Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7561
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Sekin ihmetyttää että kuinka läppäri pysyy päällä omalla johdollaan mutta akku ei lataannu
http://jeffreypalermo.com/blog/plugged- ... -solution/
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Julle »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016011 ... 0_uu.shtml

No ei lopu sitten veteraanikeräykset, mutta tyhjin käsin lähtevät oveltani.
9-5 Aero - 00
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Siskon miehen autossa oli moottoriöljyä n. litra moottorissa ja öljynpainevalo ei ole kuulemma palanut.
Öljytikku ei edes kastunut, oli öljy niin vähissä. 8O
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^ oliko VAG? Tässä on viime aikoina ollut otolliset kelit huohottimien jäätymiselle... :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5365
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Arkidieselin apuvirralla kaapeleilla ja webasto-lämmityksellä käynnistäneenä tulin jälkikäteen pohdiskelleeni mokomaa...

Joissain uusissa dieseleissä polttoainetoiminen lämmitin lämmittää vain kabiinia - ei moottoria. Ainakin benarissa on noin - liekö joissain muissakin. Ei ole mahdollista jälkikäteenkään asennella webastoa tai eberiä joka molempia lämmittää. Eikös tuo ole aika outo logiikka ja jopa tyhmyys autosuunnittejijoilta?

Ainakin itte huomasin tänään kuinka paljon moottorin käynnistyminen helpottuu kun webasto vartin moottoria lämmittää.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13209
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Välillä kuulee varoituksia, että kylmimpinä aamuina ei kannata eberiä käyttää, kun se imee viimeisetkin sähköt akusta, ja auto ei lämmittämisen jälkeen lähde käyntiin.

Itse olen teoretisoinut tätä mielessäni kyllä niin päin, että jos se auto ei puolen tunnin eberöinnin jälkeen koneen ollessa ~40-50-asteinen jaksa pyörittää käyntiin, niin ei se kyllä olisi jaksanut pyörittää ennen lämmittämistäkään. On siellä vaan kaikki paikat niin kohmeessa parinkymmenen asteen pakkasessa, että sitä virtaa akusta tarvittaisiin paljon enemmän kuin mitä on yhteensä lämmittämiseen mennyt + lämmitettynä startaamiseen vaadittava.

Mutta tämä nyt on omaa pohdintaa, ei perustuu kokemukseen eikä tietoon :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pakari »

9000CD23T kirjoitti:
Sekin ihmetyttää että kuinka läppäri pysyy päällä omalla johdollaan mutta akku ei lataannu
http://jeffreypalermo.com/blog/plugged- ... -solution/
Täytyypä koittaa. Itellä on vaan win8.. mutta kokeilemisen arvoinen asia. Mutta miksi sitten toisella laturilla homma toimii, eli akku lataatuu?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13209
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla teki kertaalleen joitain viikkoja sitten duunikoneella tuon, että piuha ja akku oli kiinni, mutta akku ei latautunut. Lenovo X230 ja Win7 64. Pelkällä koneen uudelleenkäynnistyksellä tuo tokeni, eikä ole ilmestynyt uusiksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

V.J.S kirjoitti:^ oliko VAG? Tässä on viime aikoina ollut otolliset kelit huohottimien jäätymiselle... :lol:
Eipä ollut. Kyseessä oli Nissan Primera 1,8 bensakoneella. Vuosimalli jotain 2003-2005. Todella pieni tuo moottoriöljyn tilavuus tuossa, vain 2,7 litraa suodattimen kanssa... 8O
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mikä hajottaa lohkolämmittimiä?

Calixin vastus hajosi keväällä, uuden laitoin marraskuussa. Kesti kuukauden.
Nyt vaihtoon kaikki kaapelit ja uuden vastuksen. Kokeilin ja sekunnin päästä "räks" ja johdonsuoja laukesi. WTF :?: :evil: :evil:

Jotenkin ymmärrän, että toi eka hajosi, mutta ei nää kaikki voi viallisia olla.

Eikä vastauksissa näy mitään merkkejä kun ne ottaa lohkosta pois.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
aero
-
Viestit: 8681
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

VKe kirjoitti:Joissain uusissa dieseleissä polttoainetoiminen lämmitin lämmittää vain kabiinia - ei moottoria. Ainakin benarissa on noin - liekö joissain muissakin. Ei ole mahdollista jälkikäteenkään asennella webastoa tai eberiä joka molempia lämmittää. Eikös tuo ole aika outo logiikka ja jopa tyhmyys autosuunnittejijoilta?
Ainakin Audi ja Mersu tekee samaa. Kaipuu moottorin lämmittämiselle on niin pienellä markkina-alueella, että pelkän kabiinin lämpiäminen on suositumpaa. Horst ja Mathias eivät välitä moottorin esilämmittämisestä, kun ainoa efekti mitä se ennen auton Suomeen myymistä tekee, on kabiinin lämpiämisen hidastaminen.

Ainakin useimmissa bemareissa tuo kierto on mahdollista muuttaa koskemaan myös moottoria (ei välttämättä virallisesti, mutta käytännössä kyllä) ja samaa on kuulunut myös Audi -leiristä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Julle »

VKe kirjoitti: Ainakin benarissa on noin - liekö joissain muissakin. Ei ole mahdollista jälkikäteenkään asennella webastoa tai eberiä joka molempia lämmittää.
Missä malleissa?? Ainakin F 10 ( 530 d )lämpiää molemmat.
9-5 Aero - 00
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eikös tullut EURO6-päästörajojen mukana tuo uudistus, että merkissä kuin merkissä lämmitetään enää kabiinia tehdasasenteisissa webastoissa...

Mitään järkeähän tuossa ei ole.
Tomppa & Saabit myyty :(
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Pakari kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:
Sekin ihmetyttää että kuinka läppäri pysyy päällä omalla johdollaan mutta akku ei lataannu
http://jeffreypalermo.com/blog/plugged- ... -solution/
Täytyypä koittaa. Itellä on vaan win8.. mutta kokeilemisen arvoinen asia. Mutta miksi sitten toisella laturilla homma toimii, eli akku lataatuu?
Jees, nyt lataantuu akku. Sovelsin vähän noita ohjeita, en poistanut tuota ohjelmaa kokonaan, vaan poistin sen käytöstä. Teki saman asian.. Ainoa ero on nyt se ettei tehtäväpalkissa näy enää akun varauksen tasoa..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7561
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ainoa ero on nyt se ettei tehtäväpalkissa näy enää akun varauksen tasoa..
Minä tein seuraavat temput.
Käyttöjärjestelmä Windows Vista 64bit
1.Käynnistin koneen verkkovirrassa akku paikallaan.
2.Otin akun irti ( kone edelleen verkkovirrassa )
3.Poistin Ohjauspaneeli/laitehallinta/akut/molemmat ohjelmat.
-Microsoft AC Adapter
-Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery
4.Sammutin koneen,poistin verkkovirrasta.
5.Laitoin akun paikalleen.
6.Käynnistin koneen,kohta kone ilmoitti akun alhaisesta jännitteestä.
7.Kytkin koneen verkkovirtaan,ja akku rupesi latautumaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin