Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Olenko ainoa joka vie likaisen auton huoltoon?
Onko kellään huollossa kirjoitettu käsin auton huoltokirjan kori-osioon merkintä "Auto likainen"?
Onko kellään huollossa kirjoitettu käsin auton huoltokirjan kori-osioon merkintä "Auto likainen"?
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Ihmettelyketju
Länsi-auto magneetti Vantaa kirjoitti pari vuotta sitten kori osioon auto likainen, mut eihän täällä etelässä auto pysy puhtaana kilometriikään talvella kun suolan paskaa ajetaa yötäpäivää.
Silloin huoltoon viedessä tiskillä kysyivät et pestäänkö auto, sanoin et ei kannata kun en pääse kuin kehä kolmoselle niin on yhtä paskanen. Taisivat vetää herneen sieraimeen ku eivät saaneet pesusta laskuttaa.
Silloin huoltoon viedessä tiskillä kysyivät et pestäänkö auto, sanoin et ei kannata kun en pääse kuin kehä kolmoselle niin on yhtä paskanen. Taisivat vetää herneen sieraimeen ku eivät saaneet pesusta laskuttaa.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Ihmettelyketju
Ihan oikein kun on tuolla tavalla kirjoitettu. Huolto-ohjelmiinhan kuuluu myös korin ja alustan (silmämääräinen) korroosiotarkastus. Paskan alta ei paljon ruostekukat ja kiveniskemät näy. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Ihmettelyketju
Auton vien huoltoon juuri sellaisena kuin se sattuu silloin olemaan, paskanen tai puhdas.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ihmettelyketju
Joskus tuli fokkerin huoltokirjaan merkintä "koiran häkki takakontissa" kohtaan paikkasarjan tarkastus...eivät siis viitsineet nostaa häkkiä pois kontista (ei ollut kiinni mitenkään) tarkistaakseen onko paikkasarja paikallaan takahudlarin kannen alla
Sen jälkeen avitin asentajaparkaa viemällä auton huoltoon ilman koiran häkkiä.
Kerran taisin jopa ihan oikeasti yrittää pestä auton ennen huoltoon vientiä, mutta edellispäivänä kun pesulle tyrkytin, oli aseman pesukone paskana...eli silloin(kin) meni auto rapaisena huoltoon.
Sen jälkeen avitin asentajaparkaa viemällä auton huoltoon ilman koiran häkkiä.
Kerran taisin jopa ihan oikeasti yrittää pestä auton ennen huoltoon vientiä, mutta edellispäivänä kun pesulle tyrkytin, oli aseman pesukone paskana...eli silloin(kin) meni auto rapaisena huoltoon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ihmettelyketju
Eli eivät ole Länsi-Autossa tehneet koskaan korroosiotarkastusta asianmukaisesti. Alusta ollut aina pesemättä huoltojen jälkeen aikoinaan Länsi-Autossa...Tobbana kirjoitti:Huolto-ohjelmiinhan kuuluu myös korin ja alustan (silmämääräinen) korroosiotarkastus. Paskan alta ei paljon ruostekukat ja kiveniskemät näy.
Sama kokemus minulla kuin vfr:llä.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Ihmettelyketju
Kun eka asiakas on reklamoinu huoltoa et 1200€ maksava Variocagen häkki on joko paskottu tai "paskottu", niin huollos on paljo kivempi näyttää mustaa valkosella et ei oo edes yritetty siirtää vrt ala tappeleen oliko naarmu häkin kyljes vai ei Mä ymmärrän täysin kyseisen "vastuuvapautusmerkinnän".V.J.S kirjoitti:.eivät siis viitsineet nostaa häkkiä pois kontista (ei ollut kiinni mitenkään)
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ihmettelyketju
Joo, en minäkään siitä mieltä pahoittanut, hymyilytti vaan. Pitäis vaan enempi noittrn huoltajien pistää ihmisten tietoisuuteen, että missä kunnossa auton pitää olla huoltoon tullessa, esim. peitto takapenkillä estää tehokkaasti turvavöiden kokeilun jne.... Se ois toki vituttanu jos 30€ koiran häkkiin ois tullu naarmu huolimattoman noston seurauksena, ei siinä ois enää koiraa kehdannut pitää, saatana!
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ihmettelyketju
^Mutta pitää muistaa, että ihmisiä(asiakkaita) on moneen junaan. Toinen voi vaatia vaikka koko takakontin sisustuksen häkkeineen, jos löytää kontista ja häkistä naarmun. Sitten voi näyttää sitä, että eipä ole häkkiisi kukaan muu kuin omistaja itse koskenut
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Ihmettelyketju
Ihmetyttää kun tonnarin lukot ja lukkomekanismit ovat aina jäässä kun on pakkasta vaikka kuinka sulattaa ja öljyää... Mieli tekisi kysyä että eikö tonnaria ole talveen suunniteltu
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Ihmettelyketju
Täältä löytyy varmaan apuja moneen haasteeseen. On hiukan tekemisen puutetta ja nyt keksin tälläisen pähkinän: edunvalvontavaltuutus.
Sanokaapas kommentteja seuraavaan.
Isä ja äiti omistavat puoliksi tasaosuuksin kerrostalo-osakkeen. Kannattaako ristiinvalltuutus? Eli isä valtuuttaisi äidin ja äiti isän ja molemmat valtuuttavat lisäksi lapsensa toissijaiseksi valtuutetuksi hoitamaan omaisuutta ja taloudellisia asioita...
Sanokaapas kommentteja seuraavaan.
Isä ja äiti omistavat puoliksi tasaosuuksin kerrostalo-osakkeen. Kannattaako ristiinvalltuutus? Eli isä valtuuttaisi äidin ja äiti isän ja molemmat valtuuttavat lisäksi lapsensa toissijaiseksi valtuutetuksi hoitamaan omaisuutta ja taloudellisia asioita...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Ihmettelyketju
Ristiinvaltuutuksesta ei ole kokemusta, mutta voisin kuvitella, että jos varallisuus koostuu vain kerrostalo-osakkeesta ja pankkitileistä, niin ratkaisu voisi olla ihan järkevä. Tällöin toisen joutuessa edunvalvontaan ei tarvitsisi taloyhtiöön ja pankkiasiointiin liittyvissä pikkuasioissa vaivata aina lasta tai jotain muuta joka toimii edunvalvojana.
Jos vanhemmilla molemmilla alkaa olla orastavaa muistisairautta tai luokkaa 80+ ikää, niin suosiolla lapsille tai lapsenlapsille se edunvalvontavaltuutus vain saman tien. Varsinkin jos varallisuutta ja tuloja on muutakin kuin se kerrostalokämppä ja pari pankkitililä. Vuositilien tekeminen on jonkinlainen byrokraattinen akrobatiasuoritus, ja sitä ei kannata antaa henkilölle, jolla ei ole jonkinlaista kokemusta talousasioista sekä niiden kirjanpidosta (en nyt tarkoita mitään varsinaista kirjanpitäjää, mutta laskin ja ruutupaperi pitää olla tuttuja juttuja). Lisäksi ainakin aluksi voi joutua hyppäämään pankeissa ja virastoissa kyselemässä dokumentteja ja hoitamassa valtuutukset kuntoon, eli aikaa saa menemään jonkin verran. Jos edunvalvoja on jo rollaattorin käyttäjä, niin alkaa käydä raskaaksi.
Sitten on vielä sellainen tosielämän asia, että suostuuko kaikki vanhukset vapaaehtoisesti edunvalvottajiksi siinä kohtaa kun se muisti alkaa pätkiä. Moni muistisairas kokee olevansa elämänsä vedossa ja kaikki yritykset viedä henkilö edunvalvontaan torpataan huijauksena ja siinä voi alkaa välit läheisiin rakoilemaan.
Toimin itse isovanhempieni edunvalvojana reilun vuoden, kunnes molemmat päättivät taipaalensa nyt syksyllä. Ikää oli 86-90 vuotta, asiointia noin kymmenssä pankissa, edunvalvottavien nimissä kommandiittiyhtiö, jolla vielä liiketoimintaa ja muutama työntekijä. Oli siellä pari osakeyhtiötäkin, mutta ne menee helposti, kun ovat periaatteessa edunvalvottaville vain omaisuutta, ei mitään mistä syntyisi vastuuta. Reilun vuoden aikana piti tehdä aloitustilit, vuositilit ja nyt päätöstilit, joista toinen meni maistraattiin eilen ja toisen eräpäivä on helmikuussa. Verta ja hikeä noiden tekemisessä oli ihan näin taloushallinnon hommia työkseen tekevällekin. En siis monimutkaisempaa kokonaisuutta ihan helposti sysäisi "sen toisen vanhuksen" niskaan.
Jos vanhemmilla molemmilla alkaa olla orastavaa muistisairautta tai luokkaa 80+ ikää, niin suosiolla lapsille tai lapsenlapsille se edunvalvontavaltuutus vain saman tien. Varsinkin jos varallisuutta ja tuloja on muutakin kuin se kerrostalokämppä ja pari pankkitililä. Vuositilien tekeminen on jonkinlainen byrokraattinen akrobatiasuoritus, ja sitä ei kannata antaa henkilölle, jolla ei ole jonkinlaista kokemusta talousasioista sekä niiden kirjanpidosta (en nyt tarkoita mitään varsinaista kirjanpitäjää, mutta laskin ja ruutupaperi pitää olla tuttuja juttuja). Lisäksi ainakin aluksi voi joutua hyppäämään pankeissa ja virastoissa kyselemässä dokumentteja ja hoitamassa valtuutukset kuntoon, eli aikaa saa menemään jonkin verran. Jos edunvalvoja on jo rollaattorin käyttäjä, niin alkaa käydä raskaaksi.
Sitten on vielä sellainen tosielämän asia, että suostuuko kaikki vanhukset vapaaehtoisesti edunvalvottajiksi siinä kohtaa kun se muisti alkaa pätkiä. Moni muistisairas kokee olevansa elämänsä vedossa ja kaikki yritykset viedä henkilö edunvalvontaan torpataan huijauksena ja siinä voi alkaa välit läheisiin rakoilemaan.
Toimin itse isovanhempieni edunvalvojana reilun vuoden, kunnes molemmat päättivät taipaalensa nyt syksyllä. Ikää oli 86-90 vuotta, asiointia noin kymmenssä pankissa, edunvalvottavien nimissä kommandiittiyhtiö, jolla vielä liiketoimintaa ja muutama työntekijä. Oli siellä pari osakeyhtiötäkin, mutta ne menee helposti, kun ovat periaatteessa edunvalvottaville vain omaisuutta, ei mitään mistä syntyisi vastuuta. Reilun vuoden aikana piti tehdä aloitustilit, vuositilit ja nyt päätöstilit, joista toinen meni maistraattiin eilen ja toisen eräpäivä on helmikuussa. Verta ja hikeä noiden tekemisessä oli ihan näin taloushallinnon hommia työkseen tekevällekin. En siis monimutkaisempaa kokonaisuutta ihan helposti sysäisi "sen toisen vanhuksen" niskaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Kiitokset AZP monista hyvistä ja oleellisista huomioista ja vihjeistä!
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Ihmettelyketju
Yllä olevasta kirjoittelusta tunnistan itseni ja oman äitini (85v) tilanteen hyvin. Näin se elämä menee - jossain vaiheessa on pakko sopia tietyt asiat ennen kuin on myöhäistä .
Mutta mutta, se mitä ihmettelen varsinaisesti ja mistä ajattelin kirjoittaa niin koskee muun muassa MiTon iskunvaimentimien hintoja. Pyysin tarjouksen pelkästään takaiskunvaimentimista dealerilta Suomesta ja toiselta Virosta (takaiskarit siksi, koska toinen niistä puskee öljyjä pihalle). Hinta on Viron eduksi yli 200 euroa halvempi per iskari !?!?!? Kyseessä on kuitenkin sama alkuperäistekele made by Magneti Marelli. Taidanpa teettää samalla koko huollon Virossa + muuta pientä extraa. Hiihtoloma (vko8) voisi olla oiva ajankohta. Voisihan sitä viihtyä siellä pidempääkin ja ottaa vaikka pojan mukaan seikkailuun.
Mutta mutta, se mitä ihmettelen varsinaisesti ja mistä ajattelin kirjoittaa niin koskee muun muassa MiTon iskunvaimentimien hintoja. Pyysin tarjouksen pelkästään takaiskunvaimentimista dealerilta Suomesta ja toiselta Virosta (takaiskarit siksi, koska toinen niistä puskee öljyjä pihalle). Hinta on Viron eduksi yli 200 euroa halvempi per iskari !?!?!? Kyseessä on kuitenkin sama alkuperäistekele made by Magneti Marelli. Taidanpa teettää samalla koko huollon Virossa + muuta pientä extraa. Hiihtoloma (vko8) voisi olla oiva ajankohta. Voisihan sitä viihtyä siellä pidempääkin ja ottaa vaikka pojan mukaan seikkailuun.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Ihmettelyketju
^^ ai niin, sen verran vielä noista edunvalvonta-asioista, että jos nyt ollaan vasta tulevaisuuden varalta tekemässä edunvalvontavaltuutusta (tunnetaan myös nimellä edunvalvontatestamentti), niin se ei ole sitten ihan betoniin valettu tahto, kun sitä edunvalvontaa aletaan järjestää. Isovanhemmillani oli valtuutus tehtynä tädilleni, mutta lopulta isovanhempieni lapset (joista yksi siis tämä täti) yhdessä päättivät että minä saan ryhtyä hommaan. Isovanhemmiltakin saatiin nimi tällöin paperiin, vaikka en tiedä ymmärsivätkö oikeasti enää mitä allekirjoittivat.
Eli siis tarinan opetus on se, että niin tärkeältä kuin se valtuutus nyt tuntuukin, niin elämäntilanteet saattavat johtaa siihen, että yksi tai useampi osapuoli ei haluakaan noudattaa sitä kun edunvalvonnan tarve ilmenee. Oma tahto on tietenkin hyvä ilmaista kun järki vielä päässä kulkee. Sinänsä valtuutus on paljon kevyemmin tehtävä paperi kuin se varsinainen testamentti, josta ei sitten hevillä toimeenpanovaiheessa enää poiketa.
Eli siis tarinan opetus on se, että niin tärkeältä kuin se valtuutus nyt tuntuukin, niin elämäntilanteet saattavat johtaa siihen, että yksi tai useampi osapuoli ei haluakaan noudattaa sitä kun edunvalvonnan tarve ilmenee. Oma tahto on tietenkin hyvä ilmaista kun järki vielä päässä kulkee. Sinänsä valtuutus on paljon kevyemmin tehtävä paperi kuin se varsinainen testamentti, josta ei sitten hevillä toimeenpanovaiheessa enää poiketa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K