Täytyy sanoa että 100% samaa mieltä! Lisään vielä että jos joku ajelee kevytperäkärryn kans 80 tai alle, syynä voi olla yksinkertaisesti herkästi särkyvä tai lähelle maksimikantavuutta yltävä kuorma. Itse en kyllä vedä henkilöautolla 100:sta minkäänlaisen kärryn kanssa, jonka kuorman paino lähentelee puolta tonnia, edes saapilla.petrisa kirjoitti: ↑La Huhti 03, 2021 09:34Jokainen saa ajaa 80, jos haluaa oli kärryä perässä tai ei, vaikka rajoitus on 100. Se ei ole vielä selvää alinopeutta. Muut rajoitusten mukaan ajavat sen kun menevät vain ohi. Ei se sen kummempaa ole.
Niiden perässä ajavien vika se jono on, ketkä keräävät sitä. Kun olet kerran saavuttanut jonkun hitaamman ajavan on se silloin selvä merkki siitä, että sinä ajat kovempaa. Silloin mennään sitten heti ohituspaikan tullen ohi. Toki sellaisessa hyvässä ja turvallisessa ohituspaikassa. Ja mikäli et syystä tai toisesta halua lähteä ohi, niin sitten jättäydytään muutamien satojen metrien päähän. Sillä ei ole silloin mitään merkitystä omaan matkantekoon, kun kerran on jo tyytynyt edellä ajavan hitaamman vauhtiin.
Nämä hitaasti perässä ajavat, jotka kerryttävät sitä jonoa, ovat niitä "syyllisiä". Ei se keulilla ajava. Tarpeeksi etäällä toisistaan hitaammin ajavat eivät ole ongelma rajoitusten mukaan ajaville. Yleensä rekkakuskit saattavat ajaa monesti peräkkäin, mutta satojen metrien päässä toisistaan. Olen kyllä törmännyt tapuksiin, joissa jopa 3 rekkaa ajaa aivan kiinni toisissaan. Vieläpä suomalaisia rekkoja, kuskeista en tiedä. Nämä kuskit pitäisi laittaa logistiikka- alan opintoihin uudelleen suorittamaan näyttökoetta.
Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ihmettelyketju
Nimenomaan. Nämä jononkerääjät ovat se alkuperäinen syy ongelmaan. Ja se, että siellä jonossa ei pidetä niitä turvavälejä joihin mahdolliset ohittajat voisi mennä. Jokunen kesä sitten oli vielä joku välimallin kaveri liikenteessä, oli jonossa toisena ja piti hyvää turvaväliä jonon ekaan kuppaajaan. Lähdin ohi tästä jonon toisesta ja siirryin tämän kuppaajan taakse, ja joku tuli perässä samassa kohtaa ohi tästä jonon toisesta. Katselin vaan peilistä kun kamala valoshow taustapeilissä, vaikka tämä mun perässä ohittanut tuli ihan imussa mun mukana siihen eteen eikä varmasti joutunut yhtään tunkemaan, niin tämä jonon toinen nosti kamalan mekkalan kun joku tulee ohi?petrisa kirjoitti: ↑La Huhti 03, 2021 09:34Jokainen saa ajaa 80, jos haluaa oli kärryä perässä tai ei, vaikka rajoitus on 100. Se ei ole vielä selvää alinopeutta. Muut rajoitusten mukaan ajavat sen kun menevät vain ohi. Ei se sen kummempaa ole.
Niiden perässä ajavien vika se jono on, ketkä keräävät sitä. Kun olet kerran saavuttanut jonkun hitaamman ajavan on se silloin selvä merkki siitä, että sinä ajat kovempaa. Silloin mennään sitten heti ohituspaikan tullen ohi. Toki sellaisessa hyvässä ja turvallisessa ohituspaikassa. Ja mikäli et syystä tai toisesta halua lähteä ohi, niin sitten jättäydytään muutamien satojen metrien päähän. Sillä ei ole silloin mitään merkitystä omaan matkantekoon, kun kerran on jo tyytynyt edellä ajavan hitaamman vauhtiin.
Nämä hitaasti perässä ajavat, jotka kerryttävät sitä jonoa, ovat niitä "syyllisiä". Ei se keulilla ajava. Tarpeeksi etäällä toisistaan hitaammin ajavat eivät ole ongelma rajoitusten mukaan ajaville. Yleensä rekkakuskit saattavat ajaa monesti peräkkäin, mutta satojen metrien päässä toisistaan. Olen kyllä törmännyt tapuksiin, joissa jopa 3 rekkaa ajaa aivan kiinni toisissaan. Vieläpä suomalaisia rekkoja, kuskeista en tiedä. Nämä kuskit pitäisi laittaa logistiikka- alan opintoihin uudelleen suorittamaan näyttökoetta.
Muttajoo, pitipähän ainakin väliä edellä ajavaan, rasittavaa ohitella jotain 10 auton possujunia kun autojen väliin menee juuri ja juuri tuommoinen femma. Harvalla kai hajunkia siitä, että lähtökohtaisesti se turvavälin pitäminen on siellä jonossa ajavan vastuulla, ihan turha kitistä ja välkytellä valoja kun itsellä on matkaa seuraavaan 20m, kun se väli pitäisi olla sellanen että sinne mahtuu täysperä, eikä yksi henkilöauto.
Toisaalta liekö nämä jononkerääjät samoja sankareita kuin motarilla nämä kuskit jotka ensin ajaa jonkun perässä alinopeutta, ohitat tämän, samantien vasurilla konttiin kiinni, menet itse oikealle niin tämä höylää aikansa kontissa kiinni, kunnes ohitat sen seuraavan Fiat mummon joka ajaa 78kmh ja tämä kontinhaistelija jää tämän perään. Pitäisi joskus kokeilla miten kovaan vauhtiin tommosen kontinhaistelijan saisi maaniteltua.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Ihmettelyketju
Tossa "omalla" maantiellä oon sen huomannut, että aika moni jyrää vaan sitä 80 perusrajoitusta koko pätkän päästä päähän, oli sitten kylteissä 50, 60, 80 tai 100. Varsinkin eräässä tietyssä kohdassa ennen risteysaluetta sen tietää, että edellä menevät karkaa ja takana tulevat on puskurissa, koska siinä oleva 60-lätkä ei kiinnosta juuri ketään.
Re: Ihmettelyketju
Tuohon varsinaiseen kysymykseen liikennemerkkien seuraamisesta voin omalta kohdaltani todeta, että tutuilla teillä niitä harvemmin tulee paljoa katseltua. Muutaman kerran on käynyt niin että kun tutulla tiellä on nopeusrajoitusta muutettu, niin sitä ei heti tule huomattua. Näistä petollisin oli aikanaan työmatkaani kuuluva pätkä Turun Hämeentiellä, jossa oli aiemmin Chorellinkadun ja Tammitien välisellä osuudella taajama-alueella 60 km/h rajoitus. Sitten eräänä päivänä tienpitäjä viisaudessaan päätti että 50 km/h riittää ja poisti 60 km/h kyltit. En tiedä kauanko ne kyltit oli pois kun hoksasin asian ja ymmärsin alentaa nopeuttani taajaman yleisrajoitusta vastaavaksi. Siinä kohtaa kun minä sen hoksasin, niin kysyin samaa reittiä päivittäin ajavilta työkavereiltani olivatko he hoksanneet asian, ja kaikki vastasivat että mitähä? mikä muutos hä?
Sen verta kiitosta poliisille, että eivät olleet siinä keräämässä valtiolle tuloja kuitenkaan heti kylttien poistamisen jälkeen
Keväisin ja syksyisin tulisi kyllä kaikkien olla maanteillä hököllä kun lehdistäkin saa lukea että talvirajoitukset tulee voimaan tai poistuu. Nämä mun tutut säännölliset reitit ei kuitenkaan sisällä sellaisia pätkiä joissa rajoituksia muutettaisiin kalenterin mukaan. Mutta yleisesti hököllä oleminen ei ole kaikkien vahvuuksia, ja siihen jonon kertymiseen riittää se yksi joka ei ole asiaa huomioinut.
Ja sitten on vain yleisesti sellaisia jotka eivät ymmärrä katsoa liikennemerkkien lisäksi edes sitä omaa nopeusmittaria, vaan ajetaan sitä vauhtia mikä kivalta tuntuu. Just tuossa pari päivää sitten mökille ajellessa yksi Toyota ajeli saaristotiellä 50-60 km/h tunnissa ja jarrutteli jokaisen risteyksen kohdalla ikään kuin olisi etsinyt tietä jolle pitäisi kääntyä, tietämättä edes kumpaan suuntaan kyseinen käännös pitäisi tehdä. Ekaan Paraisten liikenneympyrään päästessä kurvasi kuitenkin sujuvasti pois Saaristotieltä, toivottavasti löysi perille.
Sen verta kiitosta poliisille, että eivät olleet siinä keräämässä valtiolle tuloja kuitenkaan heti kylttien poistamisen jälkeen
Keväisin ja syksyisin tulisi kyllä kaikkien olla maanteillä hököllä kun lehdistäkin saa lukea että talvirajoitukset tulee voimaan tai poistuu. Nämä mun tutut säännölliset reitit ei kuitenkaan sisällä sellaisia pätkiä joissa rajoituksia muutettaisiin kalenterin mukaan. Mutta yleisesti hököllä oleminen ei ole kaikkien vahvuuksia, ja siihen jonon kertymiseen riittää se yksi joka ei ole asiaa huomioinut.
Ja sitten on vain yleisesti sellaisia jotka eivät ymmärrä katsoa liikennemerkkien lisäksi edes sitä omaa nopeusmittaria, vaan ajetaan sitä vauhtia mikä kivalta tuntuu. Just tuossa pari päivää sitten mökille ajellessa yksi Toyota ajeli saaristotiellä 50-60 km/h tunnissa ja jarrutteli jokaisen risteyksen kohdalla ikään kuin olisi etsinyt tietä jolle pitäisi kääntyä, tietämättä edes kumpaan suuntaan kyseinen käännös pitäisi tehdä. Ekaan Paraisten liikenneympyrään päästessä kurvasi kuitenkin sujuvasti pois Saaristotieltä, toivottavasti löysi perille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
^ Mitä tarkoittaa "hököllä"?
Ikinä en ennen ole kuullut. Varmaan jotain turun muretta. Kyllähän sen tietenkin lauseyhteydestä pystyy arvaamaan sanan merkityksen, mutta kumpahan nyt kysyn.
Ikinä en ennen ole kuullut. Varmaan jotain turun muretta. Kyllähän sen tietenkin lauseyhteydestä pystyy arvaamaan sanan merkityksen, mutta kumpahan nyt kysyn.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ihmettelyketju
Hököllä meinaa mun kielitoimiston mukaan sitä että on hoksottimet mukana, ts. silmät, korvat ja muut aistit auki ja aivot päällä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2846
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ihmettelyketju
Tuli tuossa viime la mökille nelostietä motaria Helsinki-Heinola väli ajettua mittarinopeutta 104. Rajoitushan oli siis jo 120.
Ajelin tuota, kun ei tällä kertaa ollut kiire ja vain tuntui siltä. Rekkoja ei ollut käytönnössä ollenkaan ja vierailut vasemmalle kaistalla jäivät koko pätkällä alle kymmeneen.
En mielestäni ollut tietukkona ja vapaata kaistaa ohi pääsi käytännössä koko matkan ajan.
Voisin kuitenkin väittää, että etenemisnopeudestani ei valtaosin pidetty. Usein toistuva kuvio oli, että hönkää konttiin kiinni, ohi ja keulaa viistäen eteen. Ja äkkiseltään väittäisin, ettei noissa humahduksissa riitä noin 16km/h nopeusero, vaan sitä oli useassa kohdin vähintään tuplat. Ulkomuistista sanoisin, että päiväsakkojen ylärajoilla jo. Siinä mentiin pölykapselit vipattaen tai TSI-merkit täristen
No, tämmöinen tuo ajokerta, en ota tavakseni. Mutta niillä toisilla kerroilla ei taas tarvitse pahastua siitä, jos ei kyydissä pysykään
Ajelin tuota, kun ei tällä kertaa ollut kiire ja vain tuntui siltä. Rekkoja ei ollut käytönnössä ollenkaan ja vierailut vasemmalle kaistalla jäivät koko pätkällä alle kymmeneen.
En mielestäni ollut tietukkona ja vapaata kaistaa ohi pääsi käytännössä koko matkan ajan.
Voisin kuitenkin väittää, että etenemisnopeudestani ei valtaosin pidetty. Usein toistuva kuvio oli, että hönkää konttiin kiinni, ohi ja keulaa viistäen eteen. Ja äkkiseltään väittäisin, ettei noissa humahduksissa riitä noin 16km/h nopeusero, vaan sitä oli useassa kohdin vähintään tuplat. Ulkomuistista sanoisin, että päiväsakkojen ylärajoilla jo. Siinä mentiin pölykapselit vipattaen tai TSI-merkit täristen
No, tämmöinen tuo ajokerta, en ota tavakseni. Mutta niillä toisilla kerroilla ei taas tarvitse pahastua siitä, jos ei kyydissä pysykään
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Ihmettelyketju
Todistin parkkipaikkakolaria lidlin parkkipaikalla. Osumaa ottanut auto peruutteli ruudustaan pois, mutta jäi hetkeksi jumiin kun takana parveili ihmisiä yms. Tällävälin pienen matkan päästä lähti täti myöskin peruuttamaan ja tietysti suoraan tuon toisen kylkeen. Siis tämä auto oli monen auton päässä ja peruutti vielä kun auto oli jo suorassa poislähtöä varten. Ei voi käsittää kun tuo osumaa ottanut auto kerkesi olla paikoillaan ehkä puolisen minuuttia, jolloin tuon toisen olisi pitänyt nähdä takana ollut auto siitä lähtien kun lähti peruuttamaan ja koko matkan kylkeen asti. Syynä oli hänen mukaansa maski, joka aiheutti silmälasien huurtumisen eikä "nähnyt kuulemma mitään!"
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ihmettelyketju
Voi maski saada silmälasit huuruun, tuosta on kokemusta omasta takaa. Pitää laittaa reuna tiiviisti ja linssien reunojen alle niin ei niin helpolla huurru, tosin riippuu sitten maskin tyypistä ja laadusta. En tosin ymmärrä miksi se maski päässä pitää omaa autoa enää ajaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Ihmettelyketju
Ne on niitä tasanopeusnutaajia (tm vjs)Audiojack kirjoitti: ↑Su Huhti 04, 2021 13:44Tossa "omalla" maantiellä oon sen huomannut, että aika moni jyrää vaan sitä 80 perusrajoitusta koko pätkän päästä päähän, oli sitten kylteissä 50, 60, 80 tai 100. Varsinkin eräässä tietyssä kohdassa ennen risteysaluetta sen tietää, että edellä menevät karkaa ja takana tulevat on puskurissa, koska siinä oleva 60-lätkä ei kiinnosta juuri ketään.
Oli kyl vkl liikenteessä useampi. Yksiki körötteli motarilla noin satkuu vaikka kesänopeudet ja autona kohtuu uus superb ja tietyön kohdalla ilmeisesti samaa vauhtii läpi ja ohi. Sain vielä kiinni enne kaupunkii ja samaa vauhtii vielä painoi..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ihmettelyketju
Itekkin joskus ajan kaupasta toiseen maski päässä mutta muuten ei voi ymmärtää..
Noita kun tulee vastaan jo syrjässäkin ja siten ettei autossa ole muita
Vaan eniten ihmetyttää et miksi lähtee ja vielä jatkaa ajamista jos lasit huurussa eikä näe.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ihmettelyketju
Jep, tuo maskipäässä törmäilijä todnäk syyttää kolarista hallituksen maskisuosituksia ja eiköhän tuohonkin jotain tukea voi saada
Itsekin olen naureskellut noille maski päässä yksin autolijoille, mutta vielä huolellisempia maskin käyttäjiä ovat olleet näkemäni pyöräilijät ja juoksijat. Itse en ainakaan pysty kumpaakaan suoritukseen maski päässä, joten vedän lenkit paljaaltaan ilman nassea
Eski
Itsekin olen naureskellut noille maski päässä yksin autolijoille, mutta vielä huolellisempia maskin käyttäjiä ovat olleet näkemäni pyöräilijät ja juoksijat. Itse en ainakaan pysty kumpaakaan suoritukseen maski päässä, joten vedän lenkit paljaaltaan ilman nassea
Eski
Re: Ihmettelyketju
Nyt ihmetyttää tätä pientä kulkijaa suuresti, se mitä minä olen mennyt tekemään
Tainnut olla jo 10v ilman saabbia, mutta niin vain on nyt jälkipolvella hakusessa ajokortti ja tämä svenska aero aktiebolag -tuotos
Oiskohan se "saabimainen ristiäissaattue" ollut hiukan liikaa aikanaan Täytyy kaivaa kuva jostain, kun on näköjään täältä jo hävinnyt.
No, nyt on ostoilmoa kehissä
Tainnut olla jo 10v ilman saabbia, mutta niin vain on nyt jälkipolvella hakusessa ajokortti ja tämä svenska aero aktiebolag -tuotos
Oiskohan se "saabimainen ristiäissaattue" ollut hiukan liikaa aikanaan Täytyy kaivaa kuva jostain, kun on näköjään täältä jo hävinnyt.
No, nyt on ostoilmoa kehissä
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ihmettelyketju
Miksi ihmiset ei vaivaudu edes vastaamaan viestiin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2846
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ihmettelyketju
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/por ... a-putkeen/
Onhan tuo ihan huomionarvoista, mutta ältsinkummallisihmeenä sitä en oikein jaksa pitää.
Kuitenkin jo yli kolmekymmentä vuotta sitten perhesaabeilla painettiin talla pohjassa päiväkausia keskinopeudella selkeästi yli 200km/h.
Pitäähän nyt vuoden -21 megaporssella muutama kymppikilsa nopeemmin muutaman tunnin nykäsyllä päästä.
Onhan tuo ihan huomionarvoista, mutta ältsinkummallisihmeenä sitä en oikein jaksa pitää.
Kuitenkin jo yli kolmekymmentä vuotta sitten perhesaabeilla painettiin talla pohjassa päiväkausia keskinopeudella selkeästi yli 200km/h.
Pitäähän nyt vuoden -21 megaporssella muutama kymppikilsa nopeemmin muutaman tunnin nykäsyllä päästä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87