Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/ ... -mukainen/

Eipä tietty edellisellä hölmöilyllä pitäisi seuraavaa perustella, mutta jotenkin muistaisin että mopoautojen kohdalla on tehty joku Ranskaa niiden suurena tuottajamaana suosiva viritys?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ihmettelen onko Audi Q7:ssa joku ihmeellinen alustarakenne? Kaveri kertoi tänään että oli ostanut 40mm madaltavan jousisarjan autoonsa aikanaan, mutta yksikään paja ei ollut suostunut edes yrittämään asennusta. Normi rautajousinen alusta. Asentamatta jäi, auto meni vaihtoon ja kuulemma muuton yhteydessä kaapista löytyneet turhiksi jääneet jouset kaveri lahjoitti lopulta tutullensa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Mikäs YLEENSÄ yksinkertainen remontti vaati Q7 audissa koko voimalinjan ja apurunkon yms, alaslaskun, eli periaattessa käytetään kori pois päältä..?

Saatan nyt muistaa väärinkin, mutta VAG-konsernin tuote oli kyseessä. :?
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Julle »

Öljyn vaihto.
9-5 Aero - 00
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

DPF:n paineanturin vaihto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Melkein vituttaa, että tuli tohon Capturiin sitouduttua 36kk, vaikka toisaalta japanin ihmeet, Toyota etunenässä, eivät hotsita yhtään.

Hinnoittelu on nyt sitä luokkaa, että auton omistamisessa tai missään muussakaan diilissä ei ole mitään järkeä alla mainittuun verrattuna.

https://www.metroauto.fi/auto-vuodeksi/ ... ksi-199kk/

Nyt vaan elän vielä sen 33kk ehanaa elämää Rellun kanssa, jonka jälkeen voin ottaa halvalla kk-maksulla nelivetoisen sähköauton Berlingon sisätiloilla ja ulkomitoilla sekä Teslan suorituskyvyllä ja rangella unohtamatta 2000kg vetokykyä seitsemällä istuimella.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

On kyl halpa vuosi jos nyt tarttis auton ja 15 tkm riittäis vuodeks 8O
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

2.polvi kirjoitti:Hinnoittelu on nyt sitä luokkaa, että auton omistamisessa tai missään muussakaan diilissä ei ole mitään järkeä alla mainittuun verrattuna.

https://www.metroauto.fi/auto-vuodeksi/ ... ksi-199kk/
Nyt en ymmärrä. Eli ajat vuoden uudella kinnerillä ja maksat siitä lystistä 2400 € + kaskon ja muut kulut. Vuoden päästä annat sen pois ja sulle jää mitä? Kuitti?

:mrgreen:

Miksi ei osta itselle jotain autoa, jolla siirtymät tapahtuu? Mikä uudessa autossa kiehtoo tai on muka niin tarpeellista, että semmoinen pitäisi saada? Toki jokainen työntää rahansa mihin haluaa :lol:.

Ja mitä maksaa metrit tuon 15 tkm:n jälkeen?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

9000 automaatilla kirjoitti: Vuoden päästä annat sen pois ja sulle jää mitä? Kuitti?
Jäi siitä se kuitti ilman arvailuja. 15tkm on toki lyhyt aika, kun ei mee edes renkaita, mut kulu on toi ja se on ennustettavissa. Eikä ole sitä henkistä ongelmaa myytäessä, kun vanhaan tonnin raatoon investoinu pari tonnia ja siitä saa edelleen sen tonnin vuoden päästä.

Toki aina löytyy niitä papan helmiä, joista maksetaan 500e, ajetaan edes öljyjä vaihtamatta viis vuotta ja myytäes saatiin viä 1000e, mut usein ne on vain tarinoita. 2400e vuoden arvonalenemasta, huolloista ja renkaista on aika ok summa autoilussa :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Äkkiä vaikutti aika kovalta tarjoukselta tuo metro-auton toyota, mutta sitten ei kuitenkaan :-) Meillä tulisi kilometrejä n.30t/v, ylimääräiset 15tkm maksaisi vaivaiset 4500€ 8O
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo ei noi taattu hyvitys -diilit ole kauhean halpoja jos joutuu vetämään reippaasti yli tuon määritellyn km-rajan.

Mutta 2400 oiroa vuoden autonhallinnasta uudella autolla ja vieläpä C-segmenttiläisellä automaattifarkulla ON hyvä diili. Menepä ostamaan tuollainen auto omaksi, aja sillä 15 tkm ja vie se vuoden päästä näytille autokauppaan vaihtotarjousta varten, niin arvonalenema on jotain ihan muuta kuin 2400 €. Jatka vielä vuosi ja 15 tkm niin et pääse vielä lähellekään -2x2400 euroa. Jatka tätä joka vuosi, niin ennustelen että pääset lukemaan 2400 € per vuosi joskus kahdeksan vuoden kohdalla. Ja siinä kohtaa onkin menneet renkaat ja muutamat muut kuluvat osat jo kertaalleen uusiksi, ei ole enää vuosiin ollut takuuta voimassa jne.

Tuolta mun projektitopicista voi luntata, että alle 10 tkm ajomäärällä ja ilman kovin isoja porsimuksia vanhan Saabin käyttämiseen menee viis tonnia vuodessa. Vaikka ei kaikkea puunais ja fiksais samaan tapaan kuin itse olen tehnyt, niin silti menee neljä tonnia. Siitä kun ottaa polttoaineet, vakuutukset ja verot pois, niin se pari tonnia menee vuodessa arvonalenemaan ja kaikkeen kivaan pikkukorjailuun ja hilppeisiin, joihin ei rahaa tuollaisessa uudessa Auriksessa ekan vuoden aikana mene. Eli juurikaan 2400 euroa/v halvemmalla ei pääse vaikka miten hinuttaa 300 tkm ajetulla kymmenenvuotiaalla Saabilla.

Auton arvosta lähtee 15 % jäännösarvosta vuosittain. Tuon Auriksen ovh:lla se on 4000 euroa ekana vuonna, ja tuohon pitää laskea vielä päälle se, että autoliike ei tarjoa sulle sitä auton arvoa vaihtohyvityksenä, vaan jotain alempaa summaa. 2400 euron vuosidiili tarjoaa laskennallisesti vähintään 1600 euron edun verrattuna auton ostamiseen omaksi.

Paraasta noissa diileissä on se, että sun ei ole pakko palauttaa autoa vuoden päästä. Jos taattu hyvitys ei ole mielestäsi riittävä, pidät auton ja maksat loppurahoituksen pois tai rahoitat sen uudelleen. Se taattu hyvityshinta on ilmainen optio, ja tässä tilanteessa se optio on aika vahvasti in-the-money, eli sillä on rahallinen arvo saajalleen.

Toki tuotteenkin pitää olla kunnossa. Jos haluaa ajaa vanhalla tonnarilla, niin uusi Auris tuskin täyttää mielihaluja. Mutta jos nyt hakusessa on pihi C-segmentin farkku, eikä omaa mitään henkisiä rajoitteita automerkin suhteen, niin vaikea tuota diiliä on kovin huonoksi haukkia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Hyviä pointteja. Itse mietin niin, että Patongin alkukulu oli 1100 €. Remppaa, rengasta + leimaa vuosittain vaikka 800 eurolla. Sisältäen eFlexFuel + muutoskatsastus. Yhteensä 1900 euroa eka vuosi. Joka vuosi ei edes noin paljoa mene (todellakaan). Ei kilometrirajoja, aja mitä haluat. Ei kaskoa, vaan pakollinen liikennevakuutus.

Ei varmaan ole mennyt vuositasolla tuota 800 euroa rassaukseen tai osiin. Polttoainetta tietysti kuluu tuollakin.

Ei ole uusi eikä nätti, mutta toimiva ja asiansa hoitaa hienosti ja kohtuullisen ympäristöystävällisestikin. Ja onpahan joku kulkine pihassa, kun Toyomiehen diili loppuu ja jatkaa matkaa kävellen :lol:.

Ego kestää kyllä rumalla ja vanhallakin autolla ajamisen :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Itse maksoin tuosta og93:sta 3v sitten 2400€. Varaosiin mennyt tuona aikana ehkä noin 1500-2000€, sisältää mm.turbon, etupään tukivarret ja jotain muuta alustan osaa, sekä etu- ja takapään jarrut laitettu uusiksi. Kilometrejä tullut n.10-13tkm/v kun on meillä kakkosautona, toiseen autoon tulee n.30tkm/v. Mutta toki ajaisin mieluummin uudella toyotalla kuin vanhalla og93:lla :lol: Olen vähän katsellut plug in priusta ja muuttaisin sen E85:lle sillä tulisi halpoja kilometrejä, kun tuntuu ettei niiden hinnat edes laske mihinkään. Toki tuo uusi farmari auris olis tietysti vielä parempi sisätiloiltaa kuin prius, mutta hintaa onkin n.10000€ enemmän kuin n.150tkm ajetulla plug in priuksella.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuon Auriksen tapauksessa kokonaiskuluihin vaikuttaa positiivisesti myös hybridivoimalinja. Vuosivero alhaisen kulutuksen ansiosta luokkaa 150 oiroa (Dieselsaabissa yli 700) ja kaupunkipainotteisessakin ajossa päässee käytännössä jonnekin kutosen kulutuslukemiin (Dieselsaabissa 8,6 mun ajoissa).

Vero- ja kulutuseroista syntyisi 15 tkm vuotuisella ajomäärällä luokkaa 1200 oiroa säästöä Saabin ja Auriksen välillä. Ja siis Toyotan eduksi. Se säästö siis söisi jo puolet tuon Auriksen vuosimaksusta.

Mutta Aurisfarkkuhybridi ei hyvästä diilistä huolimatta ole mun auto. Vetomassa jarrullisenakin alle 400 kg.

Halvimmilla kokonaiskuluilla varmaan autoilee kun ostaa tonnin ruoskan ja ajaa huolloitta ja korjauksitta niin kauan kuin uskaltaa, auto kulkee tai menee katastuksesta läpi. Sitten paaliukolle ja katsomaan uus ruoska. Huono puoli on se, että joskus voi jäädä tien päälle kun on tärkeää menoa, tosin onnistuu se uudella Toyotallakin. Ja on se varmaan kivampi ajaa pöpelikköön uudella autolla kuin sillä tonnin katiskalla. Mut kuka sinne pöpelikköön nyt olisikaan menossa? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Jep. Jos on kykyä korjata itse autoa ja malli on sellainen johon perusosat ovat edullisia, niin se lienee halvin tapa autoilla. Mutta. Kaikilla tuota kykyä ei ole ja lisäksi omalle työllekin minusta pitää laskea jokin arvo, se on kuitenkin pois joko päivätyöstä tai vapaa-ajasta.

Jos käytetyn auton hinta on 10-30ke, joilla monet ajavat, niin ei pääse mitenkään tuohon kustannustasoon ainakaan muutaman vuoden periodilla. Toki yhden vuoden voi päästä halvemmalla 10ke autolla, jos mitään ei rikkoudu ja ei tarvitse renkaita hankkia. Arvon alenemat on kuitenkin niin rajuja, joita tosin kukaan ei meinaa haluta laskea, että se tekee noista diileistä houkuttelevia. Toki. Kyllähän monin paikoin ex ng 93 oli 13 vuotta vanhanakin parempi auto kuin nykyinen Captur. Ajo-ominaisuudet nyt päällimmäisenä. Toki ovat ihan eri autoja suunnittelufilosofioiltaankin uushankintahinnaltaan.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin