Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
^ tämä ihmettely lähes liittyy jossain ketjun jutussa että "seedan tai farkku", vaan juu, lisää juttua mielenkiintoista ihmettelyä(ihan hyvässä mielessä).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Ihmettelyketju
Etuveto on halvempi valmistaa (vähemmän rautaa), takaveto on joillekin pakukuskeille niin musthave -juttu, että ehkä se tekee tarpeeksi markkinoita. Toisaalta, jos on nelivetomalli olemassa, niin kardaanit ja takaperät ja kulmavaihteet on kuitenkin jo tehty, joten helppo vaan jättää perä ja vetarit pois kummasta päästä tahansa.2.polvi kirjoitti: ↑Su Tammi 15, 2023 19:15Aloin tässä ihmettelemään, että mikähän järki on siinä, että ainakin Transitteja ja Vitoja tehdään sekä etu- että takavetoisina? Eikös tuo ole hiton kallista tehdä kahta aika poikkeavaa konstruktiota. Vitoistahan toki lisäksi vielä nelivetokin, ehkä Transiteistakin.
MG ZT, pikkukoneiset on etuvetoja ja veekasi on takaveto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Henkilöautoista löytyy muutama malli joista on tehty etu- ja takavetoja, mutta toki kyse on erikoismalleista. Esim Renault R5 joka perusmallina oli etuvetoinen, mutta rallimallin luokitusversio R5 Turbo oli keskimoottorinen ja takavetoinen.
Rellun Cliosta oli myös samantapainen takavetoinen V6-erikoismalli.
Ehkä näistä FWD+RWD-automalleista vähiten erikoismalli oli Rover 75 V8, joka suti takapyörillään kun perusmalli veti edestä. Tämähän oli käytännössä sama auto kuin aeron mainitsema MG ZT.
Pakujen osalta lienee pääosin kyse eri kantavuuksilla olevista malleista, joista raskaammat varustetaan taka- ja kevyemmät etuvedolla. Ainakin Transitilla oli nykyistä edellisessä mallissaan tosi laaja mallisto tonniluokan lyhyestä pikkupakusta pitkään ja korotettuun paripyörillä varusttuun versioon. Kantavuusskaala oli aika laaja. Siinä voi muukin tekniikka muuttua autojen välillä niin paljon että saman tein vaihtuu vetotapakin jos käyttö sitä vaatii.
Viime malliuudistuksessa Transitti jakautuikin sitten kahteen erilaiseen versioon, eli tonniluokassa Transit Custom (aina etuveto) ja isommassa luokassa aina kevytkuorma-autoksi saakka Transit Van (etu-, taka- tai neliveto).
Myös markkinoiden vaatimukset voi kyllä vaikuttaa asiaan, esim Ranskassa on totuttu etuvetopakuihin mutta USA:ssa ne voi tuntua vierailta. Mitä globaalimpi malli, sitä enempi pitää olla vaihtoehtoja. Sprintereihin ja Transiteihin esim. on jenkkimarkkinaa varten asennettu isoja bensakuutosia, mikä tuntuu eurooppalaiselle oudolta.
Rellun Cliosta oli myös samantapainen takavetoinen V6-erikoismalli.
Ehkä näistä FWD+RWD-automalleista vähiten erikoismalli oli Rover 75 V8, joka suti takapyörillään kun perusmalli veti edestä. Tämähän oli käytännössä sama auto kuin aeron mainitsema MG ZT.
Pakujen osalta lienee pääosin kyse eri kantavuuksilla olevista malleista, joista raskaammat varustetaan taka- ja kevyemmät etuvedolla. Ainakin Transitilla oli nykyistä edellisessä mallissaan tosi laaja mallisto tonniluokan lyhyestä pikkupakusta pitkään ja korotettuun paripyörillä varusttuun versioon. Kantavuusskaala oli aika laaja. Siinä voi muukin tekniikka muuttua autojen välillä niin paljon että saman tein vaihtuu vetotapakin jos käyttö sitä vaatii.
Viime malliuudistuksessa Transitti jakautuikin sitten kahteen erilaiseen versioon, eli tonniluokassa Transit Custom (aina etuveto) ja isommassa luokassa aina kevytkuorma-autoksi saakka Transit Van (etu-, taka- tai neliveto).
Myös markkinoiden vaatimukset voi kyllä vaikuttaa asiaan, esim Ranskassa on totuttu etuvetopakuihin mutta USA:ssa ne voi tuntua vierailta. Mitä globaalimpi malli, sitä enempi pitää olla vaihtoehtoja. Sprintereihin ja Transiteihin esim. on jenkkimarkkinaa varten asennettu isoja bensakuutosia, mikä tuntuu eurooppalaiselle oudolta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Katohan, olin lähes varma, ettei moista henkilöautoa ole tehty, mutta tuo Rover/MG oli hyvä nosto. Noita Rovereitahan myytiin Suomessakin ihan mukavia määriä mitä muistelen katukuvassa nähneeni. Se oli aikanaan hieno auto.
Muutenkin varsin aukottomat perustelut aiheelle, no, eipä tältä foorumilta paljon vähempää voi odottakaan
Muutenkin varsin aukottomat perustelut aiheelle, no, eipä tältä foorumilta paljon vähempää voi odottakaan
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Ihmettelyketju
Edit. Ehkä muuten pakuissa tähän vaikuttaa sekin, että mallien elinkaari lienee pidempi kuin henkilöautoissa ja lisäksi kilpailua on todella paljon vähemmän. Eli eri merkeillä pakettiautomalleja on murto-osa henkilöautoihin verrattuna ja pakettiautojen valmistajiakaan ei montaa ole.2.polvi kirjoitti: ↑Su Tammi 15, 2023 20:37Katohan, olin lähes varma, ettei moista henkilöautoa ole tehty, mutta tuo Rover/MG oli hyvä nosto. Noita Rovereitahan myytiin Suomessakin ihan mukavia määriä mitä muistelen katukuvassa nähneeni. Se oli aikanaan hieno auto.
Muutenkin varsin aukottomat perustelut aiheelle, no, eipä tältä foorumilta paljon vähempää voi odottakaan
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Ihmettelyketju
Jaa enmpä tiedä, ammattikäytössä olevat pakut saa kyllä sellaista käsittelyä että elinkaarimallit vaikea verrata johki kodin ajokkiin.Ehkä muuten pakuissa tähän vaikuttaa sekin, että mallien elinkaari lienee pidempi kuin henkilöautoissa
Moottorit kestää monta tkm hyvin pakuissa, vaan sit se kaikki muu. Työvälineitä useasti kuitenkin ovat.
Josta tulikin mieleen, en ole pitkään aikaan nähnyt jotain pakua pientareella, paitsi jotain viranomaisten neuvoannolla pysäytetty.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Ihmettelyketju
Tarkoitin siis sitä, että samaa mallia/mallisarjaa valmistetaan pidempään kuin henkilöautoissa. Pikatsekkauksella Vitoja ja Transiteja on tehty samaa sukupolvea jopa yli 10 vuotta, mikä henkilöautoissa on melkoinen harvinaisuus (OG95 tosin tuli mieleen heti).torque kirjoitti: ↑Su Tammi 15, 2023 21:19Jaa enmpä tiedä, ammattikäytössä olevat pakut saa kyllä sellaista käsittelyä että elinkaarimallit vaikea verrata johki kodin ajokkiin.Ehkä muuten pakuissa tähän vaikuttaa sekin, että mallien elinkaari lienee pidempi kuin henkilöautoissa
Moottorit kestää monta tkm hyvin pakuissa, vaan sit se kaikki muu. Työvälineitä useasti kuitenkin ovat.
Josta tulikin mieleen, en ole pitkään aikaan nähnyt jotain pakua pientareella, paitsi jotain viranomaisten neuvoannolla pysäytetty.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Ihmettelyketju
^ok, selkeää. Ajattelin tarkoitit pakun käytön elinkaarta.
Vaan toisaalta, kun tämä "vihreä/ilmasto" siirtymä menossa, niin kyllä siellä uusien pakujen suunittelutoimistoilla varmaan kuhinaakin on.
Vaan toisaalta, kun tämä "vihreä/ilmasto" siirtymä menossa, niin kyllä siellä uusien pakujen suunittelutoimistoilla varmaan kuhinaakin on.
Ja jos muistelen, joku hlö auton valmistaja, tahti oli se että maks. 6 vuotta ja uusi peltipurkki peliin(ja tämähän ei toimi ollenkaan nykyään ku jotain uutta purkkia pitää odottaa 1-2 vuotta, olihan lähisuvussani sellaiset jotka windjammerilla meni, hieman eri lastilla, vaan se oli sitä aikaa se, heidän live kertomukset tosin palaa muistiin välillä).Pikatsekkauksella Vitoja ja Transiteja on tehty samaa sukupolvea jopa yli 10 vuotta
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Ihmettelyketju
Transitin eka sukupolvi kesti yli 20 vuotta, sen jälkeen malli on uusittu 14 vuoden välein. Jotain kertoo se, että Transit on nyt neljännessä sukupolvessaan ja eka sukupolvi aloitti vuonna 1965
Hiacen Saappifoorumillakin hehkuteltu viimeinen painos oli valmistuksessa n. 17 vuotta. Japanilaiselle se on vielä erityisen pitkä aika kun siellä malliuudistukset on perinteisesti tehty tiuhemmin kuin Euroopassa. Hiacenkin edeltävät sukupolvet oli sellaisia 6-10 vuoden mittaisia. Corollahan on sitten aina uusittu 4-6 vuoden välein ja siinä välissä on yleensä kiristetty kasvotkin kerran.
Hiacen Saappifoorumillakin hehkuteltu viimeinen painos oli valmistuksessa n. 17 vuotta. Japanilaiselle se on vielä erityisen pitkä aika kun siellä malliuudistukset on perinteisesti tehty tiuhemmin kuin Euroopassa. Hiacenkin edeltävät sukupolvet oli sellaisia 6-10 vuoden mittaisia. Corollahan on sitten aina uusittu 4-6 vuoden välein ja siinä välissä on yleensä kiristetty kasvotkin kerran.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
ja olikohan jossain vaiheessa siellä jossain päin aasiaa, että senkun vaan biili paaliin vain kuin 5 vuotta käytetty tai lisämaksuilla salli rullata. Pakujen osalta en osaa sanoa. Siellä edes talvirenkaiden kanssa tarvinnut puljata.
Ja laitan nyt tähän ketjuun hieman valia, miksi pitää sitä 5vuoden passi / henkilökorttitrumbaa pyörittää, 10 Vuotta pitäisi riittää että onko samainen henkilö kyseessä (no jotku tykkää laitattaa niitä tatskoja ja naamavärkkiiinsä sekä kenties jopa antaa sen antaa parran kasvamaan tovin jne )
oivoi, kun olin/olette kulkeneet joissain paikoissa, siinä otetaan maahantulossa naamakuvat ja sormenjälki. Sinänsä ymmärrettävää noilla seuduilla, ei ollut mitään "fast lanea". Sitäkin tosi sivusilmällä tullu nähtyä, tosin hieman eri maa.
Ja laitan nyt tähän ketjuun hieman valia, miksi pitää sitä 5vuoden passi / henkilökorttitrumbaa pyörittää, 10 Vuotta pitäisi riittää että onko samainen henkilö kyseessä (no jotku tykkää laitattaa niitä tatskoja ja naamavärkkiiinsä sekä kenties jopa antaa sen antaa parran kasvamaan tovin jne )
oivoi, kun olin/olette kulkeneet joissain paikoissa, siinä otetaan maahantulossa naamakuvat ja sormenjälki. Sinänsä ymmärrettävää noilla seuduilla, ei ollut mitään "fast lanea". Sitäkin tosi sivusilmällä tullu nähtyä, tosin hieman eri maa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Ihmettelyketju
en tuolla alalla toiminnut, vaan tälläinenkin se tuben netti tyrkkäsi
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Ihmettelyketju
..tun hullut. ja taitaa tuossa ranskan suunnallkin nähtyä tuollaista, siis netin välityksellä. Ois ny edes se reppu mukana jossa saavat ne ruokatarvikkeet vietyä kotiin
Onhan se selvää että tehokas prätkä pärjää kun tie hyvä jos tilaa on vaan se että jollain 4veto audilla alkaa skabaan ja apukuski hihittelee samalla
En nyt lähde kaivelemaan, vaan oli se tubessa Ruotsissa pollarin antama läksytysvideo, kun jokin teinipari oli hieman rälläny moponsa kanssa. Ihan asiaa se opastus mitä siinä kerrottiin(toki kaikilla on se yolo, vaan muuta liikennettä ei sovi häiritä)
Viimeksi muokannut torque, Ma Tammi 16, 2023 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Ihmettelyketju
Löyhästi asiaan liittyen, miksikähän näissä nelivetosähkäreissä ei pysty säätämään vetosuhdetta. Luulisi että olisi tosi helppo tehdä, hipaisunäytöstä vain pyyhkäistä laidasta toiseen .AZP kirjoitti: ↑Su Tammi 15, 2023 20:01Henkilöautoista löytyy muutama malli joista on tehty etu- ja takavetoja, mutta toki kyse on erikoismalleista. Esim Renault R5 joka perusmallina oli etuvetoinen, mutta rallimallin luokitusversio R5 Turbo oli keskimoottorinen ja takavetoinen.
Rellun Cliosta oli myös samantapainen takavetoinen V6-erikoismalli.
Ehkä näistä FWD+RWD-automalleista vähiten erikoismalli oli Rover 75 V8, joka suti takapyörillään kun perusmalli veti edestä. Tämähän oli käytännössä sama auto kuin aeron mainitsema MG ZT.
Pakujen osalta lienee pääosin kyse eri kantavuuksilla olevista malleista, joista raskaammat varustetaan taka- ja kevyemmät etuvedolla. Ainakin Transitilla oli nykyistä edellisessä mallissaan tosi laaja mallisto tonniluokan lyhyestä pikkupakusta pitkään ja korotettuun paripyörillä varusttuun versioon. Kantavuusskaala oli aika laaja. Siinä voi muukin tekniikka muuttua autojen välillä niin paljon että saman tein vaihtuu vetotapakin jos käyttö sitä vaatii.
Viime malliuudistuksessa Transitti jakautuikin sitten kahteen erilaiseen versioon, eli tonniluokassa Transit Custom (aina etuveto) ja isommassa luokassa aina kevytkuorma-autoksi saakka Transit Van (etu-, taka- tai neliveto).
Myös markkinoiden vaatimukset voi kyllä vaikuttaa asiaan, esim Ranskassa on totuttu etuvetopakuihin mutta USA:ssa ne voi tuntua vierailta. Mitä globaalimpi malli, sitä enempi pitää olla vaihtoehtoja. Sprintereihin ja Transiteihin esim. on jenkkimarkkinaa varten asennettu isoja bensakuutosia, mikä tuntuu eurooppalaiselle oudolta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ihmettelyketju
Kyl se vaan on niin täällä pohjolassa että tommoinen swaippaus ei oikein toimi, ainakaan vielä.Löyhästi asiaan liittyen, miksikähän näissä nelivetosähkäreissä ei pysty säätämään vetosuhdetta. Luulisi että olisi tosi helppo tehdä, hipaisunäytöstä vain pyyhkäistä laidasta toiseen
Vaan kuin ammattikuskeja on hieman eri taustoilla kasvaneet. Siinä lisäksi hivellä jotain hipaisunäytön kautta. Kyllä kuljettajan itse pitää muistaa mitä nappia on tullut painettua.
Tuon tapaista menettelyä tullut nähtyä, kesken jotain kiertoliittymää alkaa säätää biilin ties mitä asetuksia sen hivelypaneeliin avulla.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Ihmettelyketju
No joo, en tuota kosketusnäyttöjuttua ihan kirjaimellisesti tarkoittanut, mutta että ylipäänsä voisi kelin mukaan säätää vetosuhdetta. En ole itsekään mikään kosketusnäyttöfani.torque kirjoitti: ↑Ti Tammi 17, 2023 00:14Kyl se vaan on niin täällä pohjolassa että tommoinen swaippaus ei oikein toimi, ainakaan vielä.Löyhästi asiaan liittyen, miksikähän näissä nelivetosähkäreissä ei pysty säätämään vetosuhdetta. Luulisi että olisi tosi helppo tehdä, hipaisunäytöstä vain pyyhkäistä laidasta toiseen
Vaan kuin ammattikuskeja on hieman eri taustoilla kasvaneet. Siinä lisäksi hivellä jotain hipaisunäytön kautta. Kyllä kuljettajan itse pitää muistaa mitä nappia on tullut painettua.
Tuon tapaista menettelyä tullut nähtyä, kesken jotain kiertoliittymää alkaa säätää biilin ties mitä asetuksia sen hivelypaneeliin avulla.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S