Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Numba »

Oisko joku aloittanut öljyn vaihdon kallistamalla, mutta todennut liian hankalaksi ja homma olisi vähän päässyt unohtumaan.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Julle »

Alunalkaen laitettu öljyä liian vähän
9-5 Aero - 00
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja anv »

Numba kirjoitti:
La Touko 15, 2021 04:51
Oisko joku aloittanut öljyn vaihdon kallistamalla, mutta todennut liian hankalaksi ja homma olisi vähän päässyt unohtumaan.
Kysyin tätäkin, mutta ei ole. Suoraan lämpimään ulkotalliin seisomaan kesän jälkeen. Nyt keväällä hain sen heti kun lumet sulivat edestä. Toisekseen, ei tule kallistelemalla öljyt ulos. Pitäisi kääntää ylösalaisin, jolloin pensat kyllä olisivat nurtsilla.
Julle kirjoitti:
La Touko 15, 2021 06:20
Alunalkaen laitettu öljyä liian vähän
Itsepä tuon täytin viime kesänä. Sekään ei ole oikein mahdollista kun antoivat öljypullon kaupan päälle (1 litra) ja siitä jäi n. puolet jäljelle. Toisekseen, ei sillä olisi viime kesää leikattu jos alta desi olisi alunalkaen ollut öljyä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Savuttiko nyt käydessä? Yksinkertaisin vaihtoehto olis et on syöny sen.. Eiks nois ole 2v takuu?
Kovaa ajoo ja tsekkaa öljyt välil..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Numba »

Siisti hyvin puhdistettu leikkuri? Väärän suuntaan kallistettu puhdistusta varten, öljyä ajautuu männän päälle, käryää hetken aikaa. Vanha ihminen mielellään kallistaa koneen kyljelleen, että pääsee pesemään/rapsuttamaan puhtaaksi (niinku puolet saabisteista :) ). Saattaahan tuossa kallistaessa päästä vähän valumaan öljyäkin pois, jos on huohottava korkki. Uudesta koneesta tosiaan ei koskaan tiedä jos vaikka olisi öljysyöppö.

Minähän muuten vaihdan ruohonleikkurin öljyt kallistamalla ja ravistelemalla :wink: tankki tosiaan pitää ajaa vajaaksi. Onneksi lingossa on järkevä proppu. Ja kuumasta koneesta, että tulee pohjamujut pois.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja anv »

tetammi kirjoitti:
La Touko 15, 2021 09:43
Savuttiko nyt käydessä? Yksinkertaisin vaihtoehto olis et on syöny sen.. Eiks nois ole 2v takuu?
Kovaa ajoo ja tsekkaa öljyt välil..
^ Tämä oli suunnitelma. Sellainen tuli tänään mieleen että mitä tapahtuu, jos hän on täyttänyt litratolkulla pensaa öljyn sekaan? Voisiko se johtaa tähän tilanteeseen. Niin, ja ei savuttanut tai kolissut tai mitään muutakaan havaittavaa. Eka puristuksesta käyntiin vaan.
Numba kirjoitti:
La Touko 15, 2021 13:15
Siisti hyvin puhdistettu leikkuri? Väärän suuntaan kallistettu puhdistusta varten, öljyä ajautuu männän päälle, käryää hetken aikaa. Vanha ihminen mielellään kallistaa koneen kyljelleen, että pääsee pesemään/rapsuttamaan puhtaaksi (niinku puolet saabisteista :) ). Saattaahan tuossa kallistaessa päästä vähän valumaan öljyäkin pois, jos on huohottava korkki. Uudesta koneesta tosiaan ei koskaan tiedä jos vaikka olisi öljysyöppö.

Minähän muuten vaihdan ruohonleikkurin öljyt kallistamalla ja ravistelemalla :wink: tankki tosiaan pitää ajaa vajaaksi. Onneksi lingossa on järkevä proppu. Ja kuumasta koneesta, että tulee pohjamujut pois.
Ei ollut hyvin puhdistettu. Harjalla ensimmäiseksi päältä lehdet ja kuivaneen ruohon pyyhkin pois :) En usko tuohon kallistamiseenkaan, kun tuossa on tuo mittatikku tuotu suojaputkessa ylös asti. Enkä usko noiden vanhuksien jaksavan/uskaltavan kääntää sitä niin paljon. Tuossahan on tulppa vielä eteenpäin, joten pitäisi kipata nokalleen että öljyä joutuisi väärään paikkaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oon yrittäny myydä vastaavassa kunnossa olevaa rattia 280e hintaan ....ruotsissa saa näköjään paremman hinnan..

https://www.tradera.com/item/101135/469 ... -item-main
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

On se jännä, mutta eipä ihme...

Muutama vuosi sitten taloja lämmiteltiin sähköllä. Sitten joku keksi sanoa että ei kannata. Nyt taas pitää alkaa ajamaan sähköllä, kun se on kannattavaa.

Niin se maailma muuttuu...
Sininen Saab 9-3, '99
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Bnii, ohan siinä se, että kun lämpöpumpputekniikalla ja kaukolämmöllä päästään parempaan hyötysuhteeseen kuin sähkövastuksella, niin ne on pitkällä tähtäimellä edullisempia ja ekologisempia lämmitysmuotoja. Vähän samalla tapaa sähkömoottorilla päästään polttomoottoria parempaan hyötysuhteeseen, niin se on pitkällä tähtäimellä edullisempaa ja ekologisempaa ajamista. Jos joku ny keksii tuotantokelposen, sähkömoottoria paremmalla hyötysuhteella kulkinetta liikuttavan voiman, niin hylätään se suorasähkö autoistakin.

Aika monta vuotta taitaa muuten olla siitä, kun sähkölämmityksen sijaan joku suositteli öljylämmitystä...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pakari »

aero kirjoitti:
Ke Touko 26, 2021 22:20
Vähän samalla tapaa sähkömoottorilla päästään polttomoottoria parempaan hyötysuhteeseen, niin se on pitkällä tähtäimellä edullisempaa ja ekologisempaa ajamista.
Aero: :mrgreen:
https://m.youtube.com/watch?v=R6muJIIeTaw

Eiköhän unohdeta leikkiautot, kun eivät pääse edes huonon bensamoottoriauton kanssa samalle asteikolle hyötysuhteessa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sähköntuotannon hyötysuhde vaihtelee todella paljon sen mukaan millä se tuotetaan. Lauhdevoimalla se on todellakin sitä luokkaa, että sähköautoon saakka kuljetettuna hyötysuhde jää surkealle tasolle, eli suunnilleen samoihin tasoihin kuin polttomoottorilla (kun ei vielä huomioida sitä että polttoaine ei ilmesty tankkiin itsestään) Toisaalta suomessa tuoteaan paljon sähköä yhdistelmävoimalaitoksissa, joiden hyötysuhde on aivan eri tasolla, koska siinä syntynyt lämpö otetaan hyötykäyttöön.

Tämän lisäksi kun tarkastellaan nimen omaan co2- ja vastaavia päästöjä, on suuri osa sähköntuotannosta co2-vapaata, vaikka hyötysuhde olisikin heikko. Esimerkiksi aurinkopaneelien hyötysuhde on luokkaa 20-25 %. Mutta kun energianlähde on auringonpaiste, niin tällä ei ole juurikaan väliä muuten kuin sen kannalta, että jos hyötysuhdetta saataisiin parannettua, tarvittaisiin vähemmän neliöitä paneelien käyttöön. Jos aurinkopaneelien kohdalla ajattelee 75-80 % energiasta menevän hukkaan, niin päätyy nopeasti päätelmään että kaikki maailman pinta-ala pitäisi peittää aurinkopaneeleilla, koska ilman panelointia auringonvalosta menee 100 % hukkaan.

Ydinvoimalaitoksen hyötysuhde on myös heikko, mutta siinäkään päästöt eivät pääosin ole co2-päästöjä tai vastaavia. Siinä puhutaan enemmän siitä montako tonnia ydinjätettä syntyy per tuotettu sähkö, ja tämä ongelmahan on ihan erilaatuinen kuin mitä co2-päästöt aiheuttavat.

Sähköistyminen on siis nopein ja selkein tie liikenteen päästöjen vähentämiseen, kun huolehditaan sähköntuotannon ympäristökuormasta. Ja sitähän tapahtuu tässä samaan aikaan lujaa vauhtia, kun esim kivihiilivoimaa ajetaan todella kovaa vauhtia alas. Turha siis nillittää siitä mikä on ollut joskus vuonna 2017 Euroopan sähköntuotannossa kivihiilen osuus, vaan pitäisi katsoa mikä sen osuus on näillä näkymin vuonna 2022, 2025 tai 2030 ja siitä eteenpäin.

Linkin videolla Arttu Harkki myös hieman oikaisee asioita polttomoottorin suhteen. Polttoaine ei ole energianlähde sen enempää kuin akussa oleva sähkökään. Se bensa ei sinne tankkiin ilmesty ihan ykkösen hyötysuhteella. Eli jos bensa-auton hyötysuhde on tankista liikkeeseen 25 %, niin primäärienergianlähteestä mitattuna hyötysuhde alkanee ennemminkin ykkösellä.

Alkuperäiseen ihmettelyyn liittyen suoran sähkölämmityksen kaksi suurinta ongelmaa ovat vaihtoehtoinen hyötysuhde ja säätövoiman tarve. Vaihtoehtoinen hyötysuhde tarkoittaa sitä, että kun meillä on olemassa lämpöpumpputekniikka ja tietyillä sijainneilla kaukolämpö (joka usein tulee yllä mainituista yhdistelmävoimalaitoksista), niin suoralla sähköllä lämmittäminen jää pahasti tehokkuudessa jälkeen. Lämpöpumpuilla päästään 300 % hyötysuhteeseen kun suorassa sähkölämmityksessä hyötysuhde on töpselistä mitattuna n. 100 % (kokonaisuutta katsoessa tämäkin pitää toki kertoa sähköverkon häviöillä, sähköntuotannon hyötysuhteella ym. videolla esiin tuoduilla asioilla). Kaukolämpö on siis usein sähköntuotannon hukkaenergiaa, jolloin sen voi päästöjen kannalta ajatella olevan "ilmaista", eli päästöt syntyisivät joka tapauksessa sähköntuotannossa ja lämpö vain valutettaisiin harakoille.

Säätövoiman tarve on Suomessa kuitenkin vielä suurempi ongelma. Silloin kun sähköä lämmittämiseen kunnolla tarvitaan, tuotetaan lisätarve usein fossiilisilla. Eli sähkölämmityksen päästöjä ei voi laskea ottamalla Suomen keskimääräisen sähköntuotannon päästöt per kWh ja kertomalla sen oman lämmityksensä kulutuksella. Talvella pakkaspäivinä suomalainen sähkö on suuripäästöisempää kuin kesäpäivänä, ja täten lämmityksen päästöt pitäisi kertoa painotettuna kulutuskäyrän mukaan.

Sähköautoilu sen sijaan vie suunnilleen saman määrän energiaa kesät ja talvet, toki autojakin lämmitetään, mutta se on marginaalisempaa. Lisäksi sähköautoja voi ja kannattaa ladata yöaikaan, jolloin sähkönkulutus on alimmillaan, ja säätövoiman tarve pientä. Tämähän toki pätee varaavaan sähkölämmitykseen samoin, eli se on tämän puolesta huomattavasti ympäristöystävällisempää kuin suora sähkölämmitys.

Liikenteen sähköistämisessä, samoin kuin öljylämmityksen vaihtamisessa lämpöpumppuihin (joka siis on sähkölämmitystä sekin siinä mielessä että kulutus riippuu lämmitystarpeesta) pohjaideana on kuitenkin se, että sähköllä toimivat härvelit on helpointa saada toimimaan ei-fossiilisillä energialähteillä. Biopolttoaineita toki unohtamatta, mutta niiden osalta tulee vain nopeasti vastaan kapasiteettikysymykset, eettise ruoka vs. polttoaine -kysymykset ja se kokonaisenergiaketjun hyötysuhde, joka ei siis nestemäisillä polttoaineilla ole ainakaan parempi kuin sähkön käytössä.

Nyt kun ilmastokeskustelu on laajentunut fossiilisten käyttämisen vähentämisestä hiilinieluihin, on alettu puhua polttoon perustuvan talouden alasajosta. Tarkoittaa siis sitä, että biomassankin polttamista pyrittäisiin vähentämään, ja ennemmin käyttämään biomassaa siten että hiili sitoutuu siihen pitkäaikaisesti. Puuta ei kannata jättää metsään mätänemään, vaan se kannattaa polttaa, mutta vielä mieluummin siitä kannattaa rakentaa hirsitalo. Toki realismia on se, että kun tukkipuuta hirsitaloa varten metsästä hankitaan, niin siitä syntyy oikeastaan väkisin kuitupuuta ja polttoon menevää puuta myös, ja näitäkään ei siis kannata jättää hyödyntämättä.

Tulevaisuuden visiot on kuitenkin enemmän sellaisia, että primäärienergia otetaan pääosin auringosta, tuulesta, vesivoimasta ym. päästöttömistä lähteistä ja realismia on että ydinvoima tuskin on häviämässä oikeasti mihinkään. Jopa vihreät ovat alkaneet näyttää sille varovasti peukkua, jos vaihtoehtona on polttotalous. Ja näistä lähteistä saatu energia jaellaan sähkönä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Videossa todetaan sähkömoottorin hyötysuhteeksi 75-90%, mikä on, kuten todettu, aika paljon parempi kuin polttomoottorilla.

Muuten "vertailu" on tuossa melkosta paskaa, kun verrataan pelkän polttmoottorin hyötysuhdetta lähes koko sähköketjun hyötysuhteeseen. Sähkölle lasketaan mukaan mm. siirtohäviöt. Mitäs jos polttomoottorille lasketaan mukaan siirtohäviöt, kun se energia kuskataan eka öljynjalostamolta aseman tankkiin ja vielä autollakin ajetaan lisää matkaa sinne tankkiautomaatille. Tää on vähän semmosta juupas-eipäs -väittelyä, missä etitään joka kerta jotain uutta argumenttia jotta saatais se oma rakas perusteltua.

Ihan oikeasti koko pakka pitäisi laskea auki, maan polvesta (olkoon sitten uraania tai öljyä) aina kilometriksi tiellä, jotta saadaan kokonaiskuvan rehellinen vertailu.

Edit: kah, AZP ehti ansiokkaasti avata asiaa paljon paremmin, kiitos.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tais osua ja upota. Faktat faktoina jos/kun Saksan insinööriliitotkin tuovat asiaa esille.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Puolensa ja puolensa.
Öljynporauslauttoihinkin käytetty hiili on sinne sitoutunut :D

Yhtäkkiä tuntuisi että öljyn pumppaaminen reiästä , on kustannustehokkaampaa kuin avolouhos dumppereineen ja kaivinkoneineen.

Mutta kuten yllä todettu, koko homma pitäisi repiä palasiksi alusta asti, ja käyttaa sitten vaikka erilaisten sähkövoimaloiden keskimääräistä
hyötysuhdetta laskennassa.

Mieluummin näen öljynporaustornin hiekka-aavikolla kuin litiumi kaivoksen päijänteen rannalla :mrgreen:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Niin, faktat faktoina. Miksi sähkölle pitää laskea mukaan energian tuotanto- ja siirtoketjua, mutta polttomoottorille ei?

Vastaus on simppeli: se polttomoottori ei pärjää omalla hyötysuhteellaan, kuten Harkkikin videolla toteaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin