Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja torque »

^no hyvä, tuohon hintaluokkaan minäkin arvelin sen kuuluvan. Taisin minäkin sen wanhan ZTE'n saada jossain noilla kolikkomäärillä, oli tosin jo koeajettu.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

telkkari on ainoa joka hiukan kiukuttelee .. välillä väittää ettei langatonta nettiä ole tarjolla , mut sit hetken päästä ok ..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Mistä löytäisi kohtuuhintaan oikeastija varmasti toimivia ja käyttökelposia jatkosähköjä? Siis sinänsä semmosia tavallisia 3-4 tökkeliä tarjoavia pötköjä, mutta sellaisia mihin oikeesti saa helposti tökkelin kiinni. Nykyisin kun monet tuntuu olevan semmosia itämaisia ihmehalpiksia, joissa se ns. lapsisuoja aiheuttaa enemmän kiroilua kuin maailmanpelastusta.

Merkittävä plussa jos löytyy tummanruskeassa värissä ja/tai semmosilla korvilla, että voi helposti ja kätevästi ruuvata seinään kiinni, mutta tuo käyttökelposuus on se ykkösvaade. Katkasijasta ei ole tässä tapauksessa muuta ku haittaa (vie tilaa ja ehkä valaisee), joten mieluiten ilman sellasia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ainaki joistain rasioista sen lapsisuojan saa purettua pois. En ite oo tehny, mut on tullu vastaan...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo eikä siittä oo paha rasti tuupata sopivaa poranterää läpi, vaikkei virallisesti saiskaan purettua. Mutta tiiän että niitä on myös semmosia jotka oikeesti toimii, kun vaan tietäs että mistä niitä varmuudella löytää. Seittemän tarttis, kuuellakin pärjäis, mutta sitä varten ei tekis mieli ostaa viittätoista että löytää niistä kelposat.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Uteip »

https://www.biltema.fi/rakentaminen/sah ... 2000044669

Ainakin nuo on ihan toimivia jos ei peitekansi ja robusti ulkonäkö haittaa. Ainakin viime syksynä oli tarjolla pidemmälläkin johdolla kuin kuvassa.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2619
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

^^Eikä edes ihan kamalan hintaisia, kiitos. Itteasiassa ulkonäkökään ei ole kovin paha sen jälkeen jos repii nuo kannet pois ja se tuntuu vähemmän pahalta idealta (nää tulee sisäkäyttöön) kuin lapsisuojien poistaminen, kun musta väri paistaa tummassa paikassa vähempi kuin valkoinen. Oikeastaan ainoa miinus on tuo ylimääräinen tila, jossa voisi kuvitella olevan virtakytkimen.

Ajatus on siis olkkarin hifihyllyn taakse pujottaa joka kerrokseen oma sähköjako, jotta laitteet saa tökkiä kiinni lyhyillä johdoilla eikä kaikkien vepottimien virtapiuhoja tarvi kiskoa erikseen. Hylly itessään on poltettua ja öljyttyä mäntyä ja koivua ja taustaseinä sininen, niin tumma väri piiloutuu paremmin kuin vaalea.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Hese-
"Aero"
Viestit: 318
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Näitä on pari käytössä, toimii.

https://www.gigantti.fi/product/kodin-p ... 1153300128
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lämmityskattilan sähkövastuksilla (3 x 2kW) tuon näköinen kytkentäkaavio ja kuvassa vielä varmistuksena että johdot on tosiaan kytketty kaavion mukaan:

Kuva

Kuva

Ei tietoa minkä kytkentäpisteiden välillä vastukset oikeasti on tuolla kattilan sisällä. Yleismittari näyttää 52 ohmia vastusta jokaisen noiden kolmen kytkentäpisteen välille.

Voiko näistä tiedoista päätellä varmaksi onko kytkentä kolmio- vai nollaton tähtikytkentä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Ei ammattimiehenä sanoisin että kolmiokytkentä kyseessä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos piuhat ja sillat irroittaa, niin pystyy mittamaan miten vastukset on.

Mun ääni/veikkaus kolmiokytkennälle niin, että vastukset on poikittain siltoihin verrattuna.

Ja sitten kysymys, miksi kysyt? :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kysyn tämän reilu vuosi sitten tapahtuneen takia:

viewtopic.php?f=24&t=109164&hilit=t%C3% ... start=7297

Tuolloin siis yhden vaiheen pääsulakkeen korkaaminen aiheutti ylijännitteen toiseen vaiheeseen ja sen seurauksena printteri meni romuun. Muuta ei tuolloin hajonnut, mutta en haluaisi että jatkossa hajoaa esim ilmalämpöpumppu, latausasema tai mitään muuta kalliimpaa vehjettä siksi että pääsulake menee.

Ja pääsulakkeen meneminen on nyt potentiaalisesti ajankohtaista siksi että talossa on täyssähköauto. Toistaiseksi latailtu vielä sukosta mutta nyt olis tarkoitus siirtyä kolmivaihelataukseen kunnon latausasemalla. Ajattelin koittaa pysytellä vielä 25A pääsulakkeissa, mutta saas nähdä onnistuuko. Toisaalta talviaikaan voi pannun pistää öljylle kun lataa autoa, niin varmasti riittää kapasiteetti. Lataamista tapahtuu nyt kuitenkin vain 1-2 kertaa viikossa ja yleensä öisin.

Sinänsä tieto siitä onko tuo pannu kolmio- vai tähtikytkennässä, ei pelasta pääsulakkeen hajoamiselta eikä ylijännitteeltä yhdessä vaiheessa. Sehän jo nähtiin että pääsulakkeen laukeaminen aiheuttaa sen ylijännitteen, eikä siihen ole löytynyt mitään muuta syytä kuin tuo pannuvastus, koska kiinteistössä ei ole muita laitteita jossa olisi kuorma kytketty kahden vaiheen välille (liesi on kaasulla ja kiuas puulla). Kiinnostaisi vain tietää se teoria miten tuo ylijännite pääsee syntymään jotta ymmärtäisi miten asiat toimii, eli oppia sen verta lisää vaihtosähkön käyttäytymisestä kolmivaihejärjestelmässä.

Eri asia sitten miten suojautua tuolta ylijännitteeltä, onko siihen ideoita?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

En ole tuolloin keksinyt, enkä oikein keksi vieläkään, mistä sinne saisi aikaan ylijännitettä yhden vaiheen tipahtaessa, harmi ettei Petri ehtinyt silloin kommentoimaan.

Mutta sellanen juolahti mieleen, että silloinkin on saattanut syy-seuraussuhde yllättää excelöijän kuten liukas keli autoilijan. Mitäs jos siihen kolmosvaiheen linjaan onkin tullut jännitepiikki jostain kauempaa, sen myötä vastuslämppäreissä on virta noussut ja polttanut sulakkeen, mutta vasta kun lisäjänö on ehtinyt polttaa printterin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Varma ei voi tietenkään olla siitä mikä sen pääsulakkeen poltti, mutta ihan kuormia laskemalla pääsi kyllä tulokseen että sen kuuluikin palaa siinä tilanteessa. Ja siis asiaa tutkiessa tuli todettua tuo yhden vaiheen ylijännite sulakkeen palamisen jälkeen, ja se ylijännite oli tietenkin eri vaiheessa kuin palanut sulake. Ja printteri oli nimen omaan tuossa ylijännitteen vaivaamassa vaiheessa.

En nyt yhtään muista ajatuksenjuoksuani tuolloin, mutta totesin silloin että vaihesiirtymä tai joku vastaava ilmiö voisi aiheuttaa tuossa tilanteessa ylijännitteen. Näinhän ei voisi käydä jos kaikki vaiheeseen kytketty kuorma olisi kytkettynä vaiheen ja nollan välille, mutta nollattomassa tähdessä tai kolmiokytkennässä näin voisi mun silloisen järkeilyn mukaan ehkä tapahtua. Kahdesta vaiheesta tulee 120 asteen välein sinikäyrää, mutta se kolmas sinikäyrä elääkin ihan toisenlaista elämää koska se syntyy sulakepesässä auki olevassa piirissä olevien kuluttajien ja pannuvastuksien kautta ykös- ja kakosvaiheesta tulevien sinikäyrien funktiona. Ni voisko tuossa tilanteessa mennä se ykös- tai kakosvaihekin sekaisin ja alkaa piikkaamaan ylijännitettä systeemin kautta? Vähän siis sama mekanismi kuin siihen palaneen sulakkeen vaiheeseen syntyvä jännite, toiseen vaiheeseen vuotaa siitä ekasta vaiheesta jännitettä joka nousee sitten ylemmäs kuin normaalisti?

Sähköopin tunneista on kuitenkin jo sen verran aikaa, että en ole kovinkaan varma teorioinnistani. Mutta teorioista viis, ylijännite oli todettu, se ilmeni yhden pääsulakkeen palamisen jälkeen, ja palautui normaaliksi kun kaikki kolme pääsulaketta oli taas reilassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin