Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

No niinpä :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2847
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Cona »

http://www.iltalehti.fi/autotestit/2016 ... 4_at.shtml Kun ajelee arkisin sigun loppuunajetulla pelillä huvittaa kyllä tämän uunituoreen "sportin" suoritusarvot. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Minusta tuollainen 7,4s sataseen on kova aika 2litraiselle perhefarkku tomaatille...niin mites se matalapaineviiru menee vakiona saman välin :?:
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2847
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Cona »

CDTA kirjoitti:Minusta tuollainen 7,4s sataseen on kova aika 2litraiselle perhefarkku tomaatille...niin mites se matalapaineviiru menee vakiona saman välin :?:
No ei varmaan mitenkään. Jos viittasit ajokalustooni niin tuo Aero on mulla käyttiksenä ja emäntä saa tyytyä Sedaniin (toki siinäkin "normi-muutokset").

Ja edit. Ko. Suoritusarvot tuntuu vähän tavanomaisista vuonna 2016 ja kuitenkin kyseinen Korean ihme maksaa koeajovarustuksessa 52t€.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Nojoo...se on tuo 7,4 vakio tomaatti Aerollekin tekemätön paikka, ja tais olla silloin yli kymmenen vuotta sitten hintakin samoissa lukemissa, ellei enemmänkin Aerolla :P
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hauskaa on sekin, että pitää olla Aero, turbo, kaikenmaailman ruiskut, sytkäkasetit, softapäivitykset ja muut että pääsee tuonlaisiin lukemiin. Allekirjoituksen museoikäinen vanha taksi kun kykenee samaan ilman mitään yllämainittuja :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

CDTA kirjoitti:Minusta tuollainen 7,4s sataseen on kova aika 2litraiselle perhefarkku tomaatille...
Niin ja autollakin omamassaa 1600kg, femman painonen auto kyseessä. Eli ihan käypäset suoritusarvot, kun menee samaan(nopeammin) kun automaattifemma-aero, vaikka 3desiä pienempi lohko.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2847
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Cona »

Olen edelleen sitä mieltä, että 2016 pitäisi voida odottaa parempia suoritusarvoja ja ennen kaikkea kohtuullisemmalla kulutuksella noista lähtökohdista. Se on ihan sama, että montako kymmenystä tai desiä joku 90-luvulla suunniteltu :saab: jää Kian arvoista. :roll:

Jos kyseinen Kia polttelee jonkun ostohimoja niin ei muuta kuin suunta kohti lähintä Kia-dealeria. :wink:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja CDTA »

AZP kirjoitti:Hauskaa on sekin, että pitää olla Aero, turbo, kaikenmaailman ruiskut, sytkäkasetit, softapäivitykset ja muut että pääsee tuonlaisiin lukemiin. Allekirjoituksen museoikäinen vanha taksi kun kykenee samaan ilman mitään yllämainittuja :mrgreen:
No kyllä siinä sinun vanhassa taksissasi on aika iso päivitys tehty, joskaan ei softaan. Sillä alkuperaisellä tiisseli padalla aika olisi jotain 20s luokkaa :P
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Cona kirjoitti:Olen edelleen sitä mieltä, että 2016 pitäisi voida odottaa parempia suoritusarvoja ja ennen kaikkea kohtuullisemmalla kulutuksella noista lähtökohdista. Se on ihan sama, että montako kymmenystä tai desiä joku 90-luvulla suunniteltu :saab: jää Kian arvoista. :roll:

Jos kyseinen Kia polttelee jonkun ostohimoja niin ei muuta kuin suunta kohti lähintä Kia-dealeria. :wink:
Ehkä Kia ei vaan "huijaa" kulutus- ja päästömittauksissa. Eikös uusi RS esim. ole saman tehoinen ja menee 0-100 välin n.7sek? Tosin skeida on monta sataa kiloa köykäsempi kuin tuo.

Eipä polttele Kia. Ajan tuolla entisellä rottelolla niin pitkään kun järkevästi pääsee.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja kribe »

Saabinsti kirjoitti:
CDTA kirjoitti:Minusta tuollainen 7,4s sataseen on kova aika 2litraiselle perhefarkku tomaatille...
Niin ja autollakin omamassaa 1600kg, femman painonen auto kyseessä. Eli ihan käypäset suoritusarvot, kun menee samaan(nopeammin) kun automaattifemma-aero, vaikka 3desiä pienempi lohko.
En ymmärrä miten tuo voi olla noin hidas. Itsellä 10v vanha nokikolari, joka menee vakiona samoihin lukemiin, vaikka autolla on painoa 200kg enemmän ja tehoa on vähemmän. J on automaatti, vanhanaikainen sellainen.

Ihan käypäset arvot joo, mutta että oikein GT-mallimerkintä :lol:

Edit: ja tuossa jutussa kun tuo on kiusaavinaan saksalaisia, niin kerrottakoon että esim. BMW:n bensa-valikoimasta ainoastaan karvalakki 5-sarjalainen jää tuolle. Nokikolareista 6 vaihtoehdosta jopa kaksi jää tuolle. Audilla näyttäisi olevan sama homma. Perusversiot jää, mutta kaikki muut mallit ovat reilusti nopeampia.
Saabinsti kirjoitti:Eikös uusi RS esim. ole saman tehoinen ja menee 0-100 välin n.7sek? Tosin skeida on monta sataa kiloa köykäsempi kuin tuo.
Monta sataa kiloa? Farkku on 138kg tuota KIAa kevyempi ja kiihtyy nopeammin sataseen. Kulutuslukematkin reilusti pienemmät.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

kribe kirjoitti:... ja tuossa jutussa kun tuo on kiusaavinaan saksalaisia, niin kerrottakoon että esim. BMW:n bensa-valikoimasta ainoastaan karvalakki 5-sarjalainen jää tuolle.
Näyttäisi kyllä mm. 118, 120, 216, 218, 220, 318, 320, 420 ja ainakin osa X1:n 18 ja 20-malleista sekä X3:n ja X4:n 20-mallit olevan hitaampia sataseen valmistajan ilmoituksen mukaan.

Nimen omaan valmistajan ilmoituksen, noissa lukemissahan on aika paljon ollut heittoja molempiin suuntiin, kun autolehdet on noita testanneet. Vertailukelpoisempi lukema olisi 0-400 metriä tai kilometrin kiihdytys. Bemarin 320i manuaalilla kiihtyy valmistajan mukaan 0,1 sekuntia hitaammin sataseen kuin tuo Kia, mutta sopii epäillä, pärjääkö Bemarin oikeasti käytännön suorituskyvyssä lähes 60 hv tehokkaammalle ja suunnilleen samanpainoiselle Kialle, ainakaan jos saksalaisen laatikkona onkin automaatti.

En nyt itse lähtisi tirskahtelemaan Kian suorituskyvylle, ihan vikkelä vehjehän se on, vaikkei mikään Ferrari. Pitää myös pistää asiat mittasuhteisiin: Kia on lähtökohtaisesti jotain ihan muuta kuin Bemarit ja Audit. Perus perhefarkun sporttiversioita ei paljoa korealaisilta ja japanilaisilta ole näkynyt, eurooppalaiset on harrastaneet näitä rohkeammin. 2.8T Insignian tai 3.6 Passatin omistajaakin varmasti hivelee tieto siitä, että ollaan suorituskyvyssä samassa luokassa kuin Bemarien ja Audien ei-ihan-pienimmän-koneen versiot. Mutta toki sieltä vasenta kaistaa tulee pian ohi joku M3/5:lla RS4/6:lla tai vastaavalla ohjuksella tirskahdellen Kialle, Volkkarille ja Opelille (ja Saabille).

Seuraavalla suoralla jää sitten M- tai RS-mies kakkoseksi kun kulman takaa tulee Bugatti Veyron tai joku muu mielenvikainen laite. Ja seuraavalla parkkipaikalla tirskahtelee joku drag racing -kaveri miten hänen 60-luvun autotekniikkaan perustuva Valiantinsa kulkee varttimailin alle viiden sekunnin.

En lähde tästä seuraavaksi astronautteihin, kaikki varmaan tajusi jo pointin. Aina löytyy joku joka voi tirskahdella toisille, ei sille voi mitään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Miksi sinä AZP kirjotat aina noin järkeviä, vissiin ihan kiusallaan? Koskaan ei jää mitään lisättävää :)
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja vmt »

AZP kirjoitti:En nyt itse lähtisi tirskahtelemaan Kian suorituskyvylle, ihan vikkelä vehjehän se on, vaikkei mikään Ferrari. Pitää myös pistää asiat mittasuhteisiin: Kia on lähtökohtaisesti jotain ihan muuta kuin Bemarit ja Audit. Perus perhefarkun sporttiversioita ei paljoa korealaisilta ja japanilaisilta ole näkynyt, eurooppalaiset on harrastaneet näitä rohkeammin.
Tätä asiaa oon aina vähän ihmetellytkin. Osaamistahan kuitenkin olisi, Toyotalta löytyy Supraa ja MR2:ta ja Nissanilla on jopa pitkät perinteetkin urheiluautojen ja urheilullisten pikkusporttien (240Z ja sen seuraajat, Silvia) valmistamisessa. Ja puhutaanhan toki myös merkistä, jonka katalogista löytyy sellainenkin hirviö kuin GT-R, joka taisi aikanaan pistää useimmat eurooppalaiset tuotantoautot Nurburgringillä halki, poikki ja pinoon.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Japseissa on jäänyt kotimarkkinoille ne tehokkaat farkut.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Vastaa Viestiin