Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kun juna odottaa vastaantulevaa junaa ohituspaikalla, miksei se vastaantulijan mentyä ohitte lähde heti liikkeelle vaan aina on ainakin kymmenien sekuntien, välillä varmaan yli minuutin viive? Joku typerä turvallisuussääntö? Nalle varmaan tietää, tai 2.polvi? :mrgreen:

Typerästä turvallisuussäännöstä junaliikenteessä esimerkki Tervajoen asemalta:
Tasoristeyksen (sata metriä asemasta Vaasaan päin) puomit sulkeutuvat junan tullessa Seinäjoelta asemalle ja avautuvat vasta junan jatkettua Vaasaa kohti. Tuossa kun on sopivasti juna etuajassa asemalla (harvinaista) tai ei lähdekään asemalta liikkeelle ilman korjaustoimenpiteitä (yleisempää), niin tasoristeyksen liikennettä seisotetaan ennaltamääräämätön aika. Tyyppiesimerkki siitä miten turvallisuuteen panostamisella rapautetaan lainkuuliaisuutta, kun kaikki eivät kiltisti istu viittä minuuttia tyhjänpanttina auto käynnissä, tai jalankulkijan tapauksessa seisoskele.

Kunhan tässä Tervajoki-Vaasa -junamatkan ajankuluksi mietin ja näpyttelen. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Haha. No, lyhyt vastaus molempiin on se millainen turvalaitetekniikka siellä on taustalla.

Variantteja on pilvin pimein enkä nyt heti ala kyllä lueskelemaan Hölkkälän tasoristeyksen käyttösäännöstä sen teknisiä ominaisuuksia tai niiden kulmien turvalaitosten vastaavista minkälaiset kulkutie-ehdot sinne on rakennettu jne.

Mutta yleisemmällä tasolla (erityisesti tuolla missä liikennettä on varsin vähän ja tekniikka ei niin kehittynyttä tai kattavaa) asiaan junakohtauksen osalta vaikuttavat ainakin seuraavat:
  • Kohdatun junan on poistuttava kokonaan kyseiseltä liikennepaikalta (käyttämältään raiteelta seuraavalle "valvontaosuudelle"), jotta seuraava kulkutiekomento toiselle junalle voidaan antaa. Raiteet ja niiden "valvontaosuudet voivat olla helposti parikin kilometriä, eli kun ns. makuulta lähdetään kiihdyttämään ja jos juna on vielä pitkä, niin kestäähän se.
  • Kun kulkutiekomento on annettu, menee hetki (sekunteja) tiedonsiirtoon kauko-ohjausjärjestelmän komennon välittyessä asetinlaitteelle (sun tapauksessa esim. Tampereen ohjauskeskuksesta sinne radan poskeen)
  • Kun kulkutiekomento on välittynyt, asetinlaite alkaa tutkimaan kulkutielle asetettuja ehtoja, esim. kääntämään vaihteita (vaihteen kääntyminenkin kestää sekunteja ja jos niitä käännettäviä vaihteita on paljon, ne eivät ala kääntymään heti kaikki samanaikaisesti, kuten Helsingissä, jolloin kestää)
  • Aikansa ottaa, että kuljettaja havainnoi ajon sallivan opasteen
  • Kuljettaja alkaa syöttämään paineilmaa jarruille, jotta jarrut saa pois päältä (junan pituudesta, säästä, kuun asennosta ja käytetystä kalustosta riippuen vie vähintäänkin sekunteja)
Tää nyt tälleen pikaisesti pohdittuna ja mahdollisimman kansantajuisesti selitettynä, jos joku rautatiekielipoliisi (kuten itsekin olen) älähtää.

Tasoristeysten varoituslaitteistojen sielunelämä on vielä hankalampi avata edes yksinkertaistettuna, koska siihen liittyy lisäksi mm. radan suurin sallittu nopeus, näkemäetäisyydet sekä ylläkuvatut ja muut tekniset ominaisuudet.

Edit. Siitä vaan selailemaan, jos rautatie- tai muun liikennealan näköalapaikat napostelee

https://www.fintraffic.fi/fi/fintraffic ... -tyopaikat
Viimeksi muokannut 2.polvi, Ke Maalis 02, 2022 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Onneksi ei tarvinnu ruveta selittämään...hi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

VKe kirjoitti:
Ke Maalis 02, 2022 13:24
Sulaa varmaan hitaasti, jos kovaa pakkasta mutta mutta sulakoon ajan kanssa. Lisäksi pitää ottaa kaapeli pois kun autolla ajaa, ennenkuin kaapeli painunut jään sisään renkaan painolta turvaan. Pahus kun päivällä sulaa ja yöllä jäätää...
Sulaa. Etkä revi sitä piuhaa yhtään mihkään kun autolla ajat, vaan annat painua niin sulaa siltä kohtaa vielä paremmin kun sulattaa pintaa ikäänkuin altapäin.. Ja jos on aikatariffisähkö niin isket ajastimen että paahtaa vaan yösähköllä, todennäköisesti riittää silti yllättävän hyvin.

Jos samassa tehossa on värivaihtoehtoja, niin ota tummin piuha mitä löydät.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Numba »

Niin, ja se piuha saa jäätyä sinne jään alle, niin on valmiina seuraavan suvikelin aikaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

2.polvi kirjoitti:
Ke Maalis 02, 2022 16:23
...lyhyt vastaus...
Tää meni kyllä heittämällä ykköseksi listassa "mitä kaikkea ihmeellistä tietoa saa saappifoorumilta kun vain kysyy" :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tää on vähän niinku wikipedia, mutta parempi, koska ei tartte tietää edes oikeita hakusanoja. Sen kun itsekseen milloin kukakin mistäkin epäselvästi mutisee, niin nopeasti tulee vastaukset :D :saab:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:
Ke Maalis 02, 2022 21:24
2.polvi kirjoitti:
Ke Maalis 02, 2022 16:23
...lyhyt vastaus...
Tää meni kyllä heittämällä ykköseksi listassa "mitä kaikkea ihmeellistä tietoa saa saappifoorumilta kun vain kysyy" :D
Tuli täsmälleen sama reaktio ja näytin tyttökaverillekin esimerkkinä siitä millainen tietosanakirjahylly tämä foorumi on. :D Ja kuten 2.polvi asiaankuuluvasti totesikin, ei tarvitse tietää oikeita hakusanoja!
2.polvi kirjoitti:
Ke Maalis 02, 2022 16:23
… Hölkkälän tasoristeyksen …
:lol: :lol: :lol:
nalleolut kirjoitti:
Ke Maalis 02, 2022 16:36
Onneksi ei tarvinnu ruveta selittämään...hi
:mrgreen:
2.polvi kirjoitti:
Ke Maalis 02, 2022 16:23
  • Kohdatun junan on poistuttava kokonaan kyseiseltä liikennepaikalta (käyttämältään raiteelta seuraavalle "valvontaosuudelle"), jotta seuraava kulkutiekomento toiselle junalle voidaan antaa. Raiteet ja niiden "valvontaosuudet voivat olla helposti parikin kilometriä, eli kun ns. makuulta lähdetään kiihdyttämään ja jos juna on vielä pitkä, niin kestäähän se.
Noniin, tämä lienee tässä tapauksessa merkittävin tekijä ja se jota ounastelin mutten osannut sanoin ilmaista. Plus tietysti loppulista siihen päälle.
Sama homma varmaan tasoristeyksessäkin: juna on jo laiturilla niin lähellä että pakko olla kiinni. Ideaalissa mallissahan vasta junan lähtö asemalta sulkisi risteyksen, semminkin kun se ei tietenkään tuossa suureen vauhtiin ehdi muutenkaan, mutta tämä tietysti toimii ainoastaan tässä erikoistapauksessa jossa joka ainut juna pysähtyy asemalla. Paitsi että (erittäin harvinaiset) tavarajunatpa eivät pysähdy. :idea:
2.polvi kirjoitti:
Ke Maalis 02, 2022 16:23

Edit. Siitä vaan selailemaan, jos rautatie- tai muun liikennealan näköalapaikat napostelee

https://www.fintraffic.fi/fi/fintraffic ... -tyopaikat
Ei napostele, kyllä mää taidan jatkaa paikallaan pysyvien työmaiden parissa. :mrgreen:

Mutta nyt kun on suora linja sinne näköalapaikalle, niin lisätkää vuoroja Sjk-Vsa ja päinvastoin, prkl :!: Minäkin olin junassa vain siksi että täältä ei pääse kahdeksaksi töihin Vaasaan, kun kaikki vuorot on suunniteltu viemään tietotyöläisiä Vaasasta aamulla Helsinkiin ja illalla takaisin. Joten tyttökaverilla oli auto. :mrgreen:
Edit. Lisäksi koronan hellittäessä olisi näppärää jos junalla pääsisi kaupunkiin pubiin ja illalla vielä takaisinkin…kaupungista ja viikonpäivästä riippuen viimeinen paluuvuoro on välillä 17-21…
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti:
Ke Maalis 02, 2022 23:27
Mutta nyt kun on suora linja sinne näköalapaikalle, niin lisätkää vuoroja Sjk-Vsa ja päinvastoin, prkl :!: Minäkin olin junassa vain siksi että täältä ei pääse kahdeksaksi töihin Vaasaan, kun kaikki vuorot on suunniteltu viemään tietotyöläisiä Vaasasta aamulla Helsinkiin ja illalla takaisin. Joten tyttökaverilla oli auto. :mrgreen:
Sulla on ollut selkeesti ihan liian vähän saksalaisia autoja, kun et ole oppinut että aina pitää olla varalla kulkine, joka on leimattu, ajokunnossa ja nopeasti liikennekäyttöön otettavissa :mrgreen:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Mulla on pihassa saksalainen auto, joka on leimattu, ajokunnossa ja liikennekäyttöön otettavissa, ja siitä päätellen että jouluaatonattona täytetystä tankista on puolet jäljellä, se on myös todellakin varalla. Mutta emmä siltikään lähde sillä Vaasaan vain tullakseni muutamaa tuntia myöhemmin takaisin peräkanaa ykkösauton kanssa, kun lippu maksaa saman kuin pari litraa dieseliä ja näillä pääkallokeleillä juna on jopa nopeampi kuin minä ratissa. :mrgreen:

Tallissa on myös suomalainen auto joka on leimattu ja jonka saisi helposti liikennekäyttöön, mutta olen tässä 11 vuoden omistuksen aikana oppinut että jos julkisesti sanon sen olevan ajokunnossa, niin se ei sitä enää huomenna ole. :lol:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Risto »

2.polvi kirjoitti:
Ke Maalis 02, 2022 16:23
Haha. No, lyhyt vastaus molempiin on se millainen turvalaitetekniikka siellä on taustalla.

Variantteja on pilvin pimein enkä nyt heti ala kyllä lueskelemaan Hölkkälän tasoristeyksen käyttösäännöstä sen teknisiä ominaisuuksia tai niiden kulmien turvalaitosten vastaavista minkälaiset kulkutie-ehdot sinne on rakennettu jne.

Mutta yleisemmällä tasolla (erityisesti tuolla missä liikennettä on varsin vähän ja tekniikka ei niin kehittynyttä tai kattavaa) asiaan junakohtauksen osalta vaikuttavat ainakin seuraavat:
  • Kohdatun junan on poistuttava kokonaan kyseiseltä liikennepaikalta (käyttämältään raiteelta seuraavalle "valvontaosuudelle"), jotta seuraava kulkutiekomento toiselle junalle voidaan antaa. Raiteet ja niiden "valvontaosuudet voivat olla helposti parikin kilometriä, eli kun ns. makuulta lähdetään kiihdyttämään ja jos juna on vielä pitkä, niin kestäähän se.
  • Kun kulkutiekomento on annettu, menee hetki (sekunteja) tiedonsiirtoon kauko-ohjausjärjestelmän komennon välittyessä asetinlaitteelle (sun tapauksessa esim. Tampereen ohjauskeskuksesta sinne radan poskeen)
  • Kun kulkutiekomento on välittynyt, asetinlaite alkaa tutkimaan kulkutielle asetettuja ehtoja, esim. kääntämään vaihteita (vaihteen kääntyminenkin kestää sekunteja ja jos niitä käännettäviä vaihteita on paljon, ne eivät ala kääntymään heti kaikki samanaikaisesti, kuten Helsingissä, jolloin kestää)
  • Aikansa ottaa, että kuljettaja havainnoi ajon sallivan opasteen
  • Kuljettaja alkaa syöttämään paineilmaa jarruille, jotta jarrut saa pois päältä (junan pituudesta, säästä, kuun asennosta ja käytetystä kalustosta riippuen vie vähintäänkin sekunteja)
Tää nyt tälleen pikaisesti pohdittuna ja mahdollisimman kansantajuisesti selitettynä, jos joku rautatiekielipoliisi (kuten itsekin olen) älähtää.

Tasoristeysten varoituslaitteistojen sielunelämä on vielä hankalampi avata edes yksinkertaistettuna, koska siihen liittyy lisäksi mm. radan suurin sallittu nopeus, näkemäetäisyydet sekä ylläkuvatut ja muut tekniset ominaisuudet.

Edit. Siitä vaan selailemaan, jos rautatie- tai muun liikennealan näköalapaikat napostelee

https://www.fintraffic.fi/fi/fintraffic ... -tyopaikat
Tuolla kysytyllä Tervajoki-Vaasa -välillä on lisäksi ylimääräinen viive, kun pitää odottaa junan perässä juoksevia lipun hinnan säästäviä laihialaisia.
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

aero kirjoitti:
Ke Helmi 02, 2022 18:08
Jos maksttavaa ei ole jäänyt, on mulle tullut noista kotiin paperilla nollasummainen lasku/tiedote (ilmeisesti e-laskua ei voi laittaa nollasummalla). Lisäksi "kanissa" olevat varat näkee jostain sieltä Trafikoomikoiden verkkopalvelun uumenista, löysin viimeksi hämmästellessäni mutta en muista polkua ulkoa.
This just in!
Hain äsken postilaatikosta Trafikoomikoiden kirjeen TVR:n ajoneuvoverosta.

"Ajoneuvovero on suoritettu $pvm alla olevan erittelyn mukaisesti:

Ajoneuvovero ajalta 22.1.2022 - 20.2.2022
Perusvero 22.1.2022 - 20.2.2022 (30pv) 0,672 euroa/pvä 20,16 euroa

Suoritukset / Hyvitykset
Alfa 159 (3,19 euroa), TVR (16,96 euroa) -20,16 euroa

Maksettava: 0,00 euroa
"


Trafikoomikoiden sivuilla puolestaan kohdassa Ajoneuvoverot näkyy:

Palautettavaa veroa 173,37€
...
Veronpalautus
Ajoneuvon tiedot: (TVR:n tiedot), summa 137,37€


Edit: Trafikoomikoiden sivuilla näyttää siis tältä:
Kuva

Koska laiska ei ole jaksanut taikoa skanneria toimintaan, paperia en nyt tarjoa näkösälle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pitänee siis kysellä paperisen laskelman perään, kun en sellaisia ole nollasummaan jääneistä laskuista saanut. Mutta tuota hyvityslaskelmaa ei siis tosiaan verkkopalvelusta mistään näe.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, tuota paperin sisältöä en ole verkkopalvelusta löytänyt.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5358
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Onkohan tommoiset iäkkäämmät 10 vuotiaat kelkat vielä kuinka "ajokuntoisia" ja vankkoja. Touring-kelkkaa nyt mieli tekisi ja olisi tarve :roll: ja hyvä (teko)syykin nyt hankkia.

Kasi-tonnin kelkka ja kahdella remonttia seuraavan kahden vuoden aikana... Noinko on?

https://www.nettimoto.com/yamaha/rs-venture/2778276

Kuva
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin