Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Julle » Ti Elo 06, 2019 16:21

Entäs jos toinen ja kolmas on täysperä toimivalla rajoittimella? Mikä silloin aiheuttaa jonon?
9-5 Aero - 00

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6391
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde » Ti Elo 06, 2019 16:49

Nyt oli kerrassaan loistava kotimatka tämän keskustelun jatkoksi.

Ensin Seinäjoelta lähtiessä oli edellä Astrallaan momma, joka ajoi tarkalleen rajoitusten mukaan ml. ihmisten älykkyyttä pilkkaavat 50- ja 60-alueet, ja veti aina täyskaasukiihdytyksen täsmälleen rajoituksen vaihduttua (kulki muuten iloisesti ~13-vuotiaaksi diesel-Astraksi). Tämän perässä meni ensimmäiset reilu viisi kilometriä tiheästi vaihtuvien rajoitusten paikallisteitä.

Päästyäni tästä suoralla satasen osuudella ohi, oli seuraavaksi edessä täsmälleen sataa ajava katumaasturi (näistä ei enää merkki jää mieleen Kumkwattia lukuunottamatta, olisikohan ollut ASX). En viitsinyt mennä ohi vaikka ennemmin olisin ajanut sataakymmentä, eikä toisaalta ollut ohituspaikkojakaan. Ehkä reilut viisi kilometriä lisää, ja edessä erottui noin tusinan auton erittäin tiivis jono, joka lähestyi perä edellä kovaa vauhtia lakealla peltosuoralla satasen alueella. Seuraavan parin kilometrin aikana menin näistä kolmessa erässä ohi, kärkikolmikon kohdalla vauhti oli jo pudonnut reilusti alle kahdeksaankymppiin vaikka merkkiin oli vielä matkaa. Kärkikolmikko oli muuten metkan näköinen muodostelma: keulilla vanha farmari-Avensis reunatärinäviivan päällä/vieressä, perässä valehtelematta kahden metrin päässä vanha farmari-Fabia keskitärinäviivan päällä/vieressä ja kolmantena ehkä kymmenen metrin erolla jokin perusbeige perheauto keskellä kaistaa. Jäivät vauhdilla ja nopeuskameran ohitettuani hävisivät kokonaan näkyvistä, tekivät varmaan joukolla lukkojarrutuksen hurjasta 65km/h-nopeudesta.

No, annas olla, jopa kilometrin vapaan tien jälkeen ilmestyy horisontista ainakin kahdenkymmenen auton jono keulilla traktori peräkärryineen. Suora tie, ei vastaantulijoita, vain jonon kolmas ohittamassa. Heittämällä rajoitusnopeutta ajaen viidenneksi, sitten reilut viisi kilometriä jumissa 60km/h-nopeudesta pikkuhiljaa alaspäin pudottaen, ainakin kolmen bussipysäkin ohi, vastaan soljuu tasaisin välein alinopeutta ajavia. Aiemmin ohitettu letkakin lähestyi horisontista liittyäkseen junaan. Lopulta kahvinhimo yllättää traktorikuskin ja tapahtuu erittäin hidas ryhmittyminen Ylistaron St1:lle.

Sitten stop-merkin takana nytkyttelyä pari minuuttia, jonka jälkeen ripeä kiihdytys reiluun sataan, millä vauhdilla löytyy nopeasti traktorin perässä ollut kolmikko. Ajamassa suoralla kuivalla tiellä satasen rajoituksella 93km/h. Jälleen muutama kilometri yhtä hitaita vastaantulijoita, sitten pääsi ohi ja Navaran taakse. Ajoi satasen alueella vajaata sataa, veti jarrut päälle edellämenijän tapaan kameran kohdalla ja melkein pysähtyi reilusti sivuun ryhmittynyttä edellämenijää ohittaessaan. Tässä vaiheessa sain tarpeekseni, kiihdytin 80-alueella reiluun sataan ja menin ohi Navarasta joka keulan asennosta päätellen yritti kovasti vastata haasteeseen, mutta tyytyi kuitenkin haistelemaan takapuskuria seuraavat pari kilometriä jotka vietin jumissa Kia Rion perässä. Satasen alueen alkaessa Rio lähti kuin pyssyn suusta ja heitti yllättäen saman tien ohi eteen ilmestyneestä perävaunullisesta 307:sta, jonka perässä sinänsä asiallista 90km/h-nopeutta ajaen mentiin Isoonkyröön asti, Navara edelleen takapuskurin tuntumassa.

307:n esimerkillisesti ryhmittäydyttyä sivuun kääntyäkseen sain puolen kilometrin jälkeen kiinni Rion, joka ensin satasen alueella lähemmäs 115km/h ajettuaan rupesi hyytymään alle sataan. Pari kilometriä vastaantulijoiden odottelua, ohi, ja ainakin puoli kilometriä vapaata tietä ennen kaapelointityömaata, jolla 50-rajoitus. Hidastin vajaaseen kuuteenkymppiin ja väistin vastaantulijoita oman puolen reunaan kaivinkoneiden kohdalla, minkä jälkeen kiihdytin takaisin 110km/h -tavoitenopeuteeni. Tällä välin Rio ja Navara seurasivat tasan keskellä kaistaa koko ajan arviolta kahdeksaakymppiä ajaen, ja jatkoivat tuota nopeutta vielä vajaan kilometrin tietyörajoituksen loppuun. Ja sitten sainkin jo ruveta tiputtamaan vauhtia ennen kääntymistä omalle sivutielle.

45 kilometriä, josta yhteensä useita kilometrejä mielekästä vauhtia ilman häiriöitä, eikä kukaan edes vilkutellut valoja protestina ohittamisesta.
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive Sedan '08 | Citroën C4 HDi 110 BMP Exclusive Berline '07

Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3141
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Kupari » Ti Elo 06, 2019 16:53

Julle
Kyllä noi rekatkin vetää henkilöautoistakin ohi jos edessä matelevat. Rekoilla näyttäs ns rajoitin usein kylläkin olevan siellä lähempänä satasta kuin yhdeksää kymppiä mitä GPS: llä katsonut omaa vauhtia.

Menty on moneenkin kertaan vuosikymmenten aikana riittävällä suoran pätkällä mainitsemaasi selvästi pitempienkin letkojen ohi. Läheltä pitikään tilannetta ei ole ollut koskaan kun valitsee ohituskohdan oikein ja voimapotentiaalia riittää autossa..
Mulla autotkin kylläkin ollut semmoisia joiden kiihtyvyyteen nimenomaan 60-70km/h ylöspäin on panostettu virillä. Jollain perusvaparilla olisi suurin osa jäänyt suosiolla tekemättä.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Elo 06, 2019 18:04

^^rattivaihde kuvasi juuri ne syyt miksi ei aina jaksa lähteä 80-90 nopeutta ajavasta ohi vaikka olisi paikka. Siellä on aina se seuraava samaa vauhtia ajeleva perä edellä vastassa.

Poislukien traktori, niin tollasella 45 km matkalla voittaa ohittelemalla ehkä viisi minuuttia, mutta ajo on paljon stressaavampaa. Jos ei ole kiire niin menee vaan virran mukana eikä tavoittele sitä rajoitusnopeutta (tai siihen + x km/h).

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1801
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Cona » Ti Elo 06, 2019 20:40

Sama kait se on, ajaako alinopeutta, kunhan ajaa sitä tasaisesti ja loogisesti. En ymmärrä, miksi pitää hidastella 80-120 alueilla, mutta tietyömaalla tms ajetaan edelleen samaa kyytiä.

Suuri osa näistä nylppäämisistä jäis pois, kun vakkarit olis käytössä, mutta vanha kansa luottaa omaan nilkkaan ennen kuin tekniikkaan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
aero
-
Viestit: 6009
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero » Ti Elo 06, 2019 21:28

^Vakkari menee rikki (niinkuin muutkin varusteet) ja lisää kulutusta litran satasella (niinkuin jotkut muutkin varusteet, kuten keliveto ja ilmastointi). Parempi ajaa omalla jalalla, niin sitä isovaarikin pärjäsi vuonna '37!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Elo 06, 2019 21:46

Menee jo ohi nopeuskeskustelusta, mutta on kuitenkin täysin on topic: kaveri koeajanut viikon sisään kolme 2008-2011 Miniä; lasikatollinen Clubman ja kaksi Cooper S:ää, eli ei ihan GarvaLakkiversioita. Clubmanista puuttui kruise ja kaikissa oli manuaali-ilmastointi.

Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7609
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V.J.S » Ke Elo 07, 2019 12:02

Cona kirjoitti:
Ti Elo 06, 2019 20:40
Sama kait se on, ajaako alinopeutta, kunhan ajaa sitä tasaisesti ja loogisesti. En ymmärrä, miksi pitää hidastella 80-120 alueilla, mutta tietyömaalla tms ajetaan edelleen samaa kyytiä.

Suuri osa näistä nylppäämisistä jäis pois, kun vakkarit olis käytössä, mutta vanha kansa luottaa omaan nilkkaan ennen kuin tekniikkaan.
Kyse on tasanopeusnutaajista, joista olen aiempina vuosina avautunut useamminkin. Mäkisillä osuuksilla se nopeus vaeltaa sitten mäkien mukaan tai muuten vaan randomisti, kun yhtäkkiä onkin huomattu painaa kaasua ylämäen puolivälissä, kun on vauhti meinannut pysähtyä, mutta sitten ei muistetakaan enää höllätä alamäkeen jne.
Kyseiset kuskit eivät omaa edes alkeellisinta kykyä tarkkailla yhtäaikaa kahta eri asiaa, eli nopeusrajoitusta ja oman ajoneuvon nopeutta. Oman teoriani mukaan cruisea tasanopeusnutaajat eivät käytä, koska suurin osa heistä ei tiedä kyseisen varusteen olevan olemassakaan ja vähemmistö heistä ei vaan osaa sitä käyttää.

Suurimmat riemun tunteet ratissa sain taannoin, kun juuri tämmöinen tasanopeusnutaaja ajeli n. 65km/h vauhdilla tieosudella, jossa rajoitus vaihteli 60-80, kunnes tultiin taajamaan ensin 50km/h ja sitten 40km/h alueelle. Siinäpä olikin sitten kyybereiden kamera-auto parkissa bussipysäkillä. Itse näin sen transportterin about kilometriä aiemmin ja riemunkiljahdukseni kaikuu siellä varmaan vieläkin, kun nutaajalle räpsähti salama.
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4801
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tturku » Ke Elo 07, 2019 12:40

AZP kirjoitti:
Ti Elo 06, 2019 18:04
^^rattivaihde kuvasi juuri ne syyt miksi ei aina jaksa lähteä 80-90 nopeutta ajavasta ohi vaikka olisi paikka. Siellä on aina se seuraava samaa vauhtia ajeleva perä edellä vastassa.

Poislukien traktori, niin tollasella 45 km matkalla voittaa ohittelemalla ehkä viisi minuuttia, mutta ajo on paljon stressaavampaa. Jos ei ole kiire niin menee vaan virran mukana eikä tavoittele sitä rajoitusnopeutta (tai siihen + x km/h).
Mä taas nautin siitä että saa vähän polkaista. Pitää kummasti ajovireen yllä kun lievää ylinopeutta :roll: ajaa ja kaikista vielä ohi turvallisissa paikoissa. Oli muuten V60 D6 kiva käydä keskisuomessa savonlinnan seudulla kesälomalla kun se lähtee sopivan liukkaasti tarvittaessa ohi muista :mrgreen:
Samoja huomioita on tälläkin siitä ettei esim. rekan tai peräkärryn/kutukopin vetäjän taakse jääneet osaa jättää mitään väliä edellä olijoihin. No, Vollella pääsi näppärästi ohi piemmästäkin letkasta kerralla. Vasta noin 130km/h nopeuden jälkeen vähän kyykkää kiihtyvyys kun sähköt poistuu takapyöriltä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7909
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ke Elo 07, 2019 13:13

Se on tosiaan outo tuo nopeusrajoituksen ylläpitäminen. Paikalliselle hyötykäyttöasemalle tulee ajeltua Snellmanin tehtaan ohi, ja siellähän tehdään tällä hetkellä tietöitä.

Itse taidan olla ainoa koko paikkakunnalla joka noudattaa työmaan kohdalla olevaa 50km/h rajoitusta. Ja mitä enemmän edessä tai takana oleva on osana ns. ammattiliikennettä niin sitä kovempi hinku ajaa kovempaa :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

SuoTimo
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja SuoTimo » To Syys 05, 2019 11:59

Joskus ajattelin että Tonnarin huoltaminen ja korjaaminen on peffasta kun paikat on ahtaat ja osat vaikeasti sijoitettu jne... No nyt olen kyllä sitä mieltä että siinähän hommat on helppoja...

Ihmettelen Viiru Femmaa, kun huoltotoimenpiteet on viety ihan uuteen sfääriin... Kaikki on tehty vaikeeksi ja tilaa ei ole missään - mikään ei ole helppopääsyisessä paikassa...

Hyvä ettei pissapohjan litkun lisäyksenkin ohje ala: "tue moottori ja poista oikea moottorin kannake"... :roll:
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86

nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18991
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut » Ti Syys 17, 2019 13:04

Ei vissiin kellekkään eurot kelpaa kun helppo duuni ois tekijämiehelle tai naiselle tarjolla.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Syys 25, 2019 18:26

Mulla on vanha T8-loisteputkivalaisin, jossa putki ei aina syty ja joskus jää välkkymään. Putken ja sytyttimen vaihto ei auta, eli kuristin brakaa.

Kuningasajatus: Motonetistä kympillä T8 lediputki + LED-sytytin -kombo, josko se toimisi paremmin kehnollakin kuristimella.

No etiäinen oli että tästä ei hyvää seuraa, joten kokeilin ensin putkea hyvin toimivassa valaisimessa. Hyvin toimi. Sitten asensin sytyttimen ja putken siihen huonoon valaisimeen. Ei syty.

Eikä syty putki enää siinä hyvässäkään valaisimessa. :mrgreen:

Kärähtikö ledisytytin, lediputki vai molemmat? Eli selviänkö ledisytyttimen hankinnalla, vai heitänkö koko systeemin roskiin?

Avatar
aero
-
Viestit: 6009
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero » Ke Syys 25, 2019 19:52

Kuinka suuri tappio olisi paalata se vanha valaisin ja työntää tilalle ihan ledikäyttöön valmistettu, nykyaikainen versio? Voisi voittaa muussakin kuin ulkonäössä...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Syys 25, 2019 20:07

Se on varteenotettava vaihtoehto. Mutta nyt kun mulla on tollanen lediputki käsissä niin kiinnostaisi tietää saako sen vielä käyttöön uudella sytkällä.

Oma oletukseni on että siitä sytkästä kärähti sulake ja putki itsessään on edelleen kuin uusi. Noita pelkkiä ledisytkiä ei vaan näytä löytyvän monestakaan paikasta. Toisaalta ymmärtääkseni sama putki soveltuisi (iman sitä sytkää) alun perin lediputkille suunniteltuun valaisimeen, taikka vanhaan valaisimeen, josta ballasti ohitettu. Sellaista valaisinta ei nyt vain ole itselläni missään, jotta voisi testata putken toiminnan.

Vastaa Viestiin