Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Audi 100 5E

Ja toisesta maasta...
240 ( B200F ja B230F )
-tosin tuosta ajettavuudesta en menisi sanomaan mitään... :P
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti: Virkistin muistiani vuoden 1986 Tuulilasilla ja ylimääräisiä ominaisuuksia satkuun verrattuna on ainakin sivupeilien ja takalasin yhtäaikainen lämmitys automaattisella virrankatkaisulla,
Joo, sivupeilien lämmitys on tosiaan varuste, jota Saab ei jostain syystä saanut ikinä OG-satkuun tehtyä. Mutta ei hätää, niistä saa piuhan irti, jolloin tämä epäkohta on korjattu. Automaattinen virrankatkaisu ei sekään rakettitekniikkaa ole, enkä osannut moista laskea OG-satkun sähköjä monimutkaisemmaksi.
Rattivaihde kirjoitti: ajotietokone (olkoonkin että viistokeula-CC:ssä ei kuulunut varustukseen), kulku- ja varoitusvalot ovissa sekä ovia ja valoja valvova piktogrammi ja siihen liittyvät systeemit. En muistanut ottaa huomioon että noissa oli tosiaan alunperin B202 eikä ajonestojakaan tms., sitä se teettää kun foorumillakin nykyään kirjoitetaan vain noista CS-ikäisistä. :D
Ei niissä enää juurikaan ole kulkuvaloja ovissa, kun ne on tonnarin helpoiten porsiva varuste :D. Piktogrammin ja EDUn kieltämättä ruiskumallista unohdin, mutta jos ne häiritsee niin molemmat on helppo poistaa ;).
Rattivaihde kirjoitti: Mistä päästäänkin kätevästi siihen ongelmaan että pysty- ja viistokeulat alkavat olla neliösenttimetri kerrallaan katoavaa kansanperinnettä ja matalakeulaiset taas ovat moottoritilan ja ainakin tavaratilan avauksen osalta jo huomattavasti monimutkaisempia.
CD:hen tuli sähköinen peräkontin avaus tokaan peräversioon eli taisi olla mallivuoteen 90. Ei se sen jälkeen ole monimutkaistunut, vaikka viistokeula hävisi vasta mallivuoteen 95 ;). Moottoritilan aukaisu toimii ihan samalla tavalla läpi koko mallisarjan, sitä ei tarvitse pelätä :P.
Rattivaihde kirjoitti: Mutta tässä tuli ny jo kaksi väitettä joiden mukaan kaksi 80-luvun alun suunnittelua edustavaa autoa ovat femman kanssa samaa tasoa hienostuneisuudessaan, löytyykö lisää? :mrgreen:
Speksi oli sivistyneempi kuin og-satku ja femma vain esimerkkinä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

t.t.j kirjoitti:Olen nähnyt ainakin kerran jossain tonnarin, jossa ei ollut ajotietokonetta.
Se oli varmaankin juuri viistokeula-CC, itse en ainakaan ole missään muussa mallissa nähnyt peitettyä ajotietokoneen paikkaa ja nappulatonta kelloa. Jopen 9000 CCE -projektin alkutilanteessa näkyy tällainen.
9000CD23T kirjoitti: Ja toisesta maasta...
240 ( B200F ja B230F )
-tosin tuosta ajettavuudesta en menisi sanomaan mitään... :P
Onkos tuo selvästi hiljaisempi ja mukavampi kuin 900, edustaa kuitenkin melkein vanhempaa suunnittelua? :D En osaa itse sanoa kun olen viimeksi 240:sellä matkustanut joskus 2004 tienoilla... Tuo Audi tosiaan oli ainakin hiljainen.
aero kirjoitti:CD:hen tuli sähköinen peräkontin avaus tokaan peräversioon eli taisi olla mallivuoteen 90. Ei se sen jälkeen ole monimutkaistunut, vaikka viistokeula hävisi vasta mallivuoteen 95 ;). Moottoritilan aukaisu toimii ihan samalla tavalla läpi koko mallisarjan, sitä ei tarvitse pelätä :P.
:D Ai se nappi tuli jo noin aikaisin... Matalakeulan moottoritilaa mietin nimenomaan B204:sen tulon myötä, siinä on ymmärtääkseni jo kaiken maailman high techiä ajonestoa ja trioniccia sekä tasapainoakselia.
aero kirjoitti:Speksi oli sivistyneempi kuin og-satku ja femma vain esimerkkinä.
Ihan totta. :) Tämän harjoituksen tarkoituksena oli selvittää mitä mahdollisuuksia olisi päivittää jossain vaiheessa käyttöauton mukavuustasoa uudemmalle vuosikymmenelle joutumatta tekemisiin ylimonimutkaiseksi tehdyn tekniikan kanssa, jota sekä pelkään erilaisten hajoamismahdollisuuksien puolesta että pidän yksinkertainen on kaunista -linjan kannattajana tarpeettomana. Modernimmista autoista löytyvää hiljaisuutta ja pehmeyttä lukuunottamatta kun olen satkuun täysin tyytyväinen enkä kaipaa yhtään ohjausboksia, tietokonetta tai näyttöä korvaamaan esimerkiksi lämmityslaitteen manuaalisäätimiä tai mittariston varoitusvaloja.

Oikeastihan omat jatkovaihtoehdot rajoittuvat tonnariin ja femmaan koska Saabin ulkopuolella lähin yhteensopivuus oman ajatusmaailman osalta löytyy ensimmäisen sukupolven V70:sestä ja sekin tuntuu loppujen lopuksi vain "väärältä". :D Sen puolesta muiden merkkien tutkiskelu on lähinnä perspektiivin säilyttämistä Saabiin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ainaki 740 volvot oli hiljaisia. Väittäisin että paini ajomukavuudessa ennemmin tonnarin kuin satkun kanssa. Omat 8-venaset turbot oli ainakin melko yksinkertaisia. Kovalla laatikolla vielä yksinkertaisempia kuin nappivitosella.

Mä voin kyllä myydä tuon pystäritonnarin jos joku kovasti haluaa niin sais keskittyy saamaan ässän taas liikenteeseen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja vmt »

^ ja 940 on vielä hiljaisempi.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja smeq »

^ No, en nyt sanois ihan niinkään :D etenkin jos puhutaan farkusta
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Voisi kuvitella että 760/960:ssä oli enemmän äänieristystäkin kuin 740/940:ssä? Ainakin erillinen takapyöräntuenta auttoi varmastikin ajo-ominaisuuksien kanssa...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jos ollaan siellä 80 luvun alkupäässä niin 244 GL D6 ja 245 GL D6
hiljaisuutta ei ainakaan lisännyt nuo klonkswagenin D24 padat.
Vaikkakin noita ilmeisesti myytiin jonkin verran.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

kun tälle linjalle lähdettiin niin Chevy Caprice ilman sähköhimmeleitä täyttänee vaatimukset niin kauan kuin myönnetään ajettavuuden olevan makuasia :D
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti: :D Ai se nappi tuli jo noin aikaisin...
Joo, CD:n kontti alkoi aukeamaan sähköllä ekassa peräpäivityksessä, eli kun lukkopesä siirtyi ylhäältä keskeltä rekkarin ja oikean takavalon väliin.
Rattivaihde kirjoitti: Matalakeulan moottoritilaa mietin nimenomaan B204:sen tulon myötä, siinä on ymmärtääkseni jo kaiken maailman high techiä ajonestoa ja trioniccia sekä tasapainoakselia.
Näin mä aattelinkin, sanamuoto oli vaan hyvä paikka naljailla konehuoneen aukeamisesta ;).
Rattivaihde kirjoitti: Ihan totta. :) Tämän harjoituksen tarkoituksena oli selvittää mitä mahdollisuuksia olisi päivittää jossain vaiheessa käyttöauton mukavuustasoa uudemmalle vuosikymmenelle
Ei mitään hätää, olet kuitenkin palaamassa 80-luvulle toisen ketjun tonnarin kanssa :D. Mutta älä pelkää, siinä ei ole takaluukussa muuta sähköä kuin keskuslukitus ;).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja vmt »

9000CD23T kirjoitti:Jos ollaan siellä 80 luvun alkupäässä niin 244 GL D6 ja 245 GL D6
hiljaisuutta ei ainakaan lisännyt nuo klonkswagenin D24 padat.
Vaikkakin noita ilmeisesti myytiin jonkin verran.
Ei varmaan juu mutta olihan niissä se hyvä puoli että ne ei kyllä sitten ajamalla hajonneet.

Samoja koneitahan ne taisi olla vielä seiten- ja ysisatasissakin.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja HEV »

aero kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti: Virkistin muistiani vuoden 1986 Tuulilasilla ja ylimääräisiä ominaisuuksia satkuun verrattuna on ainakin sivupeilien ja takalasin yhtäaikainen lämmitys automaattisella virrankatkaisulla,
Joo, sivupeilien lämmitys on tosiaan varuste, jota Saab ei jostain syystä saanut ikinä OG-satkuun tehtyä. Mutta ei hätää, niistä saa piuhan irti, jolloin tämä epäkohta on korjattu. Automaattinen virrankatkaisu ei sekään rakettitekniikkaa ole, enkä osannut moista laskea OG-satkun sähköjä monimutkaisemmaksi.
Tuo lämmityksen virransyöttö ja -katkaisu oli toteutettu releellä, jossa oli se ajastin aluksi toteutettuna 555 -piirillä ja myöhemmin jollain tuohon tarkoitetulla erikoispiirillä (noita olen muutaman korjannut aikanaan). Eipä tullut tutkittua silloin olisiko rele mennyt suoraan tai jotenkin satkuunkin.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
TomiK
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Touko 28, 2013 15:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja TomiK »

http://www.kouvolansanomat.fi/Online/20 ... 17168421/4

Bioetanolibisnes on näköjään niin kannattavaa, ettei se kannata :roll: Etanolin valmistamisen aloittamisen myötä olis varmaan muutama työpaikka auennu paperitehtaan lopettamisen myötä kenkää saaneille ihmisille..
Audi A5 3.0 S-line. Ex: Saab 9-3 SS -05 BioPower
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Risto »

aero kirjoitti:Ei mitään hätää, olet kuitenkin palaamassa 80-luvulle toisen ketjun tonnarin kanssa :D. Mutta älä pelkää, siinä ei ole takaluukussa muuta sähköä kuin keskuslukitus ;).
Aikoinaan omistamassani -88 CD tonnarissa oli takaluukussa myös sähköllä toimivat rekisterikilven valot.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:kun tälle linjalle lähdettiin niin Chevy Caprice ilman sähköhimmeleitä täyttänee vaatimukset niin kauan kuin myönnetään ajettavuuden olevan makuasia :D
Kapriisi on kyllä ollut vakaasti hankintalistalla noin kahdeksanvuotiaasta asti, mutta taloudellisten realiteettien tultua mukaan peliin se on nyt vakaasti listan harrastepuolella. :mrgreen:
aero kirjoitti:Ei mitään hätää, olet kuitenkin palaamassa 80-luvulle toisen ketjun tonnarin kanssa :D.
No jaa, jos on vuosimallin 88 aikaansa edellä ollut auto, ja vuosimallin 92 moottoria lukuunottamatta lähinnä menneisyyteen juuttunut, en tiedä mihin suuntaan paluu olisi taaksepäin.. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin