Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Henri S »

AZP kirjoitti:
Su Marras 15, 2020 16:11
Tokmannin valoihinkin tuli kuitenkin 24h takuu.
No aika vähän takuuta jopa Tokmannin valoksi :mrgreen:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5359
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

^ei se kuitin teksti kauemmin kestäkään 😊
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pahuksen autocorrect :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ihmettelen tässä, että menisiköhän Iltapululle läpi tämmöinen juttuehdotus:
"Tuliterä edustusauto ruostui puhki, maahantuoja ei korvannut mitään".
Ja tällä tietysti haetaan sitä, että taannoin omistamani vuoden 1985 Saab ruostui 2000-luvulla puhki useastakin kohdasta n. 400000km ajettuna, EIKÄ MAAHANTUOJA KORVANNUT MITÄÄN (en tietenkään mitään korvauksia hakenutkaan, mutta ei anneta faktojen pilata hyviä tarinoita).
Ihan siis vaan sillä, että tuliterä tila-auto =8vuotta ja 212000km ajettu (tai ainakin niin voi jäädä luulemaan pelkän otsikon perusteella ja hätäisesti artikkelin lukemalla):
https://www.is.fi/autot/art-2000007622250.html :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yleistä pärinää liiketunnistimista ja valaisimista...
AZP kirjoitti:
Su Marras 15, 2020 16:54
Sehän siinä on, kun ei pysty tietämään mikä on laadukas ja kestää, mikä ei.
Purin nyt nuo kaksi Brennenstuhlin 30W valonheitintä, jotka oli molemmat pimeitä. Katsoin lisäksi koska ne olin asentanut, kuitti löytyi syksyltä 2015, ja toisen tosiaan vaihdoin takuuseen muistaakseni pari vuotta myöhemmin. Hintaa oli 60 euroa/kpl alveineen tukusta (Ahlsell), joten kai nämä satasen kappale olisi maksanut jos olisin kuluttaja-asiakkaana joltain asentajalta tällaiset tilannut. Ja nämä oli vielä sellaista mallia, jossa ei ollut syöttökaapelia ollenkaan, eli vaati joka tapauksessa vähintään erillisen sukokaapelin asennuksen taikka sitten kiinteään asennukseen sähkärin toimesta. Joka tapauksessa ihan eri hintaluokkaa kuin halpahallien parinkympin heittimet. Sinänsä 5v on jo ihan kohtalainen kestoikä laadukkaallekin valaisimelle ulkokäytössä, mutta kun näissä on tuo hämärä- ja liiketunnistin, niin käyttötunteja ei tule kuitenkaan mitään tuhansia per vuosi. Ja siis kolmesta käytössä olleesta kappaleesta vain yksi kesti sen noin viisi vuotta, kaksi muuta noin puolet siitä.

Näissähän on periaatteessa kolme osaa, jotka voi hajota: liike/hämärätunnistin, led-driveri ja itse ledipakka. Kaapelointi voi tietenkin pettää, mutta kiinteässä asennuksessa se lienee harvinaista.

Otin tutkintaan ensin vanhemman, eli 2015 hankitun valaisimen. Ei näkynyt kosteusvaurioita, eli tiivisteet ilmeisesti pääosin pitäneet. Kun laittaa töpselin seinään, niin liketunnistin ei naksahda, joten oletus oli että se on rikki. Ja niin olikin. Silti valo ei syttynyt kun sen ohitti. Mittaukset osoittivat lopulta, että ledeille tulee 30-31 volttia niin kuin kuuluukin, eli tunnistimen lisäksi ledipakka oli pimeänä.

Sitten se pari vuotta uudempi laitos, jossa tunnistin naksui kun laittoin pistokkeen seinään. Merkkejä kosteudesta ei näkynyt, mutta todellisesta IP-luokituksesta ei voi kuitenkaan antaa pisteitä kokoonpanolle:

Kuva

Nämähän on koottu siellä ihan samassa Pe.R.C.eessä kuin ne halpavalotkin, joten joskus voi sormi lipsua kun asennetaan.

Kiinnitin huomiota siihen, että tässä uudemmassa oli erilainen driveri, en sen enempää ymmärrä elektroniikasta, että osaisin kertoa onko tämä jotain ihan eri tyyppiä, mutta on siinä ainakin vähemmän komponentteja, esim tuota jäähdytysrivallista fettiä ei ole ollenkaan (uudempi siis kuvassa ylempänä):

Kuva

Mittaukset näytti, että ledeille ei tule tasasähköä, vaikka driveri saa vaihtosähköä, eli driveri on pimeänä. Mitään vikaa en visuaalisesti pystynyt paikantamaan.

Sitten testasin vaihtamalla tämän tilalle driverin vanhemmasta valaisimesta. Ja katso, valo tuli.

Pakka nippuun ja asensin nyt testimielessä tämän kahdesta rikkinäisestä kootun yhden ehjän meidän autotallin katokseen. Katsotaan toimiiko läpi koko talven.

Se joskus 2017 takuuseen lähtenyt valaisin naksui kun sen kytki, eli liiketunnistin ilmeisesti toimi. Joko driveri tai ledit oli sitten rikki. En tutkinut silloin enempää. Joka tapauksessa yllättävän tasapaskaista laatua, kun näistä hajoaa näköjään sekalaisessa järjestyksessä kaikki ne kolme osaa jotka hajota voi. Ja kokoonpanon laatukin siis sinne sun tänne, eli ei voi Brennenstuhlin satasen valaisinta kauheasti kehua.

Liiketunnistimista sen verran, että meillä on pihalla yleisvalaistus hämäräkytkimillä, ja ne antaa sellaisen perusturvallisen valon pihan poikki kulkemiseen, ei mitään sellaista missä näkisi varsinaisesti tehdä mitään. Siellä autotallin katoksessa on ollut aikaisemminkin liiketunnistimella valot, jotka siis syttyy vain kun katokseen menee. Se on hyvä koska siellä ei muuten näkisi mitään, ja siellä ei ole järkeä pitää mitään jatkuvaa valoa.

Mutta talossa sisällä olen löytänyt liiketunnistimien autuuden. Meillä on kellarikerroksessa porrashuoneessa (huone johon portaat laskeutuu ja jonka kautta kuljetaan kolmeen muuhun huoneeseen), käytävässä, kodinhoitohuoneessa ja vessassa. Nämä kaikki on huoneita joissa ei oleilla, eli siellä aina tehdään jotain ja poistutaan hetken päästä. On melko käytännöllistä kun vie kodinhoitohuoneeseen täyttä pyykkikoria, että porrashuoneessa, käytävässä ja lopulta kodinhoitohuoneessa syttyy valot automaagisesti. Lisäksi nämä kellaritilat on sellaisia joihin olisi helppo unohtaa valot päälle, eikä niiden palamista mistään huomaa, kun ne on siellä kellarissa.

Yhdelle kaverille tästä vinkkasin kun rakensivat taloa. Kaveri ei millään halunnut yhtään liiketunnistinta minnekään ja keksi koko ajan "hyviä" syitä miksi liiketunnistin on huono idea esim. heidän kodinhoitohuoneessa, jonka kautta kuljetaan aina kylppäriin ja saunaan. Esimerkiksi sieltä tuli sellainen syy että siitä kuljetaan heillä niin tiuhaan läpi että järkevämpää on pitää siellä koko ajan valoja päällä. Lopulta kun kysyin että mikä näissä nyt on niin vaikeaa, niin sanoi vain että hän ei tykkää liiketunnistimista. No jokainen tekee toki tavallaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin, tuli vielä mieleen, että Brennenstuhlin valaisimissa on pitkä takuu, oliskohan ollut 5 vuotta. Siitä oli oikein iso merkintä valaisimen paketissa, (paketteja ei tietenkään enää ole tallessa ja Ahlsellin laskussa ei mainita tietenkään mitään). Nämä olis menny vielä just ja just viiden vuoden takuuajalla vaihtoon, mutta silloin muinoin kun sen yhden kaksivuotiaan valaisimen vaihdoin, niin Ahlsellin myyjä oli vähän nihkeänä koko vaihdosta. Näytin sitten paketissa olevaa merkintää ja sanoin että ei tän heidän ongelma pitäisi olla, faksatkaa saksaan.

Mut en nyt vaan jaksa mennä nihkeilemään sinne tukkuun ja hakemaan samaa paskaa tilalle taas. Taas olis joutunut askartelemaan liitäntäjohdot lamppuihin ja muutenkin haussa oli nyt liiketunnistimettomat lamput, joten testataan nyt niitä halpiksia tällä kertaa. Jos nää ei kestä kuin muutaman kuukauden niin pitää kysyä omasta firmasta tarjous jostain valaisimista. Hintaa tulee vaan äkkiä henkilökunta-aleineenkin satasen tai pari per kappale, eli niitä Tokmannin lätkiä ostaisi sillä investoinnilla Berlingollisen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ti Marras 17, 2020 19:46
Mutta talossa sisällä olen löytänyt liiketunnistimien autuuden. Meillä on kellarikerroksessa porrashuoneessa (huone johon portaat laskeutuu ja jonka kautta kuljetaan kolmeen muuhun huoneeseen), käytävässä, kodinhoitohuoneessa ja vessassa. Nämä kaikki on huoneita joissa ei oleilla, eli siellä aina tehdään jotain ja poistutaan hetken päästä. On melko käytännöllistä kun vie kodinhoitohuoneeseen täyttä pyykkikoria, että porrashuoneessa, käytävässä ja lopulta kodinhoitohuoneessa syttyy valot automaagisesti. Lisäksi nämä kellaritilat on sellaisia joihin olisi helppo unohtaa valot päälle, eikä niiden palamista mistään huomaa, kun ne on siellä kellarissa.
Joo, tuollaisissa paikoissa tosiaan toimii ihan jees - niin kamalalta kuin se kuulostaakin, niin vertautuu mun mielessä siihen toimiston vessaan :D. Siis sillä tavalla, että sinne mennään tekemään joku tietty asia, joka yleensä kestää alle liikeohjauksen aikakatkaisun ja poistutaan. En tiedä mitä kaikkea teillä porrashuoneen takana on, mutta sen kanssa olisin ehkä tunnistusvalaistuksen osalta tarkkana kirkkauden suhteen - siis sillä mielellä, että jos siitä kulkee läpi yöaikaan ns. puoliunissaan, niin hämärä valaistus, jossa näkee liikkua on mukavampi kuin täys juhlavalaistus. Tätä ehkä voisi päätellä valoisuusantureilla naapuritiloista, että astutaanko sisään hämärästä vai valoisasta, mutta se vaatii astetta enemmän suunnittelua kuin yksittäinen liikesensori.
AZP kirjoitti:
Ti Marras 17, 2020 19:46
Yhdelle kaverille tästä vinkkasin kun rakensivat taloa. Kaveri ei millään halunnut yhtään liiketunnistinta minnekään ja keksi koko ajan "hyviä" syitä miksi liiketunnistin on huono idea esim. heidän kodinhoitohuoneessa, jonka kautta kuljetaan aina kylppäriin ja saunaan. Esimerkiksi sieltä tuli sellainen syy että siitä kuljetaan heillä niin tiuhaan läpi että järkevämpää on pitää siellä koko ajan valoja päällä. Lopulta kun kysyin että mikä näissä nyt on niin vaikeaa, niin sanoi vain että hän ei tykkää liiketunnistimista. No jokainen tekee toki tavallaan.
Historian saatossa tuossa on sinänsä pointtia - hehkulamput ja halogeenit kypsyy eniten sytytyskerroista ja loisteputket herää hitaasti. LEDien kanssa ei nykyään tartte oikeastaan kumpaakaan jännittää - syttyvät nopeasti ja kestävät niitä sytytyskertoja ihan surutta (ellei ole ihan susi suunnittelultaan). joten vilkuttelu on lampun kannalta ihan ok.

Sitten on se sama miellyttävyyskysymys, mistä ittekään en tosiaan tykkää, että se valo tosiaan tuppaa syttymään ns. kohdalla. Tuollasella kohtaa saattaisin itse toteuttaa esim. niin, että yhdestä napista koko saunaosaston valot päälle sitä khh:ta myöten ja off-asennossa automagia khh:ssa päällä, jos sinne esim. sitä pyykkikoria kanniskelee. Tuolloin se valo ei jumppaa saunomisen yhteydessä, mutta toimii tarvittaessa esim. sen pyykkikorin kanssa. Nykyään tosin osa LED-polttimoista osaa herätä sillai pehmeesti, ettei läväytä 100% kirkkautta kerrasta ns. silmille (ns siksi, että ei se varsinaisesti silmille tule ellei polttimo ole suoraan näkökentässä, mutta vetää kyllä huoneen kerralla kirkkaaksi).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:
Ti Marras 17, 2020 22:00
En tiedä mitä kaikkea teillä porrashuoneen takana on, mutta sen kanssa olisin ehkä tunnistusvalaistuksen osalta tarkkana kirkkauden suhteen - siis sillä mielellä, että jos siitä kulkee läpi yöaikaan ns. puoliunissaan, niin hämärä valaistus, jossa näkee liikkua on mukavampi kuin täys juhlavalaistus. Tätä ehkä voisi päätellä valoisuusantureilla naapuritiloista, että astutaanko sisään hämärästä vai valoisasta, mutta se vaatii astetta enemmän suunnittelua kuin yksittäinen liikesensori.
Porrashuoneeseen ja/tai kellarikäytävään mennään, kun halutaan mennä saunaosastolle, takkahuoneeseen, kodinhoitohuoneeseen, pannuhuoneeseen, hakemaan polttopuita, hakemaan arkkupakastimesta tai kakkosjääkaapista jotain tai hakemaan muuta romua kellarista. Juurikaan mitään noista ei tehdä uni silmässä, joten sen puolesta valojen syttyminen ei haittaa. Toinen asia on se, että kaikissa liiketunnistimellisissa huoneissa on vain ampumaluukun kokoiset ikkunat, eli siellä kulkiessa tarvitsee aina sytyttää valot paitsi ehkä ihan keskellä kirkkainta päivää.

Takkahuone toimii myös vierashuoneena, jossa itsekin satunnaisesti nukun. Sieltä kun lähtee keskellä yötä vessaan, kuljetaan kodinhoitohuoneen kautta, ja valot syttyy sinne ja myös vessaan väkisin. Silloin voisi olla kiva jos voisi vain tallustaa sormikopelolla pimeässä, mutta valot on sen verran maltillisesti mitoitettu, että syttyminen ei ole mua häirinnyt, vaikka olen unihäiriöinen ja nukkumisen aikaan myös melko valoherkkä. Mutta tässä tosiaan salaisuutena oikea mitoitus ja sijoittelu lampuille.

Nuo meidän anturit on osattu sijoittaa niin hyvin, että valot ei syty kohdalla, vaan oven avautuessa. Ainoa pieni viive tulee kun lähtee kellariin portaita alas, niin vasta kolmannella portaalla syttyy valo.
aero kirjoitti:
Ti Marras 17, 2020 22:00
Historian saatossa tuossa on sinänsä pointtia - hehkulamput ja halogeenit kypsyy eniten sytytyskerroista ja loisteputket herää hitaasti.
Historiassa joo, mutta tämä kaverin talo valmistui kolme vuotta sitten ja on kokonaan ledeillä valaistu. Kyllä siinä paistoi enemmän sellainen NIH.

Meillä muuten kodinhoitohuoneessa on valoissa halogeenit, koska alkuun asennetut energiansäästölamput tosiaan syttyi tuskaisen hitaasti. Silloin kun nuo asennettiin, niin ledilamput oli vielä kalliita ja kehittymättömiä. Olen odotellut tässä monta vuotta että koska ne halogeenit kosahtaa ja vaihdan tilalle ledit, mutta siellä ne on jo jotain yli seitsemän vuotta päälle ja pois räpsyneet liiketunnistimen tahdissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ke Marras 18, 2020 10:48
Porrashuoneeseen ja/tai kellarikäytävään mennään, kun halutaan mennä saunaosastolle, takkahuoneeseen, kodinhoitohuoneeseen, pannuhuoneeseen, hakemaan polttopuita, hakemaan arkkupakastimesta tai kakkosjääkaapista jotain tai hakemaan muuta romua kellarista.
Joo, se tosiaan riippuu talosta ja huonekäytöstä, siksi tekstissäni oli se sana "ehkä" mukana. Alue, jonka "takana" ei nukuta ja/tai jonka läpi ei vaan käytännössä kuljeta keskellä yötä ei ole niin kriittinen kuin alue, jossa niin tehdään.
AZP kirjoitti:
Ke Marras 18, 2020 10:48
Mutta tässä tosiaan salaisuutena oikea mitoitus ja sijoittelu lampuille.
Eli on kuin onkin oltu tarkkana valojen kirkkauden suhteen, juur niinkuin kirjoitin :). Tuollaiset "pikkujutut" suunnitelussa tekee isoja asioita käytettävyydelle.
AZP kirjoitti:
Ke Marras 18, 2020 10:48
Nuo meidän anturit on osattu sijoittaa niin hyvin, että valot ei syty kohdalla, vaan oven avautuessa. Ainoa pieni viive tulee kun lähtee kellariin portaita alas, niin vasta kolmannella portaalla syttyy valo.
Kulttuurieroja - meillä vessaa ja khk:ta (meidän "khh" on niin pieni, siellä ei käytännössä ole kuin pesukone ja lavuaari, että kutsumme sitä kodinhoitokomeroksi) lukuunottamatta sisäovet ovat yleensä auki, toisaalta meillä ei oikein ole esim. sen porrashuoneen vastinetta laisinkaan. Saunaosastolle kuljetaan reteesti pihan läpi, mikä tyylisuuntana ja tapana on kiistatta vanhentunut, mutta toistaiseksi toimiva.

AZP kirjoitti:
Ke Marras 18, 2020 10:48
Meillä muuten kodinhoitohuoneessa on valoissa halogeenit, koska alkuun asennetut energiansäästölamput tosiaan syttyi tuskaisen hitaasti. Silloin kun nuo asennettiin, niin ledilamput oli vielä kalliita ja kehittymättömiä. Olen odotellut tässä monta vuotta että koska ne halogeenit kosahtaa ja vaihdan tilalle ledit, mutta siellä ne on jo jotain yli seitsemän vuotta päälle ja pois räpsyneet liiketunnistimen tahdissa.
E27 -halogeeneissa on sen verran taikaa, että ns. välivaiheen tuotteena ainakin minun kohtaamani ovat olleet kaikki ns. oikeiden lamppuvalmistajien tuotteita. Hehkulamppuja sai ties minä halpiksina, ledejäkin saa jo ties minä halpiksina, spottihalogeeneja saa ties minä halpiksina, mutta kohtaamani
E27 -halogeenit ovat olleet Osramia, Airamia, Philipsiä tms, joilla on historiassa edes jotain pyrkimystä tuottaa laadukkaita tuotteita ja ne tosiaan ovatkin olleet ihan kestäviä.

Noista spottihalogeeneista tuli mieleen, muistatteko kun ne joskus ~15v sitten oli muotia? Tuolloin uuden talon rakentanut kollega kirosi niiden tehottomuutta, kun moisilla valaistu eteinen ei ollutkaan mukavasti valoisa. Ei kai sitä valoa reunoille riitäkään, jos ylhäältä alas ampuu kapeakeilaisilla spottivaloilla, vaikka kyseisen eteisen katossa oli 700 (kyllä, seitsemänsataa) wattia halogeenivaloja. Oma eteiseni oli selvästi käyttökelpoisempi valaistuksen osalta, kun siellä oli yleisluontoisena valona pari 12-wattista ESL:ää, kun valo jakautui tasaisemmin vaikka sitä oikeasti oli paljon vähemmän. Myöhemmin oma eteinen muuttui varsin valoisaksi alueeksi, kun ESL:ien tilalle heilahti kymppiwattiset ledit.

Ja sitten pakko kirota hieman suunnittelijoiden aivoituksia. Siitä kirkkaudesta meinaan, sitähän voi manuaalivaloissa helposti taklata himmentimellä. Mulla on työhuoneen kattovalon varjostimena karttapallo. Muuten hyvä, mutta se oikeasti myös vaimentaa valoa aika paljon, joten ajattelin pistää sinne kirkkaan ledivalon ja sen eteen himmentimen. Himmentimeksi törkkäsin Nexan kaukosäädettävän version, tälläisen: https://www.clasohlson.com/fi/Himmennin ... /p/36-5273 - kivasti himmenettävissä ja operoitavissa kaukosäätimellä. Vaan arvatkaas miten nerokkaasti se himmenninsysteemi toimii? Valo syttyy eka täyyyyysille, sitten uudestaan klikkaamalla "on" -nappia se lähtee rauhallisesti himmentymään ja kirkkauden voi pysäyttää sopivalle kohtaa tökkäämällä "on" -nappia kolmannen kerran. Saatan jälleen olla erilainen nuori, mutta kyllä mää haluisin myös mahdollisuuden lähteä nollasta ylöspäin - varmaan jopa useammin niin päin kuin täysiltä himmentämään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Meidän hajonneiden työvalojen liiketunnistimet kyllä naksahtivat, eli olivat toimivia, ja testasin niitä muutamasta mittaamallakin, ja yhdestä ohitin koko liiketunnistimen. Olikohan Electrogearin valaisimia, vai jotain muita halpoja, niin niissä tulee vuotovirtaa sen verran että ledit palavat himmeästi silloinkin kun liiketunnistin ei ole aktivoitunut, ja nimenomaan sen mallisissa valaisimissa joissa on se valonlähde isompikokoinen, siis kymmeniä led-polttimoita vierekkäin. Niistä näki että yksitellen pimenivät, ja kun oli tietyn määrän niitä pimeinä, niin ei enää syttynyt koko valaisin.

Mulla on pino niitä hajonneita työvaloja, pitääköhän ne viedä metallinkeräyksen vai johonkin kodin pienkoneisiin? Jotain metallintapaista niissä on kuitenkin suurin osa, niin se puoltaisi metallinkeräystä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

ng900aero kirjoitti:
Ke Marras 18, 2020 15:58
Mulla on pino niitä hajonneita työvaloja, pitääköhän ne viedä metallinkeräyksen vai johonkin kodin pienkoneisiin? Jotain metallintapaista niissä on kuitenkin suurin osa, niin se puoltaisi metallinkeräystä?
Vai olisko ihan vaan SER-jäte oikea astia?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ledivalaisimet kuuluu SERriin. Nämä valaisimet taitaa mennä kaikki pieninä laitteina, eli voi viedä ilmaiseksi kauppaan joka myy vastaavia, heillä on siis romun vastaanottovelvollisuus.

Isommissa SE-romuissa kauppaan palautuksen ehtona voi olla vastaavan tuotteen ostaminen. Itse olen kyllä isoakin elektroniikkaa vienyt Giganttiin eikä kukaan ole kysynyt ostanko uutta tilalle.

Lisäksi ilmaiseksi voi isojakin viedä virallisiin SER-keräyspisteisiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5359
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Terveiset lomapäivältä :) Aurinkohan se paistaa 8)

Onko toi Samsungin uusi puhelin nyt epästabiili?

Näytön lukitus avautuu itsestään, onneksi puolisokin näki äsken... Luulin että itte kämmäilly kun näppikset aktiivisina yllättäen, mutta tosta äsken nähtiin että ittestään näyttö aktivoitui... Säteileekö meillä 8O ?
Kalenterihälytys ei aina hälytä, kaksi kertaa jäänyt hälytttämättä. Puhelin molemmilla kerroilla ulkona taskussa ja ihan hiljaa on ollut vaikka häly laitettu testimielessä joka päivälle...

Löytyykö kohtalotovereita?
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3096
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja viggen »

Trollhättanissa liikenteessä Kiinalaisia autoja, tänään SUV nimeltään Aeolus.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5359
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Upe Teirikko- niminen henkilö kirjoitti Hesarin mielipidepalstalla miksi sähköljnjojen laidoilta sähköyhtiö ei osta puita ja kaada niitä pois. Kuulemma sähkökatkot vähenisiivät.

Kuule Upe, siksi niitä ei kaadeta kun Suomessa on liikaa "minä en puuta myy"-jääräpäitä ja itsekkäisiä tomppeleita. Onhan tää nähty.

Sähköyhtiöt tarjoaa hyvän korvauksen puista mutta jos maanomistaja ei myy niin minkäs teet. Valtioneuvoston pitäisi ehkä tehdä lakimuutos jolla mahdollistetaan liniojen varsien puiden pakkolunastus jääräpäiltä :twisted:

Tuota lakimuutosta minäkjn kannatan. 6 tuntia ilman sähköä , kiitos Liisalle vaan...
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin