Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kevytperäkärriä saa vetää satasta, joten sen takia ei tarvitse tientukkona pyöriä :twisted:

Eski
Klunssi
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

^Eipä saa vetää kun kokonaispainoltaan 750kg jarrutonta kärryä sitä satasta, eli jos edellä mainitulla lainkuuliaisella Saabistilla on 850kg jarruton tai minkä tahansa kokoinen jarrullinen kärry, sitä vedetään sitten kaheksaakymppiä niinkun nykyinenkin laki vaatii. Kun ei ollut puhetta minkälaista kärryä sinne mökille ollaan kiskomassa.

Ehdinpäs kerrankin viisastelemaan ennen muita :D
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, minähän nimenomaan puhuinkin kevytperäkärreistä, jotka mielestäni tarkoittavat juurikin näitä 750kg jarruttomia kärrejä. Että viisastelu sikseen. Itse ajelin eilen maantiellä satasen alueella letkassa, jota veti mielestäni juuri tällaisella jarruttomalla kärrillä varustettu tojota noin kahdeksaakymppiä. Letkassa oli noin 10 autoa, joten ohitin koko letkan saapilla, kun kenelläkään muulla ei ollut haluja ajaa kovempaa...

Eski
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 590
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Jos ahdistuu kovin paljon siitä että joku ajaa 80km/h niin kannattanee siirtyä julkisiin tai vaikkapa taksiin.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eikö niitä nutaajia saa ohittaa saapilla, jos se helpottaa ahdistusta :twisted:

Eski
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Joo, en tosiaankaan ole psykologi - siksipä en tunnistanut edellä olevissa kirjoituksissa ahdistuneisuutta :?
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tooni »

Jos tämä nyt olisi omalla kohdalla kovinkin ahdistanut niin löytyisi toisesta viestiketjusta eli v***ttamisketjusta :roll:
Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jokainen saa ajaa 80, jos haluaa oli kärryä perässä tai ei, vaikka rajoitus on 100. Se ei ole vielä selvää alinopeutta. Muut rajoitusten mukaan ajavat sen kun menevät vain ohi. Ei se sen kummempaa ole.

Niiden perässä ajavien vika se jono on, ketkä keräävät sitä. Kun olet kerran saavuttanut jonkun hitaamman ajavan on se silloin selvä merkki siitä, että sinä ajat kovempaa. Silloin mennään sitten heti ohituspaikan tullen ohi. Toki sellaisessa hyvässä ja turvallisessa ohituspaikassa. Ja mikäli et syystä tai toisesta halua lähteä ohi, niin sitten jättäydytään muutamien satojen metrien päähän. Sillä ei ole silloin mitään merkitystä omaan matkantekoon, kun kerran on jo tyytynyt edellä ajavan hitaamman vauhtiin.

Nämä hitaasti perässä ajavat, jotka kerryttävät sitä jonoa, ovat niitä "syyllisiä". Ei se keulilla ajava. Tarpeeksi etäällä toisistaan hitaammin ajavat eivät ole ongelma rajoitusten mukaan ajaville. Yleensä rekkakuskit saattavat ajaa monesti peräkkäin, mutta satojen metrien päässä toisistaan. Olen kyllä törmännyt tapuksiin, joissa jopa 3 rekkaa ajaa aivan kiinni toisissaan. Vieläpä suomalaisia rekkoja, kuskeista en tiedä. Nämä kuskit pitäisi laittaa logistiikka- alan opintoihin uudelleen suorittamaan näyttökoetta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tooni »

^niinpä niin, jos itse en jostain syystä pysty saavuttamaan liikennemerkissä lukevaa vauhtia niin väistän pientareelle jos joku alkaa kontissa ahistelemaan... Tulee itsellekin parempi mieli siitä, ettei takana tulevan litran moottorilla olevaa tötteröä tartte huudattaa tappi kiihkeenä, että pääsee riskiohituksella ohi vaarantaen itsensä, sekä muut kulkijat :lol: sekin on ilmeisesti taas katoavaa nykymaailmassa, eli käytöstavat ja muiden huomioon ottaminen🤔
Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, jonossa ajaminen on täällä maaseudulla suosittua ja ohittaminen usein aiheuttaa omituisen reaktion josta alkaa kilvanajo. Etenkin ohituskaistan alkaessa vauhti pitää nostaa 120kmhiin ja kaistan päättyessä palataan taas 80kmh vauhtiin... Joskus tuo meinaa ketuttaa, mutta onneksi viinasaapilla yleensä pärjää näille 1,2 litran vaginoille ja vastaaville päristimille :twisted:

Eski
Klunssi
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Eski kirjoitti:
La Huhti 03, 2021 06:52
Jep, minähän nimenomaan puhuinkin kevytperäkärreistä, jotka mielestäni tarkoittavat juurikin näitä 750kg jarruttomia kärrejä. Että viisastelu sikseen. Itse ajelin eilen maantiellä satasen alueella letkassa, jota veti mielestäni juuri tällaisella jarruttomalla kärrillä varustettu tojota noin kahdeksaakymppiä.
Mistä erotat 850kg kokonaispainolla olevan kärryn 750kg kärrystä tien päällä? Periaatteessa sama vaunu voi olla rekisteröity isommalle massalle jos vaan akseli(t) yms. sen sallii.

Enkä minä lähtisi ihan mitä vaan kärryä vetämään yli 80km/h. Tien päällä näkee sellaisiakin yhdistelmiä, ettei niitä pitäisi vetää edes 60km/h.

Hyvä esimerkki oli, kun syksyllä lainasin muuttoa varten tuollaista jarrutonta "kevytperävaunua" vuokraamosta. Eivät vuokraamosta lykänneet mukaan rekisteriotetta, koska sitä ei vissiin ole enää pakollista pitää mukana. Kärry oli kevyt alumiinirunkoinen kuomullinen telikärry, mutta mitään hajua ei ollut että mikä oli otteessa kokonaismassa. Otin varman päälle ja vedin kärryä vanhan lain mukaisen 80km/h. Ei reilun 100km muuttomatkalla tullut huomattavaa ajallista tappiota vaikka vetikin hitaammin kuin muutamassa paikassa rajoitus sallii.

Mutta mikä ihmeellisempää, vaikka vakkariin oli säädetty satasen ja kahdeksankympin alueella 84-85km/h, oli kahdeksankympin alueellakin aina joku peräpeilissä kiinni tai ohittamassa. Tuli mieleen ihan ajat kun ajoi päivittäin Ladalla, 80 alueella oli aina ohittajia, oli sitten mittarissa 90 tai 100. Ja ei, ei siinäkään mittariheittoa sentään 20km/h ollut :D
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, enpä mistään. Sikäli se kärryn vetäjä saa ajaa vaikka viittäkymppiä, mutta ne jonossa valuttajat olisivat voineet ohittaa sen, tai jättää väliä enemmän. Luulisi, että porsse cayenne kulkisi satasta, mutta 80 jonossa kelpasi silläkin valutella :twisted:

Eski
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Kevytperävaunu, tuo maanteiden ihme. Kaikki paha alkoi siitä, kun joku neropatti meni ja keksi pyörän...

Se satkun rajoitus uudessa hienossa tieliikennelaissa. Uuden hienon tieliikennelain liite 5.2 kertoo näin:
Tieliikennelaki, liite 5.2 kirjoitti: Moottorikäyttöisen ajoneuvon sekä hinattavan ajoneuvon tai hinattavien ajoneuvojen muodostaman ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu nopeus (99 §)

a Auto ja L-luokan ajoneuvo 80
b Kuitenkin henkilö- ja pakettiauto, johon on kytketty luokittelumassaltaan enintään 750 kilogramman painoinen perävaunu sekä moottoripyörä, johon on kytketty perävaunu 100

Ajoneuvolaki 2002 (joka on voimassa osin 28.2., osin 1.9.2021 saakka) sanoo luokittelumassasta näin:
Ajoneuvolaki kirjoitti:31) luokittelumassalla M-, N- ja O-luokan ajoneuvon ajoneuvoluokan määrittämisessä käytettävää, suurinta teknisesti sallittua kuormatun ajoneuvon pyörien välityksellä maahan kohdistuvaa massaa.
Samainen laki luokittelee O-luokan ajoneuvot eli perävaunut näin:
Ajoneuvolaki kirjoitti: O1–O4-luokan ajoneuvo (auton perävaunu) on hinattava ajoneuvo.

Auton perävaunut jaetaan luokittelumassan perusteella seuraaviin luokkiin:

1) O1-luokan ajoneuvon (kevyt perävaunu) luokittelumassa on enintään 0,75 tonnia;
Käytännössä vuoden 2015 alusta asti on perävaunuja rekisteröity O1 -luokkaan niin, että Teknisesti suurin sallittu kokonaismassa on max 825kg ja suurin sallittu akselimassa on max 750kg, Tämä on sinänsä hauskaa, että vanha Teknisesti suurimman sallitun kokonaismassan määritelmä vuodelta 1992 (https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921256) meni näin (lihavointi omani):
Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista, 1992 kirjoitti: 1. Suurimmalla teknisesti sallitulla kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon valmistajan sallimaa suurinta kuormatun ajoneuvon massaa, joka perustuu ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn. Puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun kokonaismassa on sen akselin tai akseliston välityksellä tiehen kohdistuva massa kuormatun perävaunun ollessa kiinnitettynä vetävään ajoneuvoon.
...eli oikeasti minkään ei olisi pitänyt muuttua, kun kokonaismassassa ei aiemminkaan ollut aisapainoa mukana. Jotenkikn tuossa vaan kiepsautettiin hommaa sen verran päälaelleen, että jarruton maksimimassa nousi 75kg.

"Hauskasti" luokittelumassaa ei enää määritellä uudessa ajoneuvolaissa sen enempää kuin uudessa tieliikennelaissakaan, vaikka siihen nojataan uudessa tieliikennelaissa. Ehkä tuo on niitä osia vanhasta laista, jotka ovat voimassa syyskuuhun asti ja siihen mennessä saadaan uusi, virallinen määritelmä kirjattua luokittelumassalle.

Mutta joo, 825kg O1 ja 750kg O1 ei siis eroa tuon satkun rajoituksen osalta millään tavalla. 850kg kärry sen aijaan on jo väkisinkin O2 -luokan kärry eli 80km/h rajoituksella (ja vaatii BE -kortin, jos yhdistelmän kokonaismassa on yli 3500kg).

Toki, liikenteessä täytyy muistaa, että kaikki mikä on (näennäisesti*) laillista, ei välttämättä ole aina järkevää. Oma kärry tulee penarin perässä kiltisti tyhjänä satasta, mutta ei viime kesänä käynyt edes mielessä vetää sitä kuormattuna ysiparilla yli kaheksaakymppiä.

Taika rauhallisemmin ajellessa on olla kiihdyttämättä suorilla ja pitää kunnon turvaväliä, niin takanatulija pääsee ohi seuraavalla turvallisella ohituspaikalla. Ei muiden kinnereitä tartte sääliä vaikka moottorin koko vertautuisikin kahvikuppiin - itse ovat kulkineensa valinneet ja jos pitää kinnerillä päästä aina täyyyysiä, kannattaa miettiä uudemman kerran.

*) Kylttirajoitus on periaatteessa suurin sallittu nopeus, mutta suurin sallittu nopeus voi olla myös alempi, mikäli esim. näkyvyys sitä vaatii. Satasen tiellä on siis näennäisesti laillista ajaa sataa rajoituksen puolesta, muttei välttämättä muiden rajoittavien tekijöiden.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sen vertan vielä tuohon korttivaatimukseen, että B-kortilla saa vetää enintään 3500 kg kokonaismassaltaan olevalla henkilö- tai pakettiautolla 750 kg kokonaismassaan saakka olevaa kärryä. Yhdistelmän massa saa siis olla 4250 kg.

Jos taas 750 kg luokittelumassaltaan olevan jarruttoman kärryn kokonaismassa on 825 kg, niin B-kortilla saa vetää vain jos yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3500 kg, eli vetoauton kokonaismassa saa olla enintään 2675 kg. O1-luokan kevytkärrynkin vetäminen voi siis vaatia BE-kortin.

Ja kuten korttivaatimuksissa aina, massat katsotaan otteista eikä todellisella kuormatulla massalla ole siis merkitystä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

^Totta muuten, siihenhän jäi vielä tuollainen hieno nyanssi noiden ylipaino-ykkösten osalta, koska ajokorttilaissa puhutaan nimenomaan rekisteröintitodistuksesta ilmenevästä kokonaismassasta. Nää on upea suo :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin