Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
^^^ Omasta kokemuksesta voin sanoa, että alkaa ikä painaa silmiä. Hämäränäön ongelmista se alkaa. Valoisassa pärjää vielä vuosia.
Se vie tosiaan tunnelman, jos luet kameran avulla kännykästä
Se vie tosiaan tunnelman, jos luet kameran avulla kännykästä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ihmettelyketju
Ihmettelen, missä vaiheessa aloin varata koeajoja ja pyytää tarjouksia.
Sähköautoista on puhe
Sähköautoista on puhe
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ihmettelyketju
Siinä vaiheessa, kun bensan hinta oli kaksi ja puoli euroa litralta ja samalla havahtui, että pihassa on vain bensapihejä V8-koneita?Henkka #2283 kirjoitti: ↑Pe Elo 19, 2022 13:11Ihmettelen, missä vaiheessa aloin varata koeajoja ja pyytää tarjouksia.
Sähköautoista on puhe
Sen vaan sanon, että ota kunnon rangella oleva, on hienoa kun ei tarvitse motarilla miettiä mennäänkö 100 vai 130kmh että akku riittää.
Eilinen 350km mökille täysillä lasketellen maksoi about kympin kun kotona latasi täyteen. Samalla mietin, että jos tolla 5GT bensabemmillä olisin lähtenyt, niin kyllä se n. 85€ olisi maksanut ja vaimon dieselilläkin n. 50€. Puhutaan niin isoista säästöistä, että varsinkin kun sulla on alla kalliita autoja, niin sähköön vaihtamisen kannattavuutta ei tarvitse paljoa miettiä ainakaan rahallisesti, se V8:n äänen katoaminen saattaa ollakin sitten suurempi murhe
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Ihmettelyketju
^parashan on jos voi lähtiessä valita ottaako veekasin soundit vai sähkökikottimen hillitymmän charmin
Tai sitten laittaakin lataushybridin ja vaihtoehtoihin voi lisätä yli-innokkaan vaparinelosen kirnuamisen
Tai sitten laittaakin lataushybridin ja vaihtoehtoihin voi lisätä yli-innokkaan vaparinelosen kirnuamisen
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Tämä sama just itselläkin pohdinnassa. Tällä hetkellä tosiaan on edullisempaa, mutta mene ja tiedä tästä nykymaailmasta. Mitä jos sähkön hinta on ens vuonna tyyliin 20-30 sent/kwh, niin kuin tällä hetkellä näyttää. Entä jos on enemmän? Mitä sitten tapahtuu näille ylihinnoitetuille sähkövatkaimille?Rommitommi kirjoitti: ↑La Elo 20, 2022 09:28Siinä vaiheessa, kun bensan hinta oli kaksi ja puoli euroa litralta ja samalla havahtui, että pihassa on vain bensapihejä V8-koneita?Henkka #2283 kirjoitti: ↑Pe Elo 19, 2022 13:11Ihmettelen, missä vaiheessa aloin varata koeajoja ja pyytää tarjouksia.
Sähköautoista on puhe
Sen vaan sanon, että ota kunnon rangella oleva, on hienoa kun ei tarvitse motarilla miettiä mennäänkö 100 vai 130kmh että akku riittää.
Eilinen 350km mökille täysillä lasketellen maksoi about kympin kun kotona latasi täyteen. Samalla mietin, että jos tolla 5GT bensabemmillä olisin lähtenyt, niin kyllä se n. 85€ olisi maksanut ja vaimon dieselilläkin n. 50€. Puhutaan niin isoista säästöistä, että varsinkin kun sulla on alla kalliita autoja, niin sähköön vaihtamisen kannattavuutta ei tarvitse paljoa miettiä ainakaan rahallisesti, se V8:n äänen katoaminen saattaa ollakin sitten suurempi murhe
Re: Ihmettelyketju
Miten ihmeessä joku saa turvavyön soljen käännetyksi väärinpäin vyöhön .
Kun yrittää saada vyötä taitettua kaksinkerroin solkeen ja kääntää takaisin oikeinpäin, niin ei mene millään
Onko jollakin tähän joku kikkakolmonen? Pitäsikö vyötä voidella silikonilla tmv jotta luistaa kaksinkerroin?
Kun yrittää saada vyötä taitettua kaksinkerroin solkeen ja kääntää takaisin oikeinpäin, niin ei mene millään
Onko jollakin tähän joku kikkakolmonen? Pitäsikö vyötä voidella silikonilla tmv jotta luistaa kaksinkerroin?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ihmettelyketju
Juuri noinRommitommi kirjoitti: ↑La Elo 20, 2022 09:28Siinä vaiheessa, kun bensan hinta oli kaksi ja puoli euroa litralta ja samalla havahtui, että pihassa on vain bensapihejä V8-koneita?Henkka #2283 kirjoitti: ↑Pe Elo 19, 2022 13:11Ihmettelen, missä vaiheessa aloin varata koeajoja ja pyytää tarjouksia.
Sähköautoista on puhe
Sen vaan sanon, että ota kunnon rangella oleva, on hienoa kun ei tarvitse motarilla miettiä mennäänkö 100 vai 130kmh että akku riittää.
Eilinen 350km mökille täysillä lasketellen maksoi about kympin kun kotona latasi täyteen. Samalla mietin, että jos tolla 5GT bensabemmillä olisin lähtenyt, niin kyllä se n. 85€ olisi maksanut ja vaimon dieselilläkin n. 50€. Puhutaan niin isoista säästöistä, että varsinkin kun sulla on alla kalliita autoja, niin sähköön vaihtamisen kannattavuutta ei tarvitse paljoa miettiä ainakaan rahallisesti, se V8:n äänen katoaminen saattaa ollakin sitten suurempi murhe
Tämä kesä oli muutaman mukavamman jutun ohella havahtumiskohta sille, että bensan hinta voi olla täällä nousta vaikka kolmeen tai kolmeen ja puoleen euroon ilman, että se olisi päätöksenteon kannalta sen kummempaa. Lisäksi 400-500e vuodessa verot ovat varmassa nousussa. Enkä nyt näistä jaksa, tällä mennään tässä maailmanajassa.
Just paraikaa mökillä Sysmässä noin 180km taipaleen takana kotoa. Kevyesti laskeskellen hintaa polttoaineen osalta tulee edestakas noin 80e, litrahinnalla noin 2,14 ja tuolla pihimmällä viissatasella. Ja kohtuu kevyellä jalalla.
Nyt on varattuna ajoon M-B:t EQA 250 ja EQE 300. Kivoilla varusteilla ruksittuna n. 65ke ja 82ke.
Joo tuo range! Tuolla kipommalla ilmeisesti pääsee kauniita kesäpäivänä ideaalitilanteessa 400-500km ja eellä sata pari lisää. En näitä viitsi kovin sihdata, kun todellisuus kait tosi laajalla vaihteluvälillä. Mutta Tommi varmasti juuri noin kun sanot! En lähtisi millään luvatulla 320km edes yrittämään.
Tuolla aalla varmaan pääsisi tuosta puolella eli n.200km inhokelillä talvella vielä just just mökille ja se riittäisi. Todellisuus tietty toinen, kun patteria jäljellä neljäsosa nelostieltä kääntyessä ja metsityksen tihentyessä, mutta joo
Tuo siis olisi se "oma matka", minkä pitäis omalla ajolla toteutua ilman lataamista missä tahansa kelissä.
Tässä olisi vielä se pitkälti korvienvälipelastus, että amg olisi tarkoitus jättää palettiin. Juuri tuon V8:n äänen takia. Voi sitä sitten Raidin Janssonin tyyliin käydä tallissa fiilistelemässä. Ja onhan varsinkin tuon aan se tärkein ( ) eli 0-100 jotain 9sek tms, ja etuvetona. Ei viitsi edes verrata miedomman viissatasen noin viiteen sekunttiin, ja nelivetona. Mutta tuohon viiden tai alle sekunnin luokkaan tämän hetken sähkäreillä ei vain vielä oikein ajatus ja uskallus taivu. Ja ei, oon vaan sellainen, ettei 3.5 sek "kohtuuhintainen" Kia ole mun juttu
Amg vielä pelastaa Ainakin ajatuksen tasolla. Käytännössä, vaikken nuuka olekaan, niin esim. 98:n 2,5 hinnalla noin 40e:n kustannukset satasella jo sylettävät.
Toisaalta kaikki on suhteella. Kaveri toteutti keväällä lapsuuden haaveensa ja hommasi Caddy Eldon vm 71. 500cid koneella. Kuulemma kolmekymmentä litraa satasella ysikasia jo tuntuu.
Tuo hybridijuttu kyllä kiehtoo, tuli vaan yhtäkkinen nyrjähdys suoraan täyssähköön. Saa vielä nähdä.
Juu niinpä. Tuota myös pyörittelen.mttm kirjoitti: ↑La Elo 20, 2022 12:45
Tämä sama just itselläkin pohdinnassa. Tällä hetkellä tosiaan on edullisempaa, mutta mene ja tiedä tästä nykymaailmasta. Mitä jos sähkön hinta on ens vuonna tyyliin 20-30 sent/kwh, niin kuin tällä hetkellä näyttää. Entä jos on enemmän? Mitä sitten tapahtuu näille ylihinnoitetuille sähkövatkaimella?
Minua(kin) haastavampi tapaus, vannoutunut polttomoottorihenkilö eli (nykyinen ex-)saabisti suoraan ylenevässä polvessa ennusti mielestäni aika hyvin. Polttoaineiden hintojen annetaan nousta, mutta sähkön hinta yritetään pitää tolkullisena.
Ja siis niin kauan, kunnes nykyiset polttomoottorit vähenevät siihen pisteeseen, että verotusta aletaan satavarmasti siirtämään sähköllä varustettuihin autoihin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Ihmettelyketju
Sitä solkea pitää samalla liikuttaa kun sitä vetää kaksinkerroin. Menee tosi helposti. Niin helposti, et joissain autois se siis on vähän väliä väärin päin "huolimattomalla käytöllä".petrisa kirjoitti: ↑La Elo 20, 2022 13:15Miten ihmeessä joku saa turvavyön soljen käännetyksi väärinpäin vyöhön .
Kun yrittää saada vyötä taitettua kaksinkerroin solkeen ja kääntää takaisin oikeinpäin, niin ei mene millään
Onko jollakin tähän joku kikkakolmonen? Pitäsikö vyötä voidella silikonilla tmv jotta luistaa kaksinkerroin?
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
Ei siinä varmaan oo kun sorminäppäryys, joskus erääseen autoon istuin takapenkille ja ehdin siinä ennen lähtöä räplätä soljen kuntoon oikeastaan sen kummempia ajattelematta, omistajat sit yllätty että se vyö oli ollut vuosia kaksin kerroin jumissa siinä. Mua vaan taisi ärsyttää se sen verran paljon, että meni ihan vaistollapetrisa kirjoitti: ↑La Elo 20, 2022 13:15Miten ihmeessä joku saa turvavyön soljen käännetyksi väärinpäin vyöhön .
Kun yrittää saada vyötä taitettua kaksinkerroin solkeen ja kääntää takaisin oikeinpäin, niin ei mene millään
Onko jollakin tähän joku kikkakolmonen? Pitäsikö vyötä voidella silikonilla tmv jotta luistaa kaksinkerroin?
Re: Ihmettelyketju
Tuo hinta ei tunnu vielä missään. Sitten kun alkaa olla lähemmäs euron per kwh, niin aletaan olla tasoissa polttomoottoriautojen kanssa nykyisillä polttoaineiden hinnoilla.
Mutta siinä kohtaa kun sähkön hinta on lähemmäs euron per kwh niin kansalaista ei enää häiritse sähköautolla ajamisen hinta, vaan ihan kaiken muun. Meinaa siinä kohtaa kallistuu asuminen ja kaikki muu niin rajusti että sen sähköauton lataamiskustannukset kalpenee. Nimittäin vaikkapa 20 tkm/v ajavalla sellasella keskimääräsellä 20 kwh/100 km kuluttavalla kipolla vuoden autoilu vie 4000 kwh. Se on tyyliin neljännes-viidennes perus omakotitalon vuosittaisesta energiakulutuksesta. Siis puhutaan tyyliin 15 t€/v energialaskusta omakotiasujalle, eikä taloyhtiöasukaskaan pääse tuota karkuun, eli vastikkeisiin tulee raju korotus.
Ja mainitun tasoinen hinnanousu sähkössä näkyy väkisin radikaalisti myös ruokakassin ja monen muun hyödykkeen hinnassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Niinno, siihen ketjuun linkkaamasi käppyrä näyttää ko. yölle alle 1snt/kWh lukemia...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Eikö pörssisähköstä tarvitse maksaa siirtomaksua ja veroja?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Ihmettelyketju
Kyllä, mutta koska ne eivät seuraa pörssihinnoittelua, puhutaan yleisesti pörssisähkön hinnasta pelkän energian hintana. Toisessa ketjussa oli maininta, että pörssisähkö maksoi yöllä luokkaa 2snt/kWh ja sitä ihmetellen linkattu käppyrä vain vahvistaa, että mainitun yön hinta on tosiaan ollut todella alhaalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla