Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mut jonkun pitää olla ensimmäinen, joka pitää sitä klassikkona. Jos ei niitä harrastavat saabistit ole sellasia, niin kuka sitten? Ja suomalaisen autoteollisuuden virstanpylväänä ng900 avo oli käsittääkseni og-avoa vaativampi, kun tehdas oli sitä suunnittelemassa alusta asti.

Itse pelkään, että ng-satkun kanssa käy niin, että avot jää ja loput paalataan :roll: Kun eipä joku Talladegakaan lopulta ole kuin puskurin lippa ja nahkaverhoillut ovipahvit... Kolkissa onkin sitte jo Aeroa ja Viggeniä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Cona kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 10:43
JP_Vette kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 07:57
^Kyl sun täytyy alkaa pikku hiljaa hahmottaa se, että klassikkoautoa harrastat :) Mäki taas eilen mielessäni jo laskeskelin, että ostin avoni vajaa kymmenen vuotta sitte ja museoikään se ennähtää jo 1.1.2026 :roll:
Ei tää taida yhdenkään "True-Saabistin" mielestä olla klassikko. :mrgreen:
Ketä nää "True-Saabistit" ovat? Ja millä valtuutuksella he määrittelevät mitään, että mikä on klassikko ja mikä ei?

GM900 on paras 900 nyt aina ja tulevaisuudessa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pakari »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 11:22
Mut jonkun pitää olla ensimmäinen, joka pitää sitä klassikkona. Jos ei niitä harrastavat saabistit ole sellasia, niin kuka sitten? Ja suomalaisen autoteollisuuden virstanpylväänä ng900 avo oli käsittääkseni og-avoa vaativampi, kun tehdas oli sitä suunnittelemassa alusta asti.

Itse pelkään, että ng-satkun kanssa käy niin, että avot jää ja loput paalataan :roll: Kun eipä joku Talladegakaan lopulta ole kuin puskurin lippa ja nahkaverhoillut ovipahvit... Kolkissa onkin sitte jo Aeroa ja Viggeniä.
GM900R? Ja Viggen oli sitäpaitsi alunperin GM900 Concept Coupe... Sillä erotuksella että 900 Concept Coupe on Viggeniä paremman näköinen. :heart_eyes:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Pakari kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 14:59
Cona kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 10:43
JP_Vette kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 07:57
^Kyl sun täytyy alkaa pikku hiljaa hahmottaa se, että klassikkoautoa harrastat :) Mäki taas eilen mielessäni jo laskeskelin, että ostin avoni vajaa kymmenen vuotta sitte ja museoikään se ennähtää jo 1.1.2026 :roll:
Ei tää taida yhdenkään "True-Saabistin" mielestä olla klassikko. :mrgreen:
Ketä nää "True-Saabistit" ovat? Ja millä valtuutuksella he määrittelevät mitään, että mikä on klassikko ja mikä ei?

GM900 on paras 900 nyt aina ja tulevaisuudessa.
1800 -1960 -luvulla syntyneet ja henkisesti samanikäiset :D

Ei joku vm. -85 OG900 Aero klassikko vielä 90-luvulla ollut. Tai edes Mersun karvalakkimallin pystylamppu sedanina. Nyt taitaa olla.

Klassikon asemaan yleensä päästään vasta vuosikymmenien kuluessa ja ns. savun hälvettyä. Vielä 90-luvulla halveksuntaa osakseen saaneet laatikko-Ladatkin saanevat nykyään paljon hyväksyntää ja ihailua.

Uskoisin, että Berlingokin @AZP saavuttaa aivan pian klassikon aseman muuallakin, kuin Turussa :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pakari kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 15:02
GM900R? Ja Viggen oli sitäpaitsi alunperin GM900 Concept Coupe... Sillä erotuksella että 900 Concept Coupe on Viggeniä paremman näköinen. :heart_eyes:
Niijuu onhan noita. 900R lisäksi Rinspeedin Sun Beach ja Mellow Yellow, sitte tietysti italialaisten kyhäämä Aero (vai millä nimellä myivätkään)... Ajattelen liikaa Suomeen myytyjä karvalakkeja :lol:

Sitte kun voitan seittemännumeroisen summan rahaa, rakennutan NG900-museon :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ihme vääntöä, auto on klassikko vain jos siinä lukee että se on klassikko :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Cona »

AZP kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 16:19
Ihme vääntöä, auto on klassikko vain jos siinä lukee että se on klassikko :mrgreen:
Mukavaa, että aihe herättää tunteita ja mielipiteitä. :D

Taitaa tääkin jo aiemmin linkkaamani "klassikko" mennä Kuusakoskelle. :roll:

https://www.copart.fi/lot/50074239/Photos
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pakari »

AZP kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 16:19
Ihme vääntöä, auto on klassikko vain jos siinä lukee että se on klassikko :mrgreen:
Minusta 190nm nyt kovin ihmeellistä vääntöä... :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Pakari kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 17:54
AZP kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 16:19
Ihme vääntöä, auto on klassikko vain jos siinä lukee että se on klassikko :mrgreen:
Minusta 190nm nyt kovin ihmeellistä vääntöä... :mrgreen:
190 nanometriä, vaiko merimailia (nautical miles) vai mikä yksikkö toi nm oikein on, ei ainakaan kovin yleisesti vääntömomenttiin liitetty? :?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pakari »

V.J.S kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 18:16
Pakari kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 17:54
AZP kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 16:19
Ihme vääntöä, auto on klassikko vain jos siinä lukee että se on klassikko :mrgreen:
Minusta 190nm nyt kovin ihmeellistä vääntöä... :mrgreen:
190 nanometriä, vaiko merimailia (nautical miles) vai mikä yksikkö toi nm oikein on, ei ainakaan kovin yleisesti vääntömomenttiin liitetty? :?
Ihan miten vaan. Taas yksi äidinkielen opettaja vaatii internetissä virallista kirjoitusasua... :?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Noita x40 pirkkavolle (tulppaanipakastin/ puimuri) on 2 eri tyyppiä tuolla 2.0 16v koneella , vanhemmassa ph1 on uudempaa enemmän tehoa (140hv) mutta vääntöä vain 183Nm.
Ei tosin omassa ph1.5 -00 2.0T matalapaineessakaan ole kuin 160hv ja 230Nm. Hyvä puoli tuossa on ettei ole vvt.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Pakari kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 18:29
V.J.S kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 18:16
Pakari kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 17:54

Minusta 190nm nyt kovin ihmeellistä vääntöä... :mrgreen:
190 nanometriä, vaiko merimailia (nautical miles) vai mikä yksikkö toi nm oikein on, ei ainakaan kovin yleisesti vääntömomenttiin liitetty? :?
Ihan miten vaan. Taas yksi äidinkielen opettaja vaatii internetissä virallista kirjoitusasua... :?
Missä oli vaatimus? Ketjukin ihan puhdasta ihmettelyä varten... :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja marvi »

Cona kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 16:42
AZP kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 16:19
Ihme vääntöä, auto on klassikko vain jos siinä lukee että se on klassikko :mrgreen:
Mukavaa, että aihe herättää tunteita ja mielipiteitä. :D

Taitaa tääkin jo aiemmin linkkaamani "klassikko" mennä Kuusakoskelle. :roll:

https://www.copart.fi/lot/50074239/Photos
En tiedä elänkö väärässä aikatasossa mutta eikö tuo kohde ole auki edelleen, ei se kai vielä ole kuusakoskelle tuomittu.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei ainakaan kaukana ole, kun copartille on päätynyt. Niin vaikeaksi tuolta on ostaminen haluttu tehdä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oli myyjä mikä tahansa, niin tossahan olis ainesta seuraavaks käyttöautoks. Sais ton punasen kolkin paalata. Jos hakis isältä jonku paalatun og-satkun avaimen, menolippu junalla Espooseen avain taskussa ja kotio. Iltapuhteina kumivasaralla naputtelee pelkääjän oven takasi muotoonsa ja sitte pääsis kuskaan lapsia tyylikkäästi tarhaan ja muuta tosi tärkeetä arkiajoa harjoittamaan.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin