Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tturku »

Sehän näkyy kunnes se poistetaan sieltä. Kiitos ihmettelystä niin käynpä samalla korjaamassa tilanteen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3556
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

AZP kirjoitti:^^ samaa olen joskus autokuumeessa miettinyt, että ei sovi haukkua ennen kuin kokeilee. En ole aikaiseksi saanut hankkia italialaista tai ranskalaista vielä kertaakaan. Mutta autokannan japanilaistuessa ja saksalaistuessa ja kun Saabilla nyt tuskin voin arkiajojani vuosikymmeniä enää hoitaa, niin ehkä se massasta erottuminen tulee omalla kohdallani vuelä joskus tapahtumaan ranskiksen tai italialaisen ratin takana.
Monta kertaa miettinyt, mutta nyt se on toteutettu. -04 Megane-farkku on pihassa. 1.4 isolohko ja kilsoja 155 tkm. Historia tiedossa, kun ollut kaverilla kuusi viime vuotta. Ruostetta ei nimeksikään, kaikki tuntuu toimivan ja samalla hinnalla olisi saanut about 6-7 vuotta vanhemman ja 2 x enempi ajetun Corollan. Tässä on jopa ilmastointi. Katsotaan, kummin päin yllätyn. Eihän tuolla pitkälle uskalla lähteä, mutta jos nyt näitä lyhykäisiä koiran, tavaran ja kakaroiden kuskauksia, niin säästyy ykkösauto isin omaan ajoon :wink: Sen verran halpa, ettei tartte sääliä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Sitten kun Megane pettää, muista että Ranskassa on myös yksityisomisteinen ja luotettavampi autonvalmistaja, ennen kuin päätät liittyä uudestaan suomalaiseen "ranskalaiset grilliltä"-kuoroon. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tehave »

Ranskis oli hyvä ajaa.. kestävyydestä puhuttaessa piti mennä ulos nauramaan. Ehkä ne on hyviä rallissa kun osia vaihdetaan koko ajan :)

Tänään ihmettelin sitäkin että kun nastat tuhoaa asfalttia niiin kamalasti mutta tuollainen ohut jääkerros kestää ne piikit. Pari päivää nyt sudittu samaa asfalttitietä ja liikennettä on paljon,silti jää ei katoa....
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13205
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea valinnasta, ja nyt heti projektiosioon ketjua pystyyn, niin saadaan kaikelle kansalle tiedoksi miten hirveää/ihanaa tuollaisen omistaminen voi olla :D

Täytyy kyllä myöntää että monella tutulla on noita ranskalaisia ollut ja suuri osa on ollut oikein tyytyväisiä autoihinsa (ja toisaalta melko suuri osa ei, mutta niin on monet kiroilleet Volvoja, Saabeja ja muita laatupelejäkin). Yksi kaveri ajellut useamman vuoden alkupään farmari-C5:llä ja sanoi että hänellä ei ole koskaan ollut noin huoletonta, mukavaa ja tilavaa autoa.

Jos itse tulee ranskiksiin päädyttyä joskus, niin varmaan pitäisi mennä sen ihmeellisimmän mukaan, eli sitikkaa pitäisi saada. Tai sitten on pelkuri ja hankkii ne vain grilliltä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja vmt »

Kyllähän sitä vähitellen rupeaa uskomaan että pakko niihin on liittyä turhia huhupuheita. Omasta tuttavapiiristä tehdyn otannan perusteella 406, 307, C5 ja Laguna ovat saaneet aika paljon suitsutusta osakseen. 206, 407 ja Megane taas eivät niinkään.

C5 kiinnostais meikääkin kyllä aika paljon tällä hetkellä.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tehave »

Nyt ei ole ranskista,eikä tule enää. Clio oli joskus , meni kuin mikroauto mutta tekniikka suunniteltu kestämään vain sen 14vuotta.
Saabin kaverina on Opel ,niissä löytyy vielä 97vuoden mallina corsa joka on 8venttiilinen ja yksipiste ruisku. Sitä oikein ihmettelin että noin myöhälle käytetty simppeliä tekniikkaa.
Sitä ei tosin mainita auton perässä vaan siellä lukee 1.2eco
Vapaasti pyörivä nokka-akselikin ja jakohihnan vaihto simppelimpi kuin moniura hihna uusimpaan mondeoon.
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3556
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Olihan tässä sellaista omaa perverssiä mielenkiintoakin, paha se on muiden kokemuksilla huudella että ranskikset ovat kökköjä, kohta saa mesota omasta kokemuksesta ! Ei tästä varmaan kovin pitkää tuttavuutta tule, mutta kevääseen/alkukesään nyt ainakin katsellaan. Roiskeläppiä ei ole ja hiekkatien päässä asui edellinen omistaja, joten etupyörien takaa on helmat kuluneet ruskettuneelle pohjamaalille, siihen asti pidän ton, että saan helmat hiottua ja maalattua mustiksi ynnä auton myllytettyä kunnolla.
Tossa on muutaman tuhannen km:n ikäinen jakohihna kilkkeineen vaihdettuna ja etupää täynnä tuoreehkoa niveltä sun muuta. Leimalle pääsis heti maaliskuun alussa, mutta jospa venytän siihen asti, että saan noi helmat laitettua. Voishan tolle puun perustaa, tarkoitus olisi tulevaisuudessakin pitää tommosta halpaa koira-autoa ja vaihdella sopivin välein ja varmaan muillakin on tarvetta perheen kolmosautoille jne., liika tieto näistä vessoista ei ole koskaan pahitteeksi. Toki toivoo, ettei tule paljoa raportoitavaa !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja vmt »

tehave kirjoitti: Sitä ei tosin mainita auton perässä vaan siellä lukee 1.2eco
Vapaasti pyörivä nokka-akselikin ja jakohihnan vaihto simppelimpi kuin moniura hihna uusimpaan mondeoon.
Se on kyllä suhteellisen legendaarinen kone sellaseen nuuka/tekijämies/opiskelija -henkiseen autoiluun: osat ei maksa yhtään mitään, kaikki rempat tekee parkkipaikalla räntäsateessa ja eipä sekään ajamalla taida hajota.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti: Täytyy kyllä myöntää että monella tutulla on noita ranskalaisia ollut ja suuri osa on ollut oikein tyytyväisiä autoihinsa (ja toisaalta melko suuri osa ei, mutta niin on monet kiroilleet Volvoja, Saabeja ja muita laatupelejäkin).
Näinpä. Omasta tuttavapiiristä löytyy/on löytynyt kaksi vanhaa Meganea (kummallakaan ei mitään valittamista, toinen ollut vissiin uudesta saakka), paljon eri ikäisiä Citroeneja (yhtä sähkövikaista "esisarjan" C4:sta lukuunottamatta menneet normihuolloilla) ja muutama Peugeot (2x307 ja 2x407 joista molemmista toinen viaton, toinen kaikkea muuta, sekä 607 joka oli käsittämättömän epäluotettava).

Vertailun vuoksi volvistien mielipiteet ovat hyvin ristiriitaisia skaalalla maailman paras - maailman paskin, ja jokaista kaikenkestävää yksilöä kohden tuntuu löytyvän yksi vikapesä, monesti vieläpä samasta perheestä. Saabiin nähden vastakkainen maine tuntuu joskus näkyvän siinä, että selvästi viallisia autoja pidetään viattomina, esim. yli 20 litraa sataselle vievä 240 "sellaisia bensarosvojahan ne ovat" tai järkyttävän hitaasti kiihtyvä V70 "ei se ole mikään ralliauto". Kuriositeettina yhtään tyytyväistä nelivetovolvon omistajaa en ole vielä tavannut, vihaisia sitäkin enemmän (yksi heistä Volvon merkkihuollossa töissä). :D

Klubiin kuulumattomilta Saabiin liittyvät todellisuuspohjaiset kommentit (näihin en laske "Saab on paska auto"-purkauksia ihmisiltä jotka eivät parhaimmassa tapauksessa ole edes ikinä istuneet Saabissa) ovat olleet aina erittäin positiivisia, joko muistellaan vanhoja Saabeja tyyliin "oli se sitten mahtava auto ajaa" tai sitten kerrotaan että oma on ollut kohtuullisen viaton ja hyvä auto.

Poikkeuksena tähän luonnolliseen diversiteettiin on Opel Astra. Niitä on ollut tuntemillani ihmisillä ainakin toistakymmentä (F- ja G-malleja), kaikissa on ollut vikaa, ja monesti vielä sellaista GM-aiheisista vitseistä tuttua auto hajoaa itsestään osiksi -vikaa. Tällaisia on mm. tullut vastaan: penkin säätöpyörä jää käteen, ovenkahva hajoaa säpäleiksi, kaikki polttimot palavat akkua kytkettäessä, ohjaustehostin räjähtää, nykii kiihdyttäessä kuin horkassa kroonisesti, sama auto jättää tielle kolme kertaa viikon sisään, joka kerta eri syystä, koko mittaristo on pimeänä 75% ajasta ilman mitään selvää syytä, akunkengät hapettuvat olevinaan itsestään hirveään kuntoon, lämmityslaitteen säätimet jäävät käteen, vaihdekeppi jää käteen, keskuslukitus hajoilee. Ja niin edespäin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ihmettelin tässä pari päivää kun läppärin akkuvalo vilkkuu, ja akku on puolitäynnä. Ensiksi luulin että akku on ottanut ja levinnyt.. mutta se olikin laturi/virtajohto. Sekin ihmetyttää että kuinka läppäri pysyy päällä omalla johdollaan mutta akku ei lataannu.. nyt kun kytki hyllystä toisen laturin niin johan alkoi lataamaan myös akkua ja akkuvalokin lopetti diskonsa..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Meillä on myös ollut läppärien laturien kanssa ongelmia. Oirehti juuri noin eli johdon kanssa pystyi käyttämään, mutta ei ladannut enää. Lopulta sitten laturit antautuu kokonaan. Tähän mennessä on kahdelle koneelle mennyt 4 laturia ja juuri tilasin 2 uutta laturia. Jospa niillä pärjäisi näiden koneiden eliniän päähän. Toisella läppärillä on ikää 6,5v ja toisella reilu 6v.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13205
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rattivaihde kirjoitti:^Sitten kun Megane pettää, muista että Ranskassa on myös yksityisomisteinen ja luotettavampi autonvalmistaja, ennen kuin päätät liittyä uudestaan suomalaiseen "ranskalaiset grilliltä"-kuoroon. :D
Eipä tuo Rellu ole valtionyhtiö ollut enää pariinkymmeneen vuoteen. Valtiolla on toki osuus yhtiössä, mutta niin on siinä toisessakin autonvalmistajassa :wink:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kappas, valtio on näemmä mennyt mukaan toissavuonna konkurssiuhan vuoksi. Uusi tieto mulle. Tosin prosenttilukema (14) on hieman eri luokkaa kuin Renaultin kanssa aikanaan... 8)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja viggen »

Eivät näköjään jaksa korjailla noita muutaman vuoden ikäisiä, tässä menee taas yksi paaliin. http://cl.ly/260w081Y1M1S
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin