mulla varsin kiitettävästi. Nykyinen sotku (jonka valmistaja on muistaakseni joku Hammerite ltd tjsp, jota saa melkein mistä vaan ja joka on myös korvannut sen vanhan kaman siellä Starkissakin) on ihan kuraa - mulla on sitä joku 6-7 kerrosta(!) pihakeinun metalliosissa ja nätisti puskee ruoste läpi.

Nämä ihan kokemuksella, sen tarkemmin ko. mömmöjen fysiikkaan tahi kemiaan perehtymättä. Voi olla, että olen säkällä rikkonut fysiikan lakeja, mutta mun kokemuksella se vanhempi Hammerite oli aivan eri kamaa kuin nykyinen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jatra
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Jatra »

aero kirjoitti:
Muutaman tunnin kuluttua käläkälällä vedetty pinta pysyi ihan nätisti kuosissaan.

Tämä siis vanhalla Hammeritella, sillä Tikkurilan valmistamalla, jota ei meinannut saada juuri mistään (ite löysin vain Starkista), se toimi ainakin mulla varsin kiitettävästi. Nykyinen sotku (jonka valmistaja on muistaakseni joku Hammerite ltd tjsp, jota saa melkein mistä vaan ja joka on myös korvannut sen vanhan kaman siellä Starkissakin) on ihan kuraa - mulla on sitä joku 6-7 kerrosta(!) pihakeinun metalliosissa ja nätisti puskee ruoste läpi.
En ole koskaan kokeillut, mutta itse aikanaan tuota Tikkurilan maalia valmistaneena olen sinne sitä silikonia ihan henkilökohtasesti heittänyt - eli en tiedä millä se kilikolimaali pysyi, mutta ite en lähtisi kokeilemaan. Mut eikai siinä jos pysyy. 8O
aero
-

Viesti Kirjoittaja aero »

Jatra kirjoitti:En ole koskaan kokeillut, mutta itse aikanaan tuota Tikkurilan maalia valmistaneena olen sinne sitä silikonia ihan henkilökohtasesti heittänyt - eli en tiedä millä se kilikolimaali pysyi, mutta ite en lähtisi kokeilemaan. Mut eikai siinä jos pysyy. 8O
En mäkään tiedä millä se pysyi, mutta ihan hienosti pysyi :D. Kilikolipurkki oli erikseen värikoodilla ostettu ns. täyttöpullo eikä marketin perus hyllyväri, jos sillä mitään väliä on. Mun pointti lähinnä silti oli, että ainakin mun kokemuksen mukaan se aine on muuttunut melkoisen reilusti, eikä nykyisestä ainakaan mun tee enää mieli maksaa rahaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Luulisin onnistuvan esim. Mipan anti-silikon-zusatz:illa(2-5%). Itse en tosin ole hammeriten päälle kokeillut.
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Mulla olis semmonen kutina että jos esim. spraymaalissa on tosi vähän esim. asetonia tms niin voi jopa saada tarttumaan hammeriten päälle aiheuttamatta reaktiota.
Testit on kesken, mutta dinitrolin alustamassa kun ei aiheuta reaktioita hammeriten päällä niin jos sitä vetää muutamia kerroksia ja sen päälle spray niin spray ei ehkä mene läpi... Saattaa spraymaalin sisältämä liuotinaine haihtua ennen hammeriten kohtaamista.
Mun hammerite-purkissa lukee akzo nobel...
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Muutaman päivän kuivanut pensselillä levitetty 1 kerros hammeritea peltikannessa sai niskaansa motipcolor spraymaalia pari kerrost. Ei reaktiota...
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Sekin tietysti aina jos pelkää reaktiota, niin aloittaa tosi ohuella kerroksella jonka annetaan vähän kuivua.
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Seuraava testi on ruutata spraypurkista niin että tulee hienot valumat :) eli reilu kerros jotain akryylimaalia. Jos ei aiheuta reaktiota niin sitten pitänee Akzo Nobelin (Tikkurila?) valmistamia Hammeriteja ostaa enempikin..

Tri-Lo: ohkanen kerros tuli motipcolorsin perushopeaa kun käytin purkin lopun, ulkona nollakelissä maalasin ja sitten eteiseen muutaman minuutin kuivaus ja vanhempaa motippia vähän enemmän, kuitenkin peittävästi. Testikohteessa 2 aluetta: 1. Hammerite hopea vasarakuvio, 2. sama+dinitrol alustamassa, molempien alueiden yli maalattu eikä siis minkäänlaisia reaktioita.
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oma kokemus..
bilteman vasaralakka pohjana ja saman konsernin alustamassa.= vutix män...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin