Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

ZeiPii kirjoitti:
Mutta mutta, se mitä ihmettelen varsinaisesti ja mistä ajattelin kirjoittaa niin koskee muun muassa MiTon iskunvaimentimien hintoja. Pyysin tarjouksen pelkästään takaiskunvaimentimista dealerilta Suomesta ja toiselta Virosta (takaiskarit siksi, koska toinen niistä puskee öljyjä pihalle). Hinta on Viron eduksi yli 200 euroa halvempi per iskari !?!?!? Kyseessä on kuitenkin sama alkuperäistekele made by Magneti Marelli. Taidanpa teettää samalla koko huollon Virossa + muuta pientä extraa. Hiihtoloma (vko8) voisi olla oiva ajankohta. Voisihan sitä viihtyä siellä pidempääkin ja ottaa vaikka pojan mukaan seikkailuun.

Täällä Suomen päässä maahantuojat repii noista aika rasvaista katetta, ranskisten varaosissa ihan sama juttu. Virossa hinnat on about puolet siitä mitä Suomessa Sitikan kohdalla ja Saksassa vielä vähän halvempaa.

Esim.
Saksassa/Ranskassa C5 sitikan kaasunestejousi eteen 240€, Suomessa Vehon hinta 505€.

C6 oven rajoitin Ranskassa 35€, Veholla 74€..
C6 ohjaustehostimen letku Suomessa n. 850e, Ranskassa alta 400€ jne.

Olen päätynyt siihen, että huollon autoni itse ja sitä mitä en osaa tehdä, teetän Virossa. Kaikista parasta on ollut, että joka ainoan kerran on auto tullut kerrasta kuntoon Virossa, täällä kotimaassa ei ole moista ihmettä tapahtunut moneen vuoteen. Tehdään kiireellä hutiloiden ja korjataan seuraavilla käyntikerroilla, ilmeisesti logiikkana on se, että suuri osa ei tiedosta tekemättömiä töitä tai hutilointeja.
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

2.polvi kirjoitti:Tässä vähän GT-keskusteluun lisämaustetta -> https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Gran_Tu ... utotyyppi)

Eli. Mun nähdäkseni tuo Kia täyttää kriteerit nykymittapuilla juuri ja juuri suorituskyvyllä, ehkä mukavuudella, mutta ei korimallillaan (eikä todellakaan imagollaan).

Henkilökohtaisesti ajattelen, että esim. 6-sarjan bemarit eri vuosikymmeniltä ovat GT-luokituksen ytimessä.
kribe kirjoitti:GT ... on automaailmassa universaali lyhenne autotyypistä/korimallista, samoin kun coupe, cabriolet, yms.
Tuo KIA ei vaan edes etäisesti täytä niitä kriteerejä. Kaverilla on -16 KIA Ceed GT, joka on vielä kauempana tuosta määritelmästä.

Aston Martin DB9, Ferrari F12, McLaren SLR, BMW 6-sarja, ym. on GT-autoja. KIA:lla sellaista ei ole.
Saabinsti kirjoitti:Kyllä se GT lisänimen merkitys on haihtunut jo vuosia(kymmeniä) sitten. Noitahan löytyy vaikka miltä valmistajalta nykyään:
http://www.peugeot.fi/mallisto/308-sw-gt.html
http://www.renault.fi/henkiloautot/megane/megane-gt/

Ja vanhemmista tulee mieleen ainakin primera gt, subaru legacy gt, imbreza gt, mazda 6gt, 626gt, 323gt, ascona gt jne. jne. Fiksummat luettelee varmasti lisää.

Nykyisessä GT-luokassa näköjään KIA pärjää ihan OK. Jos palataan hiekkalaatikon 0-100 aikaan, päihittää se GT-luokan Peugeotin, mutta häviää niukasti GT-luokan Renaultille. :mrgreen:
Jokohan tällä saisi Kiakin käyttää GT-merkintää: :?:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kian- ... n/xhSAJBwL
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Lainaus AZP linkistä
"Picanto on saanut urheilullisia piirteitä uuden GT Line -varustetason myötä"
No tottakai Picanto on sen ansainnut!
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ihmettelen kuinka vaikeeta voi jonkun asian sisäistäminen olla: GT on Gin Tonic, ei mitään muuta. End of discussion :mrgreen:

Vaan en ehkä ihan hirveästi naureskelisi KIAlle. On nimittäin erinomaisen fiksulla tavalla nousemassa automerkkien "eliittiin". Jokunen vuosi(kymmen) sitten valmistivat halpoja, hajuttomia ja mauttomia pertti-perusvehkeitä. Sitten pientä malliston laajennusta (tila-autoa, SUVia jne), palkataan huippumuotoilija joka tekee niistä paskarotteloista jo ihan menevän näköisiä pelejä, hilataan mallistoon pikkusporttia (Ce'ed GT), vähän isompaa sporttia ja nyt ollaan tuomassa pikku hiljaa jo 500hepan korvilla kutittelevaa "muskeliautoa", eli alkaa olemaan jo mallisto semmoinen että on vähän jokaiselle jotain...Pikku hiljaa alkaa mielikuvat ja sitä myöden myös hinnat olemaan jo automaailman "peruspilareiden" eli VAGin ja Toyotan rinnalla. Kialla ainakin minun mielikuvissa on "tojotamainen" tekninen luotettavuus ja sisutat yms. jo vähintäänkin samaa kauraa kuin jossain perus-golffeissa yms.

Hakematta tulee mieleen Skodan nousu automarkkinoilla. Skeidalta toki puuttuu se "muskeliauto", Octavia RS on toki "sopivan" tehokas ja urheilullinen, mutta kuitenkin riittävän edullinen että niitäkin myydään kuin siimaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Ihmetyttää että Fiat Tipossa muotoilu joiltain osin miellyttää äkkiä katsottuna omaa silmää :oops: .

Katon muoto omasta mielestä liiaksi pyöreä ja pallomainen ovien kohdalla.
-
Kuva
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

V.J.S kirjoitti:Vaan en ehkä ihan hirveästi naureskelisi KIAlle.
Vähän samaa mieltä. Kian nykyinen muotoilu miellyttää kyllä minun silmääni, laadussa ei koskaan ole kauheasti vikaa ollutkaan, nyt lyödään urheilullista imagoa sisään konetehoilla, toivottavasti ajettavuus ja muut ominaisuudet ovat tehojen tasalla. Siitä hiljalleen brändi-imagoa ylöspäin, niin merkki voi joidenkin vuosien päästä hätyytellä oikeasti todellisia premiummerkkejä.

Eli voivat onnistua siinä hitaassa mutta tuloksellisessa kehityksessä, mitä VW on tehnyt Audin kanssa ja Toytota Lexuksella. Ja samassa yrityksessähän GM on epäonnistunut Saabin kanssa, Cadillacilla Euroopassa, Ford Volvon kanssa (ja yrittää nyt jollain Vignale-konseptilla). Ihan helpolla ei nousta BMW/Mersu/Audi -kategoriaan, mutta tuonne perusmerkkien ja premiumien välimaastoon voi omalla tyylillään nousta kun osaa asiansa ja osaa profiloitua oikein.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Mikael-poikasen jeesustelu ihmetyttää ja naurattaa:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017010 ... 2_uu.shtml

Poitsu on hommasi ittensä hautaan jo vuonna 2005 ja nyt sieltä haudasta avuttomana huutelee :lol:
Sininen Saab 9-3, '99
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Raser »

VKe kirjoitti:Mitä ihmettä Saara Aalto Suomessa tekee 8O ?

Eiks se sanonu muutama viikko sitte että Suomi (...ja suomalaiset...) on sille liian pieni.
Keskiviikon Iltalehdessä: "Saara Aalto jätti Suomen: Nyt alkaa kova työ. Saara Aalto lähti takaisin Lontooseen Suomen vierailunsa jälkeen."

Torstain Iltalehdessä: "Pikapaluu Suomeen - Lontooseen matkustanut X Factor -tähti palaa pian kotimaansa kamaralle."

Tää vikinä kuuluisi tietysti v*ttu että v*tuttaa -ketjuun, mutta kun täältä Ihmettely -ketjusta löytyi sopiva paikka niin pannaan tänne!!!

Mutta mikä siinä on ettei tota muijaa saa lähtemään täältä kirveelläkään kun sillä ilmeisesti kuitenkin on palava halu jonnekin muualle? Olisiko vapaaehtoisia kyyditykseen rajalle ja rajat kiinni? En tiedä mikä tossa eukossa ärsyttää niin kovin, ehkä se on se tihrusilmäinen julkilesboilu... Pysyis nyt prkl siellä ulkomailla kun siitä niin uutta Madonnaa kerta leivotaan. Ja sorry kaikki Saara fanit!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Esko Kulonen rupesi yhtäkkiä soimaan päässä, enkä tiedä yhtään miksi. :? Nokiallakin käynyt viimeksi ennen joulua. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja kribe »

AZP kirjoitti: Jokohan tällä saisi Kiakin käyttää GT-merkintää: :?:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kian- ... n/xhSAJBwL
Kyllähän tuo jo gt-tyylinen auto on.

Mistähän nuo tuon 480hv on repiny? Muissa aiheeseen liittyvissä uutisissa puhutaan "top of the line" 360hv kutoskoneesta.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23999
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

huonekalut kelpaa ilmaiseksi paremmin ku saabin osat. TV-tason hakija ajoi 80km hakemaan .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Miten Äss-ryhmä kuvittelee halpuuttavansa kotimaisia kurkkuja kun ei niillä ole niitä edes tällä nykyisellä kallilla hinnalla myydä 8O
Sininen Saab 9-3, '99
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

^Turussa ainakin on vinot pinot kotimaisia kurkkuja.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9390
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko täällä forumilla nyt kaikki asetukset ihan ok, vai oikeastiko tämä on näin alkeellisen näköinen, ja toiminnoiltaan kauhean yksinkertainen nykyään, siis edelliseen nettisivuston versioon verrattuna? Vai meneekö Saabklubin linkki automaattisesti johonkin VGA-tasoiselle, noin vuonna 1995 tehdylle saitille tms? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Modernimpi Saabclubin foorumi minun mielestäni on kuin moni muu. Ja millä tavalla yksinkertainen? Ei kai tälläisen keskustelufoorumin kovin monimutkainen tarvitse ollakkaan? :)
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Vastaa Viestiin