Ihmettelyketju
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23921
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ihmettelyketju
osat ei mene kaupaksi eikä autot...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ihmettelyketju
Nykyiset auton lumiharjat...
Mulla on vielä pari sellaista vanhanaikaista puuvartista lumiharjaa joissa muoviset harjakset istutettu puuvarteen.
Sitten mulla on tunnetun Suomalaisyhtiön valmistama alumiinivartinen muoviharja... Miksi tuohon uudempaan tarttuu lumi ihan hitosti - esmes nuoska tarrautuu paakkuina, pakkaslumi muuten vaan tarttuu ja sitä on sitten pyyhäisyissä "ns. joka puolella"?
Tuohon iänikuiseen puuvartiseen harjaan ei tartu nuoska, eikä pakkaslumi, vaan pyyhkäisyt on aina puhtaat...?
Mistä sais siis noita vanhan kansan puuvartisia lumiharjoja? Paikallisessa Tökmännissä piti olla - kävin siellä pyörimässä (siis etsimässä), mutta en löytänyt... Vai voiko noita uusia hienoja lumiharjoja käsitellä jollain - vaikka silikonisprayllä, jotta lumi ei tarttuisi?
Mulla on vielä pari sellaista vanhanaikaista puuvartista lumiharjaa joissa muoviset harjakset istutettu puuvarteen.
Sitten mulla on tunnetun Suomalaisyhtiön valmistama alumiinivartinen muoviharja... Miksi tuohon uudempaan tarttuu lumi ihan hitosti - esmes nuoska tarrautuu paakkuina, pakkaslumi muuten vaan tarttuu ja sitä on sitten pyyhäisyissä "ns. joka puolella"?
Tuohon iänikuiseen puuvartiseen harjaan ei tartu nuoska, eikä pakkaslumi, vaan pyyhkäisyt on aina puhtaat...?
Mistä sais siis noita vanhan kansan puuvartisia lumiharjoja? Paikallisessa Tökmännissä piti olla - kävin siellä pyörimässä (siis etsimässä), mutta en löytänyt... Vai voiko noita uusia hienoja lumiharjoja käsitellä jollain - vaikka silikonisprayllä, jotta lumi ei tarttuisi?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Ihmettelyketju
^Ne vanhat puuvartiset on lisäksi siroja (sopii melkeen autossa kuin autossa kuskin penkin ja b-pilarin väliin), kevyitä, sopivan mittaisia (ylttää pyyhkiin koko auton muttei oo järjetöntä vipuvartta) ja se vähän sinnepäin leikattu muovikolmio on jääraappana ylivoimainen lähes kaikkiin muotihilppeisiin verrattuna.
Aina kun niitä löytyy jostain, ostan vähintään 5 varastoon. Ne on hämmentävän ylivoimaisia työkaluja tarkoitetussa hommassaan.
Aina kun niitä löytyy jostain, ostan vähintään 5 varastoon. Ne on hämmentävän ylivoimaisia työkaluja tarkoitetussa hommassaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Oma ratkaisu lumenluontiin myös auton päältä:
Skraappaa tuos ei tietenkään ole, mutta Defa hoitaa yleensä lasien sulatuksen ja muulloin käytetään vanhanaikaista parkkikiekkoa.
Skraappaa tuos ei tietenkään ole, mutta Defa hoitaa yleensä lasien sulatuksen ja muulloin käytetään vanhanaikaista parkkikiekkoa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
Oi niitä aikoja kun piti lumiharjaa vaivata. On nykyisin aika harvinainen tapahtuma, kun talli löytyy kotoa ja töistä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Ois kiva kattoo videolla kun tommoisella harjalla harjaa onnistuneesti
Meinaan, jos auton vierellä seisoo ja auton katolta lumia harjailee, niin mikä osa tommoisesta harjasta osuu kattoon
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Ihmettelyketju
Katuharjalla on helppo pukella
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Ihmettelyketju
Lumiharjan valmistajat ei ole ymmärtäneet, että siinä harjan varressa pitäisi olla pieni mutka. Eli pitkävartisessa varressa lähempänä tyvipäätä semmoinen n. 20 asteen mutka 15 - 20 cm ennen päätä. Olis sitten helpompaa harjata esim. sivulasit ja skrapan saa parempaan kulmaan.
Täytynee väännellä ite .
Täytynee väännellä ite .
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Ihmettelyketju
Olen ihmetellyt myös, miten surkeita suurin osa lumiharjoista on sivuikkunoiten putsaukseen. Vähän sillä kärjellä saa huiskittua, tai sormet on siellä lumessa.9000 automaatilla kirjoitti: ↑Pe Tammi 22, 2021 11:24Lumiharjan valmistajat ei ole ymmärtäneet, että siinä harjan varressa pitäisi olla pieni mutka. Eli pitkävartisessa varressa lähempänä tyvipäätä semmoinen n. 20 asteen mutka 15 - 20 cm ennen päätä. Olis sitten helpompaa harjata esim. sivulasit ja skrapan saa parempaan kulmaan.
Täytynee väännellä ite .
Pihakoristeiden putsaukseen ostin star-is:in. Ei sitä autossa mukana viitsi pitää, mutta reilumman lumimäärän poisto käy kyllä kätevästi.
"harjakset on valmistettu kierrätetyistä vesipulloista saadusta PET-muovista. Harjas kestää hyvin taivuttamista ja liukuu kitkattomasti puhdistettavalla pinnalla."
Liekö ne vanhat jotain liukkaampaa tavaraa.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2831
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ihmettelyketju
https://yle.fi/uutiset/3-11747141
Nämä näyttävät olevan joku höyryveturin lailla luonnonvoimana päälle vyöryvä itseisarvoisuus.
Sadat miljoonat eurot vain vilisevät silmissä ja tuloksena korkeintaan on joku pirun ratikkavaunureitti.
Eikä vain ne eurot, vaan kyllä tuossa tulee ihan sille ratikan loppukäyttäjälle asti jyvitettävissä oleva kokonaisluvuissa pyörivä ilmastojälki. Tolkuttomia rakennelmia, maanmuokkausta ja operatiivisessa toiminnassa ollessa suuria energia ym. kuluja aiheuttavaa infraa ja kalustoa sekä liikennehaittoja. Se ei ilmasto-ilmaiseksi tule.
Ja sitten tämän samaisen hengen porukan toimesta kehdataan kitistä jostain parkkipaikoista/-luolista ja muistuttaa kuinka joskus kerran kuulopuheena skandinavian ikikallioon kaivettu, lopulta käyttäjien hyvin pitkälti itse kustantama, paikka on maksanut tuhansia, siis kymmeniä ja tuhansia valuuttoja. Siis niinq aivan järkkyä. Ja kauheeta, jos siihen on vielä niitä veronmaksajien valuuttoja ensi alkuun käytetty. Siis niiden ahkerien selkänahastaan maksajien, jotka menonsa jollain muulla kuin yksityisautolla tekevät.
Vähän jo tuntuu, että näiden juttujen sisältämien mainintojen, kuten "...ilmastoviisaasta ja kestävästä kaupunkirakentamisesta..." johdosta voitaisiin alkaa heittämään disclaimereita juttujen kylkeen.
Ja ehkä se vastenmielisin. Kyllä autoilija maksaa ja säästää, omat, muiden ja vielä vieraiden laskut ja ilmastojäljet, mutta osattaisiin siinä toisessa porukassa edes olla vähän hiljempaa ja viisastelematta.
Ja ei, mikään Suomen tekemä kansainvälinen sopimus ei velvoita rankaisemaan moottoritieliikennettä miljardeilla euroilla vuodessa ja sitten käyttämään nuo rahat johonkin aivan muuhun.
Nämä näyttävät olevan joku höyryveturin lailla luonnonvoimana päälle vyöryvä itseisarvoisuus.
Sadat miljoonat eurot vain vilisevät silmissä ja tuloksena korkeintaan on joku pirun ratikkavaunureitti.
Eikä vain ne eurot, vaan kyllä tuossa tulee ihan sille ratikan loppukäyttäjälle asti jyvitettävissä oleva kokonaisluvuissa pyörivä ilmastojälki. Tolkuttomia rakennelmia, maanmuokkausta ja operatiivisessa toiminnassa ollessa suuria energia ym. kuluja aiheuttavaa infraa ja kalustoa sekä liikennehaittoja. Se ei ilmasto-ilmaiseksi tule.
Ja sitten tämän samaisen hengen porukan toimesta kehdataan kitistä jostain parkkipaikoista/-luolista ja muistuttaa kuinka joskus kerran kuulopuheena skandinavian ikikallioon kaivettu, lopulta käyttäjien hyvin pitkälti itse kustantama, paikka on maksanut tuhansia, siis kymmeniä ja tuhansia valuuttoja. Siis niinq aivan järkkyä. Ja kauheeta, jos siihen on vielä niitä veronmaksajien valuuttoja ensi alkuun käytetty. Siis niiden ahkerien selkänahastaan maksajien, jotka menonsa jollain muulla kuin yksityisautolla tekevät.
Vähän jo tuntuu, että näiden juttujen sisältämien mainintojen, kuten "...ilmastoviisaasta ja kestävästä kaupunkirakentamisesta..." johdosta voitaisiin alkaa heittämään disclaimereita juttujen kylkeen.
Ja ehkä se vastenmielisin. Kyllä autoilija maksaa ja säästää, omat, muiden ja vielä vieraiden laskut ja ilmastojäljet, mutta osattaisiin siinä toisessa porukassa edes olla vähän hiljempaa ja viisastelematta.
Ja ei, mikään Suomen tekemä kansainvälinen sopimus ei velvoita rankaisemaan moottoritieliikennettä miljardeilla euroilla vuodessa ja sitten käyttämään nuo rahat johonkin aivan muuhun.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Ihmettelyketju
Raitiovaunu
-Ei pysty kiertämään estettä
-Vaatii ihan ikioman, (kalliin?) infransa´
-Pysähtyy, jos sähkö katkeaa
+On fantsu
+Ei kärsi tieliikenneajoneuvojen pituus- tahi matkustajamäärärajoitteesta
Ajolangoista akkujaan lataava sähköbussi, ns. trollikka 2.0
+Liikennöi samalla infralla kuin muut kumipyörät
+Pystyy ohjaamaan itse eli kiertämään esteen tai käyttämään vaihtoehtoista reittiä
+Siirtyy akkujen varassa ajolangoilta toisille tai tarvittaessa jopa varikolle asti
-Ei ole fantsu, koska ei ole raitiovaunu
-Kärsii tieliikenneajoneuvojen rajoitteista
Akkuteknologia on nykyään sillä tasolla, että sähköbussin soveltuvuus kaupunkikäyttöön raitiovaunun sijasta pitäisi mielestäni ihan oikeasti selvittää. Akkujen ei tartte kestää koko päivää (ei kestä ratikassakaan) kun sähköä järjestää matkan varrelle, mutta ne akut mahdollistaa järkevän joustavuuden myös lataustilanteen ulkopuolelle, kun bussi ei ole kiskoista riippuvainen.
-Ei pysty kiertämään estettä
-Vaatii ihan ikioman, (kalliin?) infransa´
-Pysähtyy, jos sähkö katkeaa
+On fantsu
+Ei kärsi tieliikenneajoneuvojen pituus- tahi matkustajamäärärajoitteesta
Ajolangoista akkujaan lataava sähköbussi, ns. trollikka 2.0
+Liikennöi samalla infralla kuin muut kumipyörät
+Pystyy ohjaamaan itse eli kiertämään esteen tai käyttämään vaihtoehtoista reittiä
+Siirtyy akkujen varassa ajolangoilta toisille tai tarvittaessa jopa varikolle asti
-Ei ole fantsu, koska ei ole raitiovaunu
-Kärsii tieliikenneajoneuvojen rajoitteista
Akkuteknologia on nykyään sillä tasolla, että sähköbussin soveltuvuus kaupunkikäyttöön raitiovaunun sijasta pitäisi mielestäni ihan oikeasti selvittää. Akkujen ei tartte kestää koko päivää (ei kestä ratikassakaan) kun sähköä järjestää matkan varrelle, mutta ne akut mahdollistaa järkevän joustavuuden myös lataustilanteen ulkopuolelle, kun bussi ei ole kiskoista riippuvainen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8084
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ihmettelyketju
Johan täällä HSL-alueella ainakin liikennöi nykyisin ihan puhtaita sähköbusseja. Ei ole antenneja katolla ja tekniikka luotettavaa kiinalaista, eli valmistaja Yutong Bus. 400 täyssähködösää vuoteen 2025 tavoitteena. Eikä tartte muuta kun latauspisteet varikolle ja ehkä joillekin kääntöpaikoille.
Edit: ratikoiden juju on kuljetuskapasiteetti. Porukkaa mahtuu kyytiin ihan eri tavalla ja vuoroja pystytään ajamaan tiheämmin vs.bussiliikenne.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84