Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kaikenlaisiin syviin vesiin sitä lyhyen joululoman koittaessa päätyykin:

viewtopic.php?f=16&t=94320&hilit=

Kaikenlaisia vääntöjä täälläkin on aikojen saatossa ollut.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Marraskuulta 2020 juttua tästä ketjusta, aiheena led-valonheittimet ja niiden laatu:
AZP kirjoitti:
Su Marras 15, 2020 16:11
…just tällä viikolla vaihdoin Brennenstuhlin hajonneet 50 oiron liiketunnistinheittimet Tokmannin alle 15 euron heittimiin. Brennenstuhlit kesti vain 2-5v käytössä. Valaisimia oli siis kaksi, hankittu 2015 ja toisen olin jo kertaalleen vaihtanut takuuseen. En tiedä koska toiminta oli näissä nyt loppunut, mutta nyt pimeiden tultua tuli mulle tieto että molemmat on pimeinä.

Totesin siis että on kivampi vaihtaa muutaman vuoden välein halpaa kuin kallista. Tokmannin valoihinkin tuli kuitenkin 24h takuu.
AZP kirjoitti:
Su Marras 15, 2020 16:54
Sehän siinä on, kun ei pysty tietämään mikä on laadukas ja kestää, mikä ei. Tällä kokemuksella tuntuu että hinta ja merkki ei välttämättä korreloi keston kanssa. Sen lisäksi vielä se että valonlähde ei ole vaihdettava, eli romua tulee isosti aina kun vaihtaa. Töpselivaloja kun ovat ja 2-3 ruuvilla seinässä kiinni, niin se valaisimen vaihtaminen on toki vaivana suunnilleen sama kuin jos vaihtaisi vain valaisimeen lampun.

Mulla sisäkäytössä kestäneet myös hyvin tollaset halvat 20-wattiset led-heittimet. Ehkä viisi vuotta olleet autotallissa ja erillinen liiketunnistin sytyttää ne aina kun tallissa liikutaan. Eli useamman kerran päivässä, päälläolotunteja ei sen sijaan tule älyttömästi.

Varmaan yhtä rankassa käytössä ne Brennenstuhlit oli, mutta ulkona. Nyt tilalle menneet valaisimet on ilman tunnistinta ja syttyvät hämäräkytkimellä. Eli käyttötunteja reilusti lisää, sytytyskertoja harvemmin. Katsotaan kauanko kestävät.

Jos joku osaa vinkata oikeasti laadukkaat ja tosielämässä min 30 000 tuntia toimivat led-heittimet ulkokäyttöön, niin mielelläni otan vinkin vastaan.
Tällä viikolla huomasin että tuolloin ostamistani kolmesta Tokmannin valaisimesta kaksi oli pimeinä. Nää hajonneet oli 30w, edelleen toimiva taitaa olla 50w eli hieman eri mallia. En tiedä koska ovat pimentyneet, kun en käy paikalla säännöllisesti, varsinkaan pimeään aikaan jolloin valojen tulisi olla päällä. Takuuaika mennyt umpeen 2 kk sitten, joten uutta tilalle.

Mulla jäi tallin uusimisen jäljistä nuo mainitut 20w sisäkäytössä olleet valaisimet ylimääräisiksi, joten laitoin ne nyt Tokmannilaisten tilalle.

Rikkoutuneissa valaisimissa osa ledeistä hehkui hyvin himmeästi kun laitteelle antoi sähköä. Avasin lamput ihan mielenkiinnosta ja vaikuttaa siltä että ledit on olleet se heikko kohta elektroniikassa:

Kuva

Ja tän näköinen Tokmannin valaisin siis kestää n. 2v hämäräkytkimen takana, päälläolotunteja siis varmasti alle 10 000:

Kuva

Nyt on kalliin jälkeen kokeiltu halpaa, eikä voi tuotakaan siis suositella. Ja edelleen otetaan vastaan suosituksia ulkona kunnon käyttötunteihin pääsevistä led-valaisinmalleista.

Tosin ajattelin että seuraavaksi hankin seiniin erilliset valaisimet joissa esim E27-kanta ja sinne voi tuupata sitten oletettavasti laadukkaammat led-lamput jotka myös helppo vaihtaa. Meillä on muuten kotona nyt ollut noin 9v hämäräkytkimen takana olevassa ulkovalaisimessa muinainen energiasäästölamppu, joka toimii edelleen. Käyttötunnit lähentelee varmasti 40 000:ää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja torque »

Vaihdoin kaikki talon G23 enerigiasäästö lamput G23 LED lamppuihin ku yksi vanha es. alkoi vilkkua sihen malliin että kilsat täynnä, mm. 4 kpl siellä autokatoksen erill. hämäräkytkimen takana olevat, toistaiseksi LED toiminut hyvin sen pari-kolme vuotta (joku tutki noita ulkovalaisin LED vaihtoehtoja, ja spekseissä oli jokin maininta että -25°C pitäisi toimia, E27 kannalla).
vaan juu, nyt kolmas hämäräkytkin käytössä, eka b.e.g.ei mennyt rikki vaan ihan mahdoton saada säädettyä. Sit steinel tilalle ja se kesti juuri sen takuuajan.
Menin sit helpoimman kautta ja hankin bilteman h.kytkimen, siinä tosin melko lyhyt valoajan säätö.
Viimeksi muokannut torque, Su Tammi 08, 2023 23:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
maverick999
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
Paikkakunta: Rauma

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja maverick999 »

Nuo ledit on sarjassa, joten tuon pystyy ”korjaamaan”, kun ohittaa vaan tuon palaneen esim hyppylangalla tai jollain johtavalla massalla (musta silikoni, tai joku kai missä hiiltä? Viisaammat tietää)
Juuri nyt ei SAABia
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Hyppylanka on parempi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tturku »

Just oli Facessa tai jossain videoklippi nimellä life hack jossa led hehkulamppu korjattiin poistamalla mustan pisteen saanut (rikkinäinen) ledi raaputtamalla pois ja sen jälkeen foliopaperi teipillä johtamaan sähköä. Itse varmaan kokeilisin ihan tinata sen pistetun ledin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Se vähän riippuu, sanoi hirttäjä.

Jos valaisimen driveri (kuvassa se komponenttikasa ledeistä oikealle) on tehty oikein, eli vakiovirtatoimiseksi, niin sen palaneen ledin voi ohittaa vaan hypyttämällä ja paras idea on juottaa siihen hyppylanka tai tinasilta.

Jos taas valaisimen driveri on tehty perinteiseen PäVi -malliin halvalla ja helpolla, niin siinä on vaan tasasuuntaus, jännitteenpudotus ja etuvastus. Tällöin palaneen ledin ohittaminen tiputtaa ledirivin kynnysjännitettä, jolloin virta kasvaa, jäljellä olevat ledit alkaa käydä ylivirralla, lämpiävät enemmän ja palavat herkemmin, eli jäljellä oleva elinikä lyhenee. Seuraavan sulakeledin löytyessä jos tekee saman, mennään taas lisää ylitse ja elämä lyhenee entisestään. Tässä ratkaisussa olisi järkevintä korvata palanut ledi ledillä.

Lisäksi pitää vielä muistuttaa, että kun kyseessä on verkkojännitteinen sähkölaite, niin sen korjaaminenhan vaatii sähköpätevyyden :)


...jos tuollainen ledivalaisin tehtäisiin energiatehokkuuden ja luotettavuuden näkökulmasta, niin se olisi vakiovirtaohjattu ja kaikki ledit olisivat sarjassa, mutta ledisarjan rinnalla olisi esim. 3 ledin yli aina vähän näiden ledien yhteenlaskettua kynnysjännitettä kovemmalla zenerjännitteellä, jolloin yksittäisen ledin palaessa sen kolmen ledin sarjan sijasta sähkö siirtyy kulkemaan sitä zeneriä pitkin, valo hieman himmenee mutta laite jatkaa elämäänsä. Noin virrankulutus pysyisi mahdollisimman vähäisenä ja luotettavuus hyvänä, mutta ne zenerit maksaa senttitolkulla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

En tiiä onko tehty PäVi- vai ViMe-filosofialla. Lamppu maksoi alle 15 euroa ja on perustokmannilaista kiinakuraa, eli tuskin on kauheen paljoa komponentteihin ja laatuun liikoja panostettu. Mutta kuten todettu, 50 euron aähkötukkurilta ostetut merkkivalaisimet kesti ihan yhtä hyvin aikanaan.

Tosin valaisimen runko on valualumiiniumia ja piirilevy on ruuvattu siihen tiukasti ja välissä lämpötahnaa, eli on tossa jotain järkeä käytetty ainakin lämmönhallinnassa.

Sen verta piirilevyä vielä tutkailin että ei näyttäisi olevan kaikki ledit sarjassa vaan aina pari lediä rinnan ja näitä pareja sitten sarjassa. Ton mustuneen ledin viereinen ledi näyttäia olevan siis rinnan sen kanssa.

En nyt alkanut harrastaa ja juottamaan hyppylankoja piirilevyyn kun luottamus siihen että noi vehkeet kestäisi korjattuna on aika pieni. Piirilevy on lakattu ja komponentit SMD-juotoksilla niin vaatis vähän raaputtelua ja tarkkuutta verrattuna siihen jos olis vain vanha kunnon läpireikänen kortti ja komponentit.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nii ja kun kuvaa katselee niin näyttäis ledit kärähtäneestä yksilöstä vasemmalle olevan myös vähän mustuneet, olisko nekin siis kärähtäny kun on piiri heittänyt häränpyllyä yhden ledin hajotessa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Su Tammi 08, 2023 13:16
En tiiä onko tehty PäVi- vai ViMe-filosofialla. Lamppu maksoi alle 15 euroa ja on perustokmannilaista kiinakuraa, eli tuskin on kauheen paljoa komponentteihin ja laatuun liikoja panostettu. Mutta kuten todettu, 50 euron aähkötukkurilta ostetut merkkivalaisimet kesti ihan yhtä hyvin aikanaan.
Joo, siltä 15 euron halpikselta (tai 3 euron, kuten noiden 10W versioita on parhaimmilaan Tokmannista saanut) voi olettaa halvinta ja helpointa ratkaisua. Siltä vähän kalliimalta tekisi mieli odottaa enemmän, mutta vähän turhan usein ne on samaa kuraa eri kuoressa.

Tuo ohjauksen toteutus virralla jännitteen sijasta on tehokkuuden, luotettavuuden, eliniän ja resilienssin kannalta nimenomaan sähköteknisesti järkevää. Virtaohjattu valaisin kestää jännitteen heittelyä eliniän ja kirkkauden kärsimättä ja on energiatehokkaampi kuin jänniteohjattu.
AZP kirjoitti:
Su Tammi 08, 2023 13:16
Sen verta piirilevyä vielä tutkailin että ei näyttäisi olevan kaikki ledit sarjassa vaan aina pari lediä rinnan ja näitä pareja sitten sarjassa. Ton mustuneen ledin viereinen ledi näyttäia olevan siis rinnan sen kanssa.
Sitten se mustunut ledi ei ole ainoa viallinen komponentti, koska muuten sähkö vaan menisi sen rinnakkaisledin kautta ja valoa tulisi. Todennäköisesti se viereinenkin ledi on jo palanut poikki, vaikkei yhtä teadraalisesti.

Tuossa rinnankytkentämallissa on sellainen ongelma, että jos ledien kynnysjännite ei ole prikulleen sama, menee sähkö sen ledin kautta, jolla on alempi kynnysjännite ja toinen jää mykäksi tai himmeäksi. Myös jos resistanssi ei ole prikulleen sama, menee sähkö mieluummin pienemmän resistanssin reittiä, eli parempi tai paremmin kytketty ledisiru ottaa isomman osan virrasta.

Jos ledisirun nimellisvirta on vaikka 10mA, niin rinnankytkettyihin ajetaan se 20mA, että siitä liikenee kymppi molemmille, mutta jos toiselle on kovempi resistanssi, niin ne voi mennä malliin 13mA ja 7mA, jolloin 7mA ledi on himmeämpi ja 13mA ledi lyhytikäisempi.
AZP kirjoitti:
Su Tammi 08, 2023 13:16
En nyt alkanut harrastaa ja juottamaan hyppylankoja piirilevyyn kun luottamus siihen että noi vehkeet kestäisi korjattuna on aika pieni.
Jepni. Todennäköisesti tosiaan niiden loppujen ledisirujen elinikä lyhenee radikaalisti, kun yhden sarjaparin korvaa hyppylangalla ja kun luotettavuus on muutenkin vähän sitä ja tätä, niin...

Olikos nuo sulla siellä mökille? Sullahan on siellä nyt se äly-yhteys lämpöpatteriin, niin pujottamalla valaisimen tökkelin väliin älypistokkeen saat sieltä tehotiedon ja tiedät siitä, onko valo vielä hengissä. Jos oikein innostut, voit jopa virittää niin, että yhden lampun hajotessa toinen otetaan käyttöön ja ilmoitetaan että nyt meni rikki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ei oo mökillä, nää on ollu pihavaloina teollisuushallissa jossa mulla oli aikanaan autot ja vene säilössä. Kun mulla ei oo siellä enää mitään tiloja itselläni niin ei siellä tule käytyä kuin satunnaisesti. Alkuviikosta kävin iltapäivästä ja ilta ehti siinä pimenemään joten huomasin että kolmesta valosta kaksi ei sitten enää pala. Kysyin rakennuksen käyttäjiltä ja niillä ei ollut muistikuvaa koska ne on pimentyneet. Sinänsä hassua että luulis päivittäisessä käytössä huomaavan että piha on pimentynyt, mutta jos ne on menneet kevään/kesän/syksyn aikana eli silleen että valot on palaneet lähinnä normi duuniajan ulkopuolella niin tietenkin se pimeys on käyttäjän silmiin tullut vasta syksyllä kun pimeys alkaa tulla jo ennen kotiin lähtöä. Ja jos ne lamput on viimeksi nähnyt toiminnassa keväällä, niin pihalla ei välttis pimeys iske samalla tavalla silmään kuin jos vain yhtenä päivänä pihalla ei olekaan valoa samaan tapaan kuin eilen.

Mut joo, en ajatellu virittää valonvalvontaa netin yli näille. Rakennuksen käyttäjä valittakoon kun on pimeää, eli ilmeisesti nääkin valot on siellä ihan turhat kun ei valituksia ole kuulunut. Helmiä sioille, sano :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja torque »

hieman off topic, tuli tämmönen ostettua, juuri ennen tätä ikävää sähköenerigia hinta boomia.
https://www.tokmanni.fi/hamarakytkin-pi ... 8140935854

avaamattomassa laatikossa yhä on, oli jokin ajatus että sitä voisi käyttää syksyn ja talven valaistukseen, en vaan vielä keksinyt että mihin talon nurkkaan tuo sopisi. Laitteen hinta sen verta edullinen että nappasi, vaan eiköhän tuolle jotain käyttöä keksi.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Aloin tässä ihmettelemään, että mikähän järki on siinä, että ainakin Transitteja ja Vitoja tehdään sekä etu- että takavetoisina? Eikös tuo ole hiton kallista tehdä kahta aika poikkeavaa konstruktiota. Vitoistahan toki lisäksi vielä nelivetokin, ehkä Transiteistakin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja torque »

^ehkä markkina alueet/käyttötarkoitukset, ku valmistuslinjat/teknikka on jo toiminnassa niin siitä vaan. Minulla ei tietoa onko noissa paljon hintaeroja.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Niin, pakkohan siinä joku liiketaloudellinen peruste on olla. Mutta jotenkin outoa silti. Eihän henkilöautojakaan ole varmaan koskaan tehty samasta mallista molemmilla vetotavoilla ja luulisi, että samanlaiset perinteet ja todelliset tarpeet eri markkina-alueilla olisi sitten niissäkin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin