Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Saabatti kirjoitti:Pahoittelut jos on väärä ketju tähän, mutta kysymys automaattivaihteista:
Onko voimansiirrolle haitallista, jos vaihtaa vauhdissa D:ltä N:lle?
Jos kyse tuosta allekijoituksen tonnarista - niin ainakaan vauhdissa EI saa vaihtaa N:lle ja sitten taas D:lle. Jos muistan oikein loota kytkee aina N->D siirrossa ykkösvaihteen - joka kovassa vaudissa ei ole mukavaa, eikä lisää erilaisten komponenttien kestoa.

Mutta jos halua rallatella mäen alas ja sitten pysähtyä - niin ehkä toi toimii... tuon vexlauksen hyädyllisyydestä sitten voidaan olla eri mieltä eri tahoilla.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ostajat jotka eivät vaivaudu vastaamaan viestiin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

SuoTimo kirjoitti:Jos kyse tuosta allekijoituksen tonnarista - niin ainakaan vauhdissa EI saa vaihtaa N:lle ja sitten taas D:lle. Jos muistan oikein loota kytkee aina N->D siirrossa ykkösvaihteen - joka kovassa vaudissa ei ole mukavaa, eikä lisää erilaisten komponenttien kestoa.
Ei ollu, vaan vaggineesta (siksi ei kysymys tonnaripuolella, vaan täällä Audi-osiossa :P).

En halua rullailla mäkiä alas, vaan halusin koittaa täristääkö tuo vapaalla rullatessakin. Kyllä täristi.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joitain vuosia sitten eräs kaveri jutteli, että heillä eteisen kattovalaisimessa oleva led-lamppu hehkuu himmeästi vaikka valot on sammutettu. Tämä jäi silloin mieleen jonkinnäköisenä mysteerinä, jota oli vaikea selittää, kun kerran sähköt oli ihan perinteisellä mekaanisella seinäkytkimellä katkaistu.

No nyt löytyi itseltä vastaava tapaus. Lastenhuoneen seinään asennetussa lukuvalossa oleva E14-kantainen Osramin led-lamppu hehkuu erittäin himmeästi, vaikka lampun johdossa olevasta niksnaks-kytkimestä on virta katkaistu. Hehku loppuu, jos töpselin irrottaa seinästä. Jos töpselin pistää seinään toisin päin, ei lamppu enää hehku sammutettuna, eli vaikuttaisi siltä, että hehku toteutuu vain silloin kun lampun kantaan asti pääsee ainoastaan vaihe taikka ainoastaan nolla (en tiedä kumpi, ja oletan että kytkin katkoo vain toista johdinta). Valaisin on suojaeristetty, eli siinä ei ole suojamaajohdinta. Lamppu, valaisin ja rakennuksen sähköt ovat uusia tältä vuodelta ja ammattilaisten asentamia, eli sen suhteen kaiken voisi olettaa kunnossa.

Hehku on siis niin himmeää, että huoneen täytyy olla totaalisen pimeä ja silmän tottunut pimeään, ennen kuin hehkun voi havaita. Tällöinkään valoa ei erity niin paljoa, että lampusta riittäisi huomattavaa valoa, ellei katso suoraan lamppua.

Osaako joku selittää mikä lampussa kummittelee?

edit: laitoin vaimon räpsimään kyseisen pistorasian varoketta ylös-alas. Hehku vilkkui tämän mukaan, eli vaiheen päätyminen lamppuun asti lienee edellytys hehkulle. Eli hehkua ilmenee ilmeisesti vain kun töpseli on seinässä niin päin että valaisimen kytkin katkoo nollaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tämmönen löytyi: http://science.answers.com/mobile/Q/Why ... z2uSLV2AHt

Koneinsinöörillä loppui kyllä ymmärrys kun alettiin kapasitanssista juttelemaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

AZP kirjoitti:Osaako joku selittää mikä lampussa kummittelee?
LED vaatii niin vähän sähköä, että piuhojen elektromagneettinen kenttä riittää sytyttämään ne himmeästi induktion avulla. Periaate on vähän samankaltainen kuin langattomissa latureissa nykyään on käytössä.
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja marvi »

AZP kirjoitti:
Osaako joku selittää mikä lampussa kummittelee?
Energiahoitaja osaa http://kuvaton.com/kuvei/topseli.jpg

Oireissa ei suoraan mainita kummittelua, mutta kannattanee käydä kaikki töpselit läpi tuolla rengas + naru yhdistelmällä.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kieltämättä tuli tätä ihmetellessä mieleen nuo energiahoitajat, joiden mukaan sillä on väliä, miten päin töpselit seinässä on. Nythän sen olen omin silmin todistanut :mrgreen:

Sain myös yv:nä loogisen selityksen, että kytkimeltä katkaistun nollajohtimen ja vaiheen välillä on potentiaaliero, mikä ylittäää ledien kynnysjännitteen ja riittää siten hehkuun. Se, mikä ei mahdu omaan kaaliin on, että miten se potentiaaliero pysyy siellä siten että hehkuminen on jatkuvaa.

Induktio olisi siihen selitys, mutta eikö tuolloin sen induktion pitäisi synnyttää sähköä siihen lyhykäiseen johtimeen kytkimen ja lampunkannan välillä? Ja jos näin, niin mistä se syntyy, kun ei siinä johtumen lähellä kulje mitään johtimia jossa sähkö virtaisi magneettikenttää luoden?

Ja sitten siihen mitä tuossa laittamani linkin takanakin lukee, että siellä on potentiaaliero, mutta virta ei kulje (jolloin myös loogisesti potentiaaliero ei häviä). Jos virta ei kulje, mistä lamppu saa energian jolla ledit hehkuvat? Hehkuhan (=valo) on kuitenkin energiaa ja joku joskus väitti minulle ettei energiaa synny tyhjästä.

Sori, elektroniikka- ja sähkömiehet varmaan nauraa siellä kippurassa, mutta osaisko joku selittää nämä tavan insinöörille ennen kuin taannun hakemaan apua energiahoitajalta? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

AZP kirjoitti:J
Osaako joku selittää mikä lampussa kummittelee?

edit: laitoin vaimon räpsimään kyseisen pistorasian varoketta ylös-alas. Hehku vilkkui tämän mukaan, eli vaiheen päätyminen lamppuun asti lienee edellytys hehkulle. Eli hehkua ilmenee ilmeisesti vain kun töpseli on seinässä niin päin että valaisimen kytkin katkoo nollaa.
Aivan oikein :idea: - lampussa oleva katkaisin katkoo nollaa. Siksi se LED lamppu hehkuu. Käännä pistoke seinässä toisin päin (seli vaihda napaisuus), niin pitäisi kummittelun loppua.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin tekee, mutta tämän mysteerin syntymekanismi on edelleen hämärän peitossa.

Onneks oon valaistusfirmassa töissä, niin on liuta itseäni fiksumpia duunikavereita talossa. Pitää ens viikolla kysellä tuotekehityspuolen kavereilta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Janza »

AZP kirjoitti:Ja sitten siihen mitä tuossa laittamani linkin takanakin lukee, että siellä on potentiaaliero, mutta virta ei kulje (jolloin myös loogisesti potentiaaliero ei häviä). Jos virta ei kulje, mistä lamppu saa energian jolla ledit hehkuvat? Hehkuhan (=valo) on kuitenkin energiaa ja joku joskus väitti minulle ettei energiaa synny tyhjästä.
Eikös siellä linkin takana lukenut että virta ei kulje nolla-johtimeen vaan vuotaa lampun runkoon/kiinnitykseen tms, eli kyllä siellä se hituvirta kulkee (vaiheesta lampun läpi johonkin) mikä ledejä hehkuttaa, ikiliikkujaa ei ole edelleenkään keksitty :lol:
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sitä minäkin (siis että ikiliikkujaa ei ole keksitty). Mutta onko se nyt sitten ok, jos suojaeristetyssä valaisimessa ilmenee sellaista, että virta löytää tiensä maahan laitteen kuoren kautta? Vai onko se niin, että tuohon riittää niin pieni virta, että se kulkee vaikka ilmaa pitkin maihin?

Pitääkin testata hehkuuko lamppu vielä vaikka valaisimen irrottaisi seinästä ja roikottaa sitä vain johdosta :)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noniin, alkaa tyhmemmällekin hahmottua. Menin lasten kerrossänkyyn makaamaan, valot pimeäksi ja ovi kiinni. Siinä hetken maattua alkaa silmä tottua pimeään, ja pystyi katselemaan tuota hirsiseinään kiinnitettyä himmeästi hehkuvaa valaisinta. Sitten kädellä kiinni valaisimeen ja näytti siltä että hehku voimistui. Molemmin käsin lampun kuoreen kiinni, niin efekti oli selvä. Parhaan valon sai aikaiseksi kun otti kaksin käsin kiinni valaisimen johdosta kohdasta, joka on valaisimen ja kytkimen välissä. Jos tarttui johtoon pistokkeen ja kytkimen välistä, ei tapahtunut kauhean paljon mitään, mikä onkin loogista.

Eli kyllä se virta kulkee eristävän aineen läpi sen verran hyvin, että siitä lamppu saa riittävästi virtaa tuottaa valoa. Virtapiirin johtimeksi kelpaa siis vaikka puuseinä, eikä johdon eristeetkään mitään eristä, mitä nyt hieman haittaavat virran kulkua johtimesta ihmislihaan :mrgreen:

Kiinnostavaa olisi tietää montako nanoampeeria tuo virta mahtaa olla, kun pitää johdosta kiinni ja on itse osana virtapiiriä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Janza »

AZP kirjoitti:Mutta onko se nyt sitten ok, jos suojaeristetyssä valaisimessa ilmenee sellaista, että virta löytää tiensä maahan laitteen kuoren kautta?
Kyllä sille vuotovirralle on joku raja-arvo asetettu/määritetty, jos on sen alle niin on ok :D
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja viggen »

Käsittääkseni jos on asennettu vikavirtasuojakytkin, silloin vuotoa ei saisi olla enempää kuin 10,5mA? Voin olla väärässäkin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vikavirtasuojakytkin
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin