Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Cona »

SuoTimo kirjoitti:
Ti Kesä 28, 2022 21:34
Cona kirjoitti:
Ti Kesä 28, 2022 20:39
Voiko uusi AEM E85 pumppu hajota alle 50km ajoilla? Meni Kertalaakista "pimeäksi" ja hinaushommiksi.. :evil:
Ihmettelen tuota nyt sit täsä - oli tarkoitus laittaa tilaukseen ja paikalleen just tuo pumppu kun vähäaikaa sitte sitä kehuttiin... Kerro jos löytyy, että pumppu oli poks vai oliko joku muu paikka pettänyt...
Täytyy tutkia asiaa, kun kerkiää. Finjectorilta keväällä hain ton pumpun ja kerkesi ehkä puolen tusinaa lyhyttä lähtöä olla paikallaan, kun meni mykäksi. Toki aina mahdollista, että siellä joku muukin vika, mutta pumppu ei virrat päällä puhu mitään...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Jos ämpäriä on työstetty pumpulle sopivaksi niin aina on mahdollista että joku muovilastu päätyy pumpun sisään ja jumittaa sen.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Cona »

CDTA kirjoitti:
Ke Kesä 29, 2022 14:45
Jos ämpäriä on työstetty pumpulle sopivaksi niin aina on mahdollista että joku muovilastu päätyy pumpun sisään ja jumittaa sen.
Periaatteessa joo, mutta modasin ton jo aiemmin bilteman pumpulle sopivaksi ja asennusvaiheessa puhalsin kaikki p*skat paineella pois ja asensin myös sen originaali "suodatinsukan" pohjaan...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tää ei oikeestaan kuulu ihmettelyketjuun enää itseni osalta, kun hoksasin jo ratkaisun, mutta oli niin oudon tuntunen mysteeri aluksi että laitetaas tänne fiksummillekin pähkinäksi.

Mökillä kuvien mukainen ammattilaisen asentama ilmalämpöpumppu.

Kuva

Kuva

Tuo sisällä pumpun oikealla puolella näkyvä läpivienti siis tulee tuohon ulkokuvassa näkyvään kohtaan. Tippaletku on siellä kourun alla ja tulee suoraan siitä alas. Laitoin tippaletkun pään tuohon kuvassa näkyvään ämpäriin kun alettiin isosti jäähdyttää, ettei pumppu kastele koko ajan terassia ja talon sokkelia. Ämpäriin kertyi sitten vettä kunnes jonkin ajan päästä aloin ihmettelemään että kertyminen pysähtyi. Nostin tippaletkun pois ämpäristä ja käänsin sitä hieman sivulle, niin sieltä alkoikin valua vettä oikein kunnolla ja sitä tuli kerralla puolesta litrasta litraan. Vähän kuin letkussa olisi ollut tukos joka irtosi kun liikutin letkua. Mitään tukosta en kuitenkaan huomannut letkusta tulleen veden mukana pois.

Tämä herätti epäilykset että vettä voi olla muuallakin kuin letkussa ja ämpärissä, ja niinpä sitä olikin valunut lattialle sisäyksiköstä.

Kuivausoperaation jälkeen tutkin tippaletkun myös kourun alta kunnolla enkä huomannut mitään erityistä.

Laitoin koneen uusiksi päälle ja letkun taas tyhjään ämpäriin ja aloin seuraamaan veden virtaamista. Hyvin näytti vesi tulevan letkusta eli kaikki kunnossa. Ämpäri kertyi taas vajaa puolilleen vettä kunnes veden pinta ei noussutkaan enää ämpärissä ja hetken päästä taas sisällä lattia märkänä.

Otin taas letkun ämpäristä ja muutaman sekunnin kuluttua sieltä ryöpsähti kerralla vajaa litra vettä.

Pähkinä siis kuuluu, mikä sai ilmalämpöpumpun tulvimaan sisälle?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Letkun pää jää ämpärissä pinnan alle ja ilmalukko letkussa estää veden virtaamisen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kerrotaan nyt vielä se että veden kertyminen ei lakannut siinä kohtaa kun vesi saavutti letkun pään vaan vasta myöhemmin. Olet oikeilla jäljillä mutta pystytkö tarkemmin vielä selittämään mistä letkuun muodostuu ilmalukko joka estää veden valumisen?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

En, kun en tunne letkun tarkkaa reittiä. Lonkalta veikkaan, että yläpäässä on pieni ylämäki matkalla. Kulku loppuu vasta kun vastapaine on riittävä, siksi ei vielä ihan pintavesi pysäytä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Hydrostaattinen paine on sama korkeuden suhteen joten vettä kertyy putkeen pinnan noustessa ja samalla ilmaa työntyy koneeseen päin. Voisko tämä vastapaine olla riittävä että vesi valuu väärään paikkaan? :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä ihan oikein. Siellä on lyhyessä vaakasuorassa pätkässä letku hieman kuopalla siten että siihen syntyy vesilukko. Kun en ole ILP-asentaja niin en tiedä onko se ihan tietoinen ratkaisu ja normaali asennustapa vai vain sattumaa.

Vesilukko putken yläpäässä aiheuttaa sen että kun ämpärissä letkun pää menee veden alle, syntyy letkuun suljettu ilmatila ja vähitellen ilmalukko. Veden valuminen jatkuu nostaen veden pintaa ämpärissä ja samalla siis myös letkun alapäässä. Veden nouseminen letkun alapäässä alkaa nostaa letkussa olevan ilman painetta, jonka vastapaine yläpäässä syntyy vesilukon korkeuserosta. Tuo korkeusero ei normaalisti ole kuin pari senttiä, jolloin paine letkussa ei tietenkään voisi nousta kuin todella vähän. Mutta kun se letkun paine syntyy siitä että vesilukkoon tulee koko ajan vettä, myös vesilukko alkaa täyttyä veden tulosuunnasta ylöspäin ja vesilukon korkeusero kasvaa samalla tahdilla kuin vedenpinta ämpärissä ja paine putkessa. Syntyy ikään kuin tasapainotilanne vesilukon, letkussa olevan ilmanpaineen ja ämpärin vedenpinnan korkeuden välillä. Paine ja korkeudet kasvavat kunnes raja tulee vastaan vesilukossa eli vedenpinta saavuttaa sisäyksikön tippa-altaan reunan ja alkaa tulvia lattialle. Tässä kohtaa letkun alapäässä vedenpinnan ja letkun alareunan välinen korkeusero on sama kuin sisäyksikön tippa-altaan reunan ja vesilukon välinen korkeusero (toki pienellä erotuksella joka syntyy ilmanpaine-erosta reilun 1,5m korkeuserosta).

Ylhäälle kertyvä vesi myös selittää sen miksi sieltä letkusta ei purkautunut heti letkun ämpäristä noston jälkeen vettä vaan vasta parin sekunnin päästä. Itse letkun pystyosa oli tyhjä ja vesi oli kertynyt nimen omaan yläpään vaakasuoraan osaan ja sisäyksikön tippa-altaaseen. Kun paine letkusta vapautui, siinä meni hetki ennen kuin vesi ehti letkun päähän asti.

Oma oletukseni oli että tippaletkussa on jatkuva kaato sisäyksikön tippa-altaasta ja letkun pään oleminen veden alla ei voisi mitenkään vaikuttaa veden virtaamisen. Mutta ainapa oppii jotain uutta ja varsinkin tuli taas muistutus siitä että jos havainnot ei vastaa lähtöolettamien ja fysiikan lakien yhdistelmää, tarkista lähtöolettamat. Fysiikka ei meinaa mokaa koskaan (toisin kuin ilmalämpöpumpun omistaja :mrgreen: ).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Cona »

SuoTimo kirjoitti:
Ti Kesä 28, 2022 21:34
Cona kirjoitti:
Ti Kesä 28, 2022 20:39
Voiko uusi AEM E85 pumppu hajota alle 50km ajoilla? Meni Kertalaakista "pimeäksi" ja hinaushommiksi.. :evil:
Ihmettelen tuota nyt sit täsä - oli tarkoitus laittaa tilaukseen ja paikalleen just tuo pumppu kun vähäaikaa sitte sitä kehuttiin... Kerro jos löytyy, että pumppu oli poks vai oliko joku muu paikka pettänyt...
Ei tuomita vielä pumppua p*skaksi. Pumpun painepuolen letku oli irronnut ämpärissä. Letkun sisällä oli metallinen rengas osin poikittain, joka oli varmaan estänyt letkun pohjaan menemisen. En tiedä mistä pumpusta toi oli, mutta varmasti haittasi myös virtausta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Ketkäs täällä oli ne alavieskan saappimiehet ?

Appiukon pihassa mehtäkylässä makais 9000 automaatti jonka saa hakea pois ilmaiseksi jos haluaa, siihen se on ajettu mutta polttoainepumppu kai sipannu kun seissy pari vuotta. On laho ja paska :D Tilalla on rattoreita joilla kyllä kyytiin saadaan punottua jollain konstilla.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Janza »

Ihmetyksen aiheena kuinka sekaisin voi e-Villen verkkokaupan logistiikka olla 8O .
Tilasin juhannusviikonloppuna sähköskootterin, varastossa yli 5kpl ja toimitusaika 1-3pv, tilausvahvistuksessa toimitus ma-ke ja sähköpostilla ilmoitus / seurantakoodi kun paketti lähetetty, toimittaja Schenker.
No eihän sieltä mitään kuulunut niin kyselyä perään, tuli pahoittelut kun varastossa ruuhkaa ja lupailtiin parin päivän sisään, no ei näkynyt loppuviikostakaan mutta satuin käymään OmaPosti-sivulla ja siellä näkyi torstailla 2kpl e-Villen kuljetustilauksia ja perjantaina 3s, kaikki tilassa "odottaa rekisteröintiä", maanantaina sinne ilmestyi 4s kuljetustilaus niin laitoin taas viestiä e-Villelle että mikä mättää, parin tunnin kuluttua tuli sähköposti että paketti on lähetetty ja seurantakoodi/linkki joka tosin vei Matkahuollon sivulle missä luki että heiltä ei löydy lähetystä tuolla koodilla vielä, muutama tunti lisää niin tuli vastaus aamuiseen viestiin että paketti on lähetetty, ja seurantakoodi/linkki joka nyt vei Schenkerin sivuille ja näytti että paketti tosiaan on heillä kuljetuksessa, tänään se sitten tuli jopa perille :D
Ei mua se ihmetytä että toim.aika pettää varsinkin näin lomakaudella, mutta kun eivät tunnu tietävän minkä rahtifirman kautta tavaraa lähettelevät :lol:
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

^onneksi ei sentään tullu skootteri per kuljetustilaus.

e-villen koko skootterivarasto sinulla pihalla :D
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja torque »

Mikä ihme into ajaa ihmisiä antauttaa laittaa mustetta ihoon tai metallia ihon läpi? Ei täällä olla fakiireja kasvattamassa. :facepalm_man:
Kyllä ne "arvet & musteet ja metallit" tulee vuosien mukana, ei tarvii erikseen niistä maksella&huvittua.

Joissain maissa jopa tsekkaavat että millainen tatska henkilöllä on ja sen jälkeen menee reissu ihan eri tavalla ja ei välttämättä niin kuin hlö. oli suunnitellut.

Ostakoot sitten jokin T-paita jos jotain pitää ilmoittaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Traktorin parijarruja koittanut herätellä.

Deutzissa siis kaks satulaa per takarengas.
Reilun 10 vuoden seisonta oli jumittanut satulat melkoisesti mutta niistä tuli aika hyvät.

Ei vaan tahdo ilmaantuu kunnolla, pääsylinterit on yhdistetty putkella enkä oikein ymmärrä sen funktiota
Kuva

Kuva
Edit. Siis taaempi

Tuota yhdistävän putken lähtöjä en avannut kun ei ollut korjaussarjaa..

Tai sitten vaan putkissa tai kumiletkuissa on jotain töhnää matkalla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin