Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Kanissa olevan summan näkeekin, mutta kaipailisin tietoa mihin kaikkeen se käytetään. Nyt tiedän vain maksaneeni keväällä noin 400 euroa ja saaneeni takaisin reilu sataswn mutta en tiedä mihin kaikkeen tuo erotus hukattiin.
2.polvi kirjoitti:
Ke Helmi 02, 2022 18:34
Lainaatko ilman korkoa paalua myös luonnollisille henkilöille :D
En luonnollisille enkä luonnottomille. Ajoneuvoverossa on maksutapalisä jos sen maksaa useammassa erässä. Eli käytännössä perin korkoa sille rahalle jonka lainaan valtiolle ajoneuvoverona, koska maksamalla koko vuoden maksun kerralla vältän tuon maksutapalisän. Ja se korko muuten ei ole ihan vaatimaton, jos maksaa vuoden verot kerralla vs. 4 erässä, niin efektiivinen korkoprosentti 400 oiron verolle on noin 8 % per annum.

Vakuutusmaksuissa on vastaava maksutapa-alennus jos vuosimaksun maksaa yhdessä erässä.

Mikä tärkeämpää, minimoin saapuvien laskujen määrän, mikä vähentää niiden käsittelyyn menevää aikaa ja vapauttaa sitä siis tuottoisampiin puuhiin. Siinä säästyneenä ainanakin ehtii tienata taas lisää rahaa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

:D

Mä mietiskelinkin jo kirjoittaessani, että ehkä olet laskenut maksutapaedun olevan riittävä tuotto rahoillesi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

En mä sitä oikeesti ollu yhtään laskenu ennen kuin nyt kun tuli puheeksi. Mutta 3 euroa maksutapalisää per maksuerä on suhteessa aika suolanen lisähinta varsinkin kun niitä laskuja sitten satelee koko ajan ja niitä saa sitten olla hyväksymässä verkkopankissa. Kaikin puolin helpompaa maksaa kerralla.

En oo edes katsonuy mikä maksutapa-ale vakuutuksissa nykyisin on, joskus se oli 2,5 %. Se oli ainakin aika hyvä korvaus kerralla maksamisesta ja kun meidän perhe maksaa vakuutusmaksuja muutaman tonnin vuodessa niin siitä kertyy jo ihan oikea säästö.

Sen muistan opiskeluajoilta kun jollain kurssilla laskettiin kannattaako kassa-alennus ottaa jos sen saa, ja tarinan opetus oli että käytännössä se kannattaa aina ottaa jos pystyy ja sitä ei kannata antaa jos voi olla antamatta. Perustuu siihen että jos saat prosentin alen maksamalla 1kk aiemmin, niin vuosikorko on aika hurja, vaikka prosentti tuntuukin pieneltä alelta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Aika suolaisia on lisämaksut, etenkin kun kyse on siitä, että tässä maksetaan verottajalle siitä, että saa maksaa veronsa :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mistä johtuu, että karvalakki-Tesla Model 3 maksaa Suomessa lähes 6ke enemmän kuin Saksassa? Mielestäni hinnastoissa ei ole mitään hankintatukia otettu huomioon eikä ero arvonlisäverossakaan (19 vs 24) asiaa selitä. Ja sähkökieseiltä poistettiin Suomessa autoverokin ja vaikka ei olisikaan poistettu, se 2.7% ei asiaa selittäisi sekään.

Edit. Tais selvitä. Tai sitten ei. Mutta kun porautu vähän syvemmälle hinnastoihin, niin ilmeisesti nämä hankintatuet tai vastaavat muualla vähennetään suoraan ostohinnoista? Jos on näin, se selittää myös sitä, miksi hinnastoerot ovat olleet tätäkin suurempia jossain kohtaa, kun ne tuetkin on olleet sivistysvaltioissa jossain kohtaa 5-10ke.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Autokaupassa paikallinen kilpailutilanne vaikuttaa paljon auton kuluttajahintaan. Joskus aikanaan ihmeteltiin kun Euroopassa koottu (eli rahdattu ja tulleilla rasitettu) Volkkari maksoi jenkeissä reilusti vähemmän kuin Euroopassa, mutta kun Jenkeissä autojen hintataso on naurettavan halpa niin halvalla ne on pakko siellä myydä jos haluaa mitään saada kaupaksi. Eurooppalaista ei ole lellitty halvoilla autoilla, ja sen vuoksi hän maksaa autostaan enemmän.

No jenkeissä tietty vaikuttaa myös sales taxin alhaisuus vrt. eurooppalainen alv:n taso ja se että mainostetuissa hinnoissa sitä ei ole sisällytetty hintoihin muutenkaan. Mainoshintojen päälle saatetaan siellä lisätä muitakin maksuja eli $25k auto voi olla $30k:n hintainen kun avaa lompakkoaan kassalla.

En tiedä nykytilannetta enkä jaksa tarkistaa, mutta ainakin muutama vuosi sitten joku perusastra oli hinnastossa Suomessa halvempi kuin Saksassa. Vaikka Suomeen on pidempi matka rahdata, alvi on korkeampi ja täällä joutuu maksamaan Astrasta vielä autoveroakin. Ei tuollekaan siis mitään järkiperustetta pystynyt keksimään, muuta kuin paikallisen markkinan kilpailutilanne tai erilaiset alennuskäytännöt. Suomessahan uudesta autostaa saa suoralla kaupalla yleensä messevän alen, joka vaihtokaupassa upotetaan vaihdokin hyvitykseen. Vain käytettyjä Saksasta ostaneena en tiedä käytännöistä siellä. Se voi kuitenkin olla että se hinnastohinnaltaan kalliimpi Astra on tosiostajalle Saksassa halvempi kuin Suomessa.

Jos ihan suoraa vertailua hakee, niin kyllähän Suomen hinnoissa väkisin esim. rahti rasittaa enemmän kuin Keski-Euroopassa, josta suunnasta melkein kaikki autot meille tulee. Ja kun yleisesti volyymit on isoja automaita pienempiä, niin koko jakeluketjussa pitää kiinteät kulut maksaa pienemmällä kappalemyynnillä, mikä nostaa yksikön loppuhintaa. Se on sitten tasapainoilua, että millä hinnalla löytyy se optimi menekki/myyntikate joka jättää viivan alle eniten.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Työkaveri oli autokuumeessa vaihtamassa autoa uudempaan ja litratilavuudeltaan pienempään mutta jäi vaihtamatta ku uudemmassa oli haittavero suurempi ku vanhassa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Meni kolmosvaiheen pääsulake. Mutta sähköpä ei kolmosvaiheesta loppunutkaan, väheni vain.

Eka huomio oli että ilmalämpöpumppu sekoili. Sammutin vehkeen ja menin ulos katsomaan onko ulkoyksikkö jäässä. Ei ollut. Menin kellariin ajatuksena että otan ILP:n johdonsuojakatkaisijan alas hetkeksi että laite mahdollisesti resetoituu. Palatessani ylös huomasin että portaikon hehkulamppu palaa himmeänä. Ajattelin että pitää tuokin vaihtaa.

ILP ei suostunut enää käynnistymään laisinkaan. Meinasin että nytkö se hajos lopullisesti. Sitten aloin haistaa palaneen käryä. En siis nenälläni enkä varsinaisesti, vaan kuvainnollisesti. Sekoileva ILP ja himmeä lamppu, sattumalta kaksi sähkövikaa samanaikaisesti? Tuskin.

Takaisin ryhmäkeksukselle kellariin ja totesin että kellarin porrashuoneen valo ja ILP on molemmat kolmosvaiheessa. Samoin ulkopistorasiat, jossa Mitsu ollut illalla latauksessa. Kännyapista nopea tsekkau: ei lataa autoa vaikka vielä pitäisi. Palaneen käry sankkeni. Siis ei taaskaan varsinaisesti, vaan kuvainnollisesti.

Ulos katsomaan auton lataussäädintä. Säädin on päällä mutta näyttää punaista valoa jossa lukee FAULT. Keittiön valot ja tason pistorasiat on myös kolmosvaiheessa, ne toimii, leivänpaahtimessa sytty valo kun sen laittoi päälle.

Alkuillasta olin laittanut 3-vaiheisen lämpöpuhaltimen autotalliin päälle 4,5 kw teholla. Se hurisi tallissa edelleen, kävin ottamassa sen irti seinästä. Ajatuksena että siinä voisi olla vikaa, joka sotkee sähköt tai vuotaa sähköä kolmosvaiheeseen vaikka pääsulake olisi mennyt.

Takaisin kellariin. Porrashuoneen hehkulamppu edelleen himmeänä, ja nyt kiinnitin huomiota ettei ne huoneen leditkään täysillä loimota, mutta paljon kirkkaammin kuin hehkulamppu. Kolmivaiheisen pannuvastuksen mittari näytti että vastukset on päällä, mutta mystisesti kolmosvaihe imee vain paria ampeeria, ykkösvaihe yli kymmentä ja kakkosvaihe normaalia noin yhdeksää.

Otin kaikki kolmosvaiheen kuluttajat pois päältä ja siirryin ulos mittauskeskukselle, aloin jo olla varma että pääsulakkeesta se vika löytyy. Ja sehän oli korkannut. Uusi proppu sisään ja ryhmäkeskuksesta kuluttajille taas virtaa, ja kaikki palasi normaaliksi.

En ihmettele että pääsulake niksahti. Auton lataus, pannuvastus ja tallin lämpöpuhallin on yhteensä sulakkeen nimelliskeston verran eli noin 25A, ja vaiheessa on kuitenkin vielä paljon muutakin, esim keittiössä vedenkeitin, kahvinkeitin ja leivänpaahdin. Mutta ihmettelen tässä että mistä se kolmosvaihe sai niin paljon sähköä, että ILP pysyi päällä, valot pysyi päällä vaikkakin normaalia himmeämpänä ja muutenkin melkein kaikki toimi mutta kuin hidastetussa elokuvassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Joko se sulake on oikeasti nasahtanut vain osittain (en muista moiseen ikinä törmänneeni) ja tuloksena on sulakkeella ns. heikko liitos (sulakkeen pitäisi kyllä lämmetä tästä aika pirusti) tai joku 3-vaihelaite toimii "paluukanavana".

Mutta sehän on helppo testata. Ruuvaat sen kolmosvaiheen pääsulakkeen irti ja katsot, vieläkö porraslamppu hehkuu. Ja jos se sähkö tulee joltain 3-vaihelaitteelta "paluukanavana", niin sulakkeita yksi kerrallaan irti ruuvaten tai sammuksiin napsutellen (sulakkeita, ei laitteita) löytää, mistä se tulee.

Ja jos se vika ei ole kolmiokytketyssä kolmivaihelaitteessa, niin sulla on mahdollisesti nollavika, eli joltain 3-vaihelaitteelta on syötöstä nolla irti - tää voi olla oikeasti hasardi ja hajottaa sekä laitteita että ihmisiä, joten ei välttämättä ole huono idea kutsua sähkäriä tarkastamaan tilannetta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Numba »

Tuollaisen nolla vian kohtasin kerran. Valot alkoivat kummittelemaan. Samassa huoneessa oli perinteinen pöytä-pc. Kaikki piuhat irti ja kyseisestä huoneesta ja sähkäri löysi vian sähkökaapista. Vain kelloradio oli unohtunut seinään ja muuttui entiseksi. Aikaa tapahtuneesta jo jonkin verran, ehkä otin sulakkeita alas. Onneksi ei ollut kiinteitä koneita tuossa piirissä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yön yli asiaa pohdittuani totesin että jäljet johtaa väkisin pannuvastukseen. Meinaan muita 3-vaihelaitteita tuon tallin lämpöpuhaltimen lisäksi ei kiinteistöllä ole (kiuas polttaa puuta ja liesi kaasua) ja sen lämpöpuhaltimen suljin jo eilen pois listalta kun kävin irrottamassa sen asiaa tutkiessani. Yleinen sähköveron nollavika taas oireilisi mun käsittääkseni muulloinkin kuin pääsulakkeen ollessa korkannut. Ja niin, se sulake oli kyllä korkannut ihan kokonaan eilen, ei ollut jäänyt löysään hirteen roikkumaan.

No eikun testaten. Varuiksi vedin kaikki ryhmät ensin pois päältä ja sitten kolmosvaiheen pääsulake irti. Sitten ryhmäkeskukselle ja ekana pannuvastuksen katkaisijat ylös. Mittari näytti heti että kaks ekaa vaihetta lähti imemään sähköä normaalia alemmalla 7,4 A virralla, kolmas näytti nollaa. Sitten kolmosvaiheen katkaisimia ylös aloittaen kellarin ryhmästä, ja heti alkoi sähkö pannuvastuksen kolmannelle käristimellekin kelvata, ja kellarissa alko ledivalot vilkkua. Nostin vielä IV-koneen kytkimen niin valot syttyi pysyvästi. Mittari näytti kolmosvaiheen vastukselle 1,5 ampeeria.

Selkeästi siis pannuvastukset on kytketty nollattomana. Mutta eikös nollaton kytkentä voi olla tähti tai kolmio? Vai onko tähtikytkentä säännösten mukaan aina pakko kytkeä nollallisena?

(Vajavaisella) sähkötietämykselläni asiaa pohdittuani totesin että eikös verkossa kytkettynä olevan nollattoman kytkennän kuulukin aiheuttaa tällainen ilmiö jos yhdestä vaiheesta katkeaa sähkö, mutta katkennessa vaiheessa on kytkettynä muitakin hehkulampun tai vastuksen kaltaisia kuluttajia, jotka imee sähköä heti kun ne sitä saa? Vaihe tulee 1- ja 2-vaiheesta kolmosvaiheen vastuksen läpi vastapalloon verkon kolmosvaiheeseen ja hehkulampun langan kautta haetaan nolla, jolloin virtapiiri on kytketty ja sähkö kulkee kolmosvaiheen vastuksen, hehkulampun ja kaikkien muidenkin kytkettynä olevien laitteiden läpi jos ne vain kytkettynä alentuneella jännitteellä pysyvät? Mutta miten tää nyt sitten eroaisi nollaviallisesta 3-vaihelaitteesta, eli onko syytä tutkituttaa nyt pannu nollavian varalta?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja HEV »

Meillä maalla ihan samantyyppisiä oireita. Astianpesukone tilttasi puolivälissä ohjelmaa (ilmeisesti, kun alkoi lämmittää vettä) mutta toimi sinne asti, ledlamput toimi yms. Ryhmäkeskuksesta yksi pääsulake mennyt ja virtaa tuli siihen vaiheeseen KAKSIvaihekytketyn lämminvesivaraajan vastusten läpi. Kesti hetken ennekuin keksi tsekata pääsulakkeet. Kokeneempi sähkömies sanoi että tuttu ilmiö (kahden tai kolmen vaiheen läpi) eikä sille oikein mitään tietenkään voi - pieneen kuormaan riittää jännite.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Pe Helmi 11, 2022 11:17
Selkeästi siis pannuvastukset on kytketty nollattomana. Mutta eikös nollaton kytkentä voi olla tähti tai kolmio? Vai onko tähtikytkentä säännösten mukaan aina pakko kytkeä nollallisena?
Teknisesti toiminee nollaton tähtikin, joskaan en nyt saa mitenkään päähäni että miten tehokuviot menee, kun kuorma ei ole selkeästi joko vaiheen ja nollan tai kahden vaiheen välillä. Jotenkin perstuntuma sanoo, että nollaton tähti ei välttämättä olisi kovin tehokas vaihtoehto.
AZP kirjoitti:
Pe Helmi 11, 2022 11:17
(Vajavaisella) sähkötietämykselläni asiaa pohdittuani totesin että eikös verkossa kytkettynä olevan nollattoman kytkennän kuulukin aiheuttaa tällainen ilmiö jos yhdestä vaiheesta katkeaa sähkö, mutta katkennessa vaiheessa on kytkettynä muitakin hehkulampun tai vastuksen kaltaisia kuluttajia, jotka imee sähköä heti kun ne sitä saa?
Kyllä, väkisinkin siinä noin käy.
AZP kirjoitti:
Pe Helmi 11, 2022 11:17
Mutta miten tää nyt sitten eroaisi nollaviallisesta 3-vaihelaitteesta, eli onko syytä tutkituttaa nyt pannu nollavian varalta?
Ei se oikeastaan eroakaan. Koetin miettiä, että saako sinne pimeään vaiheeseen jotenkin ylijännitettä tuosta aikaan, mutta en nyt mitenkään keksi mekanismia moiselle, joten sinänsä lie ns. turvallisella puolella. En myöskään saa nyt päähäni, että miten katkonainen nolla tuolla kohtaa vaikuttaisi pannun tehoon.

Jaksaisiko @petrisa lukea läpi ja kommentoida? Onko nollaton tähtikytkentä validi vai pitääkö AZP:n kutsua sähkäri pannun ääreen?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin en siis tiedä onko siellä kolmio- vai tähtikytkentä, kuhan vain pohdin että voiko se olla nollaton tähti siinä missä kolmiokin? Todennäköisesti kyseessä siis on kolmio ja kaikki on kunnossa.

Kunnossa sen sijaan ei tunnu olevan mun printteri enää. Se ei ole kokonaan pimeänä mutta siihen ei tunnu saavan enää yhteyttä, ei wifillä eikä usb-kaapelilla. Se ottaa sähkönsä kakkosvaiheesta ja väkisin tulee mieleen että joku yhteys tällä olisi eiliseen sähköseikkailuun.

Pannuhuoneesta oli hehkulamppu palanut, mutta en edes muista koska oon siellä viimeksi käynyt. Sen olis tietty pitänyt olla päällä että olisi kärähtänyt ylijännitteestä, ja jos se on päällä ollut, niin se on sitä ollut aika pitkään ja sitä myöten on voinut tulla jo ennen eilistä käyttötunnit täyteen.

Kaikki muut kodin laitteet ja valot tuntuu toimivan ok, ja pääsulakkeen mennessä oli kuitenkin esim telkkari ja puolet talon valousta päällä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja torque »

Bildelsbasen.se kautta kurkkasin 62SEK pikkuosaa joka menisi postikuoressa postilaatikkoon. Tuli viesti,
toimituskulu Suomeen 200SEK(jäi ostamatta). 8O
Ruotsin osoitteisiin "fri frakt" :facepalm_man:
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin