Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Julle »

Volvo.
9-5 Aero - 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

osat ei mene kaupaksi eikä autot...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Julle »

Oisko huonon ilmon syy?
9-5 Aero - 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Julle kirjoitti:
Pe Tammi 15, 2021 19:15
Oisko huonon ilmon syy?
vaikea sanoa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Nykyiset auton lumiharjat...

Mulla on vielä pari sellaista vanhanaikaista puuvartista lumiharjaa joissa muoviset harjakset istutettu puuvarteen.

Sitten mulla on tunnetun Suomalaisyhtiön valmistama alumiinivartinen muoviharja... Miksi tuohon uudempaan tarttuu lumi ihan hitosti - esmes nuoska tarrautuu paakkuina, pakkaslumi muuten vaan tarttuu ja sitä on sitten pyyhäisyissä "ns. joka puolella"?

Tuohon iänikuiseen puuvartiseen harjaan ei tartu nuoska, eikä pakkaslumi, vaan pyyhkäisyt on aina puhtaat...?

Mistä sais siis noita vanhan kansan puuvartisia lumiharjoja? Paikallisessa Tökmännissä piti olla - kävin siellä pyörimässä (siis etsimässä), mutta en löytänyt... Vai voiko noita uusia hienoja lumiharjoja käsitellä jollain - vaikka silikonisprayllä, jotta lumi ei tarttuisi?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

^Ne vanhat puuvartiset on lisäksi siroja (sopii melkeen autossa kuin autossa kuskin penkin ja b-pilarin väliin), kevyitä, sopivan mittaisia (ylttää pyyhkiin koko auton muttei oo järjetöntä vipuvartta) ja se vähän sinnepäin leikattu muovikolmio on jääraappana ylivoimainen lähes kaikkiin muotihilppeisiin verrattuna.

Aina kun niitä löytyy jostain, ostan vähintään 5 varastoon. Ne on hämmentävän ylivoimaisia työkaluja tarkoitetussa hommassaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Oma ratkaisu lumenluontiin myös auton päältä:
Kuva
:mrgreen:
Skraappaa tuos ei tietenkään ole, mutta Defa hoitaa yleensä lasien sulatuksen ja muulloin käytetään vanhanaikaista parkkikiekkoa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oi niitä aikoja kun piti lumiharjaa vaivata. On nykyisin aika harvinainen tapahtuma, kun talli löytyy kotoa ja töistä :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Rattivaihde kirjoitti:
Ma Tammi 18, 2021 14:36
Oma ratkaisu lumenluontiin myös auton päältä
Ois kiva kattoo videolla kun tommoisella harjalla harjaa onnistuneesti :D

Meinaan, jos auton vierellä seisoo ja auton katolta lumia harjailee, niin mikä osa tommoisesta harjasta osuu kattoon :roll:
Sininen Saab 9-3, '99
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V-M »

Katuharjalla on helppo pukella :)
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Lumiharjan valmistajat ei ole ymmärtäneet, että siinä harjan varressa pitäisi olla pieni mutka. Eli pitkävartisessa varressa lähempänä tyvipäätä semmoinen n. 20 asteen mutka 15 - 20 cm ennen päätä. Olis sitten helpompaa harjata esim. sivulasit ja skrapan saa parempaan kulmaan.

Täytynee väännellä ite :D.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

9000 automaatilla kirjoitti:
Pe Tammi 22, 2021 11:24
Lumiharjan valmistajat ei ole ymmärtäneet, että siinä harjan varressa pitäisi olla pieni mutka. Eli pitkävartisessa varressa lähempänä tyvipäätä semmoinen n. 20 asteen mutka 15 - 20 cm ennen päätä. Olis sitten helpompaa harjata esim. sivulasit ja skrapan saa parempaan kulmaan.

Täytynee väännellä ite :D.
Olen ihmetellyt myös, miten surkeita suurin osa lumiharjoista on sivuikkunoiten putsaukseen. Vähän sillä kärjellä saa huiskittua, tai sormet on siellä lumessa.
Pihakoristeiden putsaukseen ostin star-is:in. Ei sitä autossa mukana viitsi pitää, mutta reilumman lumimäärän poisto käy kyllä kätevästi.
Kuva
SuoTimo kirjoitti:
Ma Tammi 18, 2021 00:02
Miksi tuohon uudempaan tarttuu lumi ihan hitosti - esmes nuoska tarrautuu paakkuina, pakkaslumi muuten vaan tarttuu ja sitä on sitten pyyhäisyissä "ns. joka puolella"?
"harjakset on valmistettu kierrätetyistä vesipulloista saadusta PET-muovista. Harjas kestää hyvin taivuttamista ja liukuu kitkattomasti puhdistettavalla pinnalla."
Liekö ne vanhat jotain liukkaampaa tavaraa.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

https://yle.fi/uutiset/3-11747141

Nämä näyttävät olevan joku höyryveturin lailla luonnonvoimana päälle vyöryvä itseisarvoisuus.

Sadat miljoonat eurot vain vilisevät silmissä ja tuloksena korkeintaan on joku pirun ratikkavaunureitti.

Eikä vain ne eurot, vaan kyllä tuossa tulee ihan sille ratikan loppukäyttäjälle asti jyvitettävissä oleva kokonaisluvuissa pyörivä ilmastojälki. Tolkuttomia rakennelmia, maanmuokkausta ja operatiivisessa toiminnassa ollessa suuria energia ym. kuluja aiheuttavaa infraa ja kalustoa sekä liikennehaittoja. Se ei ilmasto-ilmaiseksi tule.

Ja sitten tämän samaisen hengen porukan toimesta kehdataan kitistä jostain parkkipaikoista/-luolista ja muistuttaa kuinka joskus kerran kuulopuheena skandinavian ikikallioon kaivettu, lopulta käyttäjien hyvin pitkälti itse kustantama, paikka on maksanut tuhansia, siis kymmeniä ja tuhansia valuuttoja. Siis niinq aivan järkkyä. Ja kauheeta, jos siihen on vielä niitä veronmaksajien valuuttoja ensi alkuun käytetty. Siis niiden ahkerien selkänahastaan maksajien, jotka menonsa jollain muulla kuin yksityisautolla tekevät.

Vähän jo tuntuu, että näiden juttujen sisältämien mainintojen, kuten "...ilmastoviisaasta ja kestävästä kaupunkirakentamisesta..." johdosta voitaisiin alkaa heittämään disclaimereita juttujen kylkeen.


Ja ehkä se vastenmielisin. Kyllä autoilija maksaa ja säästää, omat, muiden ja vielä vieraiden laskut ja ilmastojäljet, mutta osattaisiin siinä toisessa porukassa edes olla vähän hiljempaa ja viisastelematta.

Ja ei, mikään Suomen tekemä kansainvälinen sopimus ei velvoita rankaisemaan moottoritieliikennettä miljardeilla euroilla vuodessa ja sitten käyttämään nuo rahat johonkin aivan muuhun.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Raitiovaunu
-Ei pysty kiertämään estettä
-Vaatii ihan ikioman, (kalliin?) infransa´
-Pysähtyy, jos sähkö katkeaa
+On fantsu
+Ei kärsi tieliikenneajoneuvojen pituus- tahi matkustajamäärärajoitteesta

Ajolangoista akkujaan lataava sähköbussi, ns. trollikka 2.0
+Liikennöi samalla infralla kuin muut kumipyörät
+Pystyy ohjaamaan itse eli kiertämään esteen tai käyttämään vaihtoehtoista reittiä
+Siirtyy akkujen varassa ajolangoilta toisille tai tarvittaessa jopa varikolle asti
-Ei ole fantsu, koska ei ole raitiovaunu
-Kärsii tieliikenneajoneuvojen rajoitteista

Akkuteknologia on nykyään sillä tasolla, että sähköbussin soveltuvuus kaupunkikäyttöön raitiovaunun sijasta pitäisi mielestäni ihan oikeasti selvittää. Akkujen ei tartte kestää koko päivää (ei kestä ratikassakaan) kun sähköä järjestää matkan varrelle, mutta ne akut mahdollistaa järkevän joustavuuden myös lataustilanteen ulkopuolelle, kun bussi ei ole kiskoista riippuvainen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

aero kirjoitti:
La Tammi 23, 2021 16:56

Akkuteknologia on nykyään sillä tasolla, että sähköbussin soveltuvuus kaupunkikäyttöön raitiovaunun sijasta pitäisi mielestäni ihan oikeasti selvittää.
Johan täällä HSL-alueella ainakin liikennöi nykyisin ihan puhtaita sähköbusseja. Ei ole antenneja katolla ja tekniikka luotettavaa kiinalaista, eli valmistaja Yutong Bus. 400 täyssähködösää vuoteen 2025 tavoitteena. Eikä tartte muuta kun latauspisteet varikolle ja ehkä joillekin kääntöpaikoille.

Edit: ratikoiden juju on kuljetuskapasiteetti. Porukkaa mahtuu kyytiin ihan eri tavalla ja vuoroja pystytään ajamaan tiheämmin vs.bussiliikenne.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin