Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Mitähän sitä osaisi laittaa nykyisen kehonliikkuttimen tilalle..? :?

Tuli viime Maaliskuun korvilla laitettua diesel volle, mutta tähän päivään mennessä autolla on tullut ajettua vain reilu 3000km, eli ei mitään järkeä pitää.
Tai no jos kyseessä olisi joku hurja +300hv +600nm öljypoltin, mutta ei...
D5 S80 volvo ja automaatilla. :oops:

Mukava ajaa, hyvä penkit, mutta jotenkin vain se "fiilis" tuosta puuttuu.

Mitä nyt on tullut katseltua tilalle (saa nauraa ja myös heittää rakentavaa kritiikkiä):

Ford focus st tai sitten mondeo 2.5t, jälkinmäinenhän taitaa olla samalla pohjalevyllä/alustalla, kuin tuo volvokin.
Sitten jos vain halpa käyttis- niin vanhempi ST220 mondeo 3.0 V6 padalla.
Näissä kaikissa on jonkun verran ollut ruostevikaa, varsinkin vanhemmissa malleissa.

Mazda 3 mps, ei ekaa korimallia oleva.
Tästä on niukasti tietoa tarjolla, mutta ruostuu kuulemma tämä uudempikin malli...

Renault megane RS.
Omaan silmään ok, joka paikassa kehutaan ajettavuutta, mutta tarjonta rajallista Suomessa ja sähkövikoja kuulemma luvassa, toki missä nyky- autossa ei olisi...

Ja sitten se musta hevonen, eli ng9-3 Saab Aero ja vain ja ainoastaa manuaaliaskilla.
2.0T ja 2.8T molempia katselen, toki pääasiallisesti etuvetoja, eikä nelikkoja.
On vain pirun vähän tarjolla, kumpaakaan...

Toki volle pitäisi hävittää ensin, tai pistää sitten vaihdossa...

Ja kevyesti huumorilla höystetty pyyntö, että laitetaan ne merkkilasit pöydälle, ennen kuin heitetään ajatuksia ilmoille. :lol:
Sen takia kirjoittelin tämän tänne, kun tämä on ainoa merkkifoorumi, mistä löytyy edes yhdestä merkistä kokemuksia ja näkemyksiä. :lol:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä noista Saab olisi oma valinta, ihan ilman merkkilasejakin. Vaihtoehdoista päätellen haetaan jotain tehokasta/-nopeaa/sporttista? Fordit on sporttiversioina omasta mielestä vähän tuninghärpäkkeitä, eli tuolla vähän yli viiden vuoden iässä alkavat olla hieman teinilelun tyyppisiä, eikä enää aikuisen autoja. Saabia (tai myöskään Volvoa) tämä ongelma ei ole koskaan mielestäni vaivannut. Jos auton ei tarvitse olla aitoakin aidompi Aero, vaan teho on se päöasia, niin noita 2.0T-koneisia kolkkehahan löytyy ei-Aeronakin, ja perus 1.8t:stähän saa vakion 2.0T:n tehot irti pelkällä softamuutoksella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Kyllähän tuommosessa D5 Vollessakin kulkupuoli kohenee, kun laitat sopivan softan ja hiukkaspöntön yms. ylimääräiset härpäkkeet pois käytöstä. Ainoa tietysti se jos kilometrejä tulee se jotain 10tkm vuodessa, mutta sekalaisessa ajossa varmaan pääset puolella polttoainemäärällä jos pelkästään litroista puhutaan jos vertaa vaikka St220 Mondeoon. Mondeo ja Focus on kyllä ajoltaan todella hyviä, itse tykkään kyllä ja 2.5 turbo on aika mukava kone ja jos sitäkin vähän piristää.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juhaska kirjoitti:Ford focus st tai sitten mondeo 2.5t, jälkinmäinenhän taitaa olla samalla pohjalevyllä/alustalla, kuin tuo volvokin.
Sitten jos vain halpa käyttis- niin vanhempi ST220 mondeo 3.0 V6 padalla.
Näissä kaikissa on jonkun verran ollut ruostevikaa, varsinkin vanhemmissa malleissa.
Lähtisin itse Sinisen ovaalin linjalle. Fordin ajo-ominaisuudet eteenkin sporttimalleissa ovat aina miellyttäneet minua. Unohda nuo mk3 korimallin mondeot V6 koneilla ihan suosiolla, ei ne vaparit turbon ajettavuutta päihitä.. Mutta ST-Focus tai sitten mk4 mondeo 2,5Turbolla olis noista tosiaan mun valinta. Jos urheilullisuudesta pidät niin ehdottomasti focus st mondeon edelle listalla.. Jos taas tarvitset tilaa enemmän niin sitten mondeo.

Sitten kun 9-5 lopettaa käyttöauton viran toimittamisen ja kun se siirtyy kesäautoksi niin Sinisen Ovaalin taidan hankkia käyttöauton virkaa toimittamaan.. Uusin mk5 korimallin mondeo on pirun komeannäköinen auto... :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Kyllähän tässä olisi hakusessa ripeähkö ja aavistuksen urheilullinen auto, mutta ei mitään täysveristä sporttia, kuitenkaan. :)

Jokaiseen tulisi jotain pientä laiteltua, mutta ei silti taas sellaista "tehdäänpä kone ja alusta uusiksi" -tyyppistä laittoa. :D

Tähän nykyiseenkin tuli katseltua uutta softaa, mutta ei tämän 185hv 400nm D5 version automaatti, "kuulemma" kestä paljoa mitään, semmosia tuntuvia tehonlisäyksiä. :roll:
Jotain n.200hv 450nm on monen suositus ja siitä yli sitten riippuu käyttäjästä.

Vitoskone on kyllä bensaversiona muikean kuuloinen, mutta diesel on lähinnä traktorimainen. :)
Siinä yksi pieni syy, miksi focus/mondeo malleja katsellaan.

Focus kyllä koon puolesta menisi, mutta aina välillä tulee niitä tilanteita, että tilaa tarvisi enemmän...

Mutta sitten taas, kun hyvin pidetyn näköinen 9-3 ajelee vastaan, niin se kyllä pysäyttää aina ja herättä omistushaluja monestikkin. :wink:
Ja onhan siinä erinomainen auto, näille leveyksille...

Oisinhan minä kyllä unelma asiakas autokauppaan nyt. :D
"Mitäs miehellä hakussessa?", "uutta autoa katselisin.", "jahas, millaista olisi mielessä?", "mistä h*lvetistä minä tiedän...". :lol:
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^No jos volvosta ollaan luopumassa, koska ei vain ole sitä "fiilistä", niin kallistuisin tuon renaultin puolelle näistä vaihtoehdoista. (jos ei oteta huomioon, minkä merkin foorumilla puhun) Oletko ajatellut ranskan puolelta muita vaihtoehtoja?
Tietysti riippuu siitä, mitä ajattelet täksi "fiilikseksi". Itse näen sen ajoneuvon ulkoisena ja sisäisenä olemuksena, jossa on ratkaisuja, joita ei muualla niin paljoa ole. Tämän vuoksi ottaisin ensinnä käsiini listan myydyimmistä automerkeistä ja karsisin siinä esiintyvät suoralla kädellä pois. Tällä varmistut siitä, että saat käsiisi sysipaskan auton, jolla kuitenkin on fanaattinen omistajakunta, joka auttaa toisiaan siinä missä osaa. Ja näin päädyt ostamaan taas jonkin nimeltä mainitsemattoman automerkin kulkineen, koska vain voit tehdä niin.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

^
Hyviä huomiota siinäkin. :D

Onhan noita merkkejä/malleja tullut katseltua, vaikka ja mitä...

Megane RS on vain Ranskistista itseä eniten ulkoisesti miellyttävä malli ja kuten jo mainitisin, niin ajettavuutta on on ylistetty joka suunnalla.

Mutta päätöstä ei ole vielä tehty suuntaan tai toiseen. :)
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Lyön mukaan villinä korttina 159 Alfan - vaikkei se mihinkään menekään (bensakoneista äkäsimmät mitä on tarjolla on 260hv 3.2V6 ja 200hv 1.75 Turbo), on auton fiilis ainakin minusta ihan eri tasolla kuin monessa yleisemmässä kulkineessa.

Fiiliksenä pidän itse sitä, miltä autolla tuntuu ajaa. Tekeekö mieli ajaa kotiin pidempää lenkkiä, koska se vaan on niin kivaa vai painuuko suorinta tietä kotiin, vaikkei ole hoppu tai hätä. Sekä sitä, miltä auto muuten näyttää ja tuntuu. Kääntyykö sitä katsomaan parkkiksella kun kävelee poispäin (muutenkin kuin varmistaakseen vilkkujen välähdyksestä että ovet lukittuvat). Sitä, miltä auto tuntuu, kuinka paljon se itseä miellyttää.

Fiiliksen henkilökohtaisesta pohjasta johtuen kannattaa tietty keräillä täällä lähinnä mallinimiä tietoon ja lähteä sitten koeajelemaan autoja. Ja lopuksi ostaa semmosen mistä itse tykkää, elämä on liian lyhyt ikävillä autoilla ajamiseen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Nämähän on niin makuasioita, kuin olla voi.

159 alfa on kyllä myös omalla tavallaan nätti auto, mutta oma henk.koh. suosikki on Alfa Romeo Brera 3.2 V6. 8)

https://www.youtube.com/watch?v=jlB3OcBwWz0

Nuo äänet varsinkin on kyllä todella makeat. :)

Monenlaistahan sitä haluaisi käydä testailemassa, mutta täältä syrjästä, kun alkaa katsomaan autoa, niin lähes kaikki mielenkiintoiset laitteet on vähintään 600km päässä/suunta. :|

Siihen vielä se, että on 6 päivää viikossa töissä, niin ei ihan helpolla pääse autoja katsomaan...
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Brera on kyllä varsin nätti laite, teknisesti todella lähellä 159:iä. Tuossa 3.2:ssa on lisäksi se etu, että sitä on äärimmäisen vaikea löytää vajaavetona (en ole varma, onko vasemmalta ohjattavaa edes tehty moisena), eikä kolmosgeneraation torseniin perustuva neliveto ole lainkaan huono toteutus. 3.2 motti on GM:n kanssa tehdyn yhteistyön tulos ja perustuu 9-3:n 2.8:sta tuttuun Holdenin moottoriin. Alfa teki yläkerran täysin itse, mutta valitettavasti jakopää on GM:ltä ja ketju venyy kuin kolkissa konsanaan, mikä kannattaa huomioida jos tuollaisen ostaa.

Sun pitää ottaa viikko lomaa ja lähtee etelämmäksi koeajelemaan kulkineita :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 3J »

Alfassa on kyllä mukavasti fiilistä ihan läpi malliston. Harmi vaan kun ei aina oikein sovellu tänne Pohjolan oloihin. Upouusi Giulietta pukkasi öljyt pihalle ensimmäisenä talvena kun huohotin jäätyi. Takuuseen toki meni vaan ei puhettakaan mistään jatkotakuista moorrotille Saabin tapaan. (Ai miten vaan Saabilla on huohotusongelmia.)
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Talvee vastaan tulee väistämättä mieleen Subaru. Boxerissa kovin kuuppamaiset äänetki.
Turboist löytyy sit ripeitä ja tosi ripeit.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Kupari »

tetammi kirjoitti:Talvee vastaan tulee väistämättä mieleen Subaru. Boxerissa kovin kuuppamaiset äänetki.
Turboist löytyy sit ripeitä ja tosi ripeit.
Emännän pojal taksikäytös on tosin td:tä subaruja. Ajoi 2v legacyl (yli 200tkm mittaris kun vaihtoi) ja nyt 1v outback yli 80tkm ajettuna.
'Muuta vikaa ollut kuin legacys ajovalopleksit (naarmuntui) jotka meni takuuseen ja outback oman ajovirheen takia uusittu raidetangonpää ja etutukivarsi.
Kuluttaa td:nä vag td:t verrattuna enemmän mut kun selvinny vain perushuolloilla ni laadukkaita olleet ja kulkevatkin aika hyvin. Noihinhan td saa pelkäl softavirillä lisää potkua mikäli vakioteho ei riitä.
Ja bensaturboista ei uusista kokemusta lähipiirissä mut luulisi laadukkaita niittenkin olevan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Kaverilla -08 TD legacy ja turbo vaihdettu kertaalleen n.1700€ +työ ja sitten oli suuttimia tiedustellut autoon, niin "kuulemma" +600€/kpl.

Ahtimen vaihto oli kyllä odotettavissa, kun on jo vajaa 200t-km lasissa, etteipä sillä...

Nyt ymmärrän minäkin sen, kun sanotaan, että subaru on hyvä, mutta kallis auto pitää. :)
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Nuo taksit outback 2014 malli ja legacy 2012 molemmat siis 2.0td koneella.
Kalliita huoltoja isommat noissa on ainakin merkkiliikkeessä tehtynä, osat ja työt saa muualta halvemmallakin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin