Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Numba »

Niintähän ei saisi mennä säätelemään, kun ne on tasapainotettu. Sama ilmanvaihdossa.
Huoltoyhtiönmiehen pitäisi hyvinkin tietää tämän.

Olisiko nyt niin, että joku muu on mennyt suurentamaan säätöjä, ja sinulla kierto heikkenee. Tämä olisi silloin huoltomiesten selvitettävä, ja korjattava tilanne. Silloin sinä olet kuivilla.

Voit tietysti lähteä kokeilemaan auttaako rajoitusten purku. Termostaatin alla on muovinen rajoitin, jos pyöritettävä. Ja sit siinä patterin alaosassa on korkin alla toinen virtausta rajoittava tekijä. Jos vesi kylmää, niin se on automatiikan säätämä ulkolämpötilan mukaan ja tämä kova viima ei välttämättä ole ratkaisevan kylmää, että lpt nousisi, vaikka viima kylmentää kämpän.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2154
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja anv »

Numba kirjoitti:
Ti Marras 28, 2023 17:55
Niintähän ei saisi mennä säätelemään, kun ne on tasapainotettu. Sama ilmanvaihdossa.
Huoltoyhtiönmiehen pitäisi hyvinkin tietää tämän.

Olisiko nyt niin, että joku muu on mennyt suurentamaan säätöjä, ja sinulla kierto heikkenee. Tämä olisi silloin huoltomiesten selvitettävä, ja korjattava tilanne. Silloin sinä olet kuivilla.

Voit tietysti lähteä kokeilemaan auttaako rajoitusten purku. Termostaatin alla on muovinen rajoitin, jos pyöritettävä. Ja sit siinä patterin alaosassa on korkin alla toinen virtausta rajoittava tekijä. Jos vesi kylmää, niin se on automatiikan säätämä ulkolämpötilan mukaan ja tämä kova viima ei välttämättä ole ratkaisevan kylmää, että lpt nousisi, vaikka viima kylmentää kämpän.
Kuulostaa joko tasapainotusongelmalta tai sitten siellä on tukos. Johonkin maailman aikaan piti asuntojen välissä kulkeviin putkiin laittaa kumiputken pätkä äänieristyksen vuoksi. Noilla oli sitten taipumusta mennä tukkoon.
No juu, perussäätöön siellä termostaatin alla ei saisi mennä koskemaan. Sen rakenne vaihtelee, itselläni on sellainen messinkirengas jota vedetään ulos, kierretään ja painetaan takaisin. Mielestäni noita paluukierron venttiileitä ei enää käytetä säätämiseen. Toki se on helppo tarkistaa.
- Itse tarkistaisin ensimmäiseksi sen paluukierron venttiilin että on kokonaan auki. -> auttoiko?
- Sitten se termostaatti. Nappaisin ensin sen termostaatin irti, se saattaa jo auttaa. Sitten se tappi, mitä termostaatti säätää. Sen pitäisi liikkua kun sitä painaa. Nämä jää joskus jumiin pohjaan, jolloin termostaatti ei voi sitä säätää ja patteri on kylmä. Varovasti vaikkapa puukapulalla painelemalla se pitäisi saada liikkumaan.
- Pohjasäätö (perussäätö). Tähänhän ei saisi mennä kajoamaan, mutta ainahan voi kokeilla käyttää sitä isommalla auttaisiko se. Palauta kuitenkin säätö takaisin ja raportoi huoltomiehelle.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5361
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kiitokset avuista!

Joo, tekninen asiantunkija sanoikin meille heti enempiä ihmettelemättä, että pitää teettää patteriverkoston tasapainotus. Joojoo, tiedettiin. Mutta kylmä on nyt ja ennenkuin saadaan toi homma valmiiksi, eli joku toi tekemään, menee kuukausia, vaikka rahaa oliskin.

Ei oo halpaa :( Luulin että jollain Ranella olisi joku taikatemppu :roll:

Tässä yhtiössä on siis kolme erillistä kolmikerroksista kerrostaloa, vuosimallia 2002. Joo, vanha on ja perussäätö tehtävä.

Termostaatit alkuperäiset, joitain yksittäisiä vaidettu... Voi hyvin olla mahdollista että joku jossain on ruuvaillut termostaattien perussäätöjä ja siksi jossain palellaan...

Tässä minulle listaa:
* Paluukierron venttiilit auki. Eli tossa patterin alalaidessa, lähtevän putken juuressa on sellainen sulkuruuvi, ne on kokonaan auki.
* Otin termostaatteja kokonaan irti ja testasin ton tapin liikkeen. Liikettä oli vain ~2...3 mm, eli tappi liikkuu. Oletamme että se avautuu kokonaan eli ei supista virtausta. Otin ja säädin nyt termostaatin karapesän asentoon A eli täysin auki, Oraksen ohjeen mukaan...
* Pohjasäätö. Eli jostain lämmönjakojärjestelmästä pitää löytää siis niitä linjasäätöventtiileitä ja sieltä säätää kylmimmän talon säätöä "suuremmalle".

Seuraillaa, Huoh & Hrrrrr...
Sininen Saab 9-3, '99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2154
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja anv »

VKe kirjoitti:
Ke Marras 29, 2023 17:19
.
.
* Otin termostaatteja kokonaan irti ja testasin ton tapin liikkeen. Liikettä oli vain ~2...3 mm, eli tappi liikkuu. Oletamme että se avautuu kokonaan eli ei supista virtausta. Otin ja säädin nyt termostaatin karapesän asentoon A eli täysin auki, Oraksen ohjeen mukaan...
* Pohjasäätö. Eli jostain lämmönjakojärjestelmästä pitää löytää siis niitä linjasäätöventtiileitä ja sieltä säätää kylmimmän talon säätöä "suuremmalle".

Seuraillaa, Huoh & Hrrrrr...
Tuota termostaatin karapesän säätöä tarkoitin pohjasäädöllä. Eli, jos tuokin on nyt kokonaan auki ja patteri on kylmä, pitää mennä sinne verkoston tasapainotuspuolelle. Tässä yhteydessä säädetään myös ne linjaventtiilit kaikkien patteritermostaattien lisäksi.
Toinen mikä voisi myös auttaa, on tarkistaa millä teholla nuo kiertovesipumput pyörivät. Vai pyörivätkö ollenkaan! Tuon kokoisessa talokokonaisuudessa on väistämättä useita kiertovesipumppuja, ehkä yksi per talo. Voisi olla kylmimmän talon kiertovesipumppu rikki.
Enivei, menee sinne omatoimitutkimuksen ulkopuolelle kaikki loput vikavaihtoehdot tässä vaiheessa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5361
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Miksi Tesla-liikkeen pihassa seisovissa kymmenissä Tesloissa vilkkuu hätävilkut?

Onko niillä autoilla joku hätä 8O ?
Sininen Saab 9-3, '99
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja mttm »

Markkinointia, sinäkin kiinnitit siihen huomiota :o
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5361
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

^totta! Niillä on paikallinen halpis-mainoskampanja menoillaan. :o

Yhtenä iltana pihalla ei vilkkkunu yhdenkään auton vilkut. Sisälä vilkkui 5 autoa. Vilkkuvat autot ei ollu siinä myymiötilassa vän toisessa pääsä tönöä. Toisena iltana taa vilkkui piha-autot.

Kohdennettua mainontaa :P
Sininen Saab 9-3, '99
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Eivät sentään ole synkanneet niitä niin, että näyttäisivät "aaltona" reittiä autokaupan ovelle. Sehän vois olla aika komee veto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Työntävät uutta softaa autoihin etänä ennen luovutusta, silloin on hätävilkut päällä.

En tiedä johtuuko siitä, että ei turhaan yritetä siirtää tms päivityksen aikana, vai miksi vilkuttelevat, mutta sen takia vilkkuvat. Päivitykset tulevat siis jostain Teslan servereiltä, eikä Suomen pää käsittääkseni pysty noihin vaikuttamaan.
Tomppa & Saabit myyty :(
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Paikallisen Volvo-myymälän sisälä palaa parkit Volvoissa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5361
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Mutta mehän tiedämmekin että pelottavan suurta osaa suomalaisia vaivaa pahan mielen tauli:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hel ... #gs.2ks3gl

Hyvää Joulua!
Sininen Saab 9-3, '99
VPP
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Elo 30, 2014 19:30
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VPP »

Vakkarin asennus, viiksi toimii, kaikki napit toimii mutta ohjelmoinnin jälkeenkään ei vakkari toiminut. No kykinpoljin luuli että sitä painetaan noin sekunnin välein :lol:
Kevyt säätö anturiin niin jopas alkoi vakkari toimimaan. Olipahan ihmettelyä :D
9-3 SC TiDs -07

Ex. NG900 B204E -94, 9000 B204L -97, Manta B GSi B204L
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5361
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

^ ^ ^ ^
Kiitos rommitommille!!

Saappifoorumilla se tieto löytyy :D
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sitruunahapon hinnanousu..

Milka Sitruunahappo 5 kg
83,90 €
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Puuilos on edelleen normaalihintasta happoa. Pitääki hakea itelle pari ämpäriä jemmaan... https://www.puuilo.fi/vitabalans-sitruunahappo-4-8kg
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin