Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Julle »

Oisko niin että reunnimaiset yläpellit on hella ja leivari, keskimmäinen? Ympyröity nd kesäpelti eli ei varaa lämpöä, kiinni ollessaan varaa. Nämä arvauksia.
9-5 Aero - 00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

2.polvi kirjoitti:
La Joulu 10, 2022 15:44
Vasemman puoleisin lopettaa vedon kokonaan.
...
Lisäksi toisessa kuvassa on luukun alapuolella joku pelti, jonka sisään työntäminen myös lopettaa vedon, ainakin käytännössä kokonaa.
Ymmärsinkö oikein että molemmat nämä pellit siis lopettavat vedon kokonaan vaikka samaan aikaan kaikki kolme muuta peltiä olisi auki?

Mysteerin ratkomisessa voisi auttaa vielä jos tietäisi onko tai onko ollut muita tulisijoja tuon piipun ympärillä samassa kerroksessa ja sama selvitys alemmista kerroksista (tai onko alempia kerroksia)? Ja onko siis mainittu koksikattila ollut esimerkiksi siellä alemmassa kerroksessa?

Itse selvitin meidän talon hormit savukoneella lankomiehen kanssa, eli toinen pukkasi savukoneella sisällä reikiin savua ja toinen oli katolla katsomassa mistä reijästä puhaltaa savua, sitten radiopuhelimilla tieto siitä mihin reikään on puhallettu ja katolla olija kirjoitti muistiinpanoihin mikä reikä sisällä vastaa mitäkin reikää ulkona. Sama kikka voisi helpottaa noiden peltien selvittelyä, ei tarttis oikealla savulla testailla, kun siinä tulee väkisin sisään savua.

Meillä oli talon hankkiessa kellarin hellahuoneessa tuollainen muuri jossa oli ollut edessä vastaavanlainen puuhella joskus, mutta hella oli heivattu kuikkaan jo aikaisemmin. Jäljellä oli siis muuri, jossa oli reikä johon savut oli hellasta johdettu, pari nuohousluukkua ja kaksi peltiä. Systeemiä tutkiessa selvisi että varaamattoman hellan lämpö oli saatu varaavaksi siten, että kanavisto oli siellä muurin sisällä. Reilu metrin levyisellä osalla muuria siis meni pystyhormit 30 cm lattianrajasta katonrajaan saakka ja joka toisessa välissä oli aukko ylhäällä ja joka toisessa alhaalla. Laitimmaiseen hormiin savut tuli ylhäältä, ja alareunasta ne johdettiin lattianrajassa kulkevaan vaakahormiin, joka vei ne sitten lopulta piipunpuoleiseen päähän muuria ja sieltä varsinaiseen piipun savuhormiin.

Vaihtoehtoinen reitti savuille oli ilman tätä siksakkikanavistoa suoraan piipun savuhormiin. Pelleillä ohjattiin sitten sitä johdettiinko hellan savut sitten kumpaa kautta piippuun. Toinen oli siis kesäpelti ja avasi reitin suoraan piippuun, toinen avasi reitin tuohon kanavistoon, jolloin savut lämmitti muurin joka toimi varaajana, kunhan kesäpelti oli kiinni.

En siis yhtään tiedä voiko teillä olla sama kuvio, mutta tuollainen rakenne ainakin on yhdessä 1930-luvun puulämmitteisessä talossa uutena ollut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja viggen »

Pääsääntö on kai, että pellit auki, kun poltetaan ja viimeinenkin kytevä on sammunut, muuten tulee häkää. Ala pelti luultavasti tuhkaus pelti, pudottaa tuhkat alas tuhkaluukulle? Kyllä nuohoojien pitäis tietää tuollaiset asiat.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kiitos hyvä herrat. Sen verran uskaltauduin testaamaan lisää, että nyt kaikki kolme ylhäällä olevaa peltiä on auki, mutta Jullen epäilemä kesäpelti luukkujen alla on kiinni. Veto vähenee, mutta ei lopu. Eli tälleen maalaisjärkisesti se voisi olla juurikin se, joka pistää palokaasut kiertämään pömpelin sisällä. Nyt siis odotan alkaako pömpeli lämpeämään muualtakin kuin vasemmalta sivulta. Mutta heikohkosti siis vetää, kun tuo kesäpelliksi epäilemämme pelti on kiinni.

Kun lueskelin aiheesta, oli lisäksi mainintaa, että jollain pellillä saisi kiertämään uunin ympärillä, jolloin sen saisi maksimaalisen kuumaksi paistohommia varten.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

viggen kirjoitti:
La Joulu 10, 2022 16:32
Pääsääntö on kai, että pellit auki, kun poltetaan ja viimeinenkin kytevä on sammunut, muuten tulee häkää. Ala pelti luultavasti tuhkaus pelti, pudottaa tuhkat alas tuhkaluukulle? Kyllä nuohoojien pitäis tietää tuollaiset asiat.
Tämäkin kävi mielessä, kun aiheesta lueskelin, mutta miksi se vaikuttaa niin paljon vetoon ollessaan auki?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Julle »

Millonlie lämmitetty viimeksi? Nuijen pyöreiden luukkujen alaosassa takana kannattaa polttaa vaikka paperia ennen tauon jälkeen lämmitystä, rupeaa vetämään paremmin, jos muute kaikki ok.
9-5 Aero - 00
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Eilen polttelin ensimmäistä kertaa maltillisesti aloittaen ehkä sylillisen. Sitä edellisestä lämmityskerrasta lienee 6 vuotta.

Edit. Nyt testasin siten, että tuo kesäpelliksi epäilty kiinni, oikean puoleinen ja keskimmäinen auki ja vasemmanpuoleinen kiinni -> savut sisään. Eli voisi päätellä, että sen nyt ainakin on oltava auki :D

Ja nyt testissä on "kesäpelti" kiinni, vasen ja keskimmäinen (se kattilapelliksi sutarin nimeämä) auki ja oikea kiinni.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Julle »

Kyllä se lämmetessään virkoaa, jos röörit auki, muttei pijä innostua lämmittämään liikaa voi haljeta tms. Ja oletettua kesäpeltiä voi jättää vähän raolleen ekoilla kerroilla.
9-5 Aero - 00
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mietin tässä vielä, että

- Kesäpelti lienee kesäpelti, koska veto vähenee olennaisesti, mutta ei lopu. Eli savukaasut kiertävät pidemmän ja mutkikkaamman reitin
- Vasen ilmiselvästi on uunin hormipelti, koska laulu loppuu, jos se on kiinni
- Oikea oletettavasti olisi sitten liesiosan hormipelti (koska ei vaikuta mitään uunin vetoon).

Noin noiden munsta on pakko olla, mutta mikä hitto se keskimmäinen kattilapelti on? Vetoon ei äkkiseltään vaikuta, ainakaan havaittavasti.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Julle »

Eikä saunaa oo takapuolella :)
9-5 Aero - 00
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ei ole, se on toisella puolella tölliä ja omalla piipulla.

Nokisutari oli sanonut siitä keskimmäisestä "kattilapellistä", että se voi olla aina auki. Mahdollisesti se tosiaan tarkoitti sillä juurikin sitä, että se olisi vanhan koksikattilan hormipelti.

Mutta näitä variantteja näissä tuntuu internetsin mukaan olevan niin pirusti, että tässä on, jos ei nyt vainoharhainen, niin vähintäänkin hämmentynyt eri skenaarioiden määrästä.

Olenhan mä paljonkin erilaisia tulisijoja sytytellyt, mutta moista ei ole tullut vielä vastaan.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Nykäset ihan ekana sen mysteeripellin pois sieltä raostansa. Seuraavaksi otat taskulampun tai laserosoittimen ja alat laittamaan pieniä tulia rauhalliseen tahtiin joka pesään. Aina sytytettyäsi tulen ja odotettuasi kotvan aikaa, että lähtee vetämään, sohit lampulla tai laaserilla sinne pellin rakoon ja pidät vieressä avointa silmää, joka noteeraa valaisulaitteen mahdollisesti näyttämän savun. Siinä kohtaa kun savu löytyy, tiedät löytäneesi, mistä pesästä se hormi tulee. Jos savua ei löydy, ei se hormi tule mistään pesästä.

Jos tiedät että missä se koksikattila on ollut liitettynä hormiin, niin voit tehdä siihen hormiliitoksen reikään pienen tulen ja hoitaa saman testin sen osalta näin. Muista kuitenkin vahtia sitä tulta, joka palaa jossain muualla kuin turvalliseksi tunnetussa tulipesässä ja polttaa vaikka koivulastuja, kun ne ei räisky.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Julle »

Ite asuin kerran talossa jossa oli myös ylimääräpelti. Paljastui, että asuntoon oli jätetty takkavaraus ja pelti valmiina. Leivinuuni oli tehty. :D
9-5 Aero - 00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sylillinen on aika raju ekaan kertaan.

Oon ite sytytellyt kesäpelti auki ja kun piippu lämmin niin sitten vasta kierto auki.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja anv »

2.polvi kirjoitti:
La Joulu 10, 2022 17:22
Mietin tässä vielä, että

- Kesäpelti lienee kesäpelti, koska veto vähenee olennaisesti, mutta ei lopu. Eli savukaasut kiertävät pidemmän ja mutkikkaamman reitin
- Vasen ilmiselvästi on uunin hormipelti, koska laulu loppuu, jos se on kiinni
- Oikea oletettavasti olisi sitten liesiosan hormipelti (koska ei vaikuta mitään uunin vetoon).

Noin noiden munsta on pakko olla, mutta mikä hitto se keskimmäinen kattilapelti on? Vetoon ei äkkiseltään vaikuta, ainakaan havaittavasti.
Olisin taipuvainen uskomaan tätä. Sillä lisäyksellä että joskus noissa on ns. häkäpeltikin. Eli kun tuli on sammunut, muut pellit voi laittaa kiinni ja mahdollinen häkä pääsee tuota kautta pois. Muistelen vaan että se rööri lähtisi useinmiten sisäänvedetyn luukun ulkopuolelta, eikä tuo näytä siltä. En suosittele kokeilemaan tätä kuitenkaan ilman parempaa tietoa ja häkävaroitinta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin